Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko sinuhe egyptiläisessä jotain mikä estäisi 10 v lukemasta

Vierailija
12.03.2014 |

Siis ällötyksiä tai raakuuksia.. Kamalaa olen lukenut kirjan parikin kertaa ja se on hyvä, mutta en muista!!

Tai muita järkeviä kirjoja 10 -vuotialle, mutta ei niin lapselliselle tapaukselle.

Ei tuntematonta sotilasta

Haluaisi jännityskirjoja, jotka ovat yli 300 sivuisia.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu, että lapset tavallaan suodattavat sen lukemansa oman ymmärrystasonsa kautta. Eli jos siinä ei mitään ihan kamalia hirveyksiä ole niin en näkisi itse mitään estettä sille. 10v tietää jo mitä seksi on. Tavallaan on parempi tutustua aiheeseen lukemisen kuin joskus tulevaisuudessa median kautta.

Vierailija
2/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:54"]

Jättäisin Sinuhen muutaman vuoden myöhemmäksi - hyvää lukukokemusta kannattaa säästää sen aikaa, että ymmärtää sen paremmin.

Tässä on tullut hienoja suosituksia: Ruohometsän kansa, Tolkienit, Narniat, Maameren velho. Lisäksi vaikkapa Kolme muskettisoturia, Robinson Crusoe yms. vanhemmat seikkailut kiehtovat mielikuvitusta ja ovat lapsellekin sopivia. Erittäin suosittuja 10-15 -vuotiaiden (ja isompienkin) keskuudessa ovat Rick Riordanin kirjat.

[/quote]

Minusta tämä on ihan väärä tapa suhtautua lapsen lukemisharrastukseen. Ihan kuin joku ylhäältä käsin voisi päättää, mikä pitäisi sopia tietyn ikäiselle lapselle tai ylipäätään mikä kirja on hyvä ja mikä ei. Lapselle voi toki suositella, mutta lopulta lapsi itse päättää mistä kiinnostuu ja millaisista kirjoista pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:54"]

Jättäisin Sinuhen muutaman vuoden myöhemmäksi - hyvää lukukokemusta kannattaa säästää sen aikaa, että ymmärtää sen paremmin.

Tässä on tullut hienoja suosituksia: Ruohometsän kansa, Tolkienit, Narniat, Maameren velho. Lisäksi vaikkapa Kolme muskettisoturia, Robinson Crusoe yms. vanhemmat seikkailut kiehtovat mielikuvitusta ja ovat lapsellekin sopivia. Erittäin suosittuja 10-15 -vuotiaiden (ja isompienkin) keskuudessa ovat Rick Riordanin kirjat.

[/quote]

Minusta tämä on ihan väärä tapa suhtautua lapsen lukemisharrastukseen. Ihan kuin joku ylhäältä käsin voisi päättää, mikä pitäisi sopia tietyn ikäiselle lapselle tai ylipäätään mikä kirja on hyvä ja mikä ei. Lapselle voi toki suositella, mutta lopulta lapsi itse päättää mistä kiinnostuu ja millaisista kirjoista pitää.

[/quote]

Samaa mieltä. Ihmetyttää, miksi 10-vuotias voisi lukea Tolkienin kirjoja, jos Sinuhe ei ole sopivaa. Taru sormusten herrasta voi olla todella puuduttavaa luettavaa, mutta muistaakseni Sinuhe oli koko ajan suhteellisen vetävää luettavaa.

T: Tolkien-fani, joka luki sekä Sormusten herran että Sinuhen joskus 9-11 -vuotiaana.

Vierailija
4/58 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen kanssa kuunneltiin sinuhe äänikirjana kun olin 10-vuotias ja kyllä nekrofiliaa käsittelevät kohdat ovat porautuneet mieleeni vielä 14 vuoden jälkeenkin. Silloin kai ymmärsin ensimmäisen kerran että toiset ovat kieroutuneita seksuaalisesti.. Ainut asia minkä muistan kunnolla kirjasta.

Kokeilkaa Kultaista kompassia, siitä tykkäsin tuon ikäisenä :)

Vierailija
5/58 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Waltarin pariin kannattaisi tulla ehkä vähän humoristisemmasta ja suomalaiselle tutummasta kulmasta: Mikael Karvajalka on kelpo paketti. Ja mikä parasta, siihen on vielä jatko, Mikael Hakim. Suosittelen lämpimästi lukemisesta kiinnostuneelle.

Huomaa myös: jos on poikalapsi kyseessä niin Tarzan on verratonta settiä just tossa iässä. Selkeää hyvis-pahis toimintaa ynnä taustalla jännite villimiehen cum brittilordin ja valkoisen naisen välillä. Siitä saa poika monenlaisia rakennuspuita pikkuhiljaa rakentuvaan miesidentiteettinsä.

Vierailija
6/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni isä (ammatiltaan ala-asteen opettaja) ehdotti, että jättäisin Sinuhen vähän myöhäisemmälle iälle, olin silloin ehkä yhdeksän. Luin kyllä jo aikuisten kirjoja ja olin kiinnostunut Egyptistä, mutta ehkä siinä jotain oli sitten... (Juu, en ole vieläkään lukenut, nyt tosin on tarkoituksena.) Olen ajatellut sen niin, että vähän vanhempana sen teemoista ehkä ymmärtääkin enemmän, koska tietää enemmän muutenkin maailmasta ja ihmisistä. Itse pidin sen ikäisenä Sherlock Holmesista, niissä riittää lukemista joksikin aikaa. Toisaalta luin Tuulen viemän vanavedessä Setä Tuomon tuvan ja pidin sitä tylsänä, olin varmaan liian nuori sille kirjalle.

Eli en välttämättä kieltäisi, mutta suosittelisin odottamaan muutaman vuoden. Taustatiedot historiastakin varmaan olisivat hyödyksi. Itseäni esimerkiksi kiinnostaa, huomaako kirjasta toisen maailmansodan vaikutuksen, kuten jotkut ovat maininneet. Ja tietenkin Akhenatenin monoteismin merkitys ehkä ei valkene niin nuorelle. Vanhoista klassikoista Välskärin kertomukset voisivat kiinnostaa, niissä tuskin on liikaa seksiä tai väkivaltaa, mutta seikkailuja kuitenkin.

Vierailija
8/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi noin nuorelle lapselle. Sinuhessa on liikaa seksiä ja se on tapahtumiensa tasolla synkkä ja murheellinen kirja. Onhan siinä muitakin tasoja mutta niitä ei lapsi ymmärrä.

Vierailija
9/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tripodien aika

Vierailija
10/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tripodien aika

Vierailija
11/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa David Eddingsin Belgarionin tarua ja Malloreonin tarua. Olivat n. 10-14 -vuotiaana suuri hitti mun ikaisteni lukutoukkien kesken. Fantasiaa, mutta Taru Sormusten Herraa helppolukuisempia ja enemman sita ns. jannitysta nopeiden kaanteiden muodossa. Taru Sormusten Herrassa kun on loppujen lopuksi aika paljon pitkia kappaleita esim. hobittien historiasta, vuosiluvuista ja haltioiden historiasta, joten saattaa olla vahan raskasta 10-vuotiaalle vaikka mielenkiintoista onkin!

Vierailija
12/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että jotenkin tervehenkisempää on tämä suomalainen keskustelu kirjoista kuin Amerikassa. Siellähän on hyvinkin tarkkaa, minkä ikäiset lukevat mitä kirjoja, eivätkä kymmenvuotiaat varmaan edes saa lainata aikuisten osastolta ilman vanhempien lupaa ainakaan kaikkialla. Vanhemmat sitten vielä lukevat kirjoja, ennen kuin antavat ne lapsilleen. Nuorille on pitänyt tehdä ihan oma YA-luokittelunsa, että kaikki tietävät, että nämä sopivat nuorille, ei ole kiroilua tai seksiä, tosin väkivaltaa niissä varmaan voi olla jonkin verran. Näitä sitten luetaan pitkälle aikuisuuteen, koska ne ovat vain niin "hyviä".(Tässä en siis tarkoita Suomen tapaan nuortenkirjoja, joissa kertovat nuorten elämästä ja ovat ehkä vähän lyhyempiä tms., vaan jostain epämääräisestä markkinoiden keksimästä lajittelusta.)  Itse olen sitä mieltä, että viimeistään 12-vuotiaat saavat ja heidän kannattaa lukea myös "aikuisten" kirjallisuutta, en itsekään ole kovin montaa sellaista lukenut, joissa olisi jotain epäsopimatonta.

Vierailija
13/58 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se opettaa modernistista ihmiskäsitystä.

Vierailija
14/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä minun muistikuvieni mukaan seksiä tai väkivaltaa mitenkään kovin yksityiskohtaisesti kuvailla. En usko että on 10-vuotiaalle mitenkään haitallinen, varmasti jos lapsesi lukee tuollaisia kirjoja niin myös voitte keskustella niistä jos jotain jää mielen päälle?

Vierailija
15/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites vanhat poikain seikkailukirjat, r.l. stevenson, Jack London, ja niin edelleen? Onhan ne vähän vanhaa kamaa, mutta tavallaan klassikoita kuitenkin?

Vierailija
16/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potteri on parempaa ja kiinnostavampaa lukemista 10-vuotiaalle. :)

Vierailija
17/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:49"]

Onko Harry Potterit luettu? Niitä suosittelisin.

[/quote]Jep kaikki.. Oiskohan narniat sitten hyviä? Hobiittia kokeili, mutta sano että ei muista henkilöitä. Sanoin että ei niitä heti opikaan!

Kokeillaan vielä hobittia ja tarua...

ap

[/quote]

Suosittelisin Narnioita:)

Vierailija
18/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme muskettisoturia ja Marco Polo ovat myös hyviä kirjoja.

Vierailija
19/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin 10 vuotiaana 'juokse poika juokse' kirjan, joka perustui tositapahtumiin New Yorkin jengielämästä. Olisiko tämä hyvä jännityskirja hänelle?

t.Mies

Vierailija
20/58 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minusta ihan hyvin voi lukea. Itse luin sen alle kouluikäisenä (vanhempien tietämättä), ja muistan olleeni aivan lumoutunut siitä miten kirjan ja mielikuvituksen yhteisvaikutus pystyi siirtämään minut ihan toiseen aikakauteen... Seksuaalisista jutuista en toki ymmärtänyt tuon taivaallista joten eivät seksiä sisältäneet kohtaukset minua mitenkän voineet vahingoittaa.

Enkä kyllä muista mitenkään raakuuksiakaan kauhistuneeni, enemmän kammosin kun luin vanhempien hyllystä jotain rajatiedon tietokirjaa, jossa oli riivaavia henkiolentoja, lehmiä silpovia ufomiehiä ja itsestään palamaan syttyviä ihmisiä, ja niiden vielä väitettiin olevan totta!