Masentaa kun imetys ei onnistunut… vertaistukea/kommentteja kaipaan
Masentaa... vauvani on 5,5 viikkoa vanha ja täysimetys ei vaan ole onnistunut. Syntyi sektiolla pitkittyneen synnytyksen päätteeksi. Olin aivan loppu ja hirveissä kivuissa pitkään synnytyksen jälkeen. Imetysasennon löytäminen oli mahdotonta kipujen takia. Yliaikaisen vauvan imuote oli järkyttävän kova, nännin päät oli heti halki. Kättärillä käskettiin vaan "purra hammasta", rintakumeista ei puhuttu mitään, enkä muutenkaan saanut mitään imetysohjausta tai tukea. Sektion komplikaationa jouduin toiseen leikkaukseen juuri kun maito oli alkanut nousta ja siihen tyssäsi imetys. Kivut oli niin hirveät taas, että oli pakko saada nukkua ja levätä jotta saisin itseni kuntoon. En jaksanut panostaa imetykseen.
Nyt olen osittaisimettänyt 5 viikkoa. Äidinmaitoa tulee päivässä 1-2 dl, hyvänä päivänä vähän enemmän. Loput annan korviketta. Olen todella masentunut ja surullinen asiasta. Pelkään, että lapsestani tulee tyhmempi ja sairaampi kuin rintaruokituista (olen lukenut kaikki tutkimukset rintaruokinnan eduista kuten korkeammasta ÄÖ:stä jne.). Ei auta vaikka kaikki sanovat että joo joo pullolapsista tulee ihan hyviä ihmisiä jne. Haluaisin lapselleni vain parasta ja sairaalan mokausten takia en voi sitä antaa (sektiokomplikaatio oli leikkaavan lääkärin virhe, samoin puutteellinen imetysohjaus). Olen vihainen ja surullinen... Kaipaisin asiallisia kommentteja ja vertaistukea.
Kommentit (12)
Pääasia että voitte kummatkin hyvin! Lypsää voit niin kauan kuin tahdot tai voit koittaa aloittaa imetyksen uudelleen tai antaa pelkkää korviketta. Kunhan saa ruokaa :)
Imetys on aika pieni asia , ja pulloruokituista lapsista tulee ihan hyviä. Tärkeää on läheisyys, eli vaikka sais pullosta, niin ihokontakti silti. Minulla oli aika sama tilanne, sektion jälkeen tosi huonossa kunnossa, ja vauva vietti eka viikon lastensairaalassa, ja häntä ei saanut imettää. Maitoa vaan ei tullut, lypsämisestä huolimatta. Lapsi on jo 13 v, ja oikein välkky, matikassa varsinkin vetää täysi pisteitä jopa valtakunnallisista kokeista. Ja on sympaattinen ja empaattinenn lapsi, ja eka kertaa kuumeessa yli 1 vuoden iässä. Kyllä se kaikki muu huolenpito korvaa.
Meillä vauva kasvoi korvikkeilla juurikin imetysongelmien vuoksi. Kovan imuotteen vuoksi nännit oli verillä (sitten siirryin rintakumiin) ja maidontulo oli hidastunut.
Maidontulo vain väheni todella nopeasti, enkä tiedä miksi (itsellä kova ruokahalu eli ei ainakaan siitä johtunut ettenkö olisi syönyt).
Nykyään täysin terve ja normaali ja ennen kaikkea mainiosti kehittynyt lapsi!
Korvikemaito on lähes yhtä hyvää kuin äidinmaito!
Eräässä imetysperheessä kolmella lapsella mm. Astmaa, atooppista ihottumaa ja allergioita, jatkuvia korvatulehduksia ja pienempää nuhaa. Eräässä pulloruokintaperheessä lapset perusterveitä, pari kertaa vuodessa kuumeessa, ekat lääkärikäynnitkin 2v hujakoilla, ikäisiään edellä monissa asioissa, pitkiä ja jänteviä. Ja näitä löytyy varmasti toisinkin päin, että ei niin mitään väliä :D
Älä sure, kyllä korvikkeellakin kasvaa :) Meidän lapset on mun sairauden takia saaneet pelkkää korviketta, mutta ovat siitä huolimatta koko tuttavapiirin terveimpiä. Meillä syödään muuten tosi terveellisesti ja söin samalla tavalla myös raskausaikana, joten ehkä tämä kompensoi imettämättömyyden.
Ole tyytyväinen, että pystyt osittaisimetykseen. Siinä kuitenkin vauva saa suoja-ravintoaineita, jotka mielestäni on imetyksessä tärkeimpiä.
Itselläni monen asian vuoksi onnistui vain osittaisimetys ja myöhemmin ei enää sekään. Lapsi kuitenkin nautti suunnattomasti pulloruokinnasta ja sen yhteydessä saamastaan läheisyydestä. Kuka muuten väittää, että pulloruokinnassa jäisi vähemmälle läheisyydelle? Täyttä puppua! Ainakin meillä pulloruokinta tehdään imetystyynyn päällä ihan samassa asennossa kuin imetyskin.
Joka tapauksessa vauva on ollut tosi terve. Ensimmäisen vuoden aikana vain yksi pieni nuha, ei mitään muuta.
Sen jälkeen vauva alkaa saamaan soseita, avautuu sinulle aivan uusi mahdollisuus vaikuttaa vauvan ravitsemukseen.
On toki pulloruokinnassa hyviäkin puolia, joista ei ääneen saisi puhua. Korvikelapset nukkuu usein paremmin, koska korvike pitää kylläisempänä. Korvikeäitikin nukkuu paremmin, kun isän on helpompi hoitaa yösyöttöjä. Jos ei tykkää julki-imettämisestä, on vauvan ruokkiminen reissussa helpompaa yms.
Tsemppiä teille! Kun harmistuksesta pääsimme yli, oli pulloruokintahetket meille kummallekin rentouttavia ja nautittavia!
Maidontuotannon voi myös yrittää käynnistää uudelleen, mutta kovaa työtä se vaatii. http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/imetysta-erityistilanteissa/459-relaktaatio-ja-adoptioimetys
Hyviä lapsia kasvaa myös korvikkeella, älä siis masennu.
Itse sain helpossa synnytyksessä aivan ihanan pienen tytön. Lansinohia nänneihin heti alusta lähtien etteivät edes lähteneet rikkoutumaan. Tyttö imi hienosti ja oli todella kärsivällinen rinnalla, silti kolme ensimmäistä viikkoa annettiin lisämaitoa. Eli ei aina ideaalisissakaan olosuhteissa tule mitään superimetyksiä. Kun oli 4-kuinen aloitettiin kiinteät, jonka jälkeen alkoi nukkua kokonaisia öitä ja kasvu nopeutui. Pumppaamalla en ikinä saanut tisseistä irti Yhtään Mitään.
Omaan kokemukseeni nojautuen kehottaisin mieluummin keskittymään siihen, millainen persoona vauvasi/lapsesi on. Meidän ex-bébé on nyt 8-vuotias ja vieläkin ihaillaan ja nauretaan sitä kuinka hyvin persoonallisuus oli nupuillaan ja tunnistettavissa jo aivan vastasyntyneellä.
Mä täysimetin vain kuukauden ja toisen kuukauden osittain. Siitä eteenpäin on saanut vain korviketta. Imetys oli yhtä taistelua alusta alkaen, ilman rintakumia vauva ei saanut otetta koska nännit on niin matalat. Pikkuhiljaa maito alkoi ehtyä ja salaa olin tyytyväinen koska koko touhu otti niin koville, että olin tosi ahdistunut.
Nyt tyttö on 4kk ja kasvaa hyvin sekä on hyväntuulinen ja seurallinen. Mä itsekin voin paljon paremmin nyt :)
Tsemppiä!
Meilläkin lapsia osaimetettiin pari kuukautta ja sitten he saivat vain korviketta. Minulle oli hirveä pettymys, kun imetys ei onnistunut vaikka yritin vaikka mitkä vippaskonstit. Lapset kasvoivat hyvin, ovat olleet suht terveitä ja kaikin puolin fiksuja. Toinen lapsista opiskelee yliopistossa ja toinen lukee nyt pääsykokeisiin :)
Älä masennu! Imetys ei onnistu kaikilta, ja korvikkeellakin kasvaa hyviä lapsia. Ja osittaisimetät joten jo siitäkin vauva saa paljon apua.
Itse osittainimetin monta viikkoa ennenkuin täysimetys onnistui. Jos jaksat vielä yrittää, ja haluat yrittää sitä, niin esimerkiksi maitolaiturilta saa vinkkejä. Itse sanoisin että lepääminen, hyvin syöminen ja veden juominen on tärkeää. Stressaaminen voi vähentää maidontuotantoa. Vauva aina ekana tissille imemään, sit sen jälkeen sen verran korviketta mitä vauva tarvitsee, ja jos pystyy niin olisi hyvä myös pumpata tämän kaiken jälkeen että maidontuotanto lisääntyisi. Rintakumi on ihan hyvä väliaikainen apu, sitä ei tarvitse pelätä jos nänneihin sattuu kauheasti tai jos vauva ei tunnu muuten saavan otetta. Jos kykenet käymään jossain niin yritä nähdä joku imetystukihenkilö joka osaisi katsoa onko vauvalla hyvä imuote.
Mutta vaikket jaksaisikaan tehdä mitään noista ylläolevista, olet jo tehnyt tarpeeksi. Olet hyvä äiti ja olet yrittänyt. Tsemppiä!
Hei, häntä pystyyn. Ei elämä aina mene kuten sitä haluaisi. Sure surut pois, elämä jatkuu, vauva kasvaa ja ajan myötä se pahin suru helpottaa.
Äitiys on pitkä tie, siinä ei alun imetysongelmat merkkaa yhtään mitään lapsen onnellisen elämän kannalta, kun muuten on asiat hyvin. Tälle imetysasialle et vain voi mitään.