Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija - millanen on toimeentulo!?

Vierailija
13.03.2014 |

Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki perheet ei oo onnellisia ja hyviä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
122/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ehdottomasti kannustaa sinua. Olet nyt menossa oikeaan suuntaan tuon koulutuksen kautta. Se on järkevää ja varmasti hyväksi sinulle. Kehitysehdotuksena kuitenkin sanon, että sinun pitäisi muuttaa asennettasi. Eli et yksinkertaisesti voi nirsoilla tuolla tavalla kämppien suhteen. Että vanha, meluinen ja ruma kämppä ei kelpaa. Ok, voit nirsoilla sitten, jos jossain vaiheessa elämäässi tienaat maltaita. Ehkä se kannustaa sinua eteenpäin. :) Mutta tässä tilanteessa et voi asennoitua noin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:31"]

MENE  LÄÄKÄRIIN. Ei sua kukaan suljetulle ole heittämässä, saat terapiaa ja ehkä lääkityksen. Luulen ettet tuossa kunnossa kykene vastuulliseen itsenäiseen elämään. Ohjeita:

1) varaa aika sosiaalityöntekijälle (kuka tahansa missä tahansa elämäntilanteessa voi tehdä niin)

2)kerro ongelmistasi

3)sinut ehkä ohjataan eteenpäin mielenterveyspuolelle ellet itse ole ottanut yhteyttä psykiatrille/lääkärille

4)sitten menet työvoimatoimistoon ja kerrot mitä tahdot

5)muista että jos haet alalle johon on soveltuvuuskokeet, et tod.näk.pääse sinne ellei mielenterveysongelmasi ole hoidossa. Siksi nyt on kaikkein tärkeintä se että HAET APUA ongelmiisi. Et pysty paneutumaan opintoihinkaan kunnolla kun et ole kunnossa. 

6)nyt on se aika vuodesta jolloin haetaan kouluihin. Eli ole yhteydessä työvoimatoimistoon, he auttavat eteenpäin. 

7)ja vielä kerran: HAE APUA MIELENTERVEYSONGELMIISI. Vasta sitten voit rakentaa elämääsi eteenpäin. 

[/quote]

No voin hakee samalla... mutta mun on konkreettisesti saatava elämää myös eteenpäin. Ja mentävä kouluun ja tolleesti. Oman mielenterveyden takia!

Mä en oo 3 vuoteen tehny nyt mitään... ollu vaan.

Rupee hajoomaan pää ja vihdoin oisin valmis yrittämään ja ponnistamaan eteenpäin, vaikka pää onkin ihan paskana.

[/quote]

saat elämää konkreettisesti eteenpäin juuri sillä että otat askeleen kerrallaan. Eli ensin lääkärille. Kaikki ei tapahdu hetkessä. 

[/quote]

No enkö mä voi samaan aikaan mennä lääkärille, mut saada myös kämpän ja opiskella?

[/quote]

Tässä on sellainen pieni ongelma että tarvitset lääkäriä nyt heti. Mikään koulutus ei ala tähän aikaan vuodesta: nyt on se aika jolloin kouluun haetaan. Huomenna on muuten viimeinen hakupäivä! Jos jätät sen lääkärinkin syksyyn, et kenties läpäise mahdollisia valintakokeita. 

Tässä vielä selvyyden vuoksi:

Laita yhteishakupaperit. TÄNÄÄN.

Ota yhteys lääkäriin. TÄNÄÄN.

Kämppä ei tipahda taivaalta. Minun 18-vuotias opiskelijanuoreni on etsinyt ja odottanut kämppää jo pitkään: kaupungin asuntoa, opiskelija-asuntoa, käynyt katsomassa halpoja yksityisten omistamia pikkuruisia yksiöitä joissa on huone ja keittonurkkaus jne. Ja huom: hänellä on jo se opiskelupaikka, hänellä on rahat takuuvuokraan ja muutamaan vuokraankin vielä säästössä (opintolaina), ja silti on näin vaikeaa. Hän etsii töitä koko ajan mutta ei ole niitä vielä  löytänyt (iso kaupunki, paljon hakijoita). Oman elämän aloittaminen on vaikeaa sellaisellekin joka on jo pitkään tehnyt suunnitelmallista työtä tavoitteiden saavuttamiseksi. Sinä et ole tehnyt vielä mitään, odotellut vaan että maailma antaa. 

Vierailija
124/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:59"]

Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.

Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.

[/quote]

Hah hah, kyllä vain. :D

Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.

Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.

Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?

Ei mätä muussa kun itsekkyydessä.

Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?

Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?

Kyllä sä nyt varmaan itekkin loput tajuat et miten asiat on.

Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?

Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.

[/quote]

No voihan helvetti. Kun vuokranantaja ei ole se jonka on sinua autettava. Se on psykiatri. Mitä jauhat muutamasta kympistä kun sinulla ei ole penniäkään, ei vuokratakuuta, ei mitään tuloja? Millä todistat maksukykysi? Jos olet jo saanut kertaalleen maksusitoumuksen sossusta, olet siis käynyt sosiaalityöntekijän luona. HYVÄ! Käypä uudestaan ja ota mukaan nämä kaksi ketjua joissa olet surkutellut omaa äärimmäisen kurjaa asemaasi. Muista myös se että maailmasa miljoonat ihmiset näkevät nälkää tälläkin hetkellä, heitä kidutetaan, raiskataan, pidetään vankeina, pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti - ja osa heistä on pikkulapsia! Sinulla on kuitenkin asiat kohtalaisen hyvin. 

[/quote]

Joopahan joo...

No ei se psykiatri paljoa voi auttaa, jos joudun asumaan edelleen ongelma kohteessa. Ei tilanne sillon lähe paranemaan, koska olosuhteet ei ole hyvät.

Ja hienoo, mulla ois vara mennä siis vieläkin paskemmin.

Tuota jos oisit kokenu tällästä paskaa mitä mä oon, niin et sanois noin. Älä aliarvioi henkisen väkivallan voimaa. On muakin kyllä joskus fyysisesti pahoinpidelty, isovanhempien tai muiden ihmisten toimesta kun kiusattiin.

[/quote]

aika moni on saanut sen luunapin, tukkapöllyn tai muuta. Aika monella muullakin on ollut ne alkoholisti- ja mielenterveysongelmaiset vanhemmat. Aiemmin valitit että rahalla paikkailtiin ja lahjottiin ja nyt ei sitten mitään apua tule? Nin tai näin, mikään ei kelpaa. Jos olet yhtä mahdoton vanhempiesi kanssa kuin täällä niin en ihmettele että ovat jo väsyneitä. Ihmissuhdekin toimii kahteen suuntaan ja jos et itse tee muuta kuin haukut vanhempiasi (saat sentään ilmaisen ylläpidon, eikö?) niin mitä odotat vastaan?

Tämä ja se toinen on oikeesti tympeimpiä ketjuja av:n historiassa. Sen sijaan että kaadat likasankosi tänne, sinun pitäisi ottaa nyt yhteys sinne mielenterveyspuolelle. Teepä niin että soitat, varaat ajan ja näytät nämä kaksi aloittamaasi ketjua. Siinä alan ammattilaiselle valkenee hyvin nopeasti mikä sinun ongelmasi on. Jos haet apua, sitä kautta lähtee asuntoasiakin selviämään pikkuhiljaa. Yksikään yksityinen vuokranantaja ei edes vuokraa sinulle jo sen takia että olet noin tasapainoton ja realiteeteista ymmärtämätön. 

[/quote]

No mitenkä mun pitäis mun vanhempia kohtaan käyttäytyä? hymyillä ja antaa anteeks kaikki paska, mitä ne teki mulle vuodet ja tekee vieläkin?

Mieti tarkkaan mitä vastaat..

Ihmisen sietokyky on rajallinen. Vinkkinä.

Vierailija
125/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:24"]

Olet vielä hieman kypsymätön, mutta vuodet kuluvat ja sinäkin kypsyt. :) Muistan kun itse olin 18 v. Ei hyvänen aika, miten naiivi ja lapsellinen olin. Oikein hävettää muistella joitain asioita. Näin kolmekymppisen silmistä katsottuna maailma näyttää taas ihan erilaiselta.

Sinussakin huomaa hieman sellaista uhoa, ja ihan puhdasta tietämättömyyttä. Et toki voi tietää kaikkea maailmasta, mutta yritäpä edes kuunnella, miten sinua neuvotaan. Ihan ensimmäisenä neuvoisin sinua, että älä ihmeessä polta siltoja takanasi. Pidä edes jonkinlaiset välit perheeseesi ja kasvata kaveripiiriäsi. Se on sinun tukiverkostosi, ei rahallisesti mutta henkisesti.

[/quote]

SINÄ ET NYT TAINNUT YMMÄRTÄÄ MINKÄLAINEN MUN PERHE ON!

Ne on ne jotka mua pahoinpitelee henkisesti...!

Koittakaa nyt vittu tajuta. :((

................................................................................................................................

[/quote]

Kolikolla on aina kaksi puolta. Sinun mielestäsi pahoinpidellään henkisesti. Perheesi ei välttämättä ole samaa mieltä. Ehkä heillä on vain sinusta poikkeavat kasvatusmetodit.

Ihmettelin hieman tuota asuntokohtaa, jossa kerroit ekasta asunnostasi. Asuit siis omillasi, mutta vanhempasi eivät auttaneet huonekaluhankinnoissa. Jos olet lähtenyt omillesi, ei se ole vanhempien velvollisuus hankkia sinulle huonekaluja.

Vierailija
126/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:33"]

Hyvin tulen toimeen opintorahalla(opintotuki+asumistuki), josta jää vuokran jälkeen160€, lisäks laina 300€/kk(otin könttäsummana toiselle tilille ja siirrän tarpeen mukaan,välillä ei tarvi siirtää). Lisäksi teen kaupassa töitä viikonloppuisin ja jos ei ole koulua. Siitä tulee palkkaa vaihtelevasti, sillä mun koulun mukaan ei tietenkään listoja tehdä sillä olen vain tarvittaessa-työntekijä.

En pahemmin joudu seuraamaan rahankulua, sillä teen ruoan itse(yleensä kasvispainotteista) enkä käy shoppailemassa vaatteita ellen todella tarvitse. Kaljaan ja tupakkaan on aina rahaa, samoin baarissa käyntiin. Ihan omista kulutustottumuksista kiinni, kuinka pärjää. Jotkut tuhlaa rahansa heti alkukuusta ja valittaa rahanpuutetta sitten. Yleensä teen ruoan josta syön kaksi päivää, välillä poikkean myös vanhempieni luona syömässä. Vapaa-aikaa on kyllä.

[/quote]

Ihana kuulla. :)

Vierailija
127/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia viestejä, koska täälle jotkut vuokrajankkaajat pitäö oma showtaan. Mutta lyhyesti, kai lääkärillä tai mielenterveyspalveluissa tai jossain. Ennen opiskeluja suosittelsisin että olisit töissä, niin saisit harjoitella itsenäisyyttä, voisit kerätä väjän rahaa vuokratakuita ja kaikkiea muutakin opiskeluissa tarvittavaa varten. Nyt on hyvä mahdollisuus päästä kesätöihin, voisit jo muuttaa paikkakunnalla jossa unelmiesi opiskelupaikka olisi. Jos et ole koulussa niin ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja heidän kanssaan voit miettiä myös tapoja ansaita rahaa. En lähtisi opiskelemaan ennen kuin sinulla on ainakain pari tonnia omaa rahaa, itsenäisyyttä ha oma-aloitteellisuutta. Opiskelu vaatii mielestäni enemmän kuin joku hyllytystyö kaupoissa. Isoilla paikkakunnilla on paljon vuokravälitysfirmoja, heidän listoilleen vaan heti. Seurakunnat ja kaupungit palkkaavat paljon nuoria kesätöihin myös. Kesätöiden kanssa ei kannata enää odotella ne paikat jaetaan nyt viimeistään. Paljon tsemppiä elämällesi!

Vierailija
128/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:40"]

"Vai etkö usko että koulun käynti voisi olla esim. hyväksi mielenterveydellelleni 3v tekemättömyyden jälkeen? ja että pääsisin jonnekin mieluisaan paikkaan asumaan? ja että minun ei tarvitsisi enää katsoa vanhempiini päinkään?"

Asenteesi on suoraan sanottuna todella surkea. Koulun käynti on hyväksi. Toivottavasti olet valinnut työllistävän alan, esim. terveysala. Sinun ei tarvitse päästä heti asumaan mieluisaan paikkaan. Pääasia on, että saat asuttua jossain paikassa. Katso kun, kaikki työssäkäyvätkään eivät aina pysty asumaan mieluisassa paikassa. Asenteesi vanhempiisi - tulet katumaan tuota myöhemmin vuosien päästä, jos katkaiset välit täysin. Ole edes etäisessä yhteydessä, niin saat myöhemmin tarvittaessa paikattua välejänne.

[/quote]

Miksi katuisin sen jälkeen mitä ne on mulle tehny?

Vierailija
129/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:20"]

Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.

[/quote]

Liioittelua. Jos teet arkisin koulun jälkeen töitä ja asut kommuunissa, et taatusti kuulu siihen huonoiten toimeentulevien opiskelijoiden joukkoon. Tai sitten elät tuhlaillen.

Itse opiskeluaikana pärjäsin välillä hyvin, välillä huonosti. Opintolainaa nostin kahden vuoden ajan, ja kaksi viimeistä vuotta tein töitä koulun ohella. Syksyllä oli yleensä vielä kesätyösäästöjä, mutta kevät oli ankeaa aikaa, kun rahat meinasivat aina loppua. Toimeentulosi riippuu täysin siitä, onnistutko saamaan koulun ohelle töitä tai otatko opintolainaa. Opintotuella pelkästään tuskin elää juuri kukaan. Kannattaa etenkin etsiä jotain sunnuntaitöitä, koska sunnuntaisin saa tuplapalkan, eikä tarvitse koulusta juosta töihin.

[/quote]

NO ÄLKÄÄ SIT PERKELE LIIOTELKO MULLE !

Vaan kertokaa niin kuin asiat todellisuudessa on. Piste. Koska mulla ei ole hevonvitun tietoa yhtään mistään. Näin on vaan asiat. Tälleen ja tähän olen kasvanut.

Nyt koitan ottaa sitten selvää.

[/quote]

Sulle on sanottu moneen kertaan mihin kannattaa ottaa yhteyttä että asiasi etenevät. Jos olet "muutaman kerran" asunut itsenäisesti (epäilen) niin miten voit olla noin tietämätön mistään? Ja miksi olet tullut takaisin vanhempiesi luo  jos sieltä on pakko päästä pois? 

[/quote]

Koska ala-ikäsenä mm. vanhemmat makso mun elämisen.

Vierailija
130/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:59"]

Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.

Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.

[/quote]

Hah hah, kyllä vain. :D

Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.

Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.

Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?

Ei mätä muussa kun itsekkyydessä.

Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?

Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?

Kyllä sä nyt varmaan itekkin loput tajuat et miten asiat on.

Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?

Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.

[/quote]

No voihan helvetti. Kun vuokranantaja ei ole se jonka on sinua autettava. Se on psykiatri. Mitä jauhat muutamasta kympistä kun sinulla ei ole penniäkään, ei vuokratakuuta, ei mitään tuloja? Millä todistat maksukykysi? Jos olet jo saanut kertaalleen maksusitoumuksen sossusta, olet siis käynyt sosiaalityöntekijän luona. HYVÄ! Käypä uudestaan ja ota mukaan nämä kaksi ketjua joissa olet surkutellut omaa äärimmäisen kurjaa asemaasi. Muista myös se että maailmasa miljoonat ihmiset näkevät nälkää tälläkin hetkellä, heitä kidutetaan, raiskataan, pidetään vankeina, pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti - ja osa heistä on pikkulapsia! Sinulla on kuitenkin asiat kohtalaisen hyvin. 

[/quote]

Joopahan joo...

No ei se psykiatri paljoa voi auttaa, jos joudun asumaan edelleen ongelma kohteessa. Ei tilanne sillon lähe paranemaan, koska olosuhteet ei ole hyvät.

Ja hienoo, mulla ois vara mennä siis vieläkin paskemmin.

Tuota jos oisit kokenu tällästä paskaa mitä mä oon, niin et sanois noin. Älä aliarvioi henkisen väkivallan voimaa. On muakin kyllä joskus fyysisesti pahoinpidelty, isovanhempien tai muiden ihmisten toimesta kun kiusattiin.

[/quote]

aika moni on saanut sen luunapin, tukkapöllyn tai muuta. Aika monella muullakin on ollut ne alkoholisti- ja mielenterveysongelmaiset vanhemmat. Aiemmin valitit että rahalla paikkailtiin ja lahjottiin ja nyt ei sitten mitään apua tule? Nin tai näin, mikään ei kelpaa. Jos olet yhtä mahdoton vanhempiesi kanssa kuin täällä niin en ihmettele että ovat jo väsyneitä. Ihmissuhdekin toimii kahteen suuntaan ja jos et itse tee muuta kuin haukut vanhempiasi (saat sentään ilmaisen ylläpidon, eikö?) niin mitä odotat vastaan?

Tämä ja se toinen on oikeesti tympeimpiä ketjuja av:n historiassa. Sen sijaan että kaadat likasankosi tänne, sinun pitäisi ottaa nyt yhteys sinne mielenterveyspuolelle. Teepä niin että soitat, varaat ajan ja näytät nämä kaksi aloittamaasi ketjua. Siinä alan ammattilaiselle valkenee hyvin nopeasti mikä sinun ongelmasi on. Jos haet apua, sitä kautta lähtee asuntoasiakin selviämään pikkuhiljaa. Yksikään yksityinen vuokranantaja ei edes vuokraa sinulle jo sen takia että olet noin tasapainoton ja realiteeteista ymmärtämätön. 

[/quote]

No mitenkä mun pitäis mun vanhempia kohtaan käyttäytyä? hymyillä ja antaa anteeks kaikki paska, mitä ne teki mulle vuodet ja tekee vieläkin?

Mieti tarkkaan mitä vastaat..

[/quote]

Älä vinkkaa yhtään mitään. Ei kiinnosta. Seuraavaksi tulee kai se itsemurhalla uhkailu. Sairas sinä olet ja tarvit hoitoa, ei tässä muuta voi sanoa. Traumojasi voit purkaa mielenterveyden ammattilaisen kanssa, sitä varten he ovat. Alkaa tuntua siltä että sinulla on kaikki mahdollisuudet menetetty ellet hanki psykiatrista apua ensin. Mikään ei kelpaa, ei mikään, ja vaikka saisit sen maailman kauneimman kämpän ja kymppitonnin kuussa tuhlailuun puhtaana käteen, löytäisit siitäkin jotain vikaa. 

Vierailija
131/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa kyllä vähän pehmeeltä päästä. 

En sano pahalla mutta oikeasti. Mikä kysymys toi oli että "kuinka paljon vapaa-aikaa jää jos saan töitä" :D?? Mistä me se tiedetään? Töitä on aika vaikeakin saada nykyään. Ja mistä töistä puhuit edes? Tai toi että asuit jo omillasi?! Pitäishän sun sitten tietää jo näitä miten kämppä saadaan jne? Vai hankkiko sun vanhemmat ne? Miten sä muka varmistat sen ettet ala sotkemaan uuttakin kämppää jos sellaisen saat ellet mene hoitoon?

Mutta siis musta tuntuu että Ap ei ole vielä sisäistänyt että edes Suomessa yhteiskunta ei aina autakaan avuntarpeessa olevia. Se on valitettava fakta ja nyt hän sen huomaa :/ 

Mua ärsyttää sekin kun Ap kysyi multa että no paljon amiksessa sitten saa opintotukea. En mä todellakaan tiedä, enkä ala sun puolesta kattomaan sieltä KELA:n sivuilta.

Kyllä mä ymmärrän että sun perhe on perseestä ja sun pitää päästä pois. Mutta hei, nää on tosiaankin ne realiteetit. Suomi ei ole mikään täydellinen maa jossa saa apua tosta noin vaan jos on ongelmia. Apua pitää itse hakea ja ne ei myönnä sitä helposti. Se on ihan vaan fakta mutta nyt opit senkin.

Mun mielestä Ap:n pitää nyt vaan mennä kaupunkinsa sosiaalitoimistoon ja selittää KOKO tilanne. Ne sitten neuvoo sua. Ei tää palsta voi neuvoa koska me ei oikeesti tiedetä kaikkea. Tuet on sossussa harkinnanvarasia. Vaikka Suomi on hyvinvointivaltio niin ei me tiedetä antaako ne sulle mitään. Sun pitää käydä kysymässä sieltä. Kerro siellä kaikki mielenterveysongelmasi ja kaikki, ne neuvoo sua. Työkkäri on eri asia kuin sossu. Mun mielestä Ap hyötyis ehkä enemän sosiaalitoimiston avusta. Jos ne ei auta, sitten meet työkkäriin. Sieltä voi saada rahaa vaikka asuis vielä kotona! Et kerro sun vanhemmille siitä mitään, säästät vaan kaiken mitä saat. Ja muutaman kuukauden päästä sulla on takuuvuokra varmaan tilillä.

Vierailija
132/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:20"]

Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.

[/quote]

Liioittelua. Jos teet arkisin koulun jälkeen töitä ja asut kommuunissa, et taatusti kuulu siihen huonoiten toimeentulevien opiskelijoiden joukkoon. Tai sitten elät tuhlaillen.

Itse opiskeluaikana pärjäsin välillä hyvin, välillä huonosti. Opintolainaa nostin kahden vuoden ajan, ja kaksi viimeistä vuotta tein töitä koulun ohella. Syksyllä oli yleensä vielä kesätyösäästöjä, mutta kevät oli ankeaa aikaa, kun rahat meinasivat aina loppua. Toimeentulosi riippuu täysin siitä, onnistutko saamaan koulun ohelle töitä tai otatko opintolainaa. Opintotuella pelkästään tuskin elää juuri kukaan. Kannattaa etenkin etsiä jotain sunnuntaitöitä, koska sunnuntaisin saa tuplapalkan, eikä tarvitse koulusta juosta töihin.

[/quote]

NO ÄLKÄÄ SIT PERKELE LIIOTELKO MULLE !

Vaan kertokaa niin kuin asiat todellisuudessa on. Piste. Koska mulla ei ole hevonvitun tietoa yhtään mistään. Näin on vaan asiat. Tälleen ja tähän olen kasvanut.

Nyt koitan ottaa sitten selvää.

[/quote]

Sulle on sanottu moneen kertaan mihin kannattaa ottaa yhteyttä että asiasi etenevät. Jos olet "muutaman kerran" asunut itsenäisesti (epäilen) niin miten voit olla noin tietämätön mistään? Ja miksi olet tullut takaisin vanhempiesi luo  jos sieltä on pakko päästä pois? 

[/quote]

Koska ala-ikäsenä mm. vanhemmat makso mun elämisen.

[/quote]really? Tiesitkö että iso osa niistä jotka muuttavat alaikäisenä omilleen, maksavat itse elämisensä käymällä töissä, opintorahalla ja opintolainalla? Vanhempasi ovat ilmeisesti kannustaneet sinua ihan hyvin mutta et vain näe sitä. 

Vierailija
133/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tuntua jo siltä että siihen on syynsä että vanhempasi haluavat sinut nyt ulos omillesi vihdoinkin aikuistumaan.

Vierailija
134/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:12"]

Alkaa tuntua jo siltä että siihen on syynsä että vanhempasi haluavat sinut nyt ulos omillesi vihdoinkin aikuistumaan.

[/quote]

TODELLAKIN!

Vierailija
135/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska ala-ikäsenä mm. vanhemmat makso mun elämisen."

Niinpä. Eikös siitä sietäisi olla edes hieman kiitollinen? He ovat laittaneet sinuun paljon rahaa elämäsi aikana. Vanhempasi tuskin pakottivat sinua muuttamaan omillesi. Jos he eivät olisi välittäneet sinusta tippaakaan, olisit viettänyt lapsuutesi lastenkodissa tms.

Vierailija
136/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on pahempi jankkaaja kuin se assi-down. Ei elämä.

Mihin opiskelupaikkaan olet ap jo hakenut? Jos et ole hakenut vielä mihinkään niin miksi et? Miksi et ole jo ottanut yhteyttä terveyskeskukseen jotta saisit päällesi hoitoa? Ei sinua todellakaan suljetulle laiteta.

Joku vuokrantantaja on siis jo aikaisemmin luottanut sinuun, mutta et huolehtinut asunnosta. Ymmärrätkö nyt miksi vuokranantaja haluaa vuokravakuuden?

Vierailija
137/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:59"]Mieti tarkkaan mitä vastaat..

[/quote]

Luulisin ap:ta provoksi, jos minulla ei olisi ollut täsmälleen samaan tyyliin käyttäytyvä vuokralainen ihan tosielämässä! Ihan nämä samat läpät tuli häneltä kuin tässä ketjussa - olen jopa alkanut epäillä että kyse on samasta henkilöstä (hän tosin on vanhempi ja asunut poissa kotoa jo pitkään, joten faktat eivät täsmää).

Toivoi, että hänelle annettaisiin mahdollisuus näyttää että pärjää, vakuutteli että hänellä on kyllä hyvät tulot ja pystyy maksamaan vuokransa vaikka takuusummaa ei ollutkaan juuri silloin säästössä ja tarvitsi siitä alennusta. Sitten alkoikin maksaa vuokriaan "suurin piirtein", eli aina vähän vähemmän kuin vuokra oli oikeasti. Ei kuulemma voinut olla niin tarkkaa.. Voi pyhä sylvi sentään, minä olen tasan tarkkaan laskenut minkä verran sitä vuokraa tarvitsen jotta en mene vararikkoon, enkä pyydä senttiäkään enempää (varmaan pitäisi jatkossa)! Vuokra oli jo valmiiksi huomattavasti alle markkinahinnan. Joten tarvitsen todellakin sentilleen sen verran kuin on sovittu. Miten tällainenkin asia voi olla jollekulle epäselvä??

Sitten ei kuulunut vuokria enää ollenkaan, ja alkoi avautumiset siitä kuinka vanhemmat kohdelleet huonosti ja välit heihin poikki ja siksi ei voi maksaa vuokriaan ajallaan. Ja että kannattaisi tarkasti harkita ennen kuin irtisanon vuokrasopimuksen, koska hän harkitsee itsemurhaa ja se voi vaikka olla se viimeinen pisara! Yritin haastatella ja kysellä, onko hänellä varmasti varaa asua tämän hintaisessa asunnossa vai kasvaako rästi kuukaudesta toiseen ihan jo siksi, että tulot eivät vain riitä siihen vuokraan. Vastaus oli että ei voi mitenkään asua kauempana keskustasta tai huonompitasoisessa asunnossa. Että kun hän nyt vain on tällainen vaativa luonne!

Vuokralaiselle jäi kammottava summa vuokria rästiin, joita maksaa varmaan seuraavat parikymmentä vuotta kun niihin tulee ne ulosottomaksut ja korot päälle vielä, ja tulotasonsa on todella onneton. Luottotiedot menivät ja tuskin saa enää kämppää ainakaan yksityiseltä. Yritin ehdottaa mt-palvelujen käyttöä, mutta hänellä kuulemma ei "ylpeys" anna periksi.

Eihän tällaista ihmistä voi kukaan mitenkään auttaa!

Vierailija
138/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viestien perusteella en vuokraisi hänelle missään tapauksessa. Todennäköisesti joutuisin rahakysymysten lisäksi vielä terapioimaankin häntä ja kuuntelemaan syytöksiä siitä etten auta, etten ymmärrä, etten jousta, että olen itsekäs. Toivotaan että ap on nyt hakeutunut lääkärille kuten täällä on moni jo neuvonut ja saa itsensä kuntoon. Sitä kautta alkavat muutkin asiat järjestyä kun vaan on yhteydessä oikeille tahoille.

Vierailija
139/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDD Oon koko ketjun lukenu läpi. Voihan vittu mikä uusavuton ja tollo toi ap on... Siis ei jumalauta tää ole totta... :DD Pakko olla provo??!!! Voiko kukaan tuon ikänen nuori olla noin jääräpäinen ja pöljä?? Ei kertakaikkiaan mitään käsitystä tästä elämästä!

Ainainen itku ja ininä kuinka kauheet vanhemmat mulla on ja vaikea asua kotona ja päläpälä.. Voihan nyyyh!!

Pitäskö tämän yhteiskunnan sulle tarjota maailman hulppein, kaunein ja kaikista rauhallisimmalla paikalla oleva kämppä ja vaikkapa iiiiihan ilmatteeksi ja iiiiiihan ilman vuokravakuuksia? Kun sun ressukan elämä nyt on ollut niin rankkaa :(

Tää yhteiskuntahan voi tarjota samalla sulle opiskelupaikan siltä paikkakunnalta, josta SINÄ HALUAT ja siltä alalta jonne SINÄ HALUAT ja vaikkapa vielä maksaa sun elämisesi kokonaan koska SINÄ NIIN HALUAT?!

Sun ei tarvitse siis tehdä yhtään mitään kun olla vaan ja nyyhkyttää, ole huoleti, kaikki tehdään sinun puolestasi :)

Monilla, monilla, monilla ja vielä kerran MONILLA lapsilla ja nuorilla on todella huonot kotiolot. Huostaanotetaan tai otetaan avohoidolla laitoksiin. Vanhemmat on narkkareita, mielenterveysongelmaisia, juoppoja, väkivaltaisia jne.. Kuten sinullakin tuntuu olevan.

Se on väärin, surullista ja ikävää. Mutta et sinä voi huonojen koti olojen vuoksi vaatia että sinun, ehdottomasti juuri SINUN, pitää saada rauhallinen oma yksiö eikä mitään soluasuntoja! Kun ei kukaan sulle vuokraa sellasta, jos ei ole tuloja. Mutta kun tämä ei sun pieneen päähäsi mene.

Harmi ettet oikeasti ymmärrä, jankkaat kokoajan samoja asioita. Se on niin ikävää ettei nuori ihminen tajua ottaa oppia hyvistä neuvoista ja toimia niiden mukaan.

No, omapa on elämäsi.

Vierailija
140/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Aika käsittämätön ketju kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä