Koululaisille on opetettava ettei lääkäri tai terkkari voi pakottaa
Potilaan oikeudet koskee koululaisiakin. Koululääkäri tai -terkkari ei voi pakottaa mihinkään mitä potilas ei suostu.
Kommentit (117)
Lääkärin ja terkan pitäisi pystyä kohtaamaan myös lapsipotilas henkilökohtaisesti, eikä tutkia kuin älytöntä eläintä.
Itse en ole koskaan lapsuuden kokemusten jälkeen täysin luottanut lääkäreihin ja välttelen sinne menemistä viimeiseen asti.
Yksi pyyntö teille jotka ette ole tyytyväisiä kouluterveydenhuoltoon: voitteko toimittaa kirjallisena tiedon, että lapsenne ei osallistu terveystarkastuksiin?
Voin käyttää liikenevän työajan muihin oppilaisiin. Niihin jotka tarvitsevat aikaani enemmän mutta joille en sitä tällä hetkellä voi enempää antaa.
Pyydän vielä, että älkää ottako minuun yhteyttä kun koette jotain tarvitsevanne. Teen työni niin hyvin kuin pystyn aina lapsen etua ajatellen ja työnantajani ohjeita noudattaen.
En tarjoa rusinoita pullasta eikä minulta voi vaatia palveluita sen mukaan mitä haluaa ja mitä ei halua.
terv. kouluth joka on nähnyt tämän palstan asenteen työssäänkin
100. Alli virvaus: eri lääkärit. Lisäksi voi olla, että lääkäri ei viitsinyt tunkea teinin tiukan paidan alle stetoskooppia. Meillä vanhoilla kurpilla on väljempi vaatemuoti...
En ole ainoa suomalainen nuori nainen joka ulkomailla on joutunut lääkärin kopeloitavaksi. (Tämä on pitkä tarina, eikä siinä ole mitään väärinkäsityksen mahdollisuutta). Olen kertonut tarinaani ja kuullut monta samantyyppistä tarinaa. Kaikissa on kuvaavaa se kuinka naivisti me suomalaiset suhtauduimme lääkärin tekoihin. Itsellänikin jälkeenpäin ajatellen lääkäri testasi kuinka pitkälle voi mennä. Minä vain naivina ihmettelin kummallisia tapoja ulkomailla. Tällä kokemuksella sanon, että opettakaa jossain vaiheessa lapsillenne itsemääräämisoikeus jopa lääkäreitä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 17:55"]
61, lapsen pitää oppia jo kouluiässä erottamaan, milloin joku tutkii häntä työkseen ja hänen edukseen. Ja milloin jollain on paha tarkoitus kosketukselleen.
Meillä on lapset ainakin tienneet tuon jo ennen kouluikääkin. Alaluokilla vieläpä vanhemmat kutsutaan paikalle koululääkärin tarkastukseen - koska lapset eivät osaa välttämättä vastata lääkärin kysymyksiin. Ja minä ainakin tietysti olen ollut paikalla, koska lapseni terveydentila kiinnostaa minua.
Lapsille ei kyllä tehdä mitään turhia "toimenpiteitä" kouluterveydenhoidossa, kaikille testeille ja "toimenpiteille" on hyvä syy. Kunnat ovat säästäneet kouluterveydenhoidosta paljon, monessa kunnassa ei tehdä edes suosituksenmukaisia tarkastuksia. Joten järjetön ajatuskin, että siellä olisi lääkärillä aikaa puuhastella ylimääräistä.
[/quote]
Sinä voit toimia lapsesi kanssa noin, minä olen opettanut omilleni toisin. Nähtävästi et kuitenkaan luota lapseesi tai lääkäriin, koska menet lapsen kanssa sinne lääkärin vastaanotolle?
Mistä tiedät, että lapsille ei tehdä turhia toimenpiteitä kouluterveydenhuollossa? Tai miten määrität turhan? Esim. rutiinisti otettu hemoglobiini ei kerro lapsen terveydentilasta oikeastaan mitään, joten oletko koskaan miettinyt, miksi se pitää tutkia? Oletko koskaan varmistanut, mitä rokotetta lapseesi pistetään eli halunnut nähdä ampullin, mistä rokote on otettu ja kysynyt, mitä se sarjanumero tarkoittaa? Tai peräti pyytänyt tyhjän ampullin itsellesi selvittääksesi, mitä siellä on ollut.
Suomalaislääkäri oli vähän aikaa sitten leikkaavinaan polvia, jotta saatiin tutkimustietoa siitä, auttaako leikkaus. Siis tehtiin ihan turhia haavoja potilaaseen, kalisuteltiin instrumentteja ja ommeltiin haava kiinni. Potilaille ei kerrottu, että he kärsivät aivan turhia kipuja vain siksi, että lääkäri sai tutkimusaineistoa. Moniko potilas olisi kieltäytynyt valeleikkauksesta, jos olisi tiennyt siitä?
[/quote]
Voi luoja! Tottakai ne tutkittavat tiesi, että on tutkimusryhmä ja vertailuryhmä. Sitä he eivät tosin tienneet, että kumpaan ryhmään kuuluivat. Tutkimusetiikan perusteitahan on, että ketään ei saa tutkia tietämättä..
[/quote]
Ja siitä huolimatta meidän terveystietojamme ja neuvolassa kerättyjä tietoja käytetään tutkimustarkoituksiin.
Olen lääkäri ja melko pöyristynyt näistä näkemyksistä täällä. Ei kukaan työntekijä varmaan halua turhaan lapsia tai aikuisiakaan riisuttaa. Itselläni on käytäntönä koululaisten tarkastyksissa että yleensä paidan joutuu hetkeksi riisumaan (kuuntelen ja tarkastan selän) ja sitten kun paita on taas päällä, tutkitaan muut jutut. Teini-ikäisten kanssa yritän ottaa häveiliäisyysnäkökulmat vielä paremmin huomioon.
Mitä alapään tarkastamiseen tulee, lääkärin pitää tarkistaa tarkistaa poikien kivesten laskeutuminen ja esinahka vähintään 1 lk, 5 lk ja 8 lk tarkastuksissa. Samalla tarkastetaan häpykarvoituksen tilanne. Myös tytöiltä tarkistetaan, onko häpykarvoitusta ja ovatko rinnat alkaneet kasvaa. Näitä tietoja (=puberteetin aste) käytetään yhdessä kasvukäyrän kanssa sen arvioimiseen, eteneekö lapsen murrosiän kehitys normaalisti vai ei.
Meillä on kansalliset ohjeet THL:stä siitä, mitä asioita tarkastetaan ja mitä ei. Näillä mennään. Monenlaista on tarkastuksissa todellakin tullut esille, joten koulutarkastukset eivät todellakaan ole turhia tutkimuksia, vaan niissä voi paljastua muun muassa masennus, keliakia, kuulovamma, harvinainen endokrinologinen sairaus tai vaikka sydänvika.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:24"]
Olen lääkäri ja melko pöyristynyt näistä näkemyksistä täällä. Ei kukaan työntekijä varmaan halua turhaan lapsia tai aikuisiakaan riisuttaa. Itselläni on käytäntönä koululaisten tarkastyksissa että yleensä paidan joutuu hetkeksi riisumaan (kuuntelen ja tarkastan selän) ja sitten kun paita on taas päällä, tutkitaan muut jutut. Teini-ikäisten kanssa yritän ottaa häveiliäisyysnäkökulmat vielä paremmin huomioon.
Mitä alapään tarkastamiseen tulee, lääkärin pitää tarkistaa tarkistaa poikien kivesten laskeutuminen ja esinahka vähintään 1 lk, 5 lk ja 8 lk tarkastuksissa. Samalla tarkastetaan häpykarvoituksen tilanne. Myös tytöiltä tarkistetaan, onko häpykarvoitusta ja ovatko rinnat alkaneet kasvaa. Näitä tietoja (=puberteetin aste) käytetään yhdessä kasvukäyrän kanssa sen arvioimiseen, eteneekö lapsen murrosiän kehitys normaalisti vai ei.
Meillä on kansalliset ohjeet THL:stä siitä, mitä asioita tarkastetaan ja mitä ei. Näillä mennään. Monenlaista on tarkastuksissa todellakin tullut esille, joten koulutarkastukset eivät todellakaan ole turhia tutkimuksia, vaan niissä voi paljastua muun muassa masennus, keliakia, kuulovamma, harvinainen endokrinologinen sairaus tai vaikka sydänvika.
[/quote]
Joo., monenlaista voi löytyä, mutta yritäpä saada lähete eteenpäin; sitä tie tule!
Juuri niitä vanhempia, jotka vaativat, ettei terkkarilla tai lääkärillä ole pakko suostua mihinkään, esimerkiksi riisua paitaa, tunnustella kiveksiä tai katsoa korviin. Samoja lapsia, joiden selkä voi kasvaa kieroon, kivekset jäädä laskeutumatta tai liimakorvatauti parantumatta.
Terveydenhoitajana ikävä sanoa, että nykyvanhempia on todella moneen junaan, eikä monikaan tunnu tajuavan, ettei niitä tarkastuksia tehdä vain lapsen kiusaamisen vuoksi.
Tuntuu, että moni vanhempi käsittelee vain omia kouluaikaisia lääkäritraumojaan ja häveliäisyyskokemuksiaan lastensa kautta. Tarkastuksethan tehdään siksi, että on ylemmältä taholta määrätty, että asiat on tarkistettava. Jos lapsi ei suostu, niin silloin ei voi pakottaa, mutta silloin asia tulkitaan niin, ettei lääkäri tai terkkari ole vastuussa siitä, että vakava sairaus jää löytymättä. Eivät ne terveydenhuoltoalan ammattilaiset voi miksikään ennustajilksi muuttua. Neuvoloissa ja kouluterveydenhuollossa seulotaan kasvun ja kehityksen poikkeavuuksia. Ikävä, jos lapsi kärsii skolioosista lopun elämäänsä vain siksi, että on liian ujo riisumaan paitaa. Ja jos vanhempikin on sitä mieltä, että "ei meidän Jessica-Jaminan tarvitse tehdä mitään, mitä ei halua!!!!".
Eihän tässä ole kysymys "JaniPetterin ei tarvitse tehdä mitään ikinä". Vaan antaa lapselle mahdollisuus vuorovaikutukseen hoitotilanteissa. Lapsella on oikeus sanoa mielipiteensä ja vanhemmilla ja terveydenhoitajalla velvollisuus kuunnella. Sen jälkeen mahdolliseen ongelmatilanteeseen etsitään ratkaisu. Tottakai se on terveydenhoito henkilökunnalle hankalaa. Mutta on olemassa laki potilaan oikeuksista ja se koskee myös lapsia.
Terveydenhoitajat ja lääkärit ovat potilasta varten. Ei niin, että potilas on lääkäriä varten. No tietyissä koulutustilanteissa ehkä se on noinkin päin.
No mä en ainakaan haluu et terkkari tunnustelee mun tissejä tai et pitää ottaa housut pois ja olla alasti. Enkä haluu myöskään olla jonkun mieslääkärin edessä jossai hiton gynekologi asennossa ja sit se kunnolla tunkee sen sormensa aukkoon ja tunnustelee onks kaikki siellä sisällä hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olin monta kuukautta loukkaantunut ja mieleni pahoittanut yläasteella kun miespuolinen terkkari väenväkisin painosti siihen, että saisi tunkea sormen perseeseeni. Syynä oli ihan tavallinen vatsakipu.
Terkkarit eivät sitä tee (ainakaan ammattimielessä), mutta lääkärit kyllä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:44"]
Riippuu lääkäristä ja terkkarista, joskus on kuullut juttuja että on tarkastettu häpykarvoitusta (5-6lk), painellut vatsaa (paita pitänyt ottaa pois) jne. Ihmiset on erilaisia, jotkut ahdistuvat kaikenlaisista kosketuksista tarkastuksessa. Etenkin, jos paikalla on harjoittelija. Lapsille pitäisi opettaa, että harjoittelijan voi käskeä ulos huoneesta eikä riisua ole pakko jos ei tahdo.
Pojatkin joutuvat riisumaan alushoususilleen 5-6 lka terkkarin tarkastuksessa ja lisäksi vielä useinmiten naispuolinen terkkari tunnustelee kiveksiä eivätkä poikalapset ole siitä traumatisoituneet.
Se on juuri näin. Miehet ei tee joka asiasta ongelmaan. Siksi miehet on myös parempia työntekijöitä, varsinkin vaativissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
No mä en ainakaan haluu et terkkari tunnustelee mun tissejä tai et pitää ottaa housut pois ja olla alasti. Enkä haluu myöskään olla jonkun mieslääkärin edessä jossai hiton gynekologi asennossa ja sit se kunnolla tunkee sen sormensa aukkoon ja tunnustelee onks kaikki siellä sisällä hyvin...
Ehkä Saudi-Arabia olisi oikea paikka sinulle
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut koko 4 vuotta vanhan ketjun, olisit huomannut että tässä on kyse KOULUterveystarkastuksissa. Ei niissä tarvitse riisuutua alastomaksi, ei olla gyneasennossa - eihän sielä ole sellaista tutkimuspöytääkään - eikä kukaan mitään puristele eikä tunge mitään mihinkään aukkoon. Tai no, katsotaanko nykyään kurkkuun ja korviin?
Kukaan ei tunnustele sinun sisältäsi, onko siellä kaikki hyvin, jos et erikseen itse sitä vaadi.
Minua ujona teininä ahdisti ja itketti ottaa paita pois kun rintani olivat niin isot, paineli myös jääkylmillä käsillä vatsaani syystä jota en nyt muista.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:30"]
Jos mun potilas ei suostuisi ottamaan paitaa sydämen tai keuhkojen auskultaatiota varten, sanoisin, että selvä, ja kirjaisin statukseen, että potilas kieltäytyy riisumasta paitaa tutkimusta varten. Siksi konditionaali, koska yksikään potilas ei ole tästä kieltäytynyt. Jos potilaalla on jotain sydämestä tai keuhkoista sattumalta todettavaa, tai sen hetkiseen vaivaankin liittyvää, ja em. on potilasasiakirjoihin merkitty, ei ole varaa jälkikäteen napista. Vaikka potilaan vaivan syyn selvittäminen kiinnostaa jo itsessään ja toiveena on potilaan paras, ei se minun päivääni pilaa, jos hän ei halua tulla kunnolla tutkituksi.
[/quote]
Minä (43v), tyttäreni (18v) ja äitini (69v) sairastuimme kaikki influenssaan. Kun menin lääkärille, hän pyysi minua avaamaan paitani napit, jotta hän voi kuunnella keuhkoja. Riisua ei tarvinnut. Viikkoa myöhemmin tyttäreni meni samalle lääkärille ja joutui riisumaan sekä napillisen paidan että rintaliivit, jotta keuhkoja voi kuunnella. Ja kun äitini meni lääkärille samasta syystä, lääkäri totesi, että ei tarvitse riisua, hän voi nostaa paitaa sen verran, että keuhkojen kuutelu onnistuu.