Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?

Vierailija
13.11.2020 |

Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi

Kommentit (3246)

Vierailija
3081/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Alalla pyörii ihan liikaa tyyppejä, jotka ei todellakaan tänne kuulu

2. Ihmisiset aivan epäironisesti luulee että "asiakas on aina oikeassa".

T: Portsari

Vierailija
3082/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana työ vanhuspuolella) ei ole ollenkaan niin raskasta kuin mikä kuva siitä annetaan yleisesti.

(varmasti poikkeuksiakin on, en yleistä)

Olen ollut muulla alalla 25v ja nämä 3 hoivakotia jossa olen ovat varsin rauhallistahtisia, työtä tehdään monesti yhdessä toisten hoitajien kanssa. Ei ole minuuttiaikataulua kuten ed ammatissani.

Pariinki kertaan on ollut luppoaikaa ja ajattelin viedä asukkaan ulos. Minulle sanottiin, että "relaa" ettei asukkaita tarvitse viedä ulos kun kerta viikkoon. Joudetaan pitämään tauot ja jutustelemaan omiakin asioita (mistä en kylläkään pidä).

En rasitu töissä juuri ollenkaan, jaksan hyvin tehdä vielä kotityötkin.

Tervetuloa kotihoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3083/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolamme johtaja ei osaa olla esimiehenä.

Haluaa mielyttää jokaista työntekijää, ei osaa johtaa paikkaa, toimia tasapuolisesti ja puuttua ongelmiin.

Vahvemmat työntekijät jyräävät hänen ylitse ja esimies antaa periksi.

Työpaikalla esimiehen ystävä on pahin työilmapiirin pilaaja ja puhuu paljon pahaa toisten selän takana.

Ylempi johto tietää asian ja työpaikan tilanteen mutta ei puutu asiaan.

Vierailija
3084/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että rehellisiä r*maneita olisi olemassa, mutta itse en ole törmännyt urallani yhteenkään. Valehtelua niin uskomattomista asioista, etten kykene ymmärtämään, miten ne edes kehtaa. Esimerkiksi käyty infopisteestä hakemassa paperi ja samalla allekirjoitettu tiedoksiantotodistus. Infon työntekijä 100 % varmuudella tunnistanut henkilön. Sitten tapaamisella vängätään, että mistään tällaisesta ei ole koskaan ollut mitään puhettakaan. Milloin on väitetty, että juna jätti kokonaan tulematta, milloin sanottu, että kyllä se Miritza-Valdemar oikeasti oli koulussa, mutta opettaja ei vaan huomannut. 

t. sosiaalityöntekijä VTM

Niin täytyy sanoa että itse olen kyllä tavannut ihan normaaleja, kunnollisia ja rehellisiä romaneja. Toki myös noita sinun kuvaamiasi. Ovat sen verran yliedustettuja että ei voi välttyä kohtaamalla heitäkin, ja valitettavasti ne kunnolliset jäävät sitten pimentoon. Varmaan sinun tapauksessasi juuri ammattisi selittää ettet ole niihin kunnollisiin törmännyt. He kun eivät juurikaan kuulu asiakaskuntaasi.

Vierailija
3085/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti täällä. Lääkärit ja hoitajat usein traumatisoivat potilaita. Olen kuullut saman erityisesti synnytys puolella. Lääketieteessä, psykiatriassa ei ymmärretä juurikaan mikä potilasta oikeasti auttaisi. Psykologitkin usein täysin hukassa. Myös moni terapeutti hukassa. Kannattaa jaksaa etsiä apua kunnes saa sen joka toimii.

Jep. Olen itse psyk.sh, ja olen kyllä monesti ajatellut että jos olisin potilas, niin enpä kyllä yhtä tiettyä kollegaa haluaisi itseäni hoitamaan. Toisaalta tiedän että myös erittäin hyvät ja osaavat kollegat ovat toisinaan saaneet negatiivista palautetta. Johtunee yksinkertaisesti siitä, että psykiatrian saralla on tosi tärkeää että ns. kemiat kohtaa. Sanoisin että se on vähintään yhtä tärkeää, ehkä jopa tärkeämpää kuin virallinen ammattitaito ja koulutusspohja. Kun vaan löytyy se oikea ihminen jolle on helppo puhua, ja tuntuu että tulee aidosti ja empaattisesti kohdatuksi ja kuulluksi, ei lopultakaan ole väliä onko se henkilö hoitaja, psykologi, terapeutti vai hyvä ystävä. Tämä on toki kärjistettyä, ja kyllä oikeasta ammatillisesta osaamisestakin paljon hyötyä on. Paras tietysti jos samassa henkilössä yhdistyy nämä hyvät puolet. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että hoito ei todellakaan ole tasalaatuista, vaikka sen pitäisi olla. Sattuman kauppaa minkälaisen työntekijän itselleen saa, ja miten hänen tapansa työskennellä juuri itselle sopii.

Vierailija
3086/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset ovat oikeasti jo hyvin pienenä mieleltään sairaita ja tekevät pahaa toisille puhtaasti nautinnosta ja koska se aiheuttaa heille iloa. Siinä on ihan selkeä ero huomattavissa ilman mitään psykologin koulutustakin, hakkaako joku lapsi hiekkalapiolla toista vain tietämättömyyttään vai koska se on hänestä hauskaa kun toista sattuu.

Normaali lapsi osaa hävetä käytöstään edes vähäsen ja ainakin muutamien toistojen jälkeen ei enää tee sitä, kun huomaa esim että ei oteta leikkiin mukaan jos käyttäytyy niin.

Lapsi joka puhtaasti nauttii toisen satuttamisesta ei häpeä aikuisen väliin tuloa millään tavalla, ei hätkähdä aikuisen moittimista, ei välitä millään tavalla mitä sanotaan. Ainoastaan katsoo virnuillen ja sellainen tietty katse silmissä. Sellainen "minä tiedän että et mahda minulle mitään" katse.

Tätä ei haluta myöntää koska lasta ei haluta nähdä pahana, se nähdään mahdottomuutena ja vaiheena joka kuuluu kaikkien kasvuun. Pojat on poikia jne. Vaikka oikeasti tiedetään että psykopaattisuus on nähtävissä jo lapsena ja jos siihen puututtaisiin ajoissa, sellaista käytöstä voitaisiin hillitä ja vähentää. Mutta siihen ei auta mikään soosoo sormen heristely vaan työskentely moniammatillisen työryhmän kanssa. Näihin ei kuitenkaan ikinä puututa kunnolla kun resursseja ei ole eikä tosiaan voida myöntää että (hyvin pieni prosentti) lapsista on oikeasti "pahoja".

Terveisin lastenhoitaja

Samaa mieltä, mutta itse kääntäisin katseeni lapsen vanhempiin ja kotioloihin yleensäkin. En usko hetkeään että lapsi syntyy pahaksi. Selittäviä tekijöitä kyllä löytyy kasvuympäristöstä ja kasvatuksesta/ sen puutteesta, vaikka se ei päältä katsottuna siltä näyttäisikään.

Vierailija
3087/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työt on mitoitettu ihan päin peetä siten, että meitä on ihan liikaa. Se aiheuttaa sen, et laiskemmat tyypit käytännössä vetää lonkkaa suurimman osan päivää ja sit me, kenen aika käy liian pitkäksi lonkkaa vetämällä,käytännössä tapellaan työtehtävistä, että olis jotain tekemistä. Teen paljon ihan turhaakin hommaa vaan tappaakseni aikaa. Pomolle ei tietty saa sanoa, ettei saavutettua asiaintilaa menetetä, kun jotkut tykkää nojailusta ja aina kun pomo lähestyy, aletaan hulluna huiskimaan ympäriinsä.

Vierailija
3088/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alallani työskentelee ihan liikaa ihmisiä, joilta puuttuu edes alkeellinen kyky toimia työpaikan sosiaalisissa tilanteissa ja tehdä yhteistyötä. Asiakkaita kohtaan usein osataan olla lämpimiä, kuuntelevia ja empaattisia, kun taas kollegoita arvostellaan, haukutaan, vähätellään, lannistetaan ja kytätään, palautetta ei osata antaa eikä ottaa vastaan ja suusta päästellään ihmeellisiä kiusallisia tölväisyjä sen sijaan, että osattaisiin vaikka jutella ja kysellä kuulumisia ihan normaalisti. Ammattiroolista ei myöskään osata päästää irti edes vapaa-ajalla, mikä on väsyttävää.

Tykkään työstäni, mutta työkaverit valitettavasti usein tekevät siitä tuskaa. Elämäni helpottui kun pääsin töihin firmaan, jossa muut tulivat ihan eri aloilta.

Korkeakoulutettu, ihmisläheinen asiakastyö

Vierailija
3089/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko Kelan käsittelijänä, vaikuttaako 10-30 euron tilisiirrot tuenhakijalle toimeentulotukia alentavasti? Kun tukihakemuksia ei hitauden takia käsitellä ajallaan, eikä tukia tule, on henkilön jotenkin saatava ruokansa ostettua ja saatava siihen armonpaloja esim. sukulaisiltaan.

Nämä tällaiset AINA varmuuden vuoksi käteisellä, mikäli mahdollista.

Vierailija
3090/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi jos kaikki narkit vaan kuolis

Vierailija
3091/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusalalla huijataan surutta ensiasunnon ostajaa eikä ketään ei kiinnosta...

Vierailija
3092/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että rehellisiä r*maneita olisi olemassa, mutta itse en ole törmännyt urallani yhteenkään. Valehtelua niin uskomattomista asioista, etten kykene ymmärtämään, miten ne edes kehtaa. Esimerkiksi käyty infopisteestä hakemassa paperi ja samalla allekirjoitettu tiedoksiantotodistus. Infon työntekijä 100 % varmuudella tunnistanut henkilön. Sitten tapaamisella vängätään, että mistään tällaisesta ei ole koskaan ollut mitään puhettakaan. Milloin on väitetty, että juna jätti kokonaan tulematta, milloin sanottu, että kyllä se Miritza-Valdemar oikeasti oli koulussa, mutta opettaja ei vaan huomannut. 

t. sosiaalityöntekijä VTM

Niin täytyy sanoa että itse olen kyllä tavannut ihan normaaleja, kunnollisia ja rehellisiä romaneja. Toki myös noita sinun kuvaamiasi. Ovat sen verran yliedustettuja että ei voi välttyä kohtaamalla heitäkin, ja valitettavasti ne kunnolliset jäävät sitten pimentoon. Varmaan sinun tapauksessasi juuri ammattisi selittää ettet ole niihin kunnollisiin törmännyt. He kun eivät juurikaan kuulu asiakaskuntaasi.

Varmasti se vaikuttaa joo, en mä sitä epäile yhtään. Mutta on kuitenkin jännä, että sitten taas kohtaamani suomalaiset, afgaanit, somalit, venäläiset ynnä muut eivät mene ensisijaisesti kategoriaan epäluotettavia valehtelevia, vaikka ihan yhtä hankalissa elämäntilanteissahan he ovat, kun kerta ovat asiakkaitani. Ei yksikään muu työssäni kohtaama ihmisryhmä samalla tavalla systemaattisesti valehtele ihan naurettavista asioista, joista valehtelemalla jää 100 % varmasti kiinni. 

Vierailija
3093/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus kirjoitti:

Lukuviisaat esimiehet joilla ei ole työntekemisestä kokemusta mutta tehdään  muutoksia mitkä eivät kuitenkaan ole firmalle kannattavia vaan päinvastoin hidastavat tuottavuutta, Kun asian kyseenalaistaa niin saa syyt niskoilleen että on muutosvastainen. Työssäoppimista ei arvosteta vaikka ollut alalla yli 30 vuotta. Syy vieritetään kuitenkin työntekijöille kun tehdään huonoa tulosta

Neste?

Vierailija
3094/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen somevaikuttaja ja saan rahaa helposti. Työ ei ole raskasta, eikä vaadi mitään taitoa.

Vierailija
3095/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri. Tää homma on pelkkää bisnestä ja lääkkeiden myyntiä. Jokaiselle määrätään jotain lääkettä, koska potilasei ole muuten tyytyväinen ja menee toiselle lääkäriasemalle.

Vierailija
3096/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinch kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa veemäisimpiä vanhempia ovat esimiesasemassa olevat äidit.

Niin, niitä muita voitte pompottaa

No ei tässä nyt ketään tarvitse pompottaa. Nämä muutamat "pomoäidit", joita olen ihan pelännyt, ovat olleet ilkeitä, epäystävällisiä ja syyttäviä. Tapa keskustella on ollut hyökkäävä eikä heiltä riitä ymmärrystä pk.n toimintaa kohtaan. Onneksi näitä on harvassa 👍🏻. Mukavimpia ovat ihan tavalliset duunarit ja maa ha n muut tajaperheet.

Vierailija
3097/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monella nuorelta aikuiselta puuttuu joku palikka korvien välistä, kun ei välitetä pitää huolta enää omasta elinympäristöstä. En ihan äkkiä keksi muuta lajia eläinkunnasta, joka "paskoo pesäänsä." Kyllä toitottavat maapallon säilymisen puomesta, mutta omat nurkat ei kiinnostele.

Vierailija
3098/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset ovat oikeasti jo hyvin pienenä mieleltään sairaita ja tekevät pahaa toisille puhtaasti nautinnosta ja koska se aiheuttaa heille iloa. Siinä on ihan selkeä ero huomattavissa ilman mitään psykologin koulutustakin, hakkaako joku lapsi hiekkalapiolla toista vain tietämättömyyttään vai koska se on hänestä hauskaa kun toista sattuu.

Normaali lapsi osaa hävetä käytöstään edes vähäsen ja ainakin muutamien toistojen jälkeen ei enää tee sitä, kun huomaa esim että ei oteta leikkiin mukaan jos käyttäytyy niin.

Lapsi joka puhtaasti nauttii toisen satuttamisesta ei häpeä aikuisen väliin tuloa millään tavalla, ei hätkähdä aikuisen moittimista, ei välitä millään tavalla mitä sanotaan. Ainoastaan katsoo virnuillen ja sellainen tietty katse silmissä. Sellainen "minä tiedän että et mahda minulle mitään" katse.

Tätä ei haluta myöntää koska lasta ei haluta nähdä pahana, se nähdään mahdottomuutena ja vaiheena joka kuuluu kaikkien kasvuun. Pojat on poikia jne. Vaikka oikeasti tiedetään että psykopaattisuus on nähtävissä jo lapsena ja jos siihen puututtaisiin ajoissa, sellaista käytöstä voitaisiin hillitä ja vähentää. Mutta siihen ei auta mikään soosoo sormen heristely vaan työskentely moniammatillisen työryhmän kanssa. Näihin ei kuitenkaan ikinä puututa kunnolla kun resursseja ei ole eikä tosiaan voida myöntää että (hyvin pieni prosentti) lapsista on oikeasti "pahoja".

Terveisin lastenhoitaja

Osa lapsista tosiaan. Psykopatia on perinnöllistä ja näkyy kyllä varhain. Ei tunne empatiaa, täysin säälimätön. Voi olla sadistinen. 

Mutta näin käyttäytyvä ei aina ole "paha" eikä aina psykopaatti. Syynä voi olla myös kiintymyssuhdehäiriö (kiintymyssuhteen isoja pulmia). Lastenkodeista ulkomailta adoptoiduilla, ja myös pienenä huostaanotetuilla Suomessa, tätä häiriötä tai sen selviä oireita esiintyy kyllä. Enemmän kuin ymmärretään. Toivoisin jokaisen lasten kanssa työskentelevän ymmärtävän, miten isoja traumoja on huostaanotetuilla lapsilla tänä päivänä.

Lapsi ei ole paha, vaan psyykkisesti sairas (sairastumassa). Voi olla, että on jäänyt päihdekodissa lähes täysin vaille hoitoa ja lämpöä ensimmäisen elinvuotensa ajan. Voi olla, että vuoden ikäinen on ollut jo monessa sijaiskodissa, eikä ole oppinut kiintymään keneenkään. Ei luota keneenkään. Ja se näkyy lapsessa useimmiten ihan isoksi asti. Sitä ei pystytä "parantamaan" kokonaan. Terapia auttaa, empaattiset aikuiset auttaa, mutta täysin ei korjaannu.

Lapsi joka ei luota aikuisiin, eikä salli että hänestä välitettäisiin, näyttäytyy "pahana". Tätä ei ymmärretä. Tällaista lasta kasvatetaan ihan päinvastoin kuin ajateltaisiin; esim rajojen tiukentaminen voi vain lisätä ongelmia. Koska hänhän ei luota aikuisiin. 

Asia jota ei lastenhoidon ammattilaisten koulutuksessa taideta edes mainita. 

t. sijaisäiti

Vierailija
3099/3246 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tän ihan vahingossa netistä.

Siinä teille totuuksia eräästä työyhteisöstä männävuosilta.

https://www.goodreads.com/author/quotes/5014106.Tony_Halme

Vierailija
3100/3246 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen leipomoista tai paistopisteistä heitetään käsittämättömiä määriä pullaa, leipää sun muuta pois illalla, pienissäkin kaupoissa kilokaupalla niitä mitä ei enää seuraavana päivänä saa myydä. Kaikkea kun pitää olla viimeisillekin asiakkaille.

Saa nähdä kun globaali viljakriisi kunnolla iskee, eikö tämmöinen tuhlaus ala hiertämään ketään. Tällä hetkellä se hiertää vain asiakkaiden lompakoita, kaikki poisto on kyllä jyvitetty hintoihin.

Näkisin tässä pienen kansanliikkeen paikan, painostusta isoille ketjuille.

Kyllä meillä ainakin vielä illalla tuntia ennen sulkemista yritetään myydä loput paistopiste tuoteet -50% hinnalla ja sitten mitä vielä jää yli menee seuraavana aamuna ruoka-apuun, mitään ei heitetä pois ellei se ole oikeasti pilalla tai muuten käyttökelvoton. Myös esim. Hajonneet keksi paketit merkataan hävikkiin mutta ne oikeesti päätyvät taukohuoneeseen meidän työntekijöiden välipalaksi tai vähän parempi kuntoiset tuonne ruoka-apuun. Mutta meillä nyt muutenkin oli tavoitteena että yritettiin vähentää jätettä ja se toimi hyvin, hävikki määrät laskeneet roimasti, nollaan tähdätään 👍 muut kaupat saa kopioida idean, olkaa hyvät