**Esikoista yrittämässä jo pidemmän aikaa**
Hei,
Halusin aloittaa uuden ketjun, koska kaipaan vertaistukea teiltä jotka yrittävät esikoista ja hommat ei vaan mene nappiin. Meillä yritystä takana jo n. 10kk. Turhautuminen, ahdistus, väsymys, vihaisuus,pelko, suru ja muut tunteet eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Tämä matka ollut pitkä ja kivinen. Ei kuitenkaan vielä niin pitkä kuin joillain, mutta tuntuu jo todenteolla pahalta. Jossain välissä olisi tarkoitus hakeutua tutkimuksiin ja siitä mahdollisesti hoitoihin jos ei nyt luomuna ennen sitä tärppää. Ollaan kahdenkympin puolessa välissä mieheni kanssa ja esikoista ei vain ala kuulumaan. Montaa asiaa on kokeiltu ja alkaa konstit olla vähissä. Yksi alkuraskauden keskenmeno syksyllä ja nyt odotetaan uutta plussaa testiin.
Olisi kiva jos haluaisitte vaihtaa ajatuksia asiasta. Jotkut varmaan tuntevatkin nimimerkkini toisesta ketjusta ja tutut ovat tietysti enemmän kuin tervetulleita. Tälläistä ketjua en nyt tästä kärkipäästä vain löytänyt. Löytyisiköhän sieltä joku samassa tilanteessa oleva mimmi :) ?
Kommentit (647)
Hei.
Pikaiset kirjoittelut ennen iltavuoroa, pitää ihan just lähteä sinne.
Mieheni siemennestettä ei ole vielä tutkittu, mutta lääkäri kehoitti niin tekemään ja olen patistanut häntä menemään sinne piakkoin vaikka jotenkin uskon vakaasti, että miehellä kaikki kunnossa. Tilasin joskus vuosi sitten kotitestit.fi sivustolta kotiin ovulaatiotestejä ja raskaustestejä ja samalla jonkun siemennäytetestin miehelle. Siinä vakuuteltiin että on toimiva ja mies teki sen ja sai tulokseksi että kaikki ok. Kerroin lääkärille tästä ja hänen mielestään testi ei ole tarpeeksi luotettava ja siksi sanoi että kannattaa tutkia vielä varmuudeksi paremmin.
Olen yrittänyt saada hoitoa ja apua mutta en ole saanut. Olen vasta 20-vuotias ja niinpä lääkärien mielestä minulla on kuulemma aikaa yrittää vielä ilman hoitoja. Aikaa mulla kyllä on, mutta hermot alkaa olla aika riekaleina. Kolme vuotta yritystä takana ja vaikka ikää ei ole tämän enempää niin alkaa se jo pikkuhiljaa mieleen vaikuttaa. Pelottaa että kaikki ei ole kunnossa kun en ole saanut mitään merkkejä raskaaksi tulemisesta. Pitäisikö vaihtaa lääkäriä ja vaatia entistä kovemmin?
Mulla on yleensä muuten kierto 30pv ja aina täsmällinen mutta tässä kierrossa vuoto alkoi yllättäen kp 22 ja kesti viikon välillä taukoillen. Yleensä mulla menkat todella kivuliaat ja runsaat. (kipu alkaa paria päivää ennen ja jatkuu kaksi ekaa vuotopäivää) mutta nyt ei ollut mitään kipuja ja vuoto tosi niukkaa tiputtelun omaista. Mitä toi vois olla? Onko mulla vaan joku häikkä kierrossa kun eihän tiputteluvuodon pitäisi viikkoa kestää? Muutenkin ollut outoja oireita: väsymystä kokoajan,oksettavaa oloa mutta ei silti ole tarvinut oksentaa, nälkä usein,pissattaa, palelee aivan kauheasti kokoajan... Tein testin sunnuntai aamuna ja negaa näytti. Tänään olis normi kierron mukaan pitäny alkaa menkat mutta toikin tiputtelu jo loppu. Nyt tuntuu että kierto ihan sekaisin ja ei mitään tietoa milloin voisin ovuloida edes.
Mirame20 toivottavasti pääsisitte pian kunnon tutkimuksiin ja hoitoihin, onhan teillä pitkä taival takana... paljon tsemppiä teille :)
Weebee onpa hyvä, että teillä oli kaikki ok, oikein ihanaa odotusaikaa teille <3 ja kiva kuulla kuulumisia ja kaikki mahdollinen raskauden etenemisestä :)
Jonsterille myös ihanaa odotusaikaa <3
Henriikka81 pahoittelut uudesta kierrosta... on se vaan vääryyttä, ettei se tärppää prkl :(
Innu84 kiva kuulla, että aukkari sujui hyvin ja paikat kunnossa :) itsekin kävin siinä jokin aika sitten... hiukan tuntui ikävälle, tosin sen jälkeen mulle iski kamala pistävä kipu olkapäähän, mutta helpotti iltaan mennessä... toivotaan tärppiä teille tässä kierrossa <3
ON: kävin tosiaan uudelleen siellä klinikalla ja kuten arvata saattaa mies ei lähtenyt mukaan vielä tässä vaiheessa... suotakoot se hänelle, mutta täytyy sanoa, että pikkasen suutahin kyllä... hänen olis siis tarkotus toimittaa oma näytteensä kilinikalle, mutta ei suostunut... no kuitenkin menin yksin sinne tai siis kaverin kaa.... ja tsekkas paikat ultralla ja kaikki hyvin, hyvää kehitystä kuulemma munasarjoissa ja kohdun limakalvossa... Lääkäri on veikannut, että ongelmana on mun ovuloimattomuus, kun niin vaihtelevat kierrot... Lääkäri päättikin kirjottaa mulle irrotuspiikkireseptin. Ohjeisti testaamaan ovista sinä päivänä ja seuraavana. Mikäli olis plussa pistäisin piikin saman tien ja sit puuhastelua. Joka tapauksessa pistäisin seuraavana päivänä vaikkei plussaa tuliskaan ovistestiin.... Tämä siis osittain siksi, että olin lähdössä reissuun... Alunperin lääkäri meinas pistosta just reissun aikaan, mut olis menny hukkaan kun mies ei ollu mukana reissussa.... Munarakkula oli kuitenkin sen verran kehittynyt, että pistoksen pystyi tekemään jo seuraavana päivänä ja päälle puuhastelut.... No kaikki meni ihan hyvin ja nyt ootellaan... piikistä tulee torstaina kaks viikkoa.... eipäilen kyllä menkkoja alkavaksi, koska ei me pystytty puuhastelemaan kuin sinä aamuna, jolloin pistin ja sit läksin reissuun.... eikä nyt ole mitään raskauteen viittaavia oireitakaan, tai siis on kun kuvittelen niitä... ja oon tehnyt jo testejäkin =D yllätys.... alkuun tein testin niin, että irrotuspiikki näkyi vielä ja sit se hävis ja sen jälkeen ei ookkaan näkyny ku pelkkää negaa, joten eiköhän tää ollu taas tässä......... :( menkkojen alettua mun täytyy viel käydä alkukierron verikokeissa ja sit tutkimukset onkin siinä siihen saakka kunnes tuo mies uskaltautuu viemään sen oman näytteensä.... ettäpä sitä ootellessa sitten....
Rima yritys aloitettu 1/2013
Mirame20 täyy kyllä sanoa, että ihme ajattelutapa tuollaisilla lääkäreillä, jotka toteavat "olet vielä nuori jne..." eikait se hemmetti soikoon siitä ole kyse minkäikäinen on.... kyllähän tuon noin pitkän yrittämisen pitäis enemmän merkata kuin iän... anteeks mutta pistää vihaks sun puolesta ettette ole asiassa pääseet eteenpäin.... ehdottomasti vaadit kovemmin ja jos ei auta niin kannattaa vaihtaa lääkäriä...
mulle tuli mieleen noista sun oireista ja ihmevuodosta, että voisko kuitenkin kyse olla raskaudesta?! Jos kyse oli kiinnittymisestä ja ei vielä näy testissä?! En tiiä, minä paraskin puhumaan kun en oo ikinä raskautta kokenut saati mitään siihen liittyvää... mutta tuli vain mieleen, mitä näitä keskusteluja lukenut... Pitäskö testata vielä uudelleen jokusen päivän päästä? En tiiä, mutta tsemppiä joka tapauksessa ja täällä peukut pystyssä <3
Jules: Tsemppiä lääkäriin! Meiltäkinhän jäi inseminaatio tekemättä kun sen kertainen spermanäyte oli huono ja siirryttiin suoraan ICSI-hoitoon. Ja nyt sen hoidon 2. PAS alkamassa.
Jonsteri: Kiva olisi kuulla sinusta tässä ketjussa :)
Weebee: Tsemppiä ultran odotukseen!
Lily: Voimia! Onko teillä mitään käsitystä vielä miten teillä hoidot alkaa?
Mirame20: Ei hoitoihin pääsyyn pitäisi olla mitään ikäestettä. Törkeää jos joku lääkäri on edes vihjaillut jotain sellaista. Itsekään en ollut vielä edes 22 täyttänyt kun lähetteen kävin hoitoihin. Vaadi tutkimuksiin pääsyä! Ja mitä mieheen tuleen. Meilläkin oli miehelle suuri kynnys lähteä antamaan spermanäytettä, mutta minä vain itsepäisesti varasin hänelle ajan ja ilmoitin, että sinä aamuna käyt sen viemässä klinikalle. Siitäpä saatiinkin sitten asiat onneksi rullaamaan :) Tsemppiä! Ps. Melko lupaavia nuo sinun oireesi. Sinuna testaisin vielä nyt kun menkat ovat oikeasti myöhässä, vaikka sinulla olikin jo aiemmin vuotoa! Toivotaan parasta :)
No nyt on taas ultrassa käyty. Limakalvo on vielä kovin ohut, mikä on normaalia mulle kun on tälläset pitkät kierrot.. Klinikalla hirvee ruuhka loppuviikosta, joten uutta ultra-aikaa en saanut. Käskettiin vaan testata aamuisin ovulaatiota ja heti soittamaan kun sen bongaan. Sitten saan siirtopäivän ajan, jolloin menen tuntia ennen ultravaksi et kaikki on ok ja jään sinne odottamaan alkion sulatusta noin tunniksi. Eli siis normikiertoon tehdään kun ei lääkkeistä ollut puhettakaan. Jes! Kuulemma tässäkin kierrossa ois oikeella puolella follikkeli..
anpiainen yk 2v & 4kk
Me saatiin tänään klinikalta tarkemmat tulokset. Mun papassa (kesäkuussa otetussa) on huomattu jotain tulehdukseen viittaavaa, eivät oo sit viitsineet siitä mulle ilmoittaa :O. No pikaisella googletuksella oireettomana tuota ei tarvi mitenkään hoitaa, mutta voi kai sekin raskautumiseen vaikuttaa, että on joku pikku tulehdustila päällä.
Miehen tulokset sitten on kyllä surullista luettavaa. Epämuodostuneita 100%, eteenpäin liikkuvia 29% jne. Kaikki arvot on hivenen viitearvon alla, ei nyt pahasti mutta kuitenkin. Mutta tuo epämuodostuneisuus se pahin kai on, että eivät pääse munasolun sisälle noine epämuodostuneine päineen. Nämä nyt siis toimitetaan meidän terveyskeskuslääkärille, joka lupaili sitten lähetettä eteenpäin.
Huoh, kovalta se tuntuu mutta kai tässä pitää alkaa valmistautua niihin hoitoihin. Kotona puhuttiin, että jos alkuvuodelle saisi IVF:n, sitä suositeltiin suoraan kun tulokset on ainakin nyt liian huonot inseminaatioon. Mies menee tässä lähiaikoina antamaan uuden näytteen, peukut pystyssä että jotain kohennusta olisi tapahtunut.
Isot tsempit teille kaikille kanssayrittäjille, jotenkin lohdullista tietää että meitä on paljon, vaikka toki sitä plussaa toivoisi ihan jokaiselle.
Henriikka81 yritys alkoi 8/2013
Mirame: lääkärin puheet että olette vielä nuoria on kyllä sellaista bullshittiä, että YÖK. Minä tuohon vastaväitteeksi sanoisin, että teidän PITÄISI ikänne puolesta raskautua NAPS vain, koska olette täydellisessä iässä hedelmällisyyden suhteen!! Että höpönlöpön ikärasismille, 3 vuotta ON pitkä ja aivan järjetön aika, oli ikää 18, 28 tai 38!
Rima: toivottavasti sun testailujen jälkeen mieskin rohkaistuu. Jos ei nyt sitten ole käynyt hyvin... peukut pystyssä edelleen.
Anpiaiselle tsempit uuteen passiin!
Henriikka: Voi eikä :( Mutta joskos seuraava näyte olisi himpun parempi.. kyllähän niissä vaihtelee laatu.. eivät sitten icsiin suoraan vaan kuitenkin ivf:ään?? irmu tsempit sinne nyt!! Se, että tiedetään mitä hoidetaan on parempi kuin se, että ei tiedetä mitä hoidetaan kunhan tehdään jotain.
).( Mahasekaisin edelleen. Eilen oksetti illan. Yöt mietin, onko vauva enää elossa. Kohta sen pitäs olla jo sikiö, ei enää alkio.. ahdistaa, jännittää ja samalla yritän luottaa, että kaikki menee hyvin... huoh.
Weebee 9+4
Joo, IVF oli ensisijainen suositus. Mutta katsotaan nyt se toinen näyte ihan rauhassa...
Ei niin surkeaa etteikö jotain hauskaakin. Olin sitten jättänyt miehen spermatestin tulokset työpaikan kopiokoneeseen... Naapuritoimiston miespuolinen esimies ne tuolta mulle kiikutti aamulla todella nolon näköisenä, en tiedä kumpi meistä oli nolomman näköinen kun tajusin mitä se sieltä tuo :D :D.
En taida uskaltaa kertoa miehelle :D
Moikka!
Käyköhän kukaan enää täällä ryhmässä vai onko kaikki menneet tuonne Haikara hakoteillä-ryhmään??? Aika hiljaista ollu tässä ryhmässä nimittäin..
Lily77: Miten siellä menee IVF:n suhteen? Pääsittekö siirtoon?
Wishes: Miten siellä? Miten tuon kierron kanssa lopulta kävi josta kerroit?
Lumiruusuko: Edelleen huhuilen ja kyselisin että miten siellä menee..?
Pikaisesti päivitän tähän nyt omat jutut, en tiedä lukeeko näitä enää kukaan täällä mutta anyway..
Tänään käytiin miehen kanssa ensimmäisessä virallisessa ultrassa. Np-ultrassa. Vai nt-ultrassa..kummalla nimellä se nyt kulkee, kun olen törmännyt molempiin lyhenteisiin.. eli sis tuo niskapoimu/niskaturvotus-ultra. Kaikki näytti olevan kunnossa. Pikkuinen oli nyt reilu 6cm pitkä, ja siellä se heilutteli jalkoja ja käsiä ja koukisti välillä jalat ja oikeen ponnisti ja hyppäsi :D Näytti hassulta. Vastasi viikkoja 12+4. Omien laskujen mukaan tänään eletään 12+5, eli päivän heitto tuli tuohon, mut sillä ei oo väliä. Laskettu aika pysyi samana joka neuvolassa jo laskettiin, eli 6.12.2015. :)
Ainiin, ja mä oon pysyny tähän saakka edelleen täysin oireettomana! Ei mitään oireita oo ollu missään vaiheessa, olo on ollut täysin normaali koko ajan :) Ja tuskimpa niitä oireita enää edes tulee. :)
Kimallus-84 Rv 12+5 (yk 22) Yritys aloitettu 06/2013
* Ensimmäinen plussa testiin 11/2014 (Yk 20) joka todettiin kuitenkin tuulimunaksi 12/2014 (rv 8+5)
* Toinen plussa testiin 03/2015 (yk 22). Laskettu aika 6.12.2015
Enninkeri: Miten teillä hommat siellä etenee??
HENRIIKKA81: Kiitos tästä piristyksestä :D :D
Kukkaistyttö88 kp 29/32(?) yk7, km jk yk3
Anpiaiselle tsempit passiin <3
Henriikka täälläkin peukutetaan, että seuraava näyte olis parempi!!!!! Voimahalaus sinne <3
ON: eipä täällä muuta kuin mahdotonta testien tuhlausta... tää on niiiiin sairasta, no onhan kyse vauvaKUUMEESTA että kai sitä saa vähän sairas ollakin :) siis ihan tosissaan tää testailu on menny ihan mahdottomaksi plus sitten niiden testien tihrustaminen, voi herranen aika..... ihan ku niissä nyt mitään edes olis eli ei oo... mulla on varmaan jotkut ihme haamuraitapiilarit päässä kun tarpeeks tihrustaa niin on mukamas näkevinään jotakin, mutta siis ihan aikuisten oikeesti ei niissä mitään ole... nyt on siis kulunut 2 viikkoa irrotuspiikistä, et varmaan tuossa viikonloppuna menkat alkaa... alkaa jo olla vähän olojakin, menkkaoloja siis... pakko tulla tännekin kirjottaa näitä omia päättömyyksiä, jospa vaikka tajuais luettua tekstiä paremmin ja ymmärtäisin etten ole raskaana =D on tää naurettavaa touhua ja hullua..... no joo, mutta kiitos ja anteeksi purkaus :)
Tsempit kaikille :)
Menkat ja kp 1 :( voihan itkupotkuraivari, en jaksa enää...
RIMA84: Tiedän tunteen, mulla kaksi päivää tuhrua, eli todennäköisesti tänään tai huomenna kp1 :(
Heippa kaikille :)
Olen ollut jonkun aikaa tuolla Yritys Päällä 2015-ryhmässä, mutta päätin että ehkä kuitenkin parempi siirtyä tänne..
Meillä on yritystä takana suunnilleen vuoden verran, yrityskierros nro 14 meneillään (pian alkaa yk 15). Ovulaatiot ovat olleet kateissa koko ajan. Mulla on muutama vaikea sairaus ja niihin lääkitykset, jotka varmasti vaikuttavat hedelmällisyyteen. Kuukautiseni ovat aina olleet todella epäsäännölliset ja niukat.
En ole päässyt vielä mihinkään tutkimuksiin, mutta odotan terkkarilääkäriltä soittoa tällä tai seuraavalla viikolla, josko pääsisin edes gynekologille julkiselle puolelle.
Ja tosiaan esikoinen yrityksessä, enkä ole saanut yhtään plussaa r-testiin enkä plussaa ovistestiin.
Täytynee lähiaikoina lukea teidän kirjoitukset, haluan kuulla miten teillä kaikille siellä menee ja mitä kaikkea olette käyneet läpi!
Kimallus: kiitos kysymästä! Enemmän kirjoittelen tuolla haikara-ryhmässä mutta mukava että täälläkin muistetaan. Meillä on yllättäen perinnöllisyyslääkäri miehen kromosomipoikkeamaan liittyen jo ensi tiistaina eli viikon päästä! Siellä toivottavasti selviää eteneekö tie koe- vai adoptioputkeen! Toivottavasti on hyviä uutisia mutta huonotkin uutiset päästäisivät pois tästä välitilasta, jossa nyt elän. Ensi viikolla olen viisaampi.
Ihanaa, että sulla menee hyvin edelleen! Mun sisko saa kaksoset marraskuun lopulla, joten on vain muutamia viikkoja sua edellä, ja kaikki hyvin hänelläkin. Hänellä oireina ollut lähinnä armoton väsymys. Onneksi sulla ei oo ollut mitään kauheita oireita :)
Nillis: tervetuloa tänne ryhmään, tosin en tiedä kuinka moni täällä enää aktiivisesti käy.. Toivottavasti täällä kirjoittelu taas vilkastuisi :) Toivottavasti saat odottamasi soiton ja pääsisit selvittelemään lääkitysten vaikutusta hedelmöittymiseen :)
Enninkeri ya8/2013, miehellä todettu kromosomipoikkeama alkuvuonna 2015, sen vaikutusta raskautumiseen tutkitaan ja tulos selvinnee 9.6.2015
Kimallus84: Kiitos kysymästä, toivottua tulosta ei tullut. Positiivista oli, että tiputtelua ei ollut niin kuin yleensä, mutta menkat alkoi. Nyt elellään taas uutta kiertoa, tänään 3/34 ja ensi viikolla toiseen kertaan follikkeliulta kun aloitin viime kierrossa syömään clomeja.
Olen myös kirjoitellut tuolla Yritys päällä 2015 ryhmässä, mutta sielläkin pitänyt kuukauden verran taukoa. Nyt ajattelin mennä päivittämään sinne taas tietoja kun tämä ketju on niin hiljainen.
T. Wishes kp 3/34 ya 2013
Enninkeri: Kiitoksia toivotuksista! Mikäs tuo haikara-ryhmä on, jos siellä on enemmän keskustelua? :)
Heips kaikki :)
Itse yritin päästä tuohon Haikara hakoteillä ryhmään, mutta näyttäisi olevan täynnä? Pitäisikö meidän sitten perustaa Haikara Hakoteillä kakkonen? :)
Hei taas pitkästä aikaa. Aika rientää.
Vappuna oli siis alkionsiirto. Top luokan 4-soluinen alkio saatiin helposti oikeeseen paikkaan ja lääkäri lähetti matkaan kehotuksella "pidä huoli pikkuisesta". Tuli tippa linssiin. Minkäänlaisia raskausoireita ei kuitenkaan tullut ja päivä ennen raskaustestiä alkoi runsaat menkkavuodot. Se siitä yrityksestä. Testissä ei näkynyt edes sitä kuuluisaa viivan paikkaa, joten mitään kiinnittymisyritystäkään ei ollut tapahtunut.
Pakkasessa on samassa oljessa vielä 2kpl 2-luokan alkiota ja aikaisin siirto olisi heinäkuussa. Ei siis muuta kuin pää pystyyn ja uutta yritystä kohti.
Henriikka: HÖH :(((( Uusia juonia kohden siis..häntä pystyssä, toivon. :)
Trooppinen tuuli, tervetuloa. Matkaa se on sinullakin takana, voi itku... toivottavasti pian onnistaa :) -15 kiloa on huippu saldo!! Onnea siitä :)
Anpiaiselle tsempit tän päivän lekuriin, tuus kertoon sit, miten kävi :)
Innu: hyviä uutisia siis sieltä rintamalta!! :) Toivotaan että tulee oikea megaovis ja nakki napsahtaa - plussatuulia!!
Jules: tsemppiä sinne. Toivotaan, että ens viikolla lekurissa alkaa homma rullata oikeesti eteenpäin!!
Lily: Toivottavasti saatte ajan klinikalle pian!! Johan tossa on aikaa kulunut teilläkin ihan kohtuuttoman pitkään.. :/
Jonsteri: kiva kuulla sun kuulumisia. Ja kuulostaa ihan sille, että sielä on kaik hyvin.. siskoni sanoja lainataksen: Rakasta pahoinvointiasi, se on sun ja vauvan paras ystävä nyt. Huhh huhu... mutta oireet on hyvä olla olemassa. Sun olot kuulostaa samalta kun mun pari viikkoa sitten...
Mun napa on täys väsymystä. Ja jotain vatsatautia, vatsaoireita mitä lie.. ja tietenkin terkkari oli tänään suljettu jonkun koulutushomman takin, niin joudun odottaa huomiselle, että voin soittaa ja kysyä, että pitäskö tätä jo tutkia... muutoin olen siis todella väsynyt ja väsynyt ja mainitsinko jo väsymyksen?? Pahimmat oksetusolot onneksi helpottaneet, enää ei ole 20/24 pahaolo.. mitä kohdussa tapahtuu, niin en tiiä.. pe kävin neuvolalääkärillä ja se sanoi tutkittuaan et kaik sisuksissa ok ja päältä palpoituna kohtu tuntuu kasvaneen ihan normien mukaan... ja tän kaiken taisin jo sanoakin.. vuotoja ei ole hirveemmin ollut, ne vähenee koko ajan.. yhtenä iltana ennen nukkumaan menoa tuli pieni pinkki tuhru, mutta siinä se.. odottavan aika on pitkä.. vielä 3 viikkoa ultraan.. ugh...
Weebee ja villikko 9+3