työnantaja/lapsen sairastuminen
Voiko työnantaja vaatia puolison työnantajalta todistusta siitä miksei puoliso ole voinut hoitaa sairasta lasta?
Kommentit (47)
Puolison työnantajalla ei ole MITÄÄN velvoitetta kirjoittaa mitään minuuttitodituksia. Jos molemmat ovat vanhemmat ovat töissä, on täysin perheen sisäinen asia, kumpi jää lasta hoitamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 13:44"]
Kaikkeen te suostutte :) en todellakaan alkaisi hankkimaan mitään todistusta puolison töistä.
[/quote]
Meillä lukee ihan työehtosopimuksessa tämä asia. Teen vuorotyötä ja jos esim. mies on aamuvuoron töissä ja itse olen iltavuorossa, saan olla ls-päivällä vain ne tunnit, mitkä mies on pois kotoa ja sitten tulen iltavuoroon. Tai esim. yövuoroon kun olen tullut, olen ollut 21-22 ls tunnilla ja sitten töihin, kun mies on tullut iltavuorosta.
En enää muista, oliko se 5 tuntia, mikä piti tulla tekemään, jos vuorot ristiin. Siitä on jo aikaa, kun lapset oli pieniä.
Mutta työnantajalla on oikeus kysyä epäselvissä tilanteissa puolison työvuorot. Meillä ei kyselty, koska oli rehellistä henkilökuntaa ja itsekin toimimme niin, että jompi kumpi oli ls-tunneilla sen ajan, kun oli ristiin töissä ja sitten meni töihin, kun toinen tuli kotiin.
Kaikkeen te suostutte :) en todellakaan alkaisi hankkimaan mitään todistusta puolison töistä.
[/quote]
No sitten ei ole TAllakaan mitään velvollisuutta maksaa palkkaa niiltä päiviltä, kun työntekijä on pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:42"]
Puolison työnantajalla ei ole MITÄÄN velvoitetta kirjoittaa mitään minuuttitodituksia.
[/quote]
Vastaavasti kotiin jäävän vanhemman työnantajalla ei ole välttämättä (riipuu TES:sta) mitään velvitetta maksaa palkkaa ilman tuota todistusta.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:50"]
[/quote]
No sitten ei ole TAllakaan mitään velvollisuutta maksaa palkkaa niiltä päiviltä, kun työntekijä on pois töistä.
[/quote]
Juuri näin. Pois saa olla, mutta palkkaa ei tarvitse maksaa, jos kumpikin on ollut kotona yhtäaikaa. Eri asia on sitten vielä se, kun näitä YT-neuvotteluja on aika paljon, niin yleensä ensimäisinä saa lähteä maanantaisaikuttelijat ja lapsisairaspäivien hyväksikäyttäjät.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 13:34"]
Mistä se työnantaja edes tietää puolison työpaikkaa? Tai onko se töissä? Tai onko puolisoa? Ei meillä ainakaan..
[/quote]
No höh... meinaatko että pomo soittaa pomolle?
Pomosi sanoo sinulle, että tarvitsee puolisolta tuon todistuksen työssäolosta. Sinä pyydät sen puolisoltasi ja tämä omalta pomoltaan. Paperi sitten kulkee samaa rataa mutta toiseen suuntaan perille.
Itse saan olla omalla ilmoituksella, mies sairaslomalapulla.
Sattuneesta syystä mun poissaolot on 1-2 päivää ja miehen 3-5 (kaikki mitä lääkäri kirjoittaa).
Miehen pomo näkee ikkunasta onko mun auto mun työpaikan edessä vai ei, ja ihan kiusalla taidan seuraavalla kerralla jättää auton lähikaupan pihaan.