**Esikoista yrittämässä jo pidemmän aikaa**
Hei,
Halusin aloittaa uuden ketjun, koska kaipaan vertaistukea teiltä jotka yrittävät esikoista ja hommat ei vaan mene nappiin. Meillä yritystä takana jo n. 10kk. Turhautuminen, ahdistus, väsymys, vihaisuus,pelko, suru ja muut tunteet eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Tämä matka ollut pitkä ja kivinen. Ei kuitenkaan vielä niin pitkä kuin joillain, mutta tuntuu jo todenteolla pahalta. Jossain välissä olisi tarkoitus hakeutua tutkimuksiin ja siitä mahdollisesti hoitoihin jos ei nyt luomuna ennen sitä tärppää. Ollaan kahdenkympin puolessa välissä mieheni kanssa ja esikoista ei vain ala kuulumaan. Montaa asiaa on kokeiltu ja alkaa konstit olla vähissä. Yksi alkuraskauden keskenmeno syksyllä ja nyt odotetaan uutta plussaa testiin.
Olisi kiva jos haluaisitte vaihtaa ajatuksia asiasta. Jotkut varmaan tuntevatkin nimimerkkini toisesta ketjusta ja tutut ovat tietysti enemmän kuin tervetulleita. Tälläistä ketjua en nyt tästä kärkipäästä vain löytänyt. Löytyisiköhän sieltä joku samassa tilanteessa oleva mimmi :) ?
Kommentit (647)
Onnittelut Kukkaistyttö88! :) Onko viiva vahvistunut? Harmi, että alkionsiirto ei nyt onnistunut Anpiainen, mutta niinkuin itsekin sanoit on hyvä kun nyt huomioivat kilpparirvot.
Mulla ovisplussa eilen kp 18. Alamahaa juilinut eilisen illan ja tän aamun, ennen ei moista ole ollut (näin voimakkaana). Voisivatko johdot olla arat vielä tuosta aukiolotutkimuksesta? Liekö ne nyt todella auki kun tuntuu juilintaa koko ajan.. Lääkäri sanoi, että vasuri näytti siltä että siellä tässä kierrossa tapahtuu, mutta tuntemukset enemmän oikealla alamahalla. Katsotaan nyt miten käy. :)
Mukavaa torstaita kaikille!
Innu84 kp 19/~30
Kiitos <3 Kyllä viiva oli tänään jo vahvempi, vaikea tätä vielä on uskoa todeksi ja kovasti pelottaa!
Kukkaistyttö88 yk7, km jk yk3, plussa 25.9. (DPO14), RV 4+0
Onnea Kukkaistyttö! Tulethan päivittämään kuulumisia?
Vaihdoimme sitten lääkäriä ja kävin eilen ensimmäistä kertaa uuden lääkärin vastaanotolla. Ero oli huikea. Tämä huomattavasti nuorempi lääkäri on osaava, tarkka, kiinnostunut ja lisäksi empaattinen. Hän kuunteli korva tarkkana selityksiäni ja todennäköinen syy lapsettomuuteenkin taisi löytyä.
Lääkärin mukaan kohtu on täynnä myomia, eli muuten hyvänlaatuisia kasvaimia, jotka vaikeuttavat tai estävät kokonaan raskautumisen. Hän ihmetteli kovasti ettei yhdessäkään tämän vuoden puolella tehdyissä 4 UÄ-tutkimuksissa oltu huomattu näitä. Nyt minulla on useampikin valokuva näistä pirulaisista edestä ja takaa. Ja myös kivankokoisesta johtofollikkelista, joka puhkeaa viikonloppuna.
Myomia ei voi kokonaan poistaa, vaan ne pitää höylätä pienemmiksi nukutuksessa. Yksityisellä toimenpide maksaa useamman tonnin ja kunnalliseen on jonoa n. vuoden verran. Huokaus. Täytin jo 37v. joten tässä tapauksessa aika on rahaa. Voi kun tämäkin tieto olisi annettu silloin 1,5v. sitten, niin oltaisiin säästytty monelta itkulta ja turhalta tutkimukselta.
Lily kp 10/25-28 yk.17 tm 6/2013
LILY77: Ymmärrän todella sun turhautumisen! Ensin pitää odottaa vuosi tai vuosia, että saa edes diagnoosin, ja sitten se on tuollainen! Pahoittelen :( Mitä olette ajatelleet tehdä?
Kukkaistyttö88 yk7, km jk yk3, RV 4+1
Ihan mahtavaa Kukkaistyttö88, onnea plussasta! Kovasti tsemppiä että kaveri pysyy matkassa :)
Lily77, voi ei! Niin ärsyttävää, muutenkin kun ei aikaa tuhlattavaksi olisi. Montako lääkäriä sitä on ultrannut ja miten tuollainen voi jäädä huomaamatta. Uskomatonta.
Me käytiin terveyskeskuksessa ja saatiin nyt lähete tutkimuksiin, eli odotellaan kutsua. Eikös joku täällä saanut sen tosi nopeastikin. Terveyskeskuslääkäri ei kyllä ottanut kantaa yhtään mihinkään, mutta sanoin että halutaan lähete ja se saatiin. Mun papassa oli löytynyt sekaflooraa eli pientä tulehdusta (soitin aiemmin kesällä papan tuloksia, puhelimessa sanottiin että ne on ok... nyt kun tilasin paperit kotiin niin niistä vasta luin tästä sekafloorasta...), mutta kaksi lääkäriä on nyt olleet sitä mieltä ettei sitä tarvitse hoitaa koska on oireeton. Katsotaan nyt haenko siihen antibiootin jossain vaiheessa.
Oon nyt asennoitunut siihen että ensi vuonna mennään hoitoihin, joten yritän loppuvuoden mennä ihan iisisti. En ole edes ovista tikutellut, enkä laskenut päiviäkään. Tänä viikonloppuna suunnilleen olis kierron puoliväli.
Mulla on varmaan 3 viimeisessä kierrossa oviksen aikaan juilinut vain oikealla puolella. Onkohan siellä oikea munasarja jotenkin villimpi vai ovuloinko vain yhdeltä puolelta.
Hei kaikille!
Olen ensikertalainen täällä ja ajattelin jakaa oman tarinani. Esikoinen on haaveissa, ollut jo pidemmän aikaa (lähes 2vuotta). Ehkäisy jätettiin pois loppuvuodesta 2012 ja siitä asti luomuna menty. Aluksi ajateltiin, että vauva saa tulla, jos on tullakseen ja sillä ajatuksella on menty tähän asti. Viime aikoina on alkanut tuntumaan, että onkohan jotain vialla. Sain varhaisen keskenmenon viime vuoden lopulla ja vaikka se olikin kova isku, ajattelin positiivisesti kaiken olevan kunnossa ja että raskautuminen on ylipäänsä mahdollista. Mutta mitään ei ole tapahtunut ja uudet vauvauutiset ystäviltä alkavat ärsyttää... Toki olen todella iloinen heidän puolestaan, mutta aina ajattelen, voisinpa olla seuraava ilouutisen esittäjä. Joka kierrossa tuntuu, että jokohan nyt, mut ei. Nytkin menossa kp 2...
Silloin kun raskauduin, oireita oli paljon! Niistä ei voinut erehtyä, vaikka testiä en ehtinyt tekemään. Sinä päivänä, kun ajattelin testin tehdä, heräsin viiltävään vatsakipuun ja menkathan ne sieltä alkoivat :( Ikinä ei menkat ole alkaneet tuolla lailla! Samalla kaikki oireet hävisivät kuin seinään. Tätä edeltävät menkat kestivät hädin tuskin päivän, mutta en vielä siinä vaiheessa osannut asiaa tarkemmin tutkia.
Nyt siis olen vakavasti alkanut ajattelemaan tutkimuksiin menemistä. Aiemminkin olisin päässyt, mutta en ole halunnut ottaa asiasta paineita. Kuitenkin täytän kohta 30 ja niinhän se on, ettei kukaan tästä enää nuorru. Eli vauva vuodelle 2015 olisi unelmien täyttymys :) Kiitos, jos jaksoitte lukea ja tsemppiä kaikille ja onnea plussanneille!
Anpiainen: No kylläpäs on lääkäreillä eri mieleipiteitä tuosta kilppariarvosta.. Itselläni nimittäin yksityisellä gynellä keväällä mitattiin 3,5 arvo ja hän sanoi ettei oo ollenkaan liian korkee raskautumista ajatellen, että ihan normaali vielä. Ja kesällä kun käytiin miehen kanssa yksityisellä laspettomuustutkimuksissa kun vuosi yritystä tuli täyteen, niin mitattiin sitten silloin uudelleen tuo kilppariarvo niin se oli 4,..jotain, ja lapsettomuusklinikan lääkärin mukaan "vielä ihan normaalin rajoissa", että "ei syytä huoleen", ei toimenpiteitä sen suhteen (lääkitystä) :D Mut no joo, se oli vähän väärin minusta mitattu muutenkin tää kesällä otettu arvo. En usko että toi yli 4 arvo on se oikea arvo. Koska kilpparihan pitäis mitata mahdollisimman nopeesti heräämisestä ennen klo 10 aamulla, ja tyhjällä vatsalla. No, mulla se verikoe otettiin klo 12.30 päivällä, olin ollu hereillä useamman tunnin (arvohan nousee mitä kauemmin on hereillä), olin syöny normiaamiaisen kahveineen kaikkineen (kahvikin voi vaikuttaa tulokseen, näin luin kilpirauhasenvajaatoiminta.fi:n sivuilta). Täältä --> http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/
Mulle on joka kerta sanottu että voi syödä ja juoda normaalisti ennen kilpparilabraa (??).. no, olen siis syönyt. Mutta ei olis pitänyt! Eli nyt en oikeastaan tiedä mikä on se mun kilppariarvo..mutta ainakaan kukaan lääkäreistä ei oo siihen kiinnittänyt huomiota, aina on toitotettu että ihan normaali on, vaikka näyttäis mitä arvoa.. Aika paljon näköjään riippuu lääkäreistä o.O !
Niin ja jos joku ei nyt mua tunne vielä, niin oon ollu siis kyllä tällä palstalla ihan alusta saakka mukana :) Viimeaikoina jääny tää palsta vaan vähän vähemmälle kun oon ollu enemmän aktiivinen tuolla meidän facebook-ryhmässä. Vink vink kaikille uusille, että sinne vaan myös rohkeesti mukaan! Eli meidän ryhmä on täysin salainen, ei näy esim.facebook-kavereille että on liittynyt siihen ryhmään. :) Ryhmää ei myöskään löydy facebookissa hakemalla vaan siihen pääsee mukaan ainoastaan jos joku meistä jo ryhmässä olevista lisää teidät ryhmään mukaan, eli jos kiinnostaa niin huudelkaa täällä ensin niin lisäillään uusia mukaan :)
Muuta ihmeempää ei tänne.. tänään kp 29 ja menkkoja odottelen edelleen..ei ookkaan näin "pitkää" kiertoa ollu pitkään aikaan, yleensä kierrot on olleet 25-26 päivää. Tässä kierrossa on ollu ekaa kertaa gelee royalet kokeilussa, ja mä pelkään että ne on sekottanu mun kierron varmaan.. :/ No, ei auta kuin odottaa vuodon alkamista, raskaanahan tässä EI olla. Ihan turha toivo.. :/
Kimallus-84 kp 29/24-29 Yk 1v.3kk (Yk 18) yritystä alkaen 06/2013
Ei plussan plussaa koko yrityksen aikana..
Lapsettomuustutkimuksissa 06-07/2014 kummastakaan ei löytynyt mitään vikaa. Nyt mietitään seuraavaa askelta.. alkuvuodesta 2015 varmaan julkisella jatketaan hoitoihin..
Täällä "päästiin" tänään uuteen kiertoon. Eli kp 1. Yrityskierto 19 lähti siis tästä käyntiin :/ Aika masentava luku jo..kohta se on jo kakkosella alkava luku :/ Kierto oli nyt se pisin mitä mulla on tähän asti ollut, eli 29 päivää.
Kimallus-84 kp 1/24-29 Yk 1v.3kk. (Yk 19) yritystä alkaen 06/2013
Lily77: Harmi nuo myomat, mutta hyvä että teillä jokin syy löytyi, joka on mahdollisesti korvattavasti ja toivottavasti saatte vielä pienen käärön syliinne :) Ihme näitä lääkäreitä!
Henriikka81: Meille tuli ainakin lähete nopeasti, mutta meidän piti odottaa silloin kesätauko ensin.
Kimallus-84: Ihmeellistä miten lääkärit voi olla niin eri mieltä. Itse toivon, että arvo olisi tällä kertaa vielä hieman korkeampi :D Niin saisin lääkityksen ja arvoja alemmas, jospa luomuraskautuminenkin olisi silloin mahdollista. Turhauttaa nämä välikierrot kun ei se vaan voi onnistua nyt luomusti.. Kannattaisi sinunkin pyytää päästä uudelleen kilpparikokeisiin ja nyt noudattaa kunnolla ohjeita. Minullekin sanottiin, että noin tunti hereillä. Viimeksi olin noin 50min enkä syönyt enkä juonut ja menin kokeisiin jo klo 8.00.
Tänne ei kuulu mitään ihmeempää ja mitä voisikaan kuulua nyt kun hoidot on tauolla kunnes kilppariarvot saadaan kohdilleen. Mutta testasin tänään mielenkiinnosta oviksen kun lääkäri sanoi, että tänään pitäisi olla mikäli on. No niinhän se oli tänään kp22 eli ainakin ovuloin!! :) Ajattelin nyt muutaman kierron testailla ihan huvikseenkin ovulaatiota niin tietää tapahtuuko tuolla oikeesti mitään :D
anpiainen yk 2v & 4kk
Anpiainen: Hyvä että sait ovisplussan :) Toivotaan että sun arvot saadaan nopeesti kohdilleen ja pääsette jatkamaan hoitoja :) Tsemppiä! Joo, mulle molemmilla kerroilla kun kilppariarvot katsottiin, niin sanottiin tosiaan että "voi syödä ja juoda ihan normaalisti, ei tarvitse olla syömättä kuten normaalisti labroissa" :D Keväinen koe otettiin sekin suht myöhään päivästä, kello oli muistaakseni 10.30.. olin ollut hereillä parisen tuntia, ja tosiaan nyt kesäkuussa otettiin klo 12.30, jolloin olin ollut hereillä jo n. 4 tuntia :D että mä luulen että toi keväinen 3,5 arvo ei ihan pidä paikkaansa, puhumattakaan tosta yli 4 arvosta.. jotenki turhauttaa koko homma, että on mitattu ihan päin persettä molemmilla kerroilla! :( Miten lääkäritkään ei osaa mitata oikein, ja vielä yksityisellä! En kuitenkaan usko että mulla olis vajaatoimintaa koska kun oon noista oireista lukenu kaikenmaailman listoja mitä netistä löytyy, niin ei mulla oo niistä mitään..ei mitään väsymystä normaalia enempää tai muutakaan.
Oon tosiaan miettiny että pitäis pyytää uudet kokeet ja tällä kertaa että koe otettais heti aamusta ja silloin menisin myös tyhjällä vatsalla! Katsottais että mitä ne arvot sitten näyttää kun koe olis otettu ohjeiden mukasesti oikein! Mä sain viime viikolla kutsun terkkarille ens kuulle ilmaiseen papa-seulontaan kun täytin kesällä 30. Eli kutsu tulee kaikille 30 vuotta täyttäneille ja sen jälkeen joka 5:s vuosi tulee kutsu ilmaiseen seulontatutkimukseen. Noh, anyway, niin tää jolle mulla on se seulonta-aika niin se työskentelee tossa meidän terkkarilla perhesuunnitteluneuvolassa terveydenhoitajana. Niimpä mä päätin lyödä 2 kärpästä yhdellä iskulla ja kysellä sitten sillä papa-käynnillä vähän etukäteen niistä julkisen puolen lapsettomuustutkimuksista ja hoidoista, et jos päästäis jonoon tai et osaisko se ainakin auttaa eteenpäin tjtn.. :) Ollaan kuitenkin varmaan alkuvuodesta viimeistään menossa julkiselle hoitoihin, kun ei tää nyt näytä muuten onnistuvan ja yksityiselle ollaan laitettu jo 800 euroa niihin pelkkiin perustutkimuksiin, jossa todettiin vaan ettei mitään vikaa kummassakaan ole. Jotenkin sekin tuntu siltä että mistä me oikeen lopulta maksettiin..siitä että joku sanoo että "ootte kunnossa".. Siis hyvähän se oli että tutkittiin ja saatiin varmuus ettei mitään vikaa ainakaan oo, mutta.. you know. Onhan noi hoidot kuitenkin julkisella paljon halvempia kuin yksityisellä, vaikkei ne siltikään mitään ilmasia oo mut..
No joo, tää kirjottaminen lähti ehkä nyt vähän lapsesta, ei ollu tarkotus alunperin näin pitkästi taas paasata :D sori..
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! Ja tsempit kaikille, missä vaiheessa ikinä kukin meettekään! :)
Tosi pikaisesti huikkaan tähän ONNITTELUJA KUKKAISTYTTÖ!!! Toivottavasti pieni pysyy matkassa ja saat kohta nauttia näistä, ah, niin ihanista, raskausvaivoista! <3
Palaan myöhemmin muihin juttuihin. :)
Weebee&villikko rv11+2
Henriikka81: meille tuli kans tosi nopeesti kutsu hormonipolille! TK-lääkäristä (20.8.) meni kai 8 päivää kun kutsu jo kolahti luukusta ja aika on jo ens viikon tiistaina! Pelkään vaan ettei ne ala mitään edes tutkimaan vaan käskee vaan kotiin laihduttamaan :( jotenki en jaksa uskoa, että ois vaan ylipainosta kiinni tää homma.
Enninkeri 27v. kp25/27-32, ya 8/2013
Hyvä homma, jospa täälläkin sujuis nopeasti! Jotenkin kyllä ahdistaa kun tietää miten hidasta se hoito tulee olemaan... Kävin lueskelemassa tuosta hoitotakuusta, että hoidon tarpeen arviointi on aloitettava 3vko kuluessa lähetteestä, ja tutkimukset tehtävä 3kk kuluessa. Kai tässä pitää sitten alkaa riehua jos ei mitään tapahdu.
Tämä kierto meni nyt kyllä ihan hukkaan kun sen sijaan että oltais hyödynnetty ovista, ollaankin riidelty monta päivää :/. Alkoi ärsyttää miksi se olen vain minä joka katselee kalenteria ja laskee päiviä ja sitten yrittää järjestää toimintaa oikealla hetkellä, ihan yhtä hyvin mies voisi noita katsella ja ottaa vähän vastuuta asiasta. No lopputulos oli, ettei kumpikaan jääräpäissään suostunut tekemään aloitetta :D.
Miten teillä on lapsettomuus vaikuttanut parisuhteeseen? Meillä on kyllä riidelty juuri noista vastuunjakamisasioista. Mä haluaisin että asiasta puhuttais ylipäätään enemmän, mutta mies ei jotenkin ymmärrä mitä ja miksi siitä pitäisi puhua... Että kyllähän se ristiriitoja aiheuttaa. Joskin lähentääkin, mutta kyllä meillä vaakakuppi taitaa painua kuitenkin miinuksen puolelle, kun vielä ajattelee miten paljon tää vaikuttaa seksielämäänkin. Onneksi lähtökohdat oli kunnossa eli kyllä me tästä selvitään, sitä en epäile.
Nopea päivitys täältäkin... seurailen Weebeen lailla teidän kiertoja ja entisenä pitkämatkalaisena toivon kovasti onnistumista teille kaikille pitkämatkalaisille! Kukkaistyttö saatiinkin jo iloisesti tuonne raskautuneiden puolelle. Toivottavasti teidät muutkin saadaan sinne pian!
Täällä kaikki hyvin. Kovasti on täälläkin raskausoireita, laatta lentää, turvotuttaa, haukotuttaa kokoajan, yms. mukavaa. Kovasti odotan kättäriltä kutsua ekaan ultraan, joka pitäis olla tässä parin viikon päästä.
Jonsteri rv 10+3 :)
Kimallus-84: Mulla taas hirveesti oireita vajaatoiminnan puolesta, saa nähdä nyt miten käy. Ja mulla niitä on vähän seurailtukin vaikkei ikinä ole ollutkaan viitearvojen ulkopuolella.
Henriikka81: En osaa sanoa, miten tää asia on vaikuttanut meidän parisuhteeseen. Ehkä tämä on vaan entisestään lähentänyt meitä ja vahvistanut suhdettamme vaikka vuosia onkin jo 7 täynnä. Mies ehkä oppinut ymmärtämään enemmän mun "oikkuja"/kiekkuja, jotka tulee ennen menkkoja tai ovulaation aikaan :D
Kävin tänään aamulla verikokeissa mittauttamassa kilpirauhasarvot ja soitin justvastauksetkin. Nyt arvot oli THS 5,08 ja T4V 14. Huh huh, en odottanut, että toi THS on noin korkee, nyt rupes kädetkin tärisee. Eli lääkitys tulee. Ens viikolla soitan klinikalle.
anpiainen yk 2v & 5kk
Moikka!
Millasia kokemuksia teillä on clomeista? Ootteko saanu ne heti ekan gynekäynnin yhteydessä? Missä vaiheessa raskautuminen tapahtunut? Meillä yritystä takana muutama vuos. Alkuvuodesta -14 km rv12. Alkaa tuntuu jo hieman toivottomalta. :( kierto alkoi muutama päivä sitten alusta..menkat oli 4pv myöhässä..kerkesin jo hetken ajatella et nytkö tärppäs..mut jälleen joutui pettymään..
Moikka!
Nopeat päivitykset ennen työvuoroa. Menkat alkoi taas tänään joten kp 1 alkoi nyt. Jotenkin aivan kamala olo! Alamahassa aivan viiltävät kivut ja särkylääkettä oon kiskonut aamun mutta ei tunnu auttavan ja kokoajan oksettava olo. Ei oo ennen ollu tälläset menkkaoireet ja nyt vuoto tosi runsasta :( Kävin perjantaina verikokeissa ja mitattiin verensokeri ja kilpirauhasarvot. Kävin elokuussa yksityisellä gynellä ja hän epäili kilpirauhasia ja nyt sain viimein mentyä verikokeisiin (kauhee kammo oli) Verensokerin tuloksen sain heti perjantaina ja oli 5,4 (raja-arvo 4-6) joten on vissiin ihan normaali? Kilpirauhasarvot pitäisi tulla keskiviikkona. Mulla on ollut kaikki mahdolliset oireet tohon kilpirauhasen vajaatoimintaan ja jotenkin toivon oikein että mulla olis se jotta saisin selityksen tähän oloon ja lapsettomuuteen. Sehän voisi hyvinkin johtua kilpirauhasesta.. Jos mun arvot onkin ihan ok niin en tiiä oikeesti mitä seuraavaks?! Vissiin sitten pitää mennä jo johki hoitoihin. Tää +3vuotta alkaa olla jo liikaa. Oon ihan hajalla ja en tajuu miten me kestetään tätä enää kovin kauaa. Mies alkaa olla jo toivoton musta puhumattakaan. ;( Mun yksi tuttava teki vastikään abortin ja tunnen jotain suurta vihaa sitä kohtaan. Mun mielestä se ei oo oikein että toiset rakastaa lapsia ja yrittää kaikkensa tullakseen raskaaksi ja toiset tulee ihan vahingossa ja tekee surutta abortin. Toki ymmärrän kai jos ihminen raiskataan ja tekee sen vuoksi abortin mutta tää tuttava harrastaa ihan huvikseen irtosuhteita ja ei ollut mikään eka abortti.. Argh! Olispa se lapsi tullu jollekkin sellaiselle joka sitä toivoi <3 Mä ajattelin hankkia koiranpennun. Jotenkin pakko saada jotain täyttämään tämä kaipuu omasta pienokaisesta. Eihän se oo sama asia mutta rakastan koiria ja haluan sellaisen. Joku sellanen terrieri tms joka pysyy aina pikkusena ja viihtyy rivitaloasunnossa :)
Miten jos mä alan kohta kääntymään lapsettomuushoitojen puolelle, pitääkö ne kaikki käydä yksityisellä ja onko tosi kallista? Oon jo käyny yksityisellä gynekologilla ja verikokeissa ja ainaki melko kallis paikka kun pelkät verikokeet 150€.
Mukavaa alkanutta lokakuuta kaikille, toivottavasti tässä kuussa saatais jo paljon plussatuulia<3
Kaikki mahdolliset tsempit Mirame! En edes uskalla kuvitella kuinka rikki itse olisin tuossa tilanteessa.. Kyllä mun mielestä kunnallisella puolella pääsee hoitoihin, jonoja tietty on varmaan ja lääkkeet maksaa ja muut muttei varmasti läheskään niin paljon kun yksityisellä..
Mun lähipiirissä myös paljon raskauksia ja vauvamahoja.. Kyllä tää vauvan saaminen ei tosiaan ole helppoa enkä enää koskaan kysy keneltäkään "joko te ootte vauvoja ajatellu hankkia?" ! Tuo kysymys etenkin puolitutuilta/työkavereilta on tosi raastava.
Täällä odotellaan menkkoja alkavaksi, kp 26/25. Innostuksessani tein jo testin että jokonytolistärpänny mutta ei, täydellinen nega.
Onneks saa johonkin purkaa sydäntään... :)
Miramelle isot, isot tsempit!
Varatkaa aika ihan terveyskeskukseen, tuolla yrittämisajalla saatte varmasti lähetteen eteenpäin lapsettomuustutukimuksiin. Paikkakunnasta toki riippuu miten kauan kaikessa sitten kestää. Me käytiin kesällä yksityisellä ja maksettiin just noita kauheita summia. Nyt terveyskeskus ilahdutti 15 euron laskulla :). Tässä vielä tosiaan odotellaan kutsua tarkempiin tutkimuksiin. Mutta jos ei malta odottaa niin yksityselle pääsee kyllä paljon nopeammin.
Mä saan kanssa koko ajan raskausuutisia :(. Koitan kuitenkin tsempata itseäni siihen, ettei muiden onni ole itseltä pois. Lisäksi muutamassa keskustelussa on käynyt ilmi niin monta tapausta, joilla ei myöskään ole tämä kovin helposti käynyt, ettei sitä voi koskaan tietää lopulta kauanko on yritetty. Kieltämättä olisi aika vaikea kestää jos joku läheinen päätyisi aborttiin. Tuskin kyllä mulle siitä edes kertoisi, kun aika monet tän meidän tilanteen tietää.
ON:, taitaa TAAS jäädä kierto siihen 24-25 päivään. En tajua, jotain ennenaikaisia vaihdevuosiako tässä oon tekemässä 33-vuotiaana?!? Tänään alkoi tuhru, eli eiköhän ne menkat ala viimeistään keskiviikkona. Niin hienoa, että vuoden jaksoi kierto olla täsmälleen 28 päivää ja heti kun tulee tieto että miehen tavarassa on ongelmaa, alkaa myös mulla ongelmat. Vai olisko tää jotain sympatiaongelmaa :). No tärppiä tässä kierrossa on turha odottaa kun ovisaika meni riitelyyn joten uuteen nousuun taas...
Henriikka, yritys aloitettu 8/2013
Tirppanen88: Hieno suoritus tuo 20kg! Itselläkin painonpudotus tavoitteena ja pikku hiljaa tästä uskaltaisi taas lähteä urheilemaan tämän 6 viikon sairastamisen jälkeen. Itse pudotin 2013 vuoden alussa 16kg, mutta 8kg on tullut takaisin. Vielä pitäisi itsekin löytää motivaatio ainakin 10kg pudottamiseen :)
Lääkärissä käyty vaan ei alkiota siirretty. Lääkäri ultrasi, että jotain on oikealla puolella tapahtunut, mutta ei ovulaatiota ja limakalvo oli kovin ohut vielä (6mm?). Viimeksihän lääkäri ultrasi ja katsoi, että oikealta puolelta tapahtuu tässäkin kierrossa niinkuin viime kierrossakin. Itse hieman epäilin sitä, sillä eikös ovulaatio yleensä tapahdu aina eri puolilta eli jos on viimeksi ovuloinut oikealta niin sitten seuravaaksi pitäisi ovuloida vasemmalta. No kuitenkin olen vasemmalla puolella tuntenut vihlontaa ja niinhän tämä lääkäri sitten ultrasi, että vasemmalla puolella olisi ovulaatio vasta tuloillaan ja se tapahtuisi sunnuntaina. Käskettiin siis testata ovulaatiota ja alkionsiirto oltaisi tehty sen jälkeen eikä tänään. No sitten otin puheeksi sen kilppariarvoni, joka oli 3,27. Lääkäri sanoi heti, että se on aivan liian korkea ja unohdetaan tää kierto kokonaan, että noi kilpirauhasarvot pitää saada ensin kohilleen. Ne kuulemma ois hyvä olla alle 3 ainakin, mieluiten 2,5 tai vähemmän. Se häiritsee todella paljon kuulemma raskautumista eli ei ole mitään järkeä siirtää ja tuhlata alkioita nyt. Pahoitteli hieman kun eivät ole sitä huomioineet tiedoissani tai edes kysyneet. Eli reilun viikon päästä uudelleen kokeisiin ja mikäli edelleen koholla niin lääkitys aloitetaan ja seuraava alkionsiirto tapahtuu vasta kun arvot on kohillaan. Harmi kun alkiota ei siirretty, mutta jospa nyt alkaisi tapahtumaan kun saadaan nuo kilppariarvot sellaiseksi, että raskautuminen mahdollista.
anpiainen yk 2v & 4kk