Keski-ikäiset miehet puuttuu ja huomauttelee
Olen nelikymppinen, varmaan aika tavallisen näköinen ja oloinen suomalainen nainen.
Viime aikoina minulle on sattunut useita omituisia tilanteita, joissa suurin piirtein ikäiseni aikuinen mies on yleisellä paikalla puuttunut jollakin lailla tekemisiini, ruvennut ohjeistamaan, ihan avoimen vihamielisesti ojentamaan minua jostakin asiasta. Olenko ainoa, jolle on näin käynyt? Mikä ihme on muuttunut yhteiskunnan yleisessä ilmapiirissä, en ole aiemmin kohdannut tällaista. Onko tämä jokin ikäkysymys? Mikä minussa herättää miesten ärsytytyksen?
Esimerkkejä: Olin ystävieni kanssa meluisassa korttelikapakassa viikonloppuna. Viereisessä pöydässä istuva herra kävi aggressiiviseksi ja lähes kävi käsiksi, koska mielestään nauroimme ja puhuimme liian kovalla äänellä.
Toinen esimerkki: Olin koirani kanssa metsässä suositulla kuntopolulla lenkillä. Koira kakkasi varvikkoon, siis metsään, kuntopolun ulkopuolelle. Yleensä aina kerään kakat, mutta nyt en, kun se oli metsässä ja kooltaan luokkaa kaksi jäniksenpapanaa. Mies, joka oli hetki sitten kävellyt ohitseni, kääntyi (selvästi siis piti silmällä mitä tein) ja alkoi huudella useiden kymmenien metrien päästä todella vihamielisesti, että kerää koiran paskat ja millainen ihminen olen, kun ne jätän tuonne ja niin edelleen. Jatkui jonkin aikaa.
Viikonloppuna joku oman elämänsä ratikkapoliisi alkoi ojentaa minua ja tuijotti todella vihamielisesti, koska ilmeisesti luuli, että yritän matkustaa pummilla! En yrittänyt. Pankkikortin lähimaksu vain ei toiminut heti, jouduin putsaamaan sirua ja lopulta vaihtamaan lippukonetta ratikan sisällä. Mies vttuili minulle sarkastisesti kortin toimimisesta ja tuijotti todella vihamielisesti. Olin niin hämmentynyt, etten saanut sanaa suustani.
Tällaisia vastaavia tilanteita, joissa ikäiseni mies ryhtyy aggressiivisesti ojentamaan minua jostakin, on ollut useita muitakin. Nämä vain ihan viime aikoina tapahtuneita. Nämä miehet eivät vaikuta miltään päihde- ja mielenterveyspotilailta, vaan ovat ihan tavallisia, siististi pukeutuneita ihmisiä. Ratikkapoliisillakin kaksi pientä lasta mukanaan.
Kommentit (23)
Kaikuja siitä, että yhteiskuntamme on ihan oikeasti muuttunut naisvihamieliseksi viimeisen 5-10 vuoden aikana.
Minulle ei sanota koskaan mitään, mutta en asukaan Helsingissä.
Mun mielestä noita ukkoja, joiden pitää koko ajan päteä ja neuvoa, on ollut aina. Usein tuntuvat käyvän vähän hitaalla, mutta ovat sitä mieltä, että naiset eivät tajua mitään ja niille pitää kertoa miten asiat on. On ollut hölmöjä tilanteita näiden sekopäiden kanssa. Yksi setä raivosi kun laitoin kartonkipakkauksia täyteen ahdetut muropaketit keräykseen. Sanoi että ne pitää litistää. Yritin selittää, että niissä on 30 pakkausta sisällä ja ne vie moninkertaisesti tilaa, jos heitän kaikki erikseen. Oli kuitenkin sitä mieltä, että en naisena tajua mitään ja pitää tehdä hänen ohjeidensa mukaan. Yksi raivosi kun pyöräilin pyörätienjatkeella. Lain mukaan kuulemma pitäisi taluttaa pyörää ja minun pitää opetella liikennesääntöjä.
Keski-ikäiset miehet tiedostavat elämänsä rajallisuuden ja kuoleman läheisyyden. Lisäksi he purkavat sitä, ettei heillä ole valtaa eikä kunnioitusta henkilökohtaisessa elämässään, turhanpäiväiseen nipottamiseen ja muiden kontrolloimiseen. Keskittyisivät vain omaan mitättömään elämäänsä, niin ei tarvitsisi kytätä muita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikuja siitä, että yhteiskuntamme on ihan oikeasti muuttunut naisvihamieliseksi viimeisen 5-10 vuoden aikana.
Ei ole mikään sukupuolijuttu vaan ihan yleinen ilmiö. Ihmiset on aika vihamielisiä ja sinäkään et pysty piiloutumaan sukupuolesi taakse enää.
Olisi kiinnostavaa tietää, ojentavatko nämä kiukkuiset herrat myös muita miehiä julkisilla paikoilla vai kohdistuuko se vahtiminen vain naisiin?
Joo, yksi sankari päätti auton ikkunasta huutaa mulle perään, että mä olisin ollut väistämisvelvollinen suojatiellä pyöräillessäni. Olisin joo ollut, jos hän olisi ajanut suoraan, mutta hän tuli autollaan samasta suunnasta kuin minä pyörällä, minä jatkoin suoraan suojatien yli ja hän kääntyi tielle, jota ylitin. Ja kääntyvä ajoneuvohan väistää muuta liikennettä, myös pyöräilijöitä suojatiellä.
Mulle rupesi liikennevaloissa mies nillittämään aggressiivisen oloisesti pyöräilykypärän käytöstä. Olin vähän ihmeissäni, koska minulla oli pyöräilykypärä päässä. Kotona huomasin, että kypärä oli päässä, mutta olin unohtanut kiinnittää leukahihnan.
Edelleen ihmettelen, että miksi se mies ei voinut sanoa, että hei, oletko huomannut että kypärän hihna on auki? Hän ilmeisesti oletti, että olin TAHALLANI jättänyt hihnan auki. Ja sitten alkoi tympeä puhe.
Itse automaattisesti olettaisin, että kyseessä on vahinko. Miksi kukaan länttäisi kypärää päähänsä mutta salaa nauttisi siitä, että ähäkutti, eipä ole kiinni? Aivan ihmeellistä toisen ihmisen aliarvioimista.
Olin hiljattain businesslounaalla, asiakkaan roolissa. Vastapuolella oli mukana joku myyntijohtaja tms, jota en ollut aiemmin tavannut. Ehkä sellainen pian eläkeikäinen mies. Keskustelimme jostakin alan ilmiöstä tms small talkia, kun tämä paljon äänessä oleva herra keskeytti minut tylysti ja sanoi pariinkin otteeseen, "anna mä kerron kuinka se asia oikeasti on". Huomasin hänen työtoveriensa vaihtavan pitkiä katseita keskenään. Mietin mielessäni, että aika mielenkiintoista asiakkaan kohtaamista.
Ensinnäkin, kaikki, joilla on koira/koiria ja ulkoiluttaa sitä/niitä, PITÄÄ KERÄTÄ AINA SEN/NIIDEN PJASKAT MAASTA . Miten vaikeaa se nyt voi olla ? Ei aina viitti.......se pitää tehdä, halusi tai ei. Se ei kestä kauaa. Muutama sekunti. Ja se puhelin pois, kun olette ulkona koiran kanssa ! Ja myös lastenne. Vain oikeissa hätätilanteissa sitä saa käyttää, ei muulloin ! Koskien JOKAISTA !!!!!
Jonotin terveysasemalla ilmoittautumisautomaatille. Edessäni oli hyvin nuori tyttö, ehkä 13-14 v, äitinsä kanssa. Tyttö ei osannut heti käyttää automaattia ihan sujuvasti, meni aikaa ehkä minuutti tai pari. Takanani joku kuusikymppinen herra puoliääneen kiroili ja sähisi ja haukkui tuota lähes lapsen näköistä tyttöä. Stana yritä nyt vttu saada se toimimaan... Ja ei, hänkään ei ollut mikään spurgu, vaan aivan tavallinen siistin näköinen setämies. Vihainen katseeni onneksi hiljensi hänet. Ilmoittautumisautomaattikin osoittautui olevan rikki, siksi ei toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset miehet tiedostavat elämänsä rajallisuuden ja kuoleman läheisyyden. Lisäksi he purkavat sitä, ettei heillä ole valtaa eikä kunnioitusta henkilökohtaisessa elämässään, turhanpäiväiseen nipottamiseen ja muiden kontrolloimiseen. Keskittyisivät vain omaan mitättömään elämäänsä, niin ei tarvitsisi kytätä muita.
Keski-iässä alkaa ihmisen lapsuuden ja nuoruuden kokemukset puskea läpi. Jos näitä miehiä on esimerkiksi oma isä käskyttänyt ja komennellut lapsuudesta aina armeijaan asti (jossa upseerit ja aliupseerit jatkoivat siitä), niin keski-iässä tämä tulee taas pintaan, ja mies käyttäytyy tarkalleen samalla tavalla muita kohtaan, kuin keski-ikäiset miehet (usein oma isä) on käyttäytynyt häntä kohtaan.
Tunnistan siis tämän ilmiön itsessäni. Toistan tahtomattani isäni kasvatustyyliä, joka oli määräilevä, nipottava ja jokaiseen asiaan puuttuva. Minun täytyy joka päivä tietoisesti yrittää hiljentää isäni itsessäni, jotta en toimisi samalla tavoin kun hän toimi. Näen hänet vieläkin etusormi pystyssä ja kuulen hänen käskevän äänensä.
Se että paskatat koiraasi ulkoilupolun varteen keräämättä jätöksiä kertoo sinusta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
No palataan 20v taaksepäin yhteiskunnassa, sopii oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, kaikki, joilla on koira/koiria ja ulkoiluttaa sitä/niitä, PITÄÄ KERÄTÄ AINA SEN/NIIDEN PJASKAT MAASTA . Miten vaikeaa se nyt voi olla ? Ei aina viitti.......se pitää tehdä, halusi tai ei. Se ei kestä kauaa. Muutama sekunti. Ja se puhelin pois, kun olette ulkona koiran kanssa ! Ja myös lastenne. Vain oikeissa hätätilanteissa sitä saa käyttää, ei muulloin ! Koskien JOKAISTA !!!!!
Jos se koira paskoo metsään varpujen keskelle niin en kerää. Sanoi kuka vaan mitä tahansa.
Sanot niille takaisin, että heidän impotenssinsa ei ole sinun ongelmasi etkä voi auttaa asiassa jos naisensa haluavat mennä sänkyyn vahvemman miehen kanssa.
Samoin kävi itselle, kun olin noin kaksikymppinen poika ja vasta muuttanut taloyhtiöön, ja vein roskat ilmeisesti toisen talon roskakatokseen enkä meidän talon roskiin. Roskikset olivat toistensa lähellä parkkipaikalla. Oli ilta ja pimeää, ja tyyppi oli ilmeisesti tarkkaillut etäältä että mistä tulin ja mihin olin viemässä roskani, ja päätti sitten huomauttaa, että vie ne sinne omaan roskikseen, kysyin että mitä, ja toisti saman. Mitätön asia, ei mitään järkeä ja väliä kumpaan ne olisi vienyt, roskiin ne roskat menivät lopuksi joka tapauksessa. Piti vaan päästä sanomaan ja ohjaamaan toisten tekoja, siitähän siinä oli ainoastaan kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se koira paskoo metsään varpujen keskelle niin en kerää. Sanoi kuka vaan mitä tahansa.
Ja kun tuhat muuta ajattelee samoin että "metsä" alkaa jonkun kuntopolun reunasta niin siinä polkujen reunoilla on koiran hihnan mitalla paskaa haisemassa ja tarttumassa ihmisten kenkiin. Ja sitä on ihan eri määrä kuin mitä oikeat metsän eläimet sinne vääntää.
Mutta minäminäminä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot niille takaisin, että heidän impotenssinsa ei ole sinun ongelmasi etkä voi auttaa asiassa jos naisensa haluavat mennä sänkyyn vahvemman miehen kanssa.
Taitaa nykyään nuoret miehet tyydyttää seksuaalisesti nämä vanhemmatkin daamit.
Ymmärrän tuon että sinulle huomautettiin siitä, että oman koiran jätökset pitää kerätä.
Nuo muut kaksi tapausta kuulostaa siltä, että kyseisillä miehillä oli jotain mt-ongelmia, ei ole normaalin ihmisen käytöstä.