Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini-iän sekoilusta leima otsassa melkein 20 v. myöhemmin!

Vierailija
17.03.2014 |

Joutuuko kukaan muu kärsimään teini- ja nuoruusajan toilailujen jättämästä leimasta vielä vuosikausien päästä? Minua on alkanut todella harmittaa, että keskenkasvuisena tehdyistä typeryyksistä jaksetaan leimata vielä viidentoista vuoden jälkeen.

Asun pienessä kaupungissa, missä monet tuntevat toisensa. Nuorena meni ehkä turhan lujaa, mikä johtui osin rajusta murrosikäoireilusta ja pahasta olosta. Näytin hurjalta, join, kokeilin muitakin päihteitä, lintsasin ja karkailin kotoa. Olin välillä itsetuhoinen. Liikuin "huonossa seurassa." Näin jälkikäteen hävettää tosi paljon, mutta ymmärrän, että olin vain hukassa oleva teini, melkein lapsi. Tuota kesti ehkä ikävuodet 13-16.

Nyt olen yli kolmekymppinen, akateeminen perheenäiti. Silti välillä saan kommentteja vars. vanhemmilta ihmisiltä - oma ikäpolveni tuntuu onneksi unhotaneen möhläykset. Viimeksi eräissä nuoruudenkaverin juhlissa tämän isä kuittaili jotakin 15 vuoden takaisia juttuja. Lienee sanomatta selvää, että en oikein ilahtunut kuullessani sellaista vieläpä juhlatilanteessa. Tulee olo, että en näin aikuisenakaan ole toivottu ystävä tämän isän lapselle.

Olenko yksin?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan kannattanu jo silloin teininä miettiä mitä tekee...eikä itkeä jälkeenpäin.

Vierailija
42/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten paikkakuntien ongelma. :(  Lapsuuden / nuoruuden leima jää usein pysyväksi, johtui se sitten perhetaustasta tai ihmisen omista teoista ja tekemättä jättämisistä.

Tosi kurjaa käytöstä kaverisi isältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kaverisi isällä syytä kadehtia sinua, onko hän akateeminen vai vähemmän kouluttautunut? Entä kaverisi, onko teillä sama koulutustaso ja elintaso?

Kaverisi isä osaa huonon ja asiattoman käytöksen vielä aikuisena, sekin on aika noloa!

Vierailija
44/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa pois sieltä paikkakunnalta niin siitä pääsee. Minullakin oli aika paha maine nuorena, mutta muutin Helsinkiin opintojen perässä ja tänne olen jäänyt, joten eipä ole enää mitään mainetta.

Vierailija
45/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:46"]Oliskohan kannattanu jo silloin teininä miettiä mitä tekee...eikä itkeä jälkeenpäin.

[/quote]

Hih, tää on just tätä. :) Onneksi suurin osa masentuneista teineistä osaa ajatella tulevaisuuttan pitkälle. Pusuja ja haleja sulle! Sen verran onneksi olen itse oppinut, että en koskaan sano kenellekään, että "oisko kannattanut silloin..."

Pitää vielä muuten lisätä, että en tosi asiassa ollut sen pahempi kuin monet muutkaan kaverini, mutta ulkonäköni vuoksi herätin huomiota ja satuin aina jäämään kiinni kaikista teoistani. Monet kaverini ryyppäsivät ja sekoilivar pahemmin, mutta heidän vanhempansa eivät halunneet nähdä lastensa käytöstä. Sitten, jos he jäivät kiinni, syytettiin huonoa seuraa.

Ap

Vierailija
46/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu, pienellä paikkakunnalla tuskin mitenkään harvinaista.

Vierailija
47/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:51"]Oliko kaverisi isällä syytä kadehtia sinua, onko hän akateeminen vai vähemmän kouluttautunut? Entä kaverisi, onko teillä sama koulutustaso ja elintaso?

Kaverisi isä osaa huonon ja asiattoman käytöksen vielä aikuisena, sekin on aika noloa!

[/quote]

Niin, tuossakin on pointtinsa. En kuitenkaan usko, että kaverin isä edes tiesi, mitä teen nykyään.

Ap

Vierailija
48/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se on, kun jää asumaan kotikulmilleen, vaikka olisi kyseessä suurikin kaupunki. Aina joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, joka tietää, missä porukoissa olet aikaasi viettänyt (ja ehkä vietät edelleen). Se kostautuu myös lapsellesi. Kyllä kodeissa puhutaan, että ai se Matti on sen Maijan poika... ja lapset kuuntelevat ja juorut kulkevat ja kohtapuoliin Matti-parka saa niskoilleen äitinsä tekoset.

Vierailija
49/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkin välillä muualla, mutta halusin kuitenkin palata, koska perhe ja parhaat kaverit on täällä. Välillä kyllä kaduttaa paluu.

Ap

Vierailija
50/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sa ap vois jo oppia nauramaan niille nuoruudenkömmähdyksilles muiden mukana, etkä aina vaivaantua. Älä ota itseäs niin vakavasti.rxr

Vierailija
51/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:51"]

Oliko kaverisi isällä syytä kadehtia sinua, onko hän akateeminen vai vähemmän kouluttautunut? Entä kaverisi, onko teillä sama koulutustaso ja elintaso?

[/quote]

Aivan, ellei ole akateeminen, niin on huonompi ihminen jolta voi odottaa tuollaista käytöstä.

Vierailija
52/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:51"]Oliko kaverisi isällä syytä kadehtia sinua, onko hän akateeminen vai vähemmän kouluttautunut? Entä kaverisi, onko teillä sama koulutustaso ja elintaso?

[/quote]

Niin, tuossakin on pointtinsa. En kuitenkaan usko, että kaverin isä edes tiesi, mitä teen nykyään.

Ap

[/quote]

Oikeastiko kuvittelet, ettei pikkupaikkakunnilla tiedetä tarkkaan toisten tekemiset? Varmasti tietävät ja puhuvat seläntakana, se on pikkupaikkojen suurinta huvia.

Vierailija
53/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Tosin, itse muutin sieltä sisäsiittoisesta perähikiästä pois kun täytin 18, mutta siellä ne edelleen jauhavat niistä asioista, jotka tapahtuivat aikapäiviä sitten. 

Tarinasi kuulostaa muutenkin tutulta, voisi tulla suoraan minun sormistani. =D Itse olin koulukiusattu ja yritin parhaani mukaan näyttää siltä, ettei se kiusaaminen sattunut, siksi tein typeriä asioita. Tosiasiassa se kiusaaminen sattui ja kovaa, ja yritinkin muutamaan otteeseen tappaa itseni teininä. 

Jouduin myös kaverini äidin kiusankohteeksi. Hän levitteli minusta oikeasti perättömiä juoruja muiden kavereiden vanhemmille ja yht´äkkiä olin koko kylälle kaiken pahan alku ja juuri. Jumalauta kun vieläkin nousee ärsytys pintaan kun ajattelen ko. ihmistä. Millainen aikuinen ihminen, kiusaa teini-ikäistä lasta? Oli todella kivaa olla kiusattu miltei kaikkien koulukavereiden taholta (jopa ne, jotka olivat "kavereita" osallistuivat kiusaamiseeni. Alkuaikoina minä puolustin niitä joita kiusattiin, mutta kun huomasin, ettei kukaan auttanut minua, lopetin sen puolustamisen.) ja lisäksi heidän vanhempansakin sorsivat minua. Olen ikuisesti äidilleni kiitollinen, ettei hän uskonut niitä juttuja. Hän tuki minua aina. 

No mutta kuitenkin.. Olen siis tuolla kylällä edelleen pahis ja vaikka sun mitä. Hurjimmissa jutuissa olen vankilassa tällä hetkellä (Juu en ole. Pahin rikos mitä olen aikuisiällä tehnyt, on ollut ylinopeuden ajaminen n. 5km ylityksellä), käytän myös huumeita ja myyn itseäni. Tosiasiassa olen ratsastustallia pitävä kahden lapsen äiti ja uskollisesti naimisissa kohta viidettä vuotta. =) 

Vierailija
54/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä järkyttävää, miten aikuiset voivat inhota teini-ikäistä, jolla on suunta hukassa!

Ao

Vierailija
55/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä järkyttävää, miten aikuiset voivat inhota teini-ikäistä, jolla on suunta hukassa!

Ap

Vierailija
56/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:58"]

Etkö sa ap vois jo oppia nauramaan niille nuoruudenkömmähdyksilles muiden mukana, etkä aina vaivaantua. Älä ota itseäs niin vakavasti.rxr

[/quote]

Tämähän olisi hyvä neuvo, jos se vastapuoli, joka huomauttelee niistä asioista, ei olisi itse ilkeämielisenä liikkeellä. Pahimmillaan tuollaisessa tilanteessa se nauraminen vain lisää vettä myllyyn ja taas saadaan aihetta pilata toisen ihmisen maine.

Jos et asu pienellä paikkakunnalla, niin et voi ymmärtää millaista elämä sellaisessa paikassa voi pahimmillaan olla. Ihmiset kun tuntevat kaikki toisensa, niin rikkinäinen puhelin soi kovaa ja kaikkialla.. 

Vierailija
57/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:46"]

Oliskohan kannattanu jo silloin teininä miettiä mitä tekee...eikä itkeä jälkeenpäin.

[/quote]

Samaa mietin.

Elämä on valintoja, huonoista kärsitään ja niin kuuluu ollakin.

Vierailija
58/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet etenkin tuomitsee rankasti. tässä pikku kaupungissa missä asun olen monta kertaa kuullut, että miehet on sanonut jostakin naisesta jakariksi tai huoraksi. Ja teini-iän sekoiluihin maine perustuu. omakin mies sanoi yhdestä akateemisesta fiksusta naisesta johon tutustuin perhekerhossa, että sehän on kylän yleinen panopuu, kaikkien polkema. Teini-ikänä sillä saattoi mennä lujaa mutta nyt varmana ei, maine seuraa mukana.

Vierailija
59/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:46"]

[/quote]

Samaa mietin.

[/quote]

Eli 13-vuotiaan kuuluu maksaa koko ikänsä siitä, että on käyttäytynyt vähän huonosti. Onko joku ihan aidosti tätä mieltä?

Vierailija
60/102 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:46"]

[/quote]

Samaa mietin.

[/quote]

Suurin osa suomalaisistakin on sellaisia vitun raappahousuja että oksat pois. Ei teillä ihmisillä ole varaa arvostella toisia koska olette kaikki, toistan KAIKKI pelkkiä pieniä mitättömiä paskoja minuun verrattuna. Minä olen ISO PASKA! Hajotkaa niihin pikkukyliinne ja oksettavaan juorun täytteiseen mitättömään elämäänne suomalaiset!!!!!!

Vetäkää pää täyteen viinaa ja sitten salkkareita katsomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän