tuhkarokko ja 65-75 syntyneet
Miksi tämä ikäryhmä on alttiina enemmän kuin esim. aiemmin syntyneet , onko heidät rokotettu ?
Kommentit (28)
Minä olen sairastanut sen, mutta ehkä kaikki ei? Rokotusta ei vielä ollut.
-68
Mä olen mielestäni aika lailla ensimmäisiä tuhkarokkorokutuksen saaneita, s. 1975. En tiedä, onko kaikki omasta ikäluokasta rokotettu. Olen itse syksyn lapsi, jospa se rokote on tullut sitten rokotusohjelmaan siten, että olen ollut sopivan ikäinen vielä rokotettavaksi.
Eivät ole vielä saaneet rokotuksia neuvolassa. Ovat kuitenkin sen verran vanhoja että suurinosa ei myöskään ole sairastanut tuota koska mm hygienia on jo ollut parempi ja ehkäissyt tartuntoja.
Minä olen syntynyt -75 ja kuulemma samana vuonna tuhkarokon sairastanut. Omat muistikuvat ovat hataranpuoleiset.
Olen syntynyt -66, eikä tuhkarokkorokotetta ollut saatavilla, ainoastaan vihurirokko.
Kävin aikuisena ottamassa kahden pistossarjan MPR rokotteen. Puoliso on samaa ikäluokkaa, mutta on sairastanut lapsena tuhkarokon, minä en ole.
Olen sairastanut sinäkin vesirokon ja sikotaudin. Tuhkarokkoa kai sitten en...-75
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mielestäni aika lailla ensimmäisiä tuhkarokkorokutuksen saaneita, s. 1975. En tiedä, onko kaikki omasta ikäluokasta rokotettu. Olen itse syksyn lapsi, jospa se rokote on tullut sitten rokotusohjelmaan siten, että olen ollut sopivan ikäinen vielä rokotettavaksi.
Ja voi myös olla, että osaa oman ikäluokkani lapsista ei ole rokotettu, vaikka rokote olisi ollut saatavilla. Tuo taisi olla aikanaan niitä tauteja "joka pitää vaan sairastaa pois" ja voi olla, että on ollut epävarmuutta uutta rokotetta kohtaan.
Syntynyt -58, sairastin tuhkarokon 4 - 5-vuotiaana, JOULUNA:(
Ikimuistoinen joulu, sain kurkkia joulupukkia vain oven raosta ;)
Itse tautia en muista mitenkään v-mäisenä, toki kutitti ja muutama arpi (kuoppa) jäi ihoon.
Olen sairastanut tuhkarokon. Vm -72
Tuhkarokosta voi saada pahoja jälkitauteja eli se on sairastettava kunnolla ja pysyttävä sängyssä, kunnes on aivan terve. Lapsuudessani muistan, että aikuiset pelkäsivät eniten muksujen saavan jälkitauteja. Olen 61-vuotias ja sairastanut tuhkarokon lapsena. Myös sikotautia pelättiin, koska se voi mennä kiveksiin ja tehdä pojasta hedelmättömän.
Olen syntynyt -69 ja olen sairastanut tuhkarokon 12v. Ja oli kyllä silloin kova kuume...Ihan olin harhoissa.
Syntynyt -72 ja on sairastettu oli pirullista maata sängyssä kovassa kuumeessa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sairastanut sen, mutta ehkä kaikki ei? Rokotusta ei vielä ollut.
-68
Minulla oli jo rokotus, mutta niin vain tuli -74 tai -75 en muista tarkasti, olen syntynyt -71. Sen muistan että pari viikkoa olin kuumeessa ja todella huonossa kunnossa. Toki olen rokotuksesta huolimatta sairastunut myös sikotaudin.
Olen v. 1967 syntynyt mies ja sain MPR-rokotuksen armeijassa v. 1987. Tietääkseni en ollut siihen mennessä sairastanut tuhkarokkoa.
Vm -73. Olin kaksivuotiaaseen mennessä sairastanut vesirokon ja tuhkarokon. Hengissä ollaan 😊
Tuhkarokkorokote on tullut kansalliseen rokoteohjelmaan vuonna 1975.
Veli -68 on sairastanut tuhkarokon, minä -72 en ole ja olen rokotettu.
Itse olen sairastanut lapsena vesi- ja vihurirokon ja sikotaudin. Vejellä kai vain vesirokko tuon tuhkiksen lisäksi.
Sairastettu on tuhkarokko, vesirokko ja tulirokko. Eipä meille 70 sitten syntyneille ollut rokotteita kai tarjolla. Muistan, että 6-vuotiaana sain jonkun rokotteen käsivarteen, se taisi olla isorokko.
Olen syntynyt -75 kesällä ja en saanut rokotetta, kun luultiin, että olin sen jo sairastanut kun veljelläni se oli silloin. Mutta enpä ollutkaan, vaan sairastuin sitten armeijassa 19 vuotiaana. Kova kuume ja olin tillintallin. Ei jäänyt mitään jälkitauteja.
Silloin tuhkarokko sairastettiin. Jos ei sairastanut ei immuniteettia ole. Todella vmäinen lapsuusmuisto on sen poteminen. Aikuiselle vielä paljon vaarallisempi tauti.