En ymmärrä miksi kukaan syöttäisi vauvalleen kaupan soseita
Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?
Kommentit (125)
Vartissa viikoksi? Melko yksipuolista veikkaan, siis vartissa tehtynä.
No minä ainakin ostan ja syötän. Jotain toki teen itsekin. Helpompi ostaa yksi purkki ensin maistiaisia, kuin tehdä pakastin täyteen jotain, mikä ei sitten kelpaakaan ja niiden syömiseen menee viikkoja.
No, en yhtään ihmettele ettet ymmärrä. Ihminen joka kuvittelee, että hänen tapansa elää on se ainoa ja oikea on vähän tyhmä eikä siis ymmärrä että toisinkin voi elää. Ja vielä netissä paljastaa tyhmyytensä koko kansalle. Hienoa!
Itseasiassa niissä purkeissa on juuri sitä mitä siinä valmistusaine luettelossa lukee. Minusta fiksu äiti tekee itse mutta osaa/uskaltaa myös tarvittaessa käyttää valmiita.
Kaupasta purkin nappaaminen on helppoa. Tein itsekin paljon soseita mutta välillä myös ostin niitä. Ihan samanlailla kuin ostan välillä pullaakin, en aina leivo itse. Vaihtelua, nääs.
Valmiit vauvojen soseet ovat käteviä esimerkiksi matkoilla, retkillä ja reissussa kun säilyvät huoneenlämmössä avaamattomina.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:16"]Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?
[/quote]
Meillä on varalla noita soseita, kuten luumusosetta jne. Lähinnä hedelmäsoseet ostamme kaupasta, kasvissoseet ja vellit vaimo tekee itse. Ja miksi ihmeessä keräät kaappeihin noita soselasipurkkeja?Minä kerään ne muovikassiin ja vien lasinkeräykseen ja kannet metallinkeräykseen. Taas pahviset korvikemaitopurkit vien pahvinkeräykseen, kuten perusmaitotölkit ja muut vastaavat. Ja joo aikaahan ei hirveästi kulu kun tekee itse valmiiksi muksulle soseet ja laittaa ne pakkaseen. Meillä vaimo on tehnyt porkkanasosette,bataattisosetta, perunasosetta jne itse ja pakastanut ne. Vauvamme on 5kk ja syö aina tyyliin yhtä kasvissosetta per viikko, näin ovat neuvolassa ohjeistaneet, korvikemaitoa menee sitten soseen kanssa ja väliajoilla. Mut muksu onkin jo 5kk iässä 64cm ja 10kg, sekä syö monipuolisesti kaikkea suurella ruokahslulla.
Edelleenkin: teethän itsellesikin itse (toivottavasti) ruoat alusta asti, joten mikset vauvalle? Soseaika on lyhyt. Ja en säilö lasipurkkeja kaappeihin, koska en yhtäkään sosepurkkia ole ostanut. Jos sinulla on neljä kattilaa, höyrytät/keität neljä raaka-ainetta vartissa kypsäksi, ja sauvasekoittimella soseuttamiseen menee minuutti. Kolmessa viikossa olet tehnyt isot satsit sosetta 12 raaka-aineesta. Kyllä se mielestäni on pikkuvauvalle jo aika monipuolista.
Mä syötän, oon syöttänyt kaikille neljälle. Esikoiselle tein aluksi itse, mutta raukka kyökki ne aina takaisin. Joten niiden muutamien taistelujen jälkeen oon syöttänyt kaikki lapset purkkiruoalla. Mulla on neljä muksua vuoden väleillä, joten jos oon jostain pystynyt mennä inasen helpommalla, en ole suostunut siitä potemaan olematonta huonoa omaatuntoa.
Ja kyllä ne vuoden iässä on ruvenneet syömään samaa apetta kuin muukin perhe. Kaikki kelpaa nykyään, paitsi hernekeitto. Kenelläkään ei ole puhevikoja, käyttävät huomattavan rikasta kieltä (neuvolan huomio), itse ovat syöneet ilman auttamista ruokansa viimeistään 1,2-vuotiaina. Menipä tää nyt ihme puolusteluksi. Johtopäätös: minä olen syöttänyt purkkiruokaa. :)
No hyi helvetti! En tajua kuka syöttää vauvalleen viikon vanhaa sosemoskaa! Kotona tehtyihin soseisiin laitetaan harvoi mitään homeenestoaineita joten bakteeritasot noissa mömmöissä on ihan eri tasolla verrattuna tuoreisiin tai kaupan soseisiin - ihan.huolimatta siitä vaikka säilyttäisit jääkaapissa. Vai söisitkö itse viikon vanhaa ruokaa? Ja jos pakastimeen noita tunget niin siellä kyllä nollaantuu aika tehokkaasti kaikki vitamiinit.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:29"]
Ne säilötään kuumentamalla, joten mitään säilöntäaineita noissa ei ole. En ymmärrä, miksi en ostaisi, kun ovat niin halpoja ja täyttä laatua. Mutta soseuta sä ap vain kun et paremmasta tiedä :)
[/quote]
Ajattelet siis, että kuumentaminen tuhoaisi jotenkin valikoivasti vaan "huonot bakteerit" eikä niitä hyviä ja luonnollisia bakteereita, joita vauva tarvitsee erityisesti sen ekan vuoden aikana normaalin suolistomikrobiston kehittämiseen? Luuletko myös, että vitamiinit ja hivenaineet ei kärsi 170 asteeseen kuumentamisesta?
Jos katsot tuoteselosteita, lähes kaikissa purkkiruoissa on suurin ainesosa vesi. Vastapainoksi on sitten riisitärkkelystä ja muita sakeuttamisaineita.
Meillä on erilainen käsitys laadusta.
[/quote]
En puhunut bakteereista mitään, meillä on niin sotkuista, että bakteereista ei ole pulaa. Lisäksi imetin 1 v 5 kk molempia lapsiamme, eli vitamiineja yms saivat siitä.
Kai säkin keität porkkanat, perunat ym. ennen kuin sä ne soseutat? Miten se eroaa purkkisoseiden kuumennuksesta.
Lisäksi tietääkseni vesi ei ole vauvoille epäterveellistä.
Mie olen syöttäny molempia ja ihan hyvä tuosta on tullu(lapsesta siis) eikä rahatkaa ole loppunu!
Mun yksi lapsi joka söi vain minun tekemää ryokaa. Seuraavalle syötin tietoisesti osin myös purkkiruokaa. Helpompi matkoilla ja joskus muutenkin. Ja en kaipaa ap sinun ymmärrystäsi, jokainen menee tyylillään. Pääasia että lapsi saa hänelle sopivaa ja maistuvaa ruokaa.
On varmaan myös monia muita asioita mitä ei ymmärretä,kestovaipoista unikouluun.mut niin se vaan menee,kaikkea ei voi kaikki ymmärtää.Jokainen kuitenkii toimii tavallaan.Se on rikkaus jos osaa olla suvaitsevainen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:08"]
Ne säilötään kuumentamalla, joten mitään säilöntäaineita noissa ei ole. En ymmärrä, miksi en ostaisi, kun ovat niin halpoja ja täyttä laatua. Mutta soseuta sä ap vain kun et paremmasta tiedä :)
[/quote]
Ajattelet siis, että kuumentaminen tuhoaisi jotenkin valikoivasti vaan "huonot bakteerit" eikä niitä hyviä ja luonnollisia bakteereita, joita vauva tarvitsee erityisesti sen ekan vuoden aikana normaalin suolistomikrobiston kehittämiseen? Luuletko myös, että vitamiinit ja hivenaineet ei kärsi 170 asteeseen kuumentamisesta?
Jos katsot tuoteselosteita, lähes kaikissa purkkiruoissa on suurin ainesosa vesi. Vastapainoksi on sitten riisitärkkelystä ja muita sakeuttamisaineita.
[/quote]
Mitäs muuten se pakastaminen tekee niille? ;)
Ne valmissoseet on oikein hyviä vauvoille.
[/quote]
No ei varmaan kovin hyvää. Kuka siitä puhui? En pakasta vauvan ruokia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:31"]
[/quote]
[/quote]
En puhunut bakteereista mitään, meillä on niin sotkuista, että bakteereista ei ole pulaa. Lisäksi imetin 1 v 5 kk molempia lapsiamme, eli vitamiineja yms saivat siitä.
Kai säkin keität porkkanat, perunat ym. ennen kuin sä ne soseutat? Miten se eroaa purkkisoseiden kuumennuksesta.
Lisäksi tietääkseni vesi ei ole vauvoille epäterveellistä.
[/quote]
Et taida tietää paljoakaan soseiden valmistuksesta, jos automaattisesti oletat, että kaikki keitetään. Meillä vauva saa aika paljon raakaruokaa. Esim. mainitsemasi porkkana maistuu hyvin myös raakana, samoin kuin vaikka tomaatti, parsakaali, kukkakaali. Hedelmiä ja marjoja emme tietenkään kypsennä mitenkään. Nämä käytetään blenderin kautta ja valmistetaan kerta-annoksina. Osa ruoista toki kypsennetään, mutta ei keittämällä vaan kevyesti höyrystämällä. Vitamiinit säilyy paljon parempina siten. Perunaa käytämme vain harvoin, mutta siitäkin tulee parempaa höyrystämällä.
Toki itse tehdyt soseet saa sössittyä jos kaiken ensin keittää, sitten pakastaa ja lopuksi kuumentaa mikrossa. Miksi purkkiruokafanaatikot olettaa, että se on juuri se oikea tapa valmistaa sose?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:44"]
kun pitäisi saada murua rinnan alle :)
[/quote]
Suosittelen oikeankokoisten rintaliivien hankkimista niin ei mene murut rintojen alle. Avokauluksisia paitoja kannattaa myös vältellä jos aikoo syödä kovin murusevaa ruokaa kuten keksiä tai vaikkapa näkkileipää. En pidä tuota tavoittelemisen arvoisena ainakaan.
[/quote]
Kun kunnolliset argumentit loppuu, alkaa tulla näitä "vitsejä" :)
[/quote]
Yritän vain auttaa ihmisiä keskustelemaan kirjallisesti - jos ei tähän mennessä ole oppinut. Omissa oloissaan tuollaiset voivat olla hauskoja - jonkun samanmielisen kanssa keskusteltaessa. Yleisellä keskustelupalstalla kuitenkin tekee itsensä naurunalaiseksi. Ja suurin osa nauraa nyt hänelle, hetken vain, mutta silti. Itse asia mitä hän yritti kirjoittaa ei mene perille kun sanavalinnat on mitä on. Tämä ei ole kirjoittajallekaan eduksi.
[/quote]
Suomi ei ilmeisesti ole äidinkielesi? Murua rinnan alle on ihan yleinen sanonta ja tarkoittaa että syödään jotain. Vakka kantensa on valinnut, sanoi av-mamma kun nosti kissan pöydälle ja heitti lusikan nurkkaan.
[/quote]
Nämä mitäänsanomattomat ikivanhat jargonit ei tuota keskusteluun mitään, vaikka jossain jonain hetkenä satoja ja kymmeniä vuosia sitten ovat olleet nokkelia lisäyksiä keskusteluun. Vastaavat informaatiosisällöltään lähinnä uusia "elikkä", "siispä" ja muita tyhjänpäiväisiä uus-sanontoja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:44"]
kun pitäisi saada murua rinnan alle :)
[/quote]
Suosittelen oikeankokoisten rintaliivien hankkimista niin ei mene murut rintojen alle. Avokauluksisia paitoja kannattaa myös vältellä jos aikoo syödä kovin murusevaa ruokaa kuten keksiä tai vaikkapa näkkileipää. En pidä tuota tavoittelemisen arvoisena ainakaan.
[/quote]
Kun kunnolliset argumentit loppuu, alkaa tulla näitä "vitsejä" :)
[/quote]
Yritän vain auttaa ihmisiä keskustelemaan kirjallisesti - jos ei tähän mennessä ole oppinut. Omissa oloissaan tuollaiset voivat olla hauskoja - jonkun samanmielisen kanssa keskusteltaessa. Yleisellä keskustelupalstalla kuitenkin tekee itsensä naurunalaiseksi. Ja suurin osa nauraa nyt hänelle, hetken vain, mutta silti. Itse asia mitä hän yritti kirjoittaa ei mene perille kun sanavalinnat on mitä on. Tämä ei ole kirjoittajallekaan eduksi.
[/quote]
Suomi ei ilmeisesti ole äidinkielesi? Murua rinnan alle on ihan yleinen sanonta ja tarkoittaa että syödään jotain. Vakka kantensa on valinnut, sanoi av-mamma kun nosti kissan pöydälle ja heitti lusikan nurkkaan.