Paremmin pukeutumisesta, harmittaa
Haluaisin pukeutua vähän paremmin. En sentään juhlavaatteisiin, mutta arkena olisi ihana pukeutua laadukkaisiin arkimekkoihin, korkokenkiin ja jakkuihin sekä panostaa asusteisiin.
Teenkin toisinaan niin, mutta minua nolottaa pukeutua liian hyvin. Ehkä kuvittelen, mutta luulen saavani osakseni paheksuntaa? Ja samalla kuitenkin joka puolella valitetaan, ettei suomalaiset naiset osaa pukeutua! En käytä räikeää meikkiä enkä pöyhkeitä kampauksia.
Kommentit (34)
Appiukkoni latelee usein minulle ivallisesti, kun menen suvun joihinkin pikkujuhliin (tyyliin äitienpäivälounas, juhannusjuhlat anoppilassa tms.), että "Onpas se X taas tällännyt...", jos minulla on vaikkapa siisti paitapusero, suorat housut ja hiuksia hieman latvoista käännetty suoristusraudalla. Omat tyttärensä pukeutuvat näihin tilaisuuksiin tyylillä: reisitaskuhousut/farkut + muodoton trikoopaita + urheilusandaalit.
Voi hyvänen aika mistä te näitä juttuja oikein keksitte! Tämäkin on niin kestoaihe tällä palstalla.
Omasta epävarmuudesta se vaan kertoo jos kokee muiden arvostelevan ihan normaalia pukeutumista. Ei kukaan kiinnitä huomiota mihinkään "parempaan pukeutumiseen", mikäli sattuu huomaamaan niin positiivisesti.
Kuvittelette vaan että kaikki katsoo kun teillä on omasta mielestä niin ihmeelliset asut päällä. Kiinnitä huomio pois itsestäsi niin ei tarvitse keksityistä jutuista harmistua.
Eri asia sitten jos et osaa pukeutua tilanteen mukaan vaan olet selvästi juhla-asussa esimerkisi töissä tai ylitälläytyneenä rennoissa juhlissa. Siististi ja kauniisti voi pukeutua ihan joka tilanteeseen, mutta se tilanteen luonne pitää ottaa huomioon.
En tiedä mitä tarkoitat ulkoilemisella, mutta se kuulostaa ainakin osittain urheilulliselta toiminnalta. Silloin tuo asusi on todellakin naurettava, ja ystäväsi ihan oikeassa. Farkut??? [quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 14:13"]
Hänen mielestään olen liian hienona myös silloin, jos ulkoillaan ja mulla on farkut ja tennarit ja puuvillainen kevättakki. En tiedä, mitä pitäisi olla hänen mielestään, ehkä sellainen juntti tuulipuku ja tarjoustalon lenkkarit...
[/quote]
Ihana huomata, että muillakin on samanlaisia fiiliksiä tästä asiasta. Kai Suomi sitten oikeasti on kulttuuriltaan sellainen, että mekossa ja korkkareissa tepsuttelua kummastellaan, eikä kyseessä ole vain minun kuvitelmani.
Yksi asia, mikä estää minua laittautumasta enemmän ja käyttämästä naisellisempia vaatteita, on pelko siitä, että muut naiset suhtautuisivat siihen jotenkin negatiivisesti. Esim tulisivat kateelliseksi. En halua, että kenellekään tulee mitään itseinhon tuntemuksia minun takiani, tiedän kyllä miltä huono itsetunto tuntuu. Mulla on parempi kroppa kuin monilla, ja tuntuu että sitä siedetään niin kauan kuin en turhia pynttäile tai ota itseäni liian vakavasti, mutta muuttuisiko suhtautuminen minuun, jos alkaisin tosissaan tuoda hyviä puoliani esille?
Älytön ajatus, että siististi pukeutumisesta tulisi paheksuntaa. No ehkä joo, mitä tahansa pukee päälleen, joku ei tykkää, ja osa suomalaisista on niin juntteja, että katsovat kieroon ihmisiä, jotka pukeutuvat siististi. Mutta itse olen mieluusti sellaisen porukan yläpuolella. Ihannoin aikoja ennen trikoon ja farkkujen yleistymistä, jolloin ihmiset pukeutuivat kauniisti ja siististi. Aina.
Kun lukee ap:n tekstiä voi todeta, että hyvin pukeutuminen vaatii ilmeisesti vankkaa itseluottamusta täällä takapajuisessa maassa. Mutta vähän epäilen, että huonosti pukeutumisen kulttuuri vallitsee lähinnä ns. kaukana sivistyksestä, eli pienissä kaupungeissa ja paikkakunnilla.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:55"]Minusta hyvin pukeutuminen on ihanaa, siitä tulee niin hyvä olo ja mieli. Otin juuri ihanan trenssini esille ja aion laittaa sen nyt päälle ja lähteä kaupungille tuulettumaan. Tietty jonkun kauniin silkkihuivin ja korkkareiden kera. :)
Siitä vaan, viis välität jos tuulipuvuissa kulkevat sinua paheksuvat. Life's too short.
[/quote]
hehee, jostain syystä juuri trenssit ja silkkihuivit ärsyttävät minua. t. piilojuntti
Pakko kommentoida täällä, senverran herkullinen aihe. Itse pukeudun ihan arkena töihin designer vaatteisiin kuten Chloen tai Guccin silkkimekkoihin ja korkokenkiin. Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään negativiista tai pyöritellyt silmiään. Jos olisi, se olisi heidän eikä minun ongelmani. Kaikki ulkomaalaiset vierailijat pitävät habitustani täysin normaalina toimistoympäristöön sopivana. Olen myös huomannut että muutkin naiset työpaikalla ovat alkaneet kiinnittää pukeutumiseensa enemmän huomiota.
Mitä väliä sillä on mitä joku rähjäinen tuulipukuporukka ajattelee?
Suomi on ankeitten alipukeutuvien "mitähän muut minusta ajattelevat" -tyyppien maa. Piristävää että joku kiinnittää huomiota vaatteisiinsa.
mä pukeudun joinakin päivinä paremmin kuin toisina, joskus vaan on sellainen fiilis. moni kommentoi, mut se ei mua haittaa, päin vastoin kiva vaan kun huomataan "panostus"
Luulenpa, että osa näistä "ootpa sä taas hienona" kommenteista viittaa siihen ettei sen sanoja ole itse pukeutunut yhtä hienosti ja toteaa tämän eron tuolla kommentilla. Eli tavallaan häpeää sitä omaa pukeutumista ja siksi ei osaa spontaanisti kehua toisen ulkonäköä. Itse otan nuo kommentit kehuna, vaikka eivät suoraan sitä olekaan.
Eli jos olette sitä mieltä, ettei tuttunne kehu teitä sanoessaan noin vaan pikemminkin moittii, niin saatatte olla väärässä.
Suomalaiset ei vaan osaa kehua spontaanisti, ainakaan siihen tottumattomat.
Räteillä leikkiminen on pinnallista paskaa. Ikävää jos on niin bibmo että itsetunto on vain pukeutumisesta kiinni.
Mä pukeudun paremmin vaikka olen 3 kk vauvan äiti:) mulle itselleni tulee hyvä mieli ja myös tällöin jaksaa paremmin vauvan kanssa huonoina päivinä. Itse olen siis huomannut,että jaksan paremmin. Kun vauva itkee ja kiukuttelee,on helpompi selvitä tilanteesta kun ei ota päähän Se miten räjähtäneeltä itse näyttää. Voi kuulostaa ihan idiootilta mutta itselleni ainakin toimii:)
Mä pukeudun paremmin vaikka olen 3 kk vauvan äiti:) mulle itselleni tulee hyvä mieli ja myös tällöin jaksaa paremmin vauvan kanssa huonoina päivinä. Itse olen siis huomannut,että jaksan paremmin. Kun vauva itkee ja kiukuttelee,on helpompi selvitä tilanteesta kun ei ota päähän Se miten räjähtäneeltä itse näyttää. Voi kuulostaa ihan idiootilta mutta itselleni ainakin toimii:)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 14:13"]
Mulla myös yksi ystävä, joka aina sanoo, että "taas sä oot niin hienona". Ja tämä nimenomaan ei ole positiivinen kommentti häneltä. Häntä jotenkin ärsyttää siististi pukeutuminen. Ja liian hienona olen, jos nähdään työpäivän jälkeen kaupungilla ja mennään syömään/kahville ja mulla on suorat housut ja kauluspaita ja neule. Eli ihan tavalliset työvaatteet toimistotyöläiselle. Hänen mielestään olen liian hienona myös silloin, jos ulkoillaan ja mulla on farkut ja tennarit ja puuvillainen kevättakki. En tiedä, mitä pitäisi olla hänen mielestään, ehkä sellainen juntti tuulipuku ja tarjoustalon lenkkarit...
Mulla on kyllä aina sillä tavalla siistit vaatteet, että mikään vaatekappale ei ole rikki tai täysin kulahtanut tms. Työpäivänä on siisti käsilaukku ja siistit nahkakengät. Mainitsemani tennarit ulkoiluun voi olla jotkut kaupunkikäyttööön tarkoitetut tennarit, ei mitkään lenkkarit. Mutta en missään nimessä itse koe olevani ylipukeutunut mainitsemiini tilanteisiin. Musta on kiusallista, että joku aina negatiiviseen sävyyn kommentoi, ikään kuin jotenkin hienostelisin ja olisin ylipukeutunut.
[/quote]
Tosi siistii!