Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (620)

Vierailija
601/620 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aloituksista pulaa, kun tämäkin ketju on vuodelta 2020.

Ja hyvä onkin. Ei täällä kaikki ole vuosia elämäänsä ollut kuten itse ilmeisesti. Et voi yksin aiheita päättää mieltymyksesi mukaiseksi. 

Vierailija
602/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailua joka asiassa,pakko oli osallistua niihin. Myös nolaus luokan edessä,jotkut opet suorastaan nautti tästä vallasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräällä tunnilla ala-asteella eräs tyttöoppilas häiritsi opetusta puhumalla ilman lupaa useaan otteeseen. Lopulta minä sanoin hänelle vain, että hän olisi hiljaa ja seuraisi opetusta. Minä, eli poika jouduin käytävälle lopputunniksi yksin tekemään rangaistusta ja jäin jälki-istuntoon. Tyttö ei saanut mitään rangaistusta. Tämä on säilynyt muistissa hyvin reilun 30 vuoden takaa kun minua kohdeltiin epäreilusti. Vain minä sain rangaistuksen, kun tyttöoppilas ei saanut. Sitä paitsi opettaja oli kuullut, mitä minä sanoin. Hän itse soi kuulleensa mitä sanoin mutta rankaisi minua silti. Opettaja oli nainen, joka muutenkin suosi tyttöjä.

Vierailija
604/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran eräällä tunnilla ala-asteella eräs tyttöoppilas häiritsi opetusta puhumalla ilman lupaa useaan otteeseen. Lopulta minä sanoin hänelle vain, että hän olisi hiljaa ja seuraisi opetusta. Minä, eli poika jouduin käytävälle lopputunniksi yksin tekemään rangaistusta ja jäin jälki-istuntoon. Tyttö ei saanut mitään rangaistusta. Tämä on säilynyt muistissa hyvin reilun 30 vuoden takaa kun minua kohdeltiin epäreilusti. Vain minä sain rangaistuksen, kun tyttöoppilas ei saanut. Sitä paitsi opettaja oli kuullut, mitä minä sanoin. Hän itse soi kuulleensa mitä sanoin mutta rankaisi minua silti. Opettaja oli nainen, joka muutenkin suosi tyttöjä.

Jouduin siis yksin tekemään tehtäviä käytävälle. 

Vierailija
605/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulussa 1960-luvulla pakko hiihtää ja kaikkien oli pakko osallistua hiihtokilpailuun. Siitäpä sitten jäi kammo hiihtoon. Enkä ole yksin kammoni kanssa.

Meillä oli tää sama pakko vielä 80-luvulla.

Ja meillä 1990-luvun loppupuolella.

Vierailija
606/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa tehdä rusetti molemmilla tavoilla, niin huomaat, ettei rusetit ole samanlaisia. "Aikuisempi" tapa on nopeampi tehda, jos ja kun sen oppii hyvin. Lisäksi on lapsen aivotoiminnallekin hyvä oppia rusetin tekeminen "uudella" tavalla.

Ja jos nauhat solmii huonolla tavalla, ne aukeilevat koko ajan. Kunnolla solmitut pysyvät kiinni.

Tuo riippuu myös ihan nauhoista. Pyöreäreunaiset kengännauhat aukeilevat itsekseen, vaikka ne on solmittu aivan oikeaoppiselle rusettisolmulle, ei pupunkorville tai "ämmänsolmulle", mutta litteämmät nauhat pysyvät kiltisti kiinni.

Vierailija
607/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä opettaja kun ei selittänyt.

Vierailija
608/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oikeastaan mihinkään. Oli tottakai kausi, jolloin kaikki säännöt vtutti, mutta se meni ohi ja sen jälkeen säännöt eivät ole mun elämää juurikaan haitanneet. 

Ei ole tarvetta vippaskonsteille, pärjään muutenkin, eikä mun egokaan säry siitä, jos tekee niin kuin on määrätty ja miten valtaosa tekee. 

Vierailija
609/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkosta ei saanut pilkata. :D

Vierailija
610/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän tuollainen meno on lapseni luokalla. Itse asiassa päiväkodissakin oli. Jos tyttö sanoo jotain ilkeää, ei saa sanoa takaisin. Jos tyttö lyö, niin ei saa lyödä takaisin.

Vierailija
611/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut käyttää vasenkätisten saksia, koska kirjoitin oikealla kädellä. Kuulemma ihminen on joko tai, ei vahva kummallakin kädellä.

Vessaan ei saanut mennä välitunnilla talvella, koska piti mennä ulos, ja jotkut ilmeisesti mieluummin olisivat viettäneet välituntinsa vessassa kuin pakkasessa. Käytännössä jos pakkasta oli yli viisi astetta ja oli hätä, jouduit kitumaan.

Mikäli opettajalla oli siihen aikaan kun tunnin piti alkaa vielä kahvia kupissa, tunti aloitettiin vasta kun opettaja oli kaikessa rauhassa juonut kahvinsa. Mikäli oppilas myöhästyi minuutinkin, tuli julkinen nuhtelu.

Tytöt eivät saaneet pitää sisällä kankaisia hiuspantoja, koska ne kuulemma oli päähineitä, ja näin ollen kiellettyjä järjestyssäännöissä. Muovisia pantoja kuitenkin sai pitää.

Tyttöjen oli pakko mennä muutamaksi kuukaudeksi puutöihin, mutta poikien ei tarvinnut tulla virkkaamaan.

Ranskan opettajaa kutsuttiin Madameksi. Englannin opettajaa Misteriksi. Ja ruotsin opettaja oli vaan Bertta. Muita opettajia kutsuttiin opettajiksi. Ja rehtori oli hyvä herra rehtori, paitsi niinä päivinä, kun oli hyvällä tuulella, ja silloin piti kutsua "tuttavallisesti reksiksi, koska mitä tässä pokkuroimaan".

Vierailija
612/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kekkosta ei saanut pilkata. :D

Ei tarvinut, se pelle teki sen ihan itse.

Vierailija
613/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope itsekin kirjoitti:

Vanhapiikaopettajani vahti kaksi ekaa kouluvuotta kuin haukka, että luokkamme oppilaat eivät puhuneet mitään käytävällä. Jälki-istuntoa pukkasi jos vaikka kuiskasi jotain.

Muuten hän oli kovinkin lempeä ja kivoja muistoja vain jäi hänen tunneistaan. En koskaan ymmärtänyt tuota käytävän hiljaisuuspakkoa?

Olin aika vauhdikas ja sain (siksi?) usein tunnin aikana käydä open asioilla kukkakaupassa tai apteekissa. Voitteko kuvitella, että näin toimittaisiin nykyään?

Useat opettajat ovat HENKISESTI SAIRAITA, Ja kiusaajia..

Vierailija
614/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumipalloja sai heittää vain itä-länsisuunnassa. En tiedä miksi, oltiin kaukana esim. ikkunoista, niin että siitäkään ei ollut kyse, että hajotetaan paikat.

No teillä sai heittää lumipalloja. Meillä ei saanut, ei ainuttakaan. Jos heitti ihan huvikseen vaikka koulun aitaa kohti, seurasi välituntivalvojalta tunti jälki-istuntoa. 

Vierailija
615/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tavata, ei saanut lukea vaikka osasi. 

Vierailija
616/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin yläasteella teknisen työn. Meillä oli aivan älytöntä. Pojat saivat tehdä löylykauhan 8. luokalla, mutta tytöt vain voiveitsiä! Opettaja perusteli sillä, että kauhan varteen tulee kierteen metalliin, ja tytöt ei jaksa vääntää niitä. Olin tyttö ja vahvempi kuin useinmat pojat, koska harrastin judoa ja kiekonheittoa. Sääntö oli vain tytöille, että pitää niitä voiveitsiä tehdä, yksilönä siis ei huomioitu.

Vierailija
617/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti tavata, ei saanut lukea vaikka osasi. 

Tietysti. Tavuttaminen on edelleen tärkeä taito. Siinä oppii, miten tavut käyttäytyvät. Se helpottaa ymmärtämään, tuleeko vaikkapa yksi vai kaksi konsonanttia sanan keskelle ja jos vaihtaa riviä, mihin kohtaan laitetaan tavuviiva. Tavuttamisen vaihe kuitenkin on lyhyt sen tuomaan hyötyyn nähden.

Vierailija
618/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten hän sai rangaistuksen, mutta sinä et tiedä siitä.

Vierailija
619/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan niitä peruskoulussa. Esimerkiksi sadekelillä meillä opettaja määräsi toisinaan kengät pois aulassa. Ne piti kantaa kädessä oman naulakon alle. Siellä kurassa riisuttiin kengät. Minullahan oli kumisaappaat vielä 5. luokallakin. Niistä esimerkiksi tulee aulaan märkää ja siinä sitten kaikki riisuvat kenkänsä, astelevat sukkasillaan kuran ja veden päällä. Muistan, että sadepäivinä oli aina sukat märkänä. Välitunneilta sisään tullessa oli sama sääntö. Minä luulin abiksi asti, että jokaisella ala-asteella toimitaan noin. Olin abi-keväänä useamman päivän opettajan sijaisena toisella ala-asteella, missä oppilaat saivat kävellä omien naulakoiden luo kengät jalassa luokan lähelle. Ajattelin, että onpa fiksua, ei sukat kastu.

Vierailija
620/620 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

englannin opettaja sai hirveät kilarit, kun joku riisui takkinsa luokassa eikä käytävässä.

toinen opettaja selitti meille myöhemmin, että sillä on astma ja voi saada kohtauksen, kun takin riisujat pöllyttää ilmaa luokassa.

niin viisas oli meidän englannin opettaja