Paremmin pukeutumisesta, harmittaa
Haluaisin pukeutua vähän paremmin. En sentään juhlavaatteisiin, mutta arkena olisi ihana pukeutua laadukkaisiin arkimekkoihin, korkokenkiin ja jakkuihin sekä panostaa asusteisiin.
Teenkin toisinaan niin, mutta minua nolottaa pukeutua liian hyvin. Ehkä kuvittelen, mutta luulen saavani osakseni paheksuntaa? Ja samalla kuitenkin joka puolella valitetaan, ettei suomalaiset naiset osaa pukeutua! En käytä räikeää meikkiä enkä pöyhkeitä kampauksia.
Kommentit (34)
Kiva vastaus, 2 :). Täytyypä vallan punnita, kuinka paljon mua oikeasti haittaa snobiksi leimautuminen.
ap
En ymmärrä kuka paheksuisi paremmin pukeutumista, heh. En itse kyllä laittaudu mutta on kiva katsella muita jotka ovat niin tehneet.
Minusta hyvin pukeutuminen on ihanaa, siitä tulee niin hyvä olo ja mieli. Otin juuri ihanan trenssini esille ja aion laittaa sen nyt päälle ja lähteä kaupungille tuulettumaan. Tietty jonkun kauniin silkkihuivin ja korkkareiden kera. :)
Siitä vaan, viis välität jos tuulipuvuissa kulkevat sinua paheksuvat. Life's too short.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:40"]
En ymmärrä kuka paheksuisi paremmin pukeutumista, heh. En itse kyllä laittaudu mutta on kiva katsella muita jotka ovat niin tehneet.
[/quote]
Riippuu varmaan piireistä. Oma suku alempaa keskiluokkaa pohjanmaalta. Siellä vieraillessa äitini jaksaa huomauttaa, kun olen pukeutunut taas "ai herranen aika, ihan liian prameasti". Toisaalta olen myös aika nuori pukeutumaan hyvin (26v), joten esimerkiksi juhlissa tai muualla tapahtuu pientä paheksuntaa. Iäkkäämmät seinäruusurouvat tarraavat miestensä käsivarsiin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:40"]
[/quote]
Riippuu varmaan piireistä. Oma suku alempaa keskiluokkaa pohjanmaalta. Siellä vieraillessa äitini jaksaa huomauttaa, kun olen pukeutunut taas "ai herranen aika, ihan liian prameasti". Toisaalta olen myös aika nuori pukeutumaan hyvin (26v), joten esimerkiksi juhlissa tai muualla tapahtuu pientä paheksuntaa. Iäkkäämmät seinäruusurouvat tarraavat miestensä käsivarsiin.
[/quote]
Juhlilla tarkoitan kotibileitä.
Tiedän tuon tunteen. Hyvin herkästi kysytään "mihin sä olet menossa?", ainakin Tampereella. Ehkä tämä pukeutumisen kulttuuri pikkuhiljaa muuttuu.
Mutta, kun olet pukeutunut jonkin aikaa "paremmin", ihmiset tottuu tyyliisi.
Mäkin oon törmännyt siihen, että kun töihin laittaa mekon (siis laadukas kiva arki mekko, ei mitään satiinia tms. juhlavaa), niin heti kysytään, mihin olet menossa yms. Tai jos on puolihame ja korkokengät, niin heti tulee kommenttia. Suomessa "normaalia" naisten pukeutumista on farkut ja kulahtanut neule ja ihmetellään, jos joku pukeutuu nätisti ja naisellisesti.
Ai että kuka paheksuu. Esimerkiksi äitini jaksaa kytätä verhojen raosta, että mitä tuollakin on päällään, mitä se yrittää esittää. (Muuten kyllä pääosin kiva ihminen.) Mutta miksi ihmeessä pitäisi miellyttää jotain verhojen raosta kurkistelijaa? Tsemppiä sinulle :)
10 Haha voi ei!
Sain tämän ketjun kaikista vastauksista kevättä ja rohkeutta rintaan, kiitos :)
ap
Mieheni lähisukulainen huomauttelee aina tavatessamme, kuinka minulla on "taas niin hienot vaatteet". Ja tämä ei todellakaan ole kehu. Ja ihan tavallisia kaupunkivaatteeita ovat: suoria housuja, hameita, mekkoja, paitapuseroita, neuleita. Siis sellaisia vaatteita, joissa voi mennä virastotöihin, lounaalle jne. Olen varsin tarkka väreistä, kuoseista ja materiaaleista. Sen lisäksi pidän vaatteistani huolta pesemällä oikein, silittämällä jne.
Lapsen ollessa pieni, samainen ihminen päivitteli, kuinka "kaikki on taas niin sävy sävyyn". Ja tämäkään ei ollut kehu. Miksi olisin laittanut tahallaan keskenään sopimattomia vaatteita, kun kaikki oli kuitenkin ostettu kokonaisuuksina tai muutoin toisiinsa sopien?
Taitaa nämä moitteet olla sitä suomalaista vaatimattomuutta, jossa normaalia siistiä pukeutumistakin pidetään pröystäilynä ja itsensä korottamisena. Pölypallona tietysti olisi helpompaa piiloutua nurkkiin...
Mulla myös yksi ystävä, joka aina sanoo, että "taas sä oot niin hienona". Ja tämä nimenomaan ei ole positiivinen kommentti häneltä. Häntä jotenkin ärsyttää siististi pukeutuminen. Ja liian hienona olen, jos nähdään työpäivän jälkeen kaupungilla ja mennään syömään/kahville ja mulla on suorat housut ja kauluspaita ja neule. Eli ihan tavalliset työvaatteet toimistotyöläiselle. Hänen mielestään olen liian hienona myös silloin, jos ulkoillaan ja mulla on farkut ja tennarit ja puuvillainen kevättakki. En tiedä, mitä pitäisi olla hänen mielestään, ehkä sellainen juntti tuulipuku ja tarjoustalon lenkkarit...
Mulla on kyllä aina sillä tavalla siistit vaatteet, että mikään vaatekappale ei ole rikki tai täysin kulahtanut tms. Työpäivänä on siisti käsilaukku ja siistit nahkakengät. Mainitsemani tennarit ulkoiluun voi olla jotkut kaupunkikäyttööön tarkoitetut tennarit, ei mitkään lenkkarit. Mutta en missään nimessä itse koe olevani ylipukeutunut mainitsemiini tilanteisiin. Musta on kiusallista, että joku aina negatiiviseen sävyyn kommentoi, ikään kuin jotenkin hienostelisin ja olisin ylipukeutunut.
Muakin nolotti ensin, mutta sit vain aloitin tyylikkäämmän elämän. Itsetunto kohosi ja minut alettiin huomata uutena ihmisenä. Tee se!
Muuta Helsinkiin tai muualle isoon kaupunkiin
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 14:48"]
[/quote]
Asun Kampissa
ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 14:19"]
Muakin nolotti ensin, mutta sit vain aloitin tyylikkäämmän elämän. Itsetunto kohosi ja minut alettiin huomata uutena ihmisenä. Tee se!
[/quote]
Ihan loistavaa! Teen sen. Mitä sitten vaikka minun ajateltaisiin olevan "haku päällä" tai "huomionhakuinen diiva". Heillä on oikeus omiin tunteisiinsa.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 14:48"]
[/quote]
Asun Kampissa
ap
[/quote]
Vaihda sitten seuraa.
Pukeudu vaan hyvin! Tekee hyvää kaikille, ympäristöllekin :) Mussa samaa vikaa...mutta alan kans.
pukeudu just niin kuin huvittaa, niin minäkin teen. liian hienoa ei ole olemassakaan, on olemassa vain mautonta. ja useimmiten ihmiset ovat ali- kuin ylipukeutuneita.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Ihan loistavaa! Teen sen. Mitä sitten vaikka minun ajateltaisiin olevan "haku päällä" tai "huomionhakuinen diiva". Heillä on oikeus omiin tunteisiinsa.
ap
[/quote]
Hyvä! U go girl!! :D
t. 2
Kyllä sitä paheksuntaa tulee, mutta ei se ole sinun ongelmasi! Pukeudu hyvä ihminen juuri niin kuin haluat. Paheksujat ovat metsäläisiä, jotka eivät haluaisi sivistyksen koskaan rantautuvan meille asti, jotta heidän itsensä ei tarvitsisi kiinnittää mitään huomiota pukeutumiseensa ja mm. käytökseensä.
Itse olen sellainen kuin olen ja pukeudun kuten haluan. Suomessa tuttavapiirini on pieni, mutta ulkomailla käydessäni saan ystävällistä kohtelua toisilta tyylikkäiltä, hyvin pukeutuvilta ihmisiltä. Ja junttituttavani valittavat, kun vaikkapa ranskalaiset ovat niin kovin tylyjä.. Heh!
Elämä on ihanaa ja siitä kannattaa ottaa ilo irti.