Masennuksen ja ahdistuksen omahoito? Ei varaa hakeutua psykoterapiaan, lääkkeitä en halua
Siinäpä se. Olen masentunut, mutta en halua enkä edes jaksa yrittää hakeutua psykoterapiaan, se on kallista ja pitäisi sitoutua moneksi vuodeksi. Hoitokontaktia ei ole muutenkaan, jäi edellisen työpaikan työterveyteen sellaiset.
En tiedä mitä tekisin. Harrastan liikuntaa jonkin verran, ulkoilen, syön ihan hyvin ja välillä herkuttelen, on ystäviä, on parisuhde. Suhteessa paljon riitelyä, en koe sitäkään voimavarana vaan ennemmin lisää huonoa oloa aiheuttavana. Raha-asiat on ihan ok, tosin olen nyt työtön ja tulevaisuus ahdistaa. Työttömyys itsessään ei ahdista, masennuin työelämässä vain entistä pahemmin. Ei haittaa vaikka uutta työtä ei löytyisi vielä pitkään aikaan.
En nauti oikein mistään. Päivät pitkät katson telkkaria ja selaan nettiä. Työnhaku myös on voimassa joten lähetän hakemuksia, mutta ei ole kutsuja tullut eikä paljon ole vapaita paikkojakaan.
Kommentit (58)
mielenterveystalo.fi on erilaisia omahoito-ohjelmia, kannattaa kokeilla. Ilmainen ja avoimesti saatavilla.
No siis jos ei terapia ja lääkkeet kelpaa, niin ainoa keinoa on sitten harjoittaa aktiivisesti meditaatiota tai jotain muuta henkistä harjoitusta ja muuttaa oikeastaan oma suhde sekä itseensä ja muuhun maailmaan totaalisesti. Muuten saatat olla ahdistuksen/masennuksen "koukussa" ikuisesti. Joku saattaa toki löytää tämän saman "jutun" vaikkapa kristinuskosta, mutta sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, että mikä se menetelmä on.
Väheksymättä tekemiäsi diagnooseja, sivullisena tulee ensimmäisenä kuvauksestasi mieleen tylsistyminen ja tekemisen puute. Saattaisi olla hyvä tarkistaa harratestoiminta paikkakunnallasi tai esim kansalaisopiston tarjonta.
Oman terapiakokemukseni perusteella uskoisin, että tulisitte terapiassa käymään lävitse parisuhdettasi ja nukkumistottumuksiasi: näitä itse kävin lävitse lähes 10 vuotta. Kunnallisella puolella on asiakkaalle imaista psykoterapiaa - jos on.
Mindfulness tuntuu olevan ihmisten suosiossa; itse en ole jaksanut aiheeseen perehtyä, mutta joku jossain on tästäkin hyötynyt.
Katso Youtubesta ohjeita englanninkielisiltä opettajilta ja psykologeilta, mutta kannattaa olla aina vähän kriittinen, muuten vaarana että pää sekoaa vielä pahemmin. Mutta siellä on myös erittäin hyvää materiaalia kyllä paljon täysin ilmaiseksi. Itse katsoin joskus ihan neurotieteilijöidenkin luentoja, joissa selitettiin miten ihmisen ahdistusmekanismit toimivat ja tämä valaisi aika paljon asioita itselleni. Osa meni toki täysin yli hilseen, koska en ole itse alan asiantuntija. Avainsanat: "amygdala" ja "anxiety".
Joillakin henkisillä opettajilla on hyviä juttuja mutta joukossa saattaa olla ihan hörhöjuttujakin joten ei pidä uskoa ihan mitä tahansa. Samallakin opettajalla voi olla osin hyviä juttuja ja osin täyttä skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
No siis jos ei terapia ja lääkkeet kelpaa, niin ainoa keinoa on sitten harjoittaa aktiivisesti meditaatiota tai jotain muuta henkistä harjoitusta ja muuttaa oikeastaan oma suhde sekä itseensä ja muuhun maailmaan totaalisesti. Muuten saatat olla ahdistuksen/masennuksen "koukussa" ikuisesti. Joku saattaa toki löytää tämän saman "jutun" vaikkapa kristinuskosta, mutta sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, että mikä se menetelmä on.
Terapia saattaisi "kelvata" jos kynnys ei olisi niin suuri ja jos se ei olisi niin hiton kallista, mutta lääkkeitä en halua missään nimessä. Meditaatiota en ole kokeillut joten sitä voisin kokeillakin. Olen ateisti, joten mikään uskontohöpinä ei kiinnosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Väheksymättä tekemiäsi diagnooseja, sivullisena tulee ensimmäisenä kuvauksestasi mieleen tylsistyminen ja tekemisen puute. Saattaisi olla hyvä tarkistaa harratestoiminta paikkakunnallasi tai esim kansalaisopiston tarjonta.
Oman terapiakokemukseni perusteella uskoisin, että tulisitte terapiassa käymään lävitse parisuhdettasi ja nukkumistottumuksiasi: näitä itse kävin lävitse lähes 10 vuotta. Kunnallisella puolella on asiakkaalle imaista psykoterapiaa - jos on.
Mindfulness tuntuu olevan ihmisten suosiossa; itse en ole jaksanut aiheeseen perehtyä, mutta joku jossain on tästäkin hyötynyt.
Diagnoosi ei ole itse tekemäni. Tylsistyminen toki vaivaa myös, masennus vaan estää tarttumasta toimeen ja nauttimasta mistään. Nukun ihan hyvin, mutta energinen olo ei ole koskaan.
Ap
Muuten sama, mutta tulee myös juotua. Miten tästä kierteestä irti?
Ravintoon kannattaa myös kiinnittää suurta huomiota. Lainaa kirjastosta esim. kirja masennuksen biologia. Erittäin hyvää juttua siinä.
Suolistollahan on erittäin suuri vaikutus aivojen välittäjäaineisiin.
Ensimmäinen vastaaja ei ollut laittanut linkkiä, joten laitan sellaisen, jotta halutessasi voit tutustua aiheeseen:
Näitä terapiassa myös suositellaan ja varmasti ovat ihan paikallaan.
Olen vähän samassa tilanteessa, mutta kuten 3:ssa viestissä kerrottiin, jonkinlaista apua olen saanut "meditaatiosta", kaikenlaisesta itsetutkiskelusta, ja muusta mindfulness-"hömpästä" jota heijastan itseeni ja muuhun maailmaan. Yritän olla diagnosoimatta itseäni liikaa mutta lukemalla myös erilaisia psykologisia artikkeleita kuten mielen sairauksista/häiriöistä on auttanut myös ymmärtämään itseään ja antamaan anteeksi vikojani. Lopulta kun ymmärtää miten suuri maailma on kaikkine vikoinensa, kaikki tuntuu lopulta merkityksettömältä, niin hyvässä kuin huonossakin. Yritän vielä taivutella itseäni sinne paremmalle puolelle.
Yritin myös aikoinaan hakeutua terapiaan, mutta kynnyksenä oli juurikin rahanpuute ja oikean terapeutin etsiminen. Tuntuu että saman hyödyn saan tekemällä työn itse, vaikka ehkä työstäminen toisen kanssa saattaisi olla tehokkaampaa.
Mä en pääse terapiaan kun en ole oikeutettu kelan tukeen (mulla on vaikea traumatausta väkivltaisen narsistin lapsena, oireile , mutta en ole masentunut). Mulla auttanut nämä;
- mindfullness (äänitteet youtubesta)
- self love itsehypnoosi, Michael Sealey hypnoterapeutti (youtubesta)
- kundaliinijooga ja meditaatio
- ajoittain rosenterapiaa
Eniten auttoi tuo itsensä rakastamaan oppiminen. Tunne että edes joku (minä itse) arvostan itseäni kun muut vain nöyryyttävät ja polkevat (lapsuudenperhe ja narsistivanhempi).
Joillain myös subliminal äänitteet auttaa, itse en huomannut hyötyä (eli musiikkia jonka alle on piilotettu affirmaatioita).
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ravintoon kannattaa myös kiinnittää suurta huomiota. Lainaa kirjastosta esim. kirja masennuksen biologia. Erittäin hyvää juttua siinä.
Kiitos kirjavinkistä, on ainakin erilainen näkökulma, josta en vielä ole lukenut. Elintapani ovat mielestäni ihan hyvät.
Ap
Totaalinen armollisuus itseä ja muita kohtaan on ihan eka asia mikä pitäisi opetella, mutta tämä voi olla yllättävän vaikeaa aluksi. Etenkin jos on tottunut olemaan vähän ylisuorittaja ja hirveän kriittinen koko ajan itseä ja muita kohtaan.
Toisekseen opetella elämään aina hetkessä ja lopettaa asioiden ylianalysointi ja jatkuva "kelaaminen". Tämäkin on aluksi vaikeaa. Harjoittelun kautta voi opetella pysäyttämään nämä kelauskierteet.
Itse olen vähitellen opetellut näitä molempia (ja lisäksi mulla on ollut vielä lääkkeet apuna). Pikku hiljaa olen mielestäni ainakin vähän vapautunut. Useamman vuoden olen itse opetellut näitä asioita.
Terapiassa en ole käynyt kuin pari kertaa kokeeksi, mutta veikkaan, että monet terapeutit käy läpi näitä samoja asioita.
Mua auttoi kirja Mielekkäästi irti masennuksesta. Kannattaa tehdä kaikki kirjan harjoitukset vaikka osa tuntuisikin vähän hölmöltä. Mindfulnessia tuo on siis. Psykiatri suositteli mulle tuota kun itsekin kipuilin sen kanssa, miten vaikeaa ja kallista terapia on. Opettaa elämään hetkessä ja suhtautumaan omiin tunteisiin terveemmällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia saattaisi "kelvata" jos kynnys ei olisi niin suuri ja jos se ei olisi niin hiton kallista, mutta lääkkeitä en halua missään nimessä. Meditaatiota en ole kokeillut joten sitä voisin kokeillakin. Olen ateisti, joten mikään uskontohöpinä ei kiinnosta.
Ap
Terapia maksaa kuukaudessa n. 100 euroa (= omavastuu Kelan tuen jälkeen). Eli ei se sinänsä älyttömän kallista ole, kun miettii, että terapia-aika on viikottain. Toki työttömälle iso raha, mutta jos vain jostain muusta voi nipistää tuon summan, niin se kannattaa tehdä.
Terapiaan sitoudutaan vuodeksi kerrallaan. Miksi sitoutuminen tuntuu sinulle hankalalta? Eikö omatoiminen masennuksen hoitokin vaadi sitoutumusta?
Työtön kun olet, saat terapian omavastuuosuuden toimeentulotuessa välttämättöminä terveydenhuoltomenoina. Ja terapiaa haetaan aina vuodeksi kerrallaan, eli ei tarvitse sitoutua "useammaksi vuodeksi".
Jos mikään self help tai vertaistuki ei auta, voit hakeutua kunnalliseen mielenterveystoimistoon. Eri kunnissa eri aikoina vaihtelee suuresti se, mitä voivat tarjota avuksesi. Sieltä voit pyytää myös lääkärinlausunnon jos haluat hakeutua kuntoutuspsykoterapiaan.
Toivottavasti viestistä oli apua!
Hakeudu johonkin ryhmään, siis mihin tahansa, johon voit kuulua omana itsenäsi. Esim.harrastusporukka, jossa ei tarvitse esittää tai pitäää roolia tutustu uusiin ihmisiin ja opettele avoimuutta; puhu itsestäsi uusille tuntemattomille tuttavillesi avoimesti, häpeilemättä (ajattele, että olet aina ollut avoin ja rohkea). Puhu masennuksestasi, fiiliksistäsi jne.
Tämä ohje ja oletus perustuu siihen, että masennus ja ahdistus syntyy jostakin lukosta, joka vie voimaa. Et pysty olemaan täysin oma itsesi ja sallimaan itsellesi kaikkea sitä, mitä olet ja tunnet. Voin olla hyvinkin väärässä ja ahdistuksesi ja masennuksesi syntyy jostain muusta, mutta kokemukseni perusteella usein kyse on siitä, että ihminen yrittää olla liikaa jotain ja peittää "epäoonistumisen" tunteensa piiloon itseltään ja muilta.
Sinä olet täydellisen hyvä, siinä kuin kuka tahansa muukin. Sinulla on lupa olla sellainen kuin olet, anna siis itsesi tulla esiin.
Uusi porukka voisi olla tähän hyvä väylä, koska ei ole menneisyyden painolastia tai sitä, että "nuo olettaa minusta sitä ja tätä".
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kirjavinkistä, on ainakin erilainen näkökulma, josta en vielä ole lukenut. Elintapani ovat mielestäni ihan hyvät.
Ap
Kofeiini kannattaa jättää pois ihan kokonaan. Se lisää ahdistusta. Alkoholi myös. Ja tupakka. Sitten ravinnosta niin masentunut tarvitsee normaalia ihmistä enemmän joitakin aineita, en nyt muista mitä ne olivat, niitä mitä nyt on tutkittu vaikuttavan mielialaan. Jotain hyviä rasvoja, sinkkiä ja mitä ne nyt olikaan.
Eli selvitä mitä ne ovat ja myös ne mitkä aiheuttaa ahdistusta.
Lääkkeitä ei mielestäni tarvitse vältellä, mulla ne auttoivat ettei masennus päässyt pahaksi. Mistään jutteluista sen sijaan en hyötynyt kun ei mulla oikein ole sellaista ulosantia, että mikään terapia hyödyttäisi. Osaan avautua kirjoittamalla, en puhumalla.
Onko lähelläsi Klubitaloa?