Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koululaisille on opetettava ettei lääkäri tai terkkari voi pakottaa

Vierailija
13.03.2014 |

Potilaan oikeudet koskee koululaisiakin. Koululääkäri tai -terkkari ei voi pakottaa mihinkään mitä potilas ei suostu.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:03"]

Mä olen aika karski luonne ja lähden lasteni kanssa siitä, että joku asia voi pelottaa, mutta se ei ole mikään syy jättää tarpeellisia ja hyödyllisiä asioita tekemättä. Pelko tainnutetaan rohkaistumalla tekemään sitä pelättyä asiaa, ei sillä, että äidin luvalla livistetään takavasemmalle.

ÄLKÄÄ LÄHTEKÖ LAPSEN PELKOIHIN MUKAAN. Selittäkää, miksi joku asia on tarpeen tehdä ja mitä siinä tarkalleen ottaen tehdään, ja että hän on iso ja järkevä tyttö/poika, kun osaa tehdä pyydetysti.

Toinen asia on asiaton käytös. Valitusta lähtisi, jos joku alkaisi sormeilla lapsia ilman syytä - mutta tuollainen on äärimmäisen harvinaista, onneksi.

[/quote]

täysin samaa mieltä! nykyään ollaan vähän turhan pullamössöjä monen asian kanssa. "eikö huvita? no anna olla!"

kyllä lapsen tunteita ja pelkoja voi vaistota herkällä korvalla ja ymmärtää, mutta ei niille pidä antaa heti periksi. kun lapsi on rohkaistu tai roihkaistunut tekemään jotain pelkäämäänsä asiaa, hän on ylpeä itsestään ja seuraavalla kerralla jo paljon rohkeampi. hyvä kasvukokemus lapselle, siis.

Vierailija
22/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä opettaa että saa kysyä syytä, ja lääkärin pitää voida perustella miksi esimerkiksi paidan ottaminen on tärkeää tai Se sormi pitää laittaa perseeseen. Lääkärillä on kyllä perustelut kaikkiin tarpeellisiin tutkimuksiin ja pyyntöihin ja niitä voi ihan hyvin kysyä jos ihmetyttää. Jos lääkäri ei jostain syystä osaa perustella, voi jo vähä miettiä kannattaako totella.

Mä esimerkiksi ihan aikuisena kyselen paljonkin lääkäriltä, suurimmaksi osaksi ihan mielenkiinnosta. Esim miksi tiettyjä tutkimuksia tehdään ja mitä niissä selviää, mitä tietyt tulokset tarkoittaa jne. Harvoin siinä lääkärin motiiveja epäilen (paita joskus yksityisellä kun ovat määräämässä kaikki mahdolliset röntgenit ja magneetit Ym niin kauan kun luulevat että ne tullaan ottamaan samaan puljuun ja he tienaavat niillä, sitten kun pyytää lausuntoja julkista puolta varten että saa ne otettua siellä, ei yhtäkkiä puolelle niistä olekaan tarvetta...)

Viime lääkärireissulla kysyin perusteluja myös sille, mukaan selkälääkäri käski ottamaan housutkin pois. En sen takia, että olisi ollut mikään ongelma ottaa niitä, vaan siksi että olen 15 vuotta tavannut lääkäreillä selkäni takia, eikä kukaan ole aiemmin sitä pyytänyt. Perustelu oli hyvä, hänen piti nähdä lantioni asento ja onko jalat saman mittaiset, ja mulla oli tosi llysät housut minkä vuoksi ne piti ottaa pois. Selvisikin että mulla on jalat eri pituiset, ja siitä syystä lantio vino - skolioosi. Ihan hyvä siis etten kieltäytynyt housujen ottamisesta ihan periaatteen takia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiat voi hoitaa ihan toisinkin. Minua ei ole kukaan lääkäri USA:ssa käskenyt riisumaan paitaani ihan rutiinitarkastuksessa. Ne osaa ihan hyvin kuunnella sydänäänet ja keuhkot niin, että pusero on päällä. Jos on ollut tarvetta riisua, siihen on aina pyydetty hoitaja huoneeseen mukaan.

Kun olen gynellä käynyt, aina saa päälleen nutun ja jaloille lakanan, ei tarvitse olla paljaana siinäkään tilanteessa ja silti lääkäri osaa tutkia potilaan.

Ei myöskään tarvitse stripata lääkärin edessä, lääkäri poistuu siksi aikaa huoneesta.

Vierailija
24/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen ryhtiä ei voi tutkia paita päällä. Tämä siis kommenttina edelliseen.

Vierailija
25/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 23 sai alapeukun?

Vierailija
26/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:28"]

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

Varmaan siksi, että tuollainen kainostelu on typerää ja lapsellista. Vai että pitäisi panna mekko päälle, kun lääkäri kurkkaa vittuun - MIKSI ihmeessä, eikös se nyt joka tapauksessa jo kurkkaa sinne, mitä useimmat pitää intiimeimpänä osana kropastaan ;-DD. Gynekologit tekee työtään ja näkee päivän aikana yli parikymmentä emätintä. Ei siitä enää mitään seksuaalisia kiksejä saa...

Vierailija
27/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen ryhtiä ei voi tutkia paita päällä. Tämä siis kommenttina edelliseen.

[/quote]

Meillä sekin osataan tehdä ihan lasta kunnioittavasti. Shortsit ja rintaliivit ja sitten tutkitaan se scoliosis. Tuon tekee jumppamaikka. USA

Vierailija
28/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

En minäkään ymmärrä miksi sain monta alapeukkua kun yläasteella en diggailut perseeni diggailusta. Täällä on näitä viisaita av-mammoja taas heristelemässä meille nössöille. Ihan niinkuin kirjoittaja itse oli jenkkien käytännöt säätänyt häh?

Vierailija
29/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:34"]

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

Varmaan siksi, että tuollainen kainostelu on typerää ja lapsellista. Vai että pitäisi panna mekko päälle, kun lääkäri kurkkaa vittuun - MIKSI ihmeessä, eikös se nyt joka tapauksessa jo kurkkaa sinne, mitä useimmat pitää intiimeimpänä osana kropastaan ;-DD. Gynekologit tekee työtään ja näkee päivän aikana yli parikymmentä emätintä. Ei siitä enää mitään seksuaalisia kiksejä saa...

[/quote]

Olen lukenut av palstalla juttuja, että on joutunut oleen reva levällään tutkimuspöydällä kohti ovea ja siten käytävää. Jos oven aukasee, siinä sitä sitten saa paljastella ihan mielensä halusta.

Ei tuossa hienotunteisessa USA:n tavassa oleteta, että lääkäri saakaan kiksejä, vaan siinä potilaalla on oikeus olla suojattuna. Miksi Suomessa pitää olla alasti ihan kaikkien edessä? Ei kaikki ole siihen tottuneita, vaikka kasvoin Suomessa, minusta on mukavaa se, että minä saan sen suojan itselleni.

Vierailija
30/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on jänniä ihmisiä. Vitut ja perseet levitellään häikäilemättömästi kenella tahansa ja saunassa esitellään kaikki kaikille, mutta muuten ei osata keskustella ja käyttäytyä normaalin sosiaalisesti missään kodin ulkopuolella, ellei ole tosi tuttu juorukaveri.

Vierailija
31/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:38"]

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

[/quote]

Olen lukenut av palstalla juttuja, että on joutunut oleen reva levällään tutkimuspöydällä kohti ovea ja siten käytävää. Jos oven aukasee, siinä sitä sitten saa paljastella ihan mielensä halusta.

Ei tuossa hienotunteisessa USA:n tavassa oleteta, että lääkäri saakaan kiksejä, vaan siinä potilaalla on oikeus olla suojattuna. Miksi Suomessa pitää olla alasti ihan kaikkien edessä? Ei kaikki ole siihen tottuneita, vaikka kasvoin Suomessa, minusta on mukavaa se, että minä saan sen suojan itselleni.

[/quote]

Juu, näin mäkin ajattelen. Toki usein Suomessakin asiat hoidetaan ihan diskreetisti, mutta monesti olisi myös toivomisen varaa.

Vierailija
32/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan törmää tutkimushuoneeseen koputtamatta? 

Vierailija
33/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä sekin osataan tehdä ihan lasta kunnioittavasti. Shortsit ja rintaliivit ja sitten tutkitaan se scoliosis. Tuon tekee jumppamaikka. USA

[/quote]

Minun lapsuudessa Suomessa istuttiin eteisessä rivissä pikkuhoususillaan pienet rinnanypykät paljaina ja pojat toisella seinällä kalsareissaan. Kun näin piti tehdä, että lääkäri saa nopeaa tutkittua meidät.

Silloin tosiaan opetettiin, että ei saa turhaan kainostella.

Vierailija
34/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

[/quote]

Saat opettaa lapsellesikin sitten saman homman, minä en niin tee.

Minä opetan lapseni siihen, että osaa kunnioittaa omaa vartaloaan ja sitä, ettei sitä tarvitse toisille esitellä.

Olen opettanut niin, että ne osat jotka jää uimapuvun alle piiloon, ovat ne paikat joita ei muille esitellä.

Erikseen on persujen tyyli, laittaa mulkkukuvia toisille, mutta en ole persu, joten se siitä.

Vierailija
35/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että jenkeissä oikein jumppamaikka tutkii selän!

Mä oon niin ääliö, että luotan sairauksissa, niiden ennakoinnissa ja huomaamisessa ennemmin lääkäriin kuin opettajaan.

Ja usein kyllä Suomessakin on riisutumistila erikseen just esim. sermillä tehtynä.

Gynellä ymmärrän ettei siellä vedetä mitään rättejä päälle, kun pitää painella mahaa yms, jotta ne viat kanssa tuntee ja huomaa.

Ja onpahan lekuri tunkenut sormenkin perseeseen kerran jos toisenkin, selkäkivunkin tutkimuksessa yleistä, kun tsekkailaan akuutissa tilassa halvaantumisriskiä ja muuta pientä. Mun mielestä se, että lekuri käyttää sormensa mun perseessä on pientä siihen verrattuna, mitä siitä voi selvitä.

Vierailija
36/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:40"]

[/quote]

Mitä se koputus auttaa, jos samantien ovi aukeaa, ovi ei ole lukossa?

Pomppaatko siitä pöydältä heti pois, jos oveen koputetaan, vaikka lääkäri olisi tutkimassa sua?

WUT?

Vierailija
37/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:40"]

[/quote]

Mitä se koputus auttaa, jos samantien ovi aukeaa, ovi ei ole lukossa?

Pomppaatko siitä pöydältä heti pois, jos oveen koputetaan, vaikka lääkäri olisi tutkimassa sua?

WUT?

[/quote]

Ei vaan jos on näkyvyyttä käytävään, niin gyne saa peitettyä intiimit osat.

Ei siitä se potilas minnekään lähde.

Huoh.

Vierailija
38/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:38"]

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinä saat olla sitä mieltä, minusta taas tuollainen mekkojen pukeminen vie turhaan aikaa vastaanottoajasta. Ovia ei gynekologin vastaanotolla tms. availla noin, koska siellä hoitohenkilökunta tietää, että huoneessa on joku alapää paljaana. Olen erinäisistä syistä käynyt gynen tutkimuksissa elämän aikana liki satakunta kertaa, eikä ole ainakaan itselleni ikinä osunut tuollaista.

Joten ei sitä alapäätä muut näe kuin gyne, ja hän katsoo sinne joka tapauksessa.

Vierailija
39/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:45"]

Hienoa, että jenkeissä oikein jumppamaikka tutkii selän!

Mä oon niin ääliö, että luotan sairauksissa, niiden ennakoinnissa ja huomaamisessa ennemmin lääkäriin kuin opettajaan.

Ja usein kyllä Suomessakin on riisutumistila erikseen just esim. sermillä tehtynä.

Gynellä ymmärrän ettei siellä vedetä mitään rättejä päälle, kun pitää painella mahaa yms, jotta ne viat kanssa tuntee ja huomaa.

Ja onpahan lekuri tunkenut sormenkin perseeseen kerran jos toisenkin, selkäkivunkin tutkimuksessa yleistä, kun tsekkailaan akuutissa tilassa halvaantumisriskiä ja muuta pientä. Mun mielestä se, että lekuri käyttää sormensa mun perseessä on pientä siihen verrattuna, mitä siitä voi selvitä.

[/quote]

No et varmaan sitten edes tiedä kuinka helppo se tutkimus on?

Sen osaa tehdä 10min opetuksella, jopa ehkä sinä. Jos poikkeama löytyy, sitten vasta tarvitaan lisää tutkimuksia ja tarkempaa asiantuntijaa.

Aivan turhaa siinä lääkärin "kallista aikaa" käytetään.

Vierailija
40/117 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:43"]

Miksi 23 sai alapeukun?

[/quote]

[/quote]

Saat opettaa lapsellesikin sitten saman homman, minä en niin tee.

Minä opetan lapseni siihen, että osaa kunnioittaa omaa vartaloaan ja sitä, ettei sitä tarvitse toisille esitellä.

Olen opettanut niin, että ne osat jotka jää uimapuvun alle piiloon, ovat ne paikat joita ei muille esitellä.

Erikseen on persujen tyyli, laittaa mulkkukuvia toisille, mutta en ole persu, joten se siitä.

[/quote]

Minä taas opetan, että omasta kropasta päätetään aina, mutta kainostelu on typerää silloin, kun ollaan saunassa tai lääkärissä. Lääkäri ei ole siellä tirkistelläkseen, vaan tutkiakseen. Ikävää, että sinä niputat pedofiilit ja lääkärit, mikä minusta osoittaa paljon enemmän persumaista mustavalkoisuutta kuin tämä minun akateeminen asenteeni lääketieteen ammattilaisten työtä kohtaan.