Kutsuin lapsellisen ystäväni lapsettomiin häihin
Ja hänen vastauksensa oli että silloin harvoin kuin saa lapsenvahdin ei tuhlaa sitä kenenkään häihin vaan viettää ajan miehensä kanssa..( äitinsä siis hoitaa lapsia silloin tällöin ilmaiseksi) mieheni taas kysyi hänen mieheltään jolle asia sopi olihan oli innoissaan.
Tulin hieman surulliseksi etteikö meidän ystävyys sitten tuon enempää merkinnyt että sen yhden kerran olisi voinut tulla miehensä kanssa meidän häihin ja lähteä sitten vaikka ajoissa pois viettämään sitä kahdenkeskistä aikaa.
Nyt olen kylmästi jättänyt kutsumatta hänet tyttöjen iltoihin ja muihin illan istujaisiin, viettäkööt aikaa perheensä kanssa. Viime viikolla lähti synttärikutsu mieheltäni hänen miehelleen ja minä kutsuin muutamia minun ystäviäni niin eikö tämä ystävä sitten vetänyt herneen nenään kun häntä ei kutsuttu. Miksi olisi pitänyt?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:39"]Ja sori yhdyssana virheet en jaksa tapella tän Ipadin kanssa
[/quote]
Osta oikea puhelin, ei tarvitse tapella.
Ja jotkut naiset vielä ihmettelevät miksi toiset eivät halua lapsia... ;D Jokseenkin tuntuu mukavalle ettei tarvitse elää siten, että saisi kaksi kertaa vuodessa hankittua lastenvahdin ja missaisi siksi kaikki ystävien kemut yms. ja ne pari vapaata pitäisi viettää kaatokännissä... Ja sitten vielä "iloitsisi" päin ystävien naamaa ettei viitsi tuhlata vapaitaan heidän kanssaan ajanviettoon, vaan haluaa olla yksin kun kerrankin on mahdollista. Aika tosiystävyyttä kerrakseen ja aika ankea elämä taitaa monilla olla. Jokainen toki viettää aikansa miten tahtoo, mutta mielestäni naurettavaa että sanotaan ystävälle ettei hänen merkkipäivänsä ole niin tärkeä jotta jaksaisi lastenvahdin hommata... Niin metsä vastaa kuin huudetaan;)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 18:18"]
Miksette maksaneet hänen lapsellen lapsenvahtia häidenne ajaksi?
Miten te kutsutte ihmisiä juhliin niin, että vain toinen pariskunnasta kutsutaan? Lukeeko teillä kutsussa "avec, puoliso kielletty"?
[/quote]
miksi oltais maksettu? Äitinsä vahtisi lapsia ilmaiseksi jos haluaisivat tulla. Ihmisiä kutsutaan juhliin niin että kuoreen laitetaan kutsutun nimi. Ootko vähän yksinkertainen?
ap
[/quote]
En ole yksinkertainen, mutta sinä tunnut olevan. Jos kyseessä on aviopari, jonka naisen ystävä olet sinä ja miehen ystävä on miehesi, minusta on aivan ihmeellistä, että te kutsutte mielenosoituksellisesti kemuihinne vain miehen.
Heille on nähtävästi hankalaa saada lapsenvahtia, jos he kerran joskus harvoin saavat mummon kaitsemaan lapsenlastaan. Ymmärrän hyvin, että kun sellaista tapahtuu kerran pari vuodessa, sitä ei halua tuhlata istumalla sadan puolitutun/tuntemattoman ihmisen joukossa, odottamalla tunnin ruokaa, kahvia ja kakkua ja seuraamalla tylsääkin tylsempiä hääleikkejä. Jos te olisitte maksaneet lapsenvahdin (tai pitäneet lapselliset häät niin, että juhlatalossa olisi ollut erillinen lastenhuone maksettuine lapsenvahteineen), tämä olisi ollut heille hieno kokemus. Mutta toisaalta, eihän vieraiden viihtymisellä ole väliä, vaan vain sinulla.
[/quote]
Jos juhliin esim häihin kutsutaan 100ihmistä ja puolella porukasta on lapsia. ..pitäisikö hankkia lapsenvahti kaikille jotka eivät saa (=viitsi) hankkia lapsenvahtia??!
Jos joku ilmoittaa että häät ovat niin ajan tuhlausta ettei hanki lapsenvahtia siksi aikaa, niin miksi illanistujaisiin tulisi? Niissähän vasta arkista onkin. Jutellaan, laitetaan ruokaa..jutellaan syödään ruokaa...
En ole ap...
Ihanko tällaisestakin asiasta saa näin pitkän ketjun aikaiseksi. Meillä on lapsia ja mieheni kanssa kahdenkeskistä aikaa vähän. Mikäli hyvä ystäväni olisi kutsunut meidät hähinsä, niin tottahan yrittäisin järjestää lastemme hoidon tuolle päivälle, että pääsisimme yhdessä häihin. Melko tökerösti kommentoitu ystävältä, ettei lapsivapaata iltaansa halua ystävänsä häihin tuhlata. Tämä kertoo laajemminkin meidän arvomaailmasta nykyisin. Missään ei haluta joustaa yhtään toisten hyväksi, saamatta siitä itse "palkaksi" jotakin. Yleisissä keskusteluissakin on ihan tavallista ja hyväksyttävää hylätä ystävä, joka ei ole mielenkiintoinen tai on surullinen jostakin elämässään, koska eihän heidän kaltaisistaan saa mitään nostetta omaan omaan elämään. Jos ystävän elämä on väritöntä ja harmaata, eikä hänestä saa mitään kummoista hyötyä, niin yleinen neuvo on hylätä hänet ja etsiä tilalle "parempia" ja sopivampia ystäviä. Meistä on tullut kuoria, joita hiukan kopauttamalla lasipinta hajoaa. Lasten vanhempina on nykyään itsekin tyytymättömiä ja kyltymättömiä lapsia.
Ymmärrän ap:tä. Jos on tosi ystävä pyrkii järjestämään niin että pääsee hänen häihinsä, vaikkei häistä niin pitäisikään. Jos ei mitenkään saa lastenvahtiä (mikä nyt tässä ei tuntunut olevan se ongelma), niin sitten ymmärrän että molemmat eivät voi osallistua.
Se mikä mua kummastuttaa on se, että ap on järjestämässä juhlat jonne kutsuu hyviä ystäviään ja miehensä omia ystäviään (jos oikein ymmärsin), joihin kuuluu tämän "ex hyvän ystävän" mies. Tämä ystävä siis loukkaantui kun häntä ei kutduta vaavn vain mies. No, eikö tätäkin juhlaa varten he olisi tarvinnut lastenvahtia jos tämä ap:n ystävä olisi osallistunut?? Eli taitaa ystävällä olla kammo häitä kohtaan, kun toiseen juhlaan voisi käyttää lastenvhtia, mutta häihin ei....
En ymmärrä ystävääsi, en.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 20:59"]
Eikö kukaan tajua ap:n ystävää?
Me ollaan miehen kanssa vietetty vuorokausi ilman lapsia kahdestaan joskus neljä vuotta sitten viimeksi. Kaikki muut todella vähäiset hetket, kun ollaan saatu lapsenvahti, on mennyt toisten juhlissa. Niihin osallistuminen on ihan ok, usein jopa kivaa, mutta tajuatteko, kuinka paljon merkitsee se että saisi joskus olla ihan kaksin miehen kanssa, rauhassa?
[/quote]
Ei ehkä olisi kannattanut hankkia lapsia riippakiviksi, jos arvottaa kahdenkeskisen ajan noin suureksi.
[/quote]
Niinpä, jotenkin huvittavaa miten se on joku suurikin ponnistus ja uhraus joltain päästä mihinkään ilman lapsia. Kummasti monet äidit valittelevat aina että ei ole aikaa sille ja sille, mutta kyllä huitelevat baareissa menemään;) Ja sitten ne jotka ovat sidottuja lapsiinsa 4 vuotta ilman, että saavat miehen kanssa kahdenkeskistä iltaa saati muita vapaita jolloin tehdä jotain kivaa, ovat niitä jotka väittävät että ei se lastenteko mitään elämässä muuta, aivan samoja asioita pystyy tekemään kuin lapsettomanakin. En ihmettele yhtään miksi vapaaehtoinen lapsettomuus on kasvussa;)
Ystävyyskin on suhteellista. Minua on sanoneet ystäväksi ihmiset, joita en itse ole pitänyt ystäväni, vain kaverina ja jopa osaa korkeintaan tuttuna. Itse en ole pahemmin illanvietoistakaan perustanut, mutta mennyt noiden tuttujen tai kavereiden mieliksi. Lapset eivät ole asiaan vaikuttaneet mitenkään.
Kerran jätin menemättä kun oikeasti en lyhyellä varoitusajalla viitsinyt alkaa etsiä lapsenvahtia; minulla oli toki pari joita olisin voinut kysyä. Toinen oli erityislapsi ja vaati vielä kouluiässäkin hoitajan, mutta nuo ihmiset eivät tienneet asiaa - siinä se ero onkin, että ystävät tiesivät, tutut eivät ja kaverit valikoiden. Sen jälkeen en saanut enää yhtään kutsua tämän porukan taholta, enkä ole kaivannut. Luultavasti heidän oli vaikea tajuta, etten jätä 10- ja 9-vuotiaita yksin ja loukkaantuivat.
Ap:n ystävältä tai mikä nyt sitten toisen osapuolen mielestä lieneekään tökerösti ilmaistu toki, mutta ei vain halua mennä. Aika usein lapsettomissa häissä käytetään alkoholia aika huolettomasti ja se ei välttämättä kiinnosta. Ei se kiinnosta kaikkia, vaikkei olisi lapsiakaan, kuten ei itseäniäkään kiinnostanut ennen lapsia, lasten aikaan eikä nyt kun lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Olen ollut täysin alkottomissa häissä ja ne olivat ihan parhaat ikinä (no joo, aiemmin väitin sairastuvani, ei pidä ihan paikkaansa. Sairastun vain silloin, jos en pidä ihmisistä, joiden juhliin pitäisi mennä tai uskon etukäteen alkoholin käytön olevan hallitsematonta). Se, että en pidä juhlista ja en itse järjestä niitä koskaan, on täyttä totta. Ainoat juhlat mitä meillä on järjestetty, on lasten rippijuhlat ja yhdet yo-juhlat. Niissäkin on porukka pidetty ihan pienenä, vain lapsille oikeasti läheiset on kutsuttu - ei edes kaikkia lähisukulaisia, jos ei olla tekemisissä. Heitä kun on paljon.
Jopa pikku morsiamet hermostui. Häöt on tusinatavaraa ja ei kiinnosta, kun parit ei viitsi olla edes kahta vuotta naimisissa
OT, liittyen 82:n kommenttiin: Meillä on iso miehen puolelta suku ja paljon naimaikäisiä lastenlapsia anopilla. Kaksi on järjestänyt isot häät. Anoppi kommentoi, että mitä isommin naimisiin, sitä pienemmästäkin erotaan. Tässä suvussa on pitänyt paikkansa.
Ap tässä.
Ystäväni äiti on siis 5 vuoden ajan ollut lapsenvahtina tyyliin kahden kuukauden välein, tämän tiedän siitä että ystävä on kertonut ja hänen äitinsä on on asiakkaani joten silloin tällöin juttelee myös lapsenlapsistaan. Olen aivan varma että jos ystäväni olisi kysynyt äidiltään lapsenvahti apua häidemme ajaksi olisi varmasti suostunut.
Kerrottakoon ny vielä meidän häistämme sen verran kun joku ehdottelee tuolla että on sadan hengen kännibileet eli ei sinne päinkään vaan juhliin tulee 8-10 henkeä, meille kotiin, pappi vihkii ja kokki tekee kaikille monen ruokalajin illallisen. Yksi musiikkiesitys ruokalajien välissä ja sen jälkeen jokainen saa lähteä tai jäädä.
Ehkäpä taustalla oli jotakin muuta, mistä ap ei ole tietoinen.
Tiesikö vieras millaisista häistä on kyse? Minkä ikäinen on vieraan lapsi/lapset?
Ap:n mielipide asiasta voi muuttua, kunhan itse saa lapsia.
Itselläni pari pientä lasta, ja mietin tosi tarkkaan mihin vähäisen vapaa-aikani käytän. Toki en sitä noin tökerösti kutsujalle kerro. Hääjuhliin meno kun vaatii naiselta vähän enemmän kuin pelkän lapsenvahdin hankinnan... alkaen siitä, että voi olla, että ei ole yhtään sopivaa asua valmiina...
Ja ap:han tietää av:tä seurattuaan, että koko joukko ihmisiä pitää lapsettomia häitä kammottavina. :-) Kuuluuko ystäväsi tähän kategoriaan?
Häät ovat hääparille maailman tärkein asia, mutta eivät välttämättä vieraille.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:49"]
Ja hänen vastauksensa oli että silloin harvoin kuin saa lapsenvahdin ei tuhlaa sitä kenenkään häihin vaan viettää ajan miehensä kanssa..( äitinsä siis hoitaa lapsia silloin tällöin ilmaiseksi) mieheni taas kysyi hänen mieheltään jolle asia sopi olihan oli innoissaan.
Tulin hieman surulliseksi etteikö meidän ystävyys sitten tuon enempää merkinnyt että sen yhden kerran olisi voinut tulla miehensä kanssa meidän häihin ja lähteä sitten vaikka ajoissa pois viettämään sitä kahdenkeskistä aikaa.
Nyt olen kylmästi jättänyt kutsumatta hänet tyttöjen iltoihin ja muihin illan istujaisiin, viettäkööt aikaa perheensä kanssa. Viime viikolla lähti synttärikutsu mieheltäni hänen miehelleen ja minä kutsuin muutamia minun ystäviäni niin eikö tämä ystävä sitten vetänyt herneen nenään kun häntä ei kutsuttu. Miksi olisi pitänyt?
[/quote]
Minusta lapsettomat häät ovat naurettavuuden huippu!
En olisi minäkään tullut häihisi, jos olisit sanonut etteivät lapsemme ole tervetulleita. Me olemme perhe. Ja perhe juhlii yhdessä.
Jotain on pahasti pielessä, jos viinanhimo ylittää kaiken muun ja sen takia pitää järjestää jotkut "vain aikuisille = viinaa juomaan pystyville" tarkoitetut häät!
Häät ovat perhejuhla, eivät mikään viinankittauskilpailu.
Kyllä olisi suomalaisilla paljon oppimista italialaisilta, jotka rakastavat lapsia, perhettään ja sukuaan yli kaiken. Ja osaavat nauttia elämästä kaikilla aisteillaan ilman ääliömäistä kännijuomista!
Mua naurattaa ap:n kaverin syy jäädä häistä pois. Miksi hän pääsisi miehineen sitten johonkin illanistujaisiin, joissa ei olla kahdestaan, mutta häihin ei? :D Ilmeisesti kuitenkin olisi tähän tilaisuuteen osallistunut kun tuossa määrin loukkaantui kutsumattomuudestaan.
Typerä ihminen, ei ap:n ystävyyden arvoinen jos ap:lle tärkeä päivä on hänelle vähäpätöisempi kuin jotkut illanistujaiset.
Kamala kun täällä on itsekästä porukkaa! Itse 3 lapsen äiti ja todella mielelläni käyn myös lapsettomissa häissä. En sen takia että saisin örveltää, vaan sen takia että saan viettää aikaa ystävieni kanssa ja jutella kaikessa rauhassa. On kyllä todella itsekkäitä nämä "kaikki ei tykkää häistä" -kommentit, ihmettelen että tälläisilla ihmisillä ylipäänsä on edes ystäviä. Vaikka epäilen että ihan oikeita ystäviä heillä tuskin on, muuten eivät edes miettisi jäävänsä pois hyvän ystävän häistä. Aina ei kannata ajatella vain ja ainoastaa itseään!
"Perhe juhlii perheenä".
Aivan kammottava kommentti tolta yhdeltä äipykältä. Lapset syntyy, niin samalla syntyy joku ihmeellinen yksikkö, jossa ei ole enää yksilöitä. Onko kaikki ajatuksetkin samat koko perheellä? Onko erilliset makuuhuoneet vai nukutaanko perhepedissä vielä, kun lapset teinejä?
Mä tunnen yhden tuollaisen naisen, jonka mielestä kaikki piti aina tedä perheenä, edes elokuvissa ei voinut käydä miehen kanss kahdestaan vaan olisi pitänyt mennä perheenä. Nyt tuo nainen on katkera yh ja haukkuu vuosien jälkeenkin miestä, joka lähti. Miehellä muuten on hyvä suhde lapsiinsa, äitiä lapset lähinnä pelkäävät tämän sairaaloisen kontrollointitarpeen takia.
86: ainakin ne lapsettomat häät joihin olen osallistunut ovat olleet viinan suhteen ihan "kunnollisia". Samalla lailla niissä perinteisissä sukuhäissäkin lasten keskellä aikuiset käy vähän taskumatilla auton takana tai vetelee iltaboolia... :)
Vähän ot, mutta harvojen ihmisten häät on itselle yhtä tärkeät, kuin ne omat. Tämän sain itse morsiamena tuntea nahoissani, ja toisaalta nyt kun omista häistä alkaa olla jo vuosia, niin sen unohtaa miten tärkeät ne toiselle onkaan.
Ymmärrän oikein hyvin, että jos harvoin saa lapsenvahtia ja ei ole hääihmisiä, niin se harmittaa tuhlata aikaa toisen juhliin. Mutta en ymmärrä, miksi ei voi mennä kirkkoon ja käydä juhlapaikalla ja poistua sitten ajoissa kotiin?
Ystäväsi kuitenkin sanoi törkeästi, ei tuollaisia ääneen toiselle lausuta vaikka itseä miten kismittäisi. Mutta en kannata kostotoimenpiteitäkään, sanoisit vaan ap suoraan sille ystävälle että olet loukkaantunut hänen sanoistaan.
Ahaa, ap siis vastasi tuossa yllä millaiset häät heillä onkaan, kirjoitin kirkoista sun muista oletuksena, että normihäät. Mutta siis tietääkö sinun ystäväsi edes, mitä olisi tulossa? Minusta tuo kuulostaa kivalta (joskin vähän keksityltä tähän hätään mutta ajatuksena kivat häät).
Onko hän oikeutettu muuttamaan mielensä, ystäväsi siis, jos kyse on vaikka siitä että hän kammoaa isoja juhlia/perinteisiä häitä?
t. 91
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 10:21"]
Ahaa, ap siis vastasi tuossa yllä millaiset häät heillä onkaan, kirjoitin kirkoista sun muista oletuksena, että normihäät. Mutta siis tietääkö sinun ystäväsi edes, mitä olisi tulossa? Minusta tuo kuulostaa kivalta (joskin vähän keksityltä tähän hätään mutta ajatuksena kivat häät).
Onko hän oikeutettu muuttamaan mielensä, ystäväsi siis, jos kyse on vaikka siitä että hän kammoaa isoja juhlia/perinteisiä häitä?
t. 91
[/quote]
Vaikka kammoaisit isoja juhlia/perinteisiä häitä niin menet sinne KOSKA TULOSI ON TÄRKEÄÄ YSTÄVÄLLESI. Jos ajattelet ainoastaan itseäsi ja jätät ystäväsi tärkeän päivän väliin ilman oikeaa syytä, niin et ole ystävyyden arvoinen, etkä siis sen arvoinen että sinua tulisi kutsua mihinkään muihinkaan juhliin.
Aika suppea mielikuvitus jos lapsettomista häistä tulee mieleen vain örvellysjuhlat :)
Useammin niissä on tarkoitus vain juhlia rauhassa, ei kiljuvia lapsia, juoksentelua, voi olla iltahäät, paikka myöskin sellainen johon ei oikein lapset sovellu tai yksinkertaisesti. Vain pieni porukka, suku ja läheiset ystävät jne.
Ei tartte örveltää ;) Ystäväni häät olivat tällaiset! Tilat eivät olleet suuret, lähin suku ja lähimmät ystävät. Pari lasia viiniä ruoalla, (oli muuten hyvää ruokaa!) mukavaa juttelua. Ja olivat tietenkin iltahäät. Kukaan ei örveltänyt tai vastaavaa.