Kävin yöllä päivystyksessä ja hoitajat istui vain lasikopissa
ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.
Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.
Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:33"]
ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.
Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.
Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.
[/quote]
Arvon ääliö, jos istut aulassa, niin minkäköhän laisia töitä ne hoitajat siellä aulassa tekisivät, että sinä heidät näkisit työskentelemässä? Yksi vaihtaisi lamppuja, toinen siivoaisi lattiaa ja yksi pitäisi stand-uppia ettet tylsistyisi, vai? Jatkossa enemmän aivojen käyttöä ja vähemmän turhia päivystyskäyntejä kiitos!
kuinka kauan pysyisit omalla työpaikallasi jos et saisi pitää yhtään taukoja?
Tämä on totta. Itse odotin vatsakipuisen lapsen kanssa (umpisuolentulehdus, ei tiedetty silloin vielä). Päästiin sentään huoneeseen. Panoin kutsunappia kahdesti eikä ketään tullut. Menin itse hoitajien huoneeseen ja kahvilla istuivat kaikki. Ymmärrän tauot, mutta pitääkö (saako??) kaikki olla samaan aikaan tauolla.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:49"]
[/quote]
Ohiksena vastaan:
Ennen olin töissä ravintolassa, jossa vuoro oli usein 18-04. Siinä seistiin baaritiskin takana palvelemassa asiakkaita ja jos pääsi välillä vessaan, se oli todella ruhtinaallista. Vettä hörppäsin työn lomassa, tosin sitäkään ei olisi saanut tehdä asiakkaiden nähden.
Nyt olen töissä toimistossa, jossa meno on yhtä hektistä. Vessaan tosin pääsee, mutta läheskään joka päivä ei ehdi rauhassa syömään vaan siinä työn lomassa mutustellaan leipää ja samalla vastataan puhelimeen. Kahviakin juodaan siinä samalla töitä tehden.
Nykyistä työtä olen tehnyt 12v, edellistä 13v.
Ai niin, mutta näissä töissähän ei ollutkaan kyse ihmishengistä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:49"]
[/quote]
Ohiksena vastaan:
Ennen olin töissä ravintolassa, jossa vuoro oli usein 18-04. Siinä seistiin baaritiskin takana palvelemassa asiakkaita ja jos pääsi välillä vessaan, se oli todella ruhtinaallista. Vettä hörppäsin työn lomassa, tosin sitäkään ei olisi saanut tehdä asiakkaiden nähden.
Nyt olen töissä toimistossa, jossa meno on yhtä hektistä. Vessaan tosin pääsee, mutta läheskään joka päivä ei ehdi rauhassa syömään vaan siinä työn lomassa mutustellaan leipää ja samalla vastataan puhelimeen. Kahviakin juodaan siinä samalla töitä tehden.
Nykyistä työtä olen tehnyt 12v, edellistä 13v.
Ai niin, mutta näissä töissähän ei ollutkaan kyse ihmishengistä.
[/quote] Huonoa esimiestyötä osoittavat nämä esimerkit.
Hei ap ne on lakisääteisellä kahvitauolla. Jos jättää tauon kesken ja ryntää sun avuksi niin ehtiikö hän enää pitää sitä muulloin? Se kuuluu kuitenkin päivään, muuten tekee ylitöitä.. Kai sä sen 5min voisit odottaa. Tietty porrastettu tauko ois ok
Tiedättekö, että meinaa suoni naksahtaa päässä, kun on töissä hoitajana, eikä ehdi edes vessassa käydä (kyllä, varmasti olisi esimiehillä paikka miettiä, miten näin) ja sitten aina täältä saa lukea ihmisiltä kuinka vain istutaan. Mutta ymmärrän, että kaikilla ei älli riitä siihen, että jos osassa paikkoja on lusmuja, niin näin ei tosiaankaan jokapaikassa ole .
9 jatkaa: Niin paitsi et jos työt hoidetaan parin kanssa ei taukoja voi pitää porrastettuna ja tauko venyisi tosi pitkälle. Ja itseä ainakin alkaa heikottaa jos olen syömässä liian monta tuntia putkeen! Olen laiha
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:54"]
Tämä on totta. Itse odotin vatsakipuisen lapsen kanssa (umpisuolentulehdus, ei tiedetty silloin vielä). Päästiin sentään huoneeseen. Panoin kutsunappia kahdesti eikä ketään tullut. Menin itse hoitajien huoneeseen ja kahvilla istuivat kaikki. Ymmärrän tauot, mutta pitääkö (saako??) kaikki olla samaan aikaan tauolla.
[/quote]
Jätin vatsakipuisen lapsen yksin!!!! Provohan tämä on.
Kuten ihan kaikki nämä muutkin hoitaja aloitukset. Jankataan vain ihan samaa asiaa kokoajan. Kun siellä hoidossa on minun äiti/isä/mies/rakastaja/lapsi. Ja hänen luonaan pitäisi olla 24/7 koska kenenkään muun äiti/isä/mies/rakastaja/lapsi ei voi tarvita samaan aikaan hoitoa.
Lopetetaan koko teveydenhoitojärjestelmät ja laitetaan kaikki pärjäämään omillaan. Lääkitkää, leikatkaa ja hoitakaa omaisenne missä lystäätte.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:59"]Minä olen töissä asiantuntijatehtävissä ja en pääse edes vessaan monesti, kun on niin kiire. Ei tulisi mieleenkään istua tuntitolkulla kahvilla, kuten hoitajat. Saatan ehtiä vessaan vasta iltapäivällä.
Hoitajiksi valikoituu kaikki laiskat ihmiset, jotka ovat tottuneet lusmuilemaan koulussa. Siksi hoitajat ovatkin ylipainoisia, kun ei tarvitse edes töissä liikkua. Kunhan mussuttavat 8 tuntia pullaa ja juoruavat,
[/quote]
Taas yksi "asiantuntija" luulee itseään jumalaksi, maailma varmaan lakkaa pyörimästä sillä välin kun käyt kusella. Mua alko nyt jo pelottaan että jos kuolet niin miten meidän käy?
[/quote]
Minun lapseni ovat myös olleet paljon sairaalassa.
Mutta ei ole tullut mieleenkään heti huoneeseen pääsyn jälkeen alkaa painella kutsunappeja. Mikä hätä sinulla oli?
Kahvilla ovat varmaan siksi yhtäaikaa, että työskentely hoidetaan jouhevasti. Jos jokainen juoksee kahvilla yksin, puuttuu työpari. Näin ainakin olettaisin, koska monesti lastenosastolla hoitajat tekivät parityöskentelyä. Lisäksi kahvilla yleensä näyttivät puhuvan ihan työasioita ja kertoivat toisille osaston kokonaistilanteesta. Joten mielestäni on hyvä, että hoitajat kokoontuvat jonkin aikaa yhdessä taukohuoneeseen ihan tiedonkulun takia.
Kun lapseni on päässyt huoneeseen, menee hiukan aikaa, ennen kuin hänet sisäänkirjataan ja otetaan ylös, mitkä kokeet lääkäri on määrännyt ja mitä lääkkeitä. Tipan valmistelu on myös vienyt hetken aikaa.
Hoidot ovat aina tulleet täsmällisesti ja ajallaan. Olen itse äitinä sen verran itseohjautuva, että ei ole ollut tarvetta heti rimputella kelloa, kun on huoneeseen päästy. Kun tiedän, että esimerkiksi mahakivussa ei lääkkeitä tuosta noin vain anneta sillä sekunnilla, ennen kuin on tulehdusarvot yms. selvillä, jotta voidaan tietää, mitä aletaan lääkitsemään.
Mutta jokainen tavallaan. Tiedän kyllä sellaisiakin äitejä, jotka vinguttaa kelloa koko ajan ja ovat närkästyneitä, kun heidän Nico-Petterillään ei ollut yksityishoitajaa koko ajan vieressä, vaan joutui soittamaan parikymmentä kertaa hoitajan paikalle, kun piti kysyä, että joko on selvillä, joko pääsee leikkaukseen, joko on määrätty lääkkeet, joko tiedetään jotain, mistä löytää sievemmän yöpaidan, mistä löytää kirjoja lapselle, voisiko hoitaja tuoda uuden dvd.n huoneeseen.
Ja näitä äitejä löytyy ihan ystäväpiiristäni.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 08:15"]
[/quote]
Minun lapseni ovat myös olleet paljon sairaalassa.
Mutta ei ole tullut mieleenkään heti huoneeseen pääsyn jälkeen alkaa painella kutsunappeja. Mikä hätä sinulla oli?
Kahvilla ovat varmaan siksi yhtäaikaa, että työskentely hoidetaan jouhevasti. Jos jokainen juoksee kahvilla yksin, puuttuu työpari. Näin ainakin olettaisin, koska monesti lastenosastolla hoitajat tekivät parityöskentelyä. Lisäksi kahvilla yleensä näyttivät puhuvan ihan työasioita ja kertoivat toisille osaston kokonaistilanteesta. Joten mielestäni on hyvä, että hoitajat kokoontuvat jonkin aikaa yhdessä taukohuoneeseen ihan tiedonkulun takia.
Kun lapseni on päässyt huoneeseen, menee hiukan aikaa, ennen kuin hänet sisäänkirjataan ja otetaan ylös, mitkä kokeet lääkäri on määrännyt ja mitä lääkkeitä. Tipan valmistelu on myös vienyt hetken aikaa.
Hoidot ovat aina tulleet täsmällisesti ja ajallaan. Olen itse äitinä sen verran itseohjautuva, että ei ole ollut tarvetta heti rimputella kelloa, kun on huoneeseen päästy. Kun tiedän, että esimerkiksi mahakivussa ei lääkkeitä tuosta noin vain anneta sillä sekunnilla, ennen kuin on tulehdusarvot yms. selvillä, jotta voidaan tietää, mitä aletaan lääkitsemään.
Mutta jokainen tavallaan. Tiedän kyllä sellaisiakin äitejä, jotka vinguttaa kelloa koko ajan ja ovat närkästyneitä, kun heidän Nico-Petterillään ei ollut yksityishoitajaa koko ajan vieressä, vaan joutui soittamaan parikymmentä kertaa hoitajan paikalle, kun piti kysyä, että joko on selvillä, joko pääsee leikkaukseen, joko on määrätty lääkkeet, joko tiedetään jotain, mistä löytää sievemmän yöpaidan, mistä löytää kirjoja lapselle, voisiko hoitaja tuoda uuden dvd.n huoneeseen.
Ja näitä äitejä löytyy ihan ystäväpiiristäni.
[/quote]
Lisään vielä omia kokemuksia.
Kun on tullut jotain kysyttävää, olen nostanut itse perseeni penkistä ja käynyt siellä kahvihuoneen ovella kysymässä. Tai ilmoittamassa, että menen kohta itse syömään ruokalaan, että lapsi nukkuu nyt ja pärjää sen aikaa. Mutta kävisikö joku katsomassa.
Monesti siellä taukohuoneessa on tilanne, että joku istuu kahvia juoden ja toinen lämmittää mikroruokaa ja yksi vastailee koko ajan työkännykkään ja yhdellä saattaa olla joku työpaperi täytettävänä siinä samalla, kun juo kahvia.
Olen sen verran pitkiä aikoja viettänyt osastoilla, että yhteistyö on toiminut aina hyvin ja lapseni henki on pelastettu. llman näitä hoitoja kaksi lastani olisi kuollut.
Lisäksi ne monet lohduttavat ja kannustavat sanat, joita hoitajilta on kuullut. Kun on ollut järkyttynyt ja itkenyt hädissään, on riittänyt aikaa sanoa äidillekin muutama kannustava sana.
Joten eipä ole ollut tarvetta vingutella kelloja ja istua naama rutussa potilashuoneessa päivittämässä facebookkiin, että olen odottanut kaksi minuuttia ja hoitajia ei kuulu. Siellä ne taaskin varmaan istuu kahvihuoneessa, kun minun Nico-Petterini muumidvd loppui ja se pitäisi vaihtaa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta jos odotat lääkärin vastaanotolle pääsyä vaikka 5h, niiin millä tavalla hoitajan pitäisi tehdä sinua varten töitä sen ajan? Vastaanotossahan hoitaja ottaa esitiedot, ohjaa lääkärin vastaanotolle tai tutkii alustavasti vaivan. Mutta MITÄ sen odotusajan pitäisi tehdä? Viihdyttää? Parantaa? Ravata edstakaisin, jotta sinua ei harmita istua odottamassa? Hoitaja ei välttämättä pysty tekemään sinun odotusajan aikana yhtään mitään hyväksesi. Lääkäri vastaanottaa potilaita jonosta, kirjaa käynnit, käy ehkä syömässä ja kusella, jos ei Sinulla ole sydänpysähdys ym. Olen itse psyk sh ja kuulen myös jatkuavasti vinkumista siitä, että hoitajat vain istuvat ja juovat kahvia. Esim. maanikon hoidossa keskeisintä on vähävirikkeisyys ja asioiden toimittaminen YHDELLE hoiatajlle. Tämä auttaa pt:sta koostumaan ja rauhoittumaan. Eli, VINKKINÄ: jos olet maanisen potilaan omainen ja vierailulla osastolla ja pt kysyy kansliassa netissä roikkuvalta sh:lta 400 kertaa, saako sitä tätä ja tuota ja tämä "laiska" hoitaja toistaa 400 kertaa "Pirkko hoitaa Sinun asioita, käänny Pirkon puoleen", niin toiminta on täysin tarkoituksellista, maanikon HOITOA. Huh, turhauttavaa ihmisten tyhmyys.
Ainakin turussa on niin, että istuu missä tahansa aulassa, ei näe, mitä hoitajat tekevät. Kahvi juu saattaa tuoksua mutta ehtiikö sitä kukaan juomaan? Ja monesti toimenpiteen aikana esim hoitaja ja lääkäri "kälättävät" keskenään tai potilaalle. Turussa tosin on vastaanottamassa aina joku , toimiva systeemi. Mutta jos et näe, mitä hoitajat tekevät, älä kritisoi heitä. Ja oletko ottanut huomioon, että kun saavut päivystykseen, hoitaja on saattanut olla jo 12h töissä ilman kunnon taukoa. Hetki rauhallisempaa niin ajattelee käyvänsä äkkiä kahvilla.
Ihan normi päivystyksessä, arkiaikaan. Usein joku kävi laittamassa kahvin kiehumaan (saattoi olla vaikka ampparin väki) ja sitten joku haki sen termarilla siihen kansliaan missä niitä potilaitakin otettiin vastaan. Siitä sitten lääkärit ja hoitsut hakivat päiväkahvinsa, kun sinne kahvihuoneeseen eiehditty. Juotiin se kupillinen tai kaksi kun esim. kirjattiin edellisen potilaan käyntiä koneelle.
Minulla ei ollut hätää, mutta lapsi kieriskeli tuskissaan. Huoneessa siis odoteltiin hoitoa, tutkimuksia. Lääkitystä hän ei ollut saanut vielä. Tämä lapsi muuten sitten monen tunnin odottelun jälkeen kiidätettiin ambulanssilla toiseen sairaalaan leikkaukseen ja umppari oli ehtinyt jo puhkeamaan. Eli en aivan turhaan soitellut kelloa. T. 5
Saako hoitajat tehdä tuollaisessa vatsakipujutussa muuta, kuin ehkä lohduttaa potilasta?
Ainakin ystävälläni oli epäilty keskenmeno ja meidän piti vain odotella lääkäriä jossain huoneessa. Mutta en siis olettanutkaan, että kukaan mitään tekisi siinä.
Ai siis mitä sait odottaa? hoitajaa vai lääkäriä, vai vastaanottajaa. En ihan ymmärtänyt?