Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?
En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.
Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.
Kommentit (631)
Raamatun lukeminen on hieno asia . Pitäisi nykyäänkin lukea enemmän erityisesti muslimeille. Tulisi maailmasta parempi paikka.
Neuvostoliiton ja DDR:n voimien päivinä Suomessakin oli aivan älyvapaita sääntöjä jotka perustuivat pelkästään byrokratian oikkuihin eikä minkäänlaiseen järkeen. Valitettavasti kaikista näistä typeryyksistä ei olla vieläkään päästy eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsin yläasteella teknisen työn. Meillä oli aivan älytöntä. Pojat saivat tehdä löylykauhan 8. luokalla, mutta tytöt vain voiveitsiä! Opettaja perusteli sillä, että kauhan varteen tulee kierteen metalliin, ja tytöt ei jaksa vääntää niitä. Olin tyttö ja vahvempi kuin useinmat pojat, koska harrastin judoa ja kiekonheittoa. Sääntö oli vain tytöille, että pitää niitä voiveitsiä tehdä, yksilönä siis ei huomioitu.
En kauheasti osaa uskoa tuohon, että judolla ja kiekonheitolla muutuit useimpia poikia vahvemmaksi lihaskimpuksi.
Vaikka tietysti poikia vahvempi tyttö saa runsaat yläpeukut täällä.
Voimafantasiat ja alapeukut eivät kumoa fysiikan lakeja. Ja että aikuisille pitää tämäkin kertoa!
Rehtorin sihreeriä ei saanut käydä naimassa välitunnilla muut kuin rehtori itse.
Olin epäiltynä tupakanpoltosta ja kuulusteltavana toisten epäiltyjen kanssa. koulun ekaluokalla, syksyllä. Epäilty tupakanpoltto kuulema tapahtui kesällä ennen kouluun tuloa. Sitten oli nämitä ns nöyryytyksiä ihan absurdeja juttuja... saatana. opettaja uskonnkiihkoilija kuollut ajat sitten. saipahan olla yhteisö rauhassa kun äijjä meneti kuulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella ihan hirvittävä hulabaloo siitä, että muutama oppilas oli oppinut pitämään kynää väärin kädessä. Itse olin yksi näistä, koska olin oppinut kirjoittamaan ennen koulua. Opettaja kiristi ja uhkaili, jotta muuttaisimme käden asentoa, mutta en pystynyt muuttamaan sitä. En muista, pystyivätkö muut. Opettaja sanoi esim. että kirjoittaminen väärässä asennossa väsyttää käden niin, että kohta en jaksa kirjoittaa enää ollenkaan eikä minua siksi oteta edes yläasteelle.
Miehelleni huudettiin aina siitä että hän kirjoitti muka väärällä kädellä. On siis vasenkätinen, mutta pakotettiin kirjoittamaan oikealla kädellä. Sitten huudettiin kirjoituksen suttuisuudesta.
Laitoimme ala-asteella kaverini kanssa pojille huulipunaa. Luokanvalvoja oli asiasta vihainen, ja väitti, että rehtori on sanonut, että se on kiellettyä. Mietittiin siinä hetki kaverin kanssa, ettei rehtori varmaankaan ole niin sanonut. Päätettiin sitten mennä rehtorin kansliaan tiedustelemaan asiaa. Rehtori totesi, ettei ole kieltänyt huulipunan laittoa pojille. Menimme sitten voitonriemuisina kertomaan luokanvalvojalle, mitä rehtori oli sanonut. Luokanvalvoja ei ilahtunut kun jäi kiinni valheesta 😅
Koulun vessat olivat rakennettu semmoiseen paikkaan että sinne piti mennä ulkokautta. Sitten seistiin vessan kopeissa pönttöjen päällä ja juteltiin yläkautta toistemme kanssa. Rehtori piti tästä liikumtasalissa puhuttelun, tyyliin että täältä ei poistuta ennen kuin joku kertoo kuka on rikkonut uudet pöntönkannet ja kuka ne korvaa, niillä ei saa seistä. En tiedä selvisikö koskaan...
Rangaistus siitä että oli kiusattu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsin yläasteella teknisen työn. Meillä oli aivan älytöntä. Pojat saivat tehdä löylykauhan 8. luokalla, mutta tytöt vain voiveitsiä! Opettaja perusteli sillä, että kauhan varteen tulee kierteen metalliin, ja tytöt ei jaksa vääntää niitä. Olin tyttö ja vahvempi kuin useinmat pojat, koska harrastin judoa ja kiekonheittoa. Sääntö oli vain tytöille, että pitää niitä voiveitsiä tehdä, yksilönä siis ei huomioitu.
En kauheasti osaa uskoa tuohon, että judolla ja kiekonheitolla muutuit useimpia poikia vahvemmaksi lihaskimpuksi.
Tuollaista sääntöä ei ole tainnut olla vuosikymmeniin. Liekö koskaan.