Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos ei suostu perhetyöntekijää, huostaanotetaan

Vierailija
09.03.2014 |

www.sosiaaliportti.fi/File/1e4eb6d9-8cca-4ea5-8e24-4fefbe1b5287/Perhety…

""Lastensuojeluasiakkuuden perhetyötä tarjotaan vapaaehtoisena tukimuotona, mutta siitä kieltäytymistä voidaan käyttää sijoituksen perusteena".   sivu 27. 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen kun ne perhetyöntekijät eivät auta esim. kotitöissä. Jos apua saisi aidosti pakollisiin arkiaskareisiin niin jäisi energiaa ja aikaa touhuilla lasten kanssa. Tai itse koen että pitäisi tarjota sellaista apua mistä perhe kokee hyötyvänsä. Eikä niin että avuntarve sanellaan jostain muualta.

Vierailija
22/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 25; olen omakätisesti allekirjoittanut sopimuksen jossa ITSE olen kirjoittanut mitä minun kodissa tahdotaan avuksi!

Olemme sen jälkeen näitä ehtoja välillä tutkineet miten on päästy MINUN kaipaamiin kohtiin joita olen perhetyöltä tilannut ja lopussa oli myös arvio.

Meillä mies oli töissä kun meillä oli perhetyö, maksoimme palvelusta. Tästä on nyt jokunen vuosi aikaa.

Meillä ei lapset olleet koskaan uhattuna huostaanotolla, palvelu pyydetty itse. Työ oli ihan konkreettista apua, veivät lapsia ulos ja tekivät kotitöitä. Lopetin palvelun käytön kun jaksoin itse ulkoilla lapsien kanssa ja kotityöt oli itse tehtynä.

Nro 25; teillä taisi nimenomaan perhetyö käsittää sen että miten teillä kotona vaikka lapsien ja sinun välillä toimii kommunikointi ja isoa osaa vanhemmista nykyaikana vaan ohjataan ajankäytössä yms arkirutiineiden hahmoittamisessa, kuulostaa kurjalta jos tilanteesi on ollut tuollainen ettet näe perhetyötä kuin kyttäämisenä etkä koita saada heidän kanssa yhteyttä ja juttele sitten avoimesti ongelmista.

Kaksi perhettä tiedän joista on lapsi huostaanotettu. Toisessa tapauksessa lapsella ei ollut kotona ruokaa/vaippoja tms, siinä lasta ei otettu suoraan huostaan ja suvusta haettiin eräs huoltajaksi.

Toisessa perheessä oli  pahoinpitelyä ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Lapset otettiin huostaan kun äiti varasti kaupasta ja käytti lapsia tarkoituksessa mukana piiloittamalla tavaraa ja syytti lapsia kiinnijäätyään. Lapset palautui takaisin vanhemmille kun saivat asiat taas järjestykseen.

Samoin tuossa toisessa tuntemassani tapauksessa lapset palautui kotiin, meni muutamia vuosia siirtymävaiheessa.

18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kuntariippuvaista! Minulla oli nimenomaan perhetyöntekijä joka vei lapsia ulkoilemaan (ja samat tädit on puistossa auttamassa yhä alueen muita äitejä) ja teki ruokaa tai laittoi tiskejä yms. Lapsien kanssa leikkivät, askartelivat jne.

Mutta ehkä tosiaan siihen vaikuttaa sekin määrätäänkö lastensuojelusta tarkkailija tai millainen apu perheen kanssa sovitaan? Ei sitäkään vrmasti niin tehdä että joku vaan tulee sohvalle hiljaa istumaan vaan sekin perustellaan.

Outoa jos joku ei tiedä miksi joku heillä on sohvalla.

18

Vierailija
24/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, ota perhetyöntekijä kotiisi  kerran ja keskustele hänen kanssaan tilanteestasi. Kyllä hän huomaa, jos asiasi ovat kunnossa. Ei perhetyöntekijöitä ole niin paljoa, että heitä turhan takia tarjotaan perheisiin monta kertaa.

Vierailija
25/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:19"]

Miksei joku ota apua vastaan kun saa? :O Taitaa ollakin syytä perehtyä vähän tarkemmin. 

[/quote]

Koska ei ole mitään tarvetta! Viihdyn lapseni kanssa, ei ole tarvetta siivousavulle, ei kokkausavulle ei lastenhoidolle. :)

Vierailija
26/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:21"]

Ap:lla on ollut mielenterveysongelmia ja hänen elämäntilanteesta voi päätellä, ettei elämänhallintakaan ole kunnossa. Turhaan varmaan taas apua tyrkytetään...

[/quote]

Avaisitko vähän? Elämähnhallinta on hyvinkin kunnossa.

Vierailija
27/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:39"]

Numerolle 25; olen omakätisesti allekirjoittanut sopimuksen jossa ITSE olen kirjoittanut mitä minun kodissa tahdotaan avuksi!

Olemme sen jälkeen näitä ehtoja välillä tutkineet miten on päästy MINUN kaipaamiin kohtiin joita olen perhetyöltä tilannut ja lopussa oli myös arvio.

Meillä mies oli töissä kun meillä oli perhetyö, maksoimme palvelusta. Tästä on nyt jokunen vuosi aikaa.

Meillä ei lapset olleet koskaan uhattuna huostaanotolla, palvelu pyydetty itse. Työ oli ihan konkreettista apua, veivät lapsia ulos ja tekivät kotitöitä. Lopetin palvelun käytön kun jaksoin itse ulkoilla lapsien kanssa ja kotityöt oli itse tehtynä.

Nro 25; teillä taisi nimenomaan perhetyö käsittää sen että miten teillä kotona vaikka lapsien ja sinun välillä toimii kommunikointi ja isoa osaa vanhemmista nykyaikana vaan ohjataan ajankäytössä yms arkirutiineiden hahmoittamisessa, kuulostaa kurjalta jos tilanteesi on ollut tuollainen ettet näe perhetyötä kuin kyttäämisenä etkä koita saada heidän kanssa yhteyttä ja juttele sitten avoimesti ongelmista.

Kaksi perhettä tiedän joista on lapsi huostaanotettu. Toisessa tapauksessa lapsella ei ollut kotona ruokaa/vaippoja tms, siinä lasta ei otettu suoraan huostaan ja suvusta haettiin eräs huoltajaksi.

Toisessa perheessä oli  pahoinpitelyä ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Lapset otettiin huostaan kun äiti varasti kaupasta ja käytti lapsia tarkoituksessa mukana piiloittamalla tavaraa ja syytti lapsia kiinnijäätyään. Lapset palautui takaisin vanhemmille kun saivat asiat taas järjestykseen.

Samoin tuossa toisessa tuntemassani tapauksessa lapset palautui kotiin, meni muutamia vuosia siirtymävaiheessa.

18

[/quote]

Olet saanut apua siis nauvolan kautta? Minä pääsin lastensuojeluasiakkaaksi väkivaltaisen mieheni vuoksi, josta sitten erosin, mutta tämä "apu" joka minulle tarjottiin oli sohvalla istuva täti 4*kuussa.Voit kuvitella ettei se vastannut mielikuvaani oikeasta avusta siinä vaiheessa, kun olet yksin kotona lapsesi kanssa.

Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, kun pyysin että perhetyöntekijä katsoisi lastani kun kävisin bussilla kaupassa, niin hän ilmoitti ettei ole mikään lapsenvahti! Sanoin että jos sitten kohta lähtisivät että minäkin pääsen lapseni kanssa sinne kauppaan.Perhetyöntekijällä oli auto jolla olisin kauppaan päässyt 10 minuutissa.

En tiedä mitä odotin, mutta apua se ei ollut ainakaan, tai sitten ymmärsin koko ajatuksen väärin.

Vierailija
28/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sosiaalittoimisto haluaa tarkastaa tilanteen niin miksei esim sosiaalityöntekijä tule kahville ja katsomaan että kaikki on? Miksi pakottaa perhetyöntekijä jonka apua en tarvitse.

Vierailija
29/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:56"]

Mutta jos sosiaalittoimisto haluaa tarkastaa tilanteen niin miksei esim sosiaalityöntekijä tule kahville ja katsomaan että kaikki on? Miksi pakottaa perhetyöntekijä jonka apua en tarvitse.

[/quote]

Koska en siis todella tartte mitään apua missään käytännön asioissa, ei ole tarvetta lähteä yksin asioille, ei ole tarvetta kenenkään muun tiskata. Jos sos toimistolla huoli, niin miksei lähetetä sos työntekijää?

Vierailija
30/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tämä "lastensuojelu" on täysin mielivaltaista touhua. Sillä ei ole mitään tekemistä lapsen edun kanssa tai lapsiperheiden hyvinvoinnin kanssa. Monta perhettä on "lastensuojelun" nimissä tuhottu ja monta tullaan vielä jatkossakin tuhoamaan. Surullisia tarinoita joista jää elinikäiset arvet "lastensuojelun" hampaisiin joutuneille syyttömille ihmisille.

Vierailija
31/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:39"]

18

[/quote]

Olet saanut apua siis nauvolan kautta? Minä pääsin lastensuojeluasiakkaaksi väkivaltaisen mieheni vuoksi, josta sitten erosin, mutta tämä "apu" joka minulle tarjottiin oli sohvalla istuva täti 4*kuussa.Voit kuvitella ettei se vastannut mielikuvaani oikeasta avusta siinä vaiheessa, kun olet yksin kotona lapsesi kanssa.

Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, kun pyysin että perhetyöntekijä katsoisi lastani kun kävisin bussilla kaupassa, niin hän ilmoitti ettei ole mikään lapsenvahti! Sanoin että jos sitten kohta lähtisivät että minäkin pääsen lapseni kanssa sinne kauppaan.Perhetyöntekijällä oli auto jolla olisin kauppaan päässyt 10 minuutissa.

En tiedä mitä odotin, mutta apua se ei ollut ainakaan, tai sitten ymmärsin koko ajatuksen väärin.

[/quote]

Ei perhetyö teekään työtä jota ei sovita. Se on sopimusperäinen asia, eli se tarve kartotetaan ja sen mukaan toimitaan. Miksi et ymmärrä ettei jonkun ihmisen kuulu alkaa tekemään työtä jota ei ole hänelle osoitettu -jos hänen työ on vaan tarkkailla niin ei hän ole silloin lastenhoitajana. Tai miksi kenenkään kuuluisi alkaa asiakkaita kuskata omalla autollaan? Siinä menee omat bensat ja miten kilometrit kirjataan yms?

Olin minäkin kotiäitinä kun meille tuli neuvolan kautta hommattu perhetyö. Mies kävi tuolloin töissä ja palvelu maksoi. Jos meillä olisi ollut perhetyöntekijä joka olisi istunut sohvalla niin sovittu työ olisi jäänyt tekemättä.

Eli ehkä teillä siis alkujaan on ollut puhe että teille tulee joku vaan seuraamaan ja ehkä suunnittelemaan miten arkea rutinoidaan? Jos vaikka takana on sitä ettei lapset nuku hyvin tai ulkoilut ei onnistu? Lapset saattaa olla rauhattomia teillä yms.

18

Vierailija
32/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:44"]

Tuo on kuntariippuvaista! Minulla oli nimenomaan perhetyöntekijä joka vei lapsia ulkoilemaan (ja samat tädit on puistossa auttamassa yhä alueen muita äitejä) ja teki ruokaa tai laittoi tiskejä yms. Lapsien kanssa leikkivät, askartelivat jne.

Mutta ehkä tosiaan siihen vaikuttaa sekin määrätäänkö lastensuojelusta tarkkailija tai millainen apu perheen kanssa sovitaan? Ei sitäkään vrmasti niin tehdä että joku vaan tulee sohvalle hiljaa istumaan vaan sekin perustellaan.

18

[/quote]

No eipä sitä oikein perustella, vaan sinulle tarjotaan perhetyöntekijän kotikäyntejä joka kyllä kuulostaa hirveän hienolta, mutta  ei se sitä oikeasti ole.Tässä muutama konkreettinen esimerkki:

Perhetyöntekijä auttaa sinua talouden tasapainoittamisessa> oikeasti hän tuo sinulle printatun paperin johon voit merkkailla kuukauden menojasi.

Perhetyöntekijä auttaa sinua arjenhallinnassa> oikeasti hän tuo sinulle printatun taulukon, josta näet mitä sinun pitää pukea lapsesi päälle ja millaisella säällä.

Perhetyöntekijä neuvoo sinua arjenaskareissa> oikeasti hän tuo sinulle printatun lihapullakastike ohjeen, ja sanoo, että voi kokata kanssasi.

Hienolta kuulostaa, että apua on annettu vaikkakin et ole sitä pyytänyt.Ymmärrätkö nyt eron avun antamisessa ja "avun antamisessa"?

Vierailija
33/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei numero 18, et taida puhua ls perhetyöntekijöistä vaan neuvolan, jotka oikeasti auttavat.

t.25

Vierailija
34/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo perhetyöntekijä jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapsi päivähoidossa, mietin vaan., tulevatko sitten töiden jälkeen joka päivä ja viikonloppuna? Entä jos on sovittu reissu mummolaan esim.viikonlopuksi?

Vierailija
35/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 22:01"]

Ei perhetyö teekään työtä jota ei sovita. Se on sopimusperäinen asia, eli se tarve kartotetaan ja sen mukaan toimitaan. Miksi et ymmärrä ettei jonkun ihmisen kuulu alkaa tekemään työtä jota ei ole hänelle osoitettu -jos hänen työ on vaan tarkkailla niin ei hän ole silloin lastenhoitajana. Tai miksi kenenkään kuuluisi alkaa asiakkaita kuskata omalla autollaan? Siinä menee omat bensat ja miten kilometrit kirjataan yms?

Olin minäkin kotiäitinä kun meille tuli neuvolan kautta hommattu perhetyö. Mies kävi tuolloin töissä ja palvelu maksoi. Jos meillä olisi ollut perhetyöntekijä joka olisi istunut sohvalla niin sovittu työ olisi jäänyt tekemättä.

Eli ehkä teillä siis alkujaan on ollut puhe että teille tulee joku vaan seuraamaan ja ehkä suunnittelemaan miten arkea rutinoidaan? Jos vaikka takana on sitä ettei lapset nuku hyvin tai ulkoilut ei onnistu? Lapset saattaa olla rauhattomia teillä yms.

18

[/quote]

Niin siis kun pyysin tukiperhettä, sain tällaisen sohvalla istuvan perhetyöntekijän, oliko tämä nyt sen avun tarkoitus ja oikea osoite? Sinäkin olet saanut tarvitsemaasi apua, joten miksen minäkin saanut.Kaikki kriteerit olisin täyttänyt mennen tullen, siitä ei ollut kyse, mutta epäilin että raha tuli vastaan.Sinulla oli varaa palkata ulkopuolinen, mutta minulla ei.

t.25

Vierailija
36/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:44"]

18

[/quote]

No eipä sitä oikein perustella, vaan sinulle tarjotaan perhetyöntekijän kotikäyntejä joka kyllä kuulostaa hirveän hienolta, mutta  ei se sitä oikeasti ole.Tässä muutama konkreettinen esimerkki:

Perhetyöntekijä auttaa sinua talouden tasapainoittamisessa> oikeasti hän tuo sinulle printatun paperin johon voit merkkailla kuukauden menojasi.

Perhetyöntekijä auttaa sinua arjenhallinnassa> oikeasti hän tuo sinulle printatun taulukon, josta näet mitä sinun pitää pukea lapsesi päälle ja millaisella säällä.

Perhetyöntekijä neuvoo sinua arjenaskareissa> oikeasti hän tuo sinulle printatun lihapullakastike ohjeen, ja sanoo, että voi kokata kanssasi.

Hienolta kuulostaa, että apua on annettu vaikkakin et ole sitä pyytänyt.Ymmärrätkö nyt eron avun antamisessa ja "avun antamisessa"?

[/quote]

25, kyllä. Neuvolan kautta perhetyöntekijästä. Konkreettista apua kun oli masennusta: lapsia vietiin ulos ja meillä perhetyöntekijä otti kattilan ja keitti ruokaa.

Nämä oli sopimuksessa määriteltyjä hommia, en siis voinut sanoa että lähdetääs kauppaan koska se ei ollut sovittua mutta saatoin itse lähteä asioimaan kun hoitaja katsoi lapsien perään.

18

Vierailija
37/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyslapsi irtosuhteesta ei kerro vahvasta elämänhallinnasta. Mites työtilanteesi, onko vakiduuni? Onko sinulla hyvä koulutus? Entä luottotiedot?  Onko välit omiin vanhempiin poikki, kun puhut vain ystävien tarjoamasta avusta? Avaa meille hieman lisää taustaasi.

Vierailija
38/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a... Minulla on aika laaja kokemus lastensuojelusta ja sen työstä. Liian usein olen nähnyt enemmän sitä, että lastensuojelun puolelta asioita ei ole otettu tosissaan, kuin että normaaleja perheitä kiusattaisiin sosiaalitoimen puolesta.

Olen siis itse ollut ls-asiakkaana. Vanhempani olivat alkoholisteja ja eläsivät kuin pellossa. Lähes syntymästäni asti, minusta oltiin tehty ilmoituksia sosiaalitoimeen (lähinnä sukulaisten puolesta). Sossu vain toimi vähän typerästi ja ilmoitti tulemisistaan etukäteen. Tällöin vanhempani osasivat varautua ja esittivät hyviä vanhempia, joten minua ei viety mihinkään. Sain apua vasta, kun yläasteella menin itse kuraattorin puheille ja asiat alkoivat rullaamaan.

Samaten kävi ystävälleni, hänen yksinhuoltajaäiti oli juoppo ja mielenvikainen, mutta aina onnistui luikertelamaan lastensuojelun hampaista irti. Vasta viimeisen lapsen kohdalla (nyt 11-vuotias) lastensuojelu tarttui toimiin ja huostaanottivat tämän.

Tällä hetkellä ystäväpiirissäni on kolme perhettä, jotka ovat/ovat olleet lastensuojelun kanssa tekemisissä.

Ensimmäinen yksinhuoltaja, joka käyttänyt hurjassa nuoruudessaan kovia huumeita. Hän teki n. vuoden verran yhteistyötä perhetyöntekijän kanssa, jonka jälkeen asiakkuus lopetettiin, kun todettiin, ettei huumeet ole enää kuvioissa ollut mukana moneen vuoteen.

Toisen luona kävi perhetyöntekijä yhden kerran. Tämä johtui siitä, että entinen mies oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Äiti antoi sossulle luvan tulla käymään ja paikan päällä todettiin, että mihinkään jatkotoimenpiteeseen ei todellakaan ole tarvetta.

Kolmas on tällä hetkellä saanut lapsensa takaisin kotiin, kun on saanut elämänsä kuntoon. Sosiaalitoimi auttaa äitiä, isää ja lasta nyt arjen rakentamisessa perhetyöntekijän avulla. Heillä apu on sellaista, että lapsi menee kerran kuussa viikonlopuksi tukiperheeseen, jolloin vanhemmille jää omaa aikaa. Hän on todella tyytyväinen saamaansa apuun ja todella onnellinen, että sai lapsensa takaisin kotiin. Kovaa työtä se vaati ja vaatii edelleen, mutta onneksi vanhempien motivaatio on kunnossa asian suhteen :)

Ainiin, onhan lähelläni vielä neljäs perhe, joka tekee yhteistyötä sosiaalitoimen kanssa: serkkuni, joka siis itse toimii tukiperheenä. Hän on vasta aloittanut ja on myös itse huomannut, miten ihmiset sekottavat sossun ja perhetyöntekijän. Hän ainakin toivoo, että lastensuojelun piiriin päässeet henkilöt eivät pitäisi häntä minään kuivana akkana, joka koittaa noidan tavoin varastaa lapset itselleen. Hän vain haluaa antaa sen tuen, mistä on myös itse jäänyt lapsuudessaan paitsi.

Joten tosiaan, harvemmin ne tukitoimet ovat turhia, ja jos ovat (niinkuin toinen esimerkkini näytti), niin niitä ei tietenkään jatketa. Rahantuhlaustahan se olisi.

Vierailija
39/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEUVOLAN perhetyöntekijä mm. tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia. LASTENSUOJELUN perhetyöntekijä ei tee noita hommia, vaan esim. auttaa vanhemmuudessa tai etsii ratkaisuja ongelmiin vanhempien kanssa - eli "istuu sohvalla ja juttelee". 

Tämä oli yksinkertaistetusti sanottu. Käytännössä tehtävät ovat monimuotoisempia.

Ap: kummasta paikasta sinulle tarjottiin apua? Onko neuvola tehnyt ls-ilmoituksen ja olet jutellut sosiaalityöntekijän kanssa? En usko, että neuvola tarjoaa lastensuojelullista perhetyöntekijää, vaan ihan vain omaansa. (Tosin en tunne kaikkien kuntien käytäntöjä.)

Vierailija
40/60 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa perhetyöntekijä ennaltaehkäisevänä lastensuojelutoimena. Sosiaalihuolto selitti eron perhetyöntekijän ja tämän... "Kodinhoidon" välillä, en nyt ollenkaan muista sitä oikeaa termiä.

Toivon perhetyöntekijästä turvallista aikuista lapsilleni ja apua omaan elämänhallintaani. Tärkeintä kaikessa on kuitenkin lapset. Sossun selityksen mukaan perhetyöntekijä tekee asioita yhdessä, ei puolesta, ja se sopii hyvin minulle. En tarvitse ketään hoitamaan asioita tai lapsia puolestani, haluan tehdä sen itse mutten aina kykene toimimaan ilman tukea. Sossu myös painotti että jos kokee avun itselleen sopimattomaksi, kieltäytyä voi.

Joskus elämän edessä joutuu polvilleen ja nöyrtymään. Olen kiitollinen siitä että meillä on mahdollisuus tähän apuun.

T. Mielenterveysongelmainen