jos ei suostu perhetyöntekijää, huostaanotetaan
www.sosiaaliportti.fi/File/1e4eb6d9-8cca-4ea5-8e24-4fefbe1b5287/Perhety…
""Lastensuojeluasiakkuuden perhetyötä tarjotaan vapaaehtoisena tukimuotona, mutta siitä kieltäytymistä voidaan käyttää sijoituksen perusteena". sivu 27.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:46"]
Perhetyöntekijä täällä. Noin vuosi sitten tuli ilmi juttuja, jotka olis todellakin ollut peruste huostaanotolle. Noh, perhetyö on huomattavasti halvempi keino ja perhe suostui ottamaan sitä vastaan. Ja tilanne on tällä hetkellä sellainen, että pikku hiljaa lopetellaan työtä. Vanhemmat on saaneet palikoita vanhemmuuteen ja lapset on rauhoittuneet kun ne on huomanneet että vanhemmat ovatkin tosissaan esim. rajojen kanssa. Tätä tämä työ on parhaimmillaan. Tukemalla ja arvostamalla, löytämällä hyviä asioita ja vahvuuksia, vahvistamalla niitä päästään pitkälle. Epakohtiinkin on totta kai puututtava, mutta sen voi tehdä monella tapaa (auttaa ihmistä huomaamaan itse) ja kukaan ei oleta, että asiat muuttuu hetkessä.
Toki kaikki tapaukset eivät pääty yhtä hyvin. Alkoholi- ja mielenterveysongelmat aiheuttavat usein sitä, ettei ihmiset sitoudu mihinkään. Ja vaikka se olemassa oleva on paskaa, se on tuttua ja turvallista paskaa, uudet tavat tehdä asioita pelottaa vaikka niissä olis tuhannesti enemmän järkeä kuin vanhoissa. Niissä tilanteissa se nyt vaan on lapsen etu että päädytään huostaanottoon.
Ei tässä mitään kyylääjiä olla jotka vahtii ja arvostelee työn alla olevia perheitä. Auttaminen ja tukeminen on se pääpointti. Mutta kyllä, vastuunsa tuntevana työntekijänä välillä vaan täytyy ilmaista asioita, joita ei ole kiva kuulla ja jotka nyt vaan on pielessä. Ja tehdä välillä ratkaisuja jotka ei aikuisesta nyt nioin kivoja ole.
[/quote]
Mutta jos on menneisyydessä ollut mielenterveysongelmia ja nyt voi hyvin niin ja jaksaa hyvin ja ystävät auttavat niin miksi ihmeessä ottaa perhetyöntekijää? En mä halua vieraita kotiini.
[/quote]
Tästä käy jo ilmi, ettet todellisuudessa voi hyvin, vaan kiellät ongelmasi. Jos olet rento ja rauhallinen, ei sinulle apua tyrkytetä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:07"]
Perhetyöntekijä täällä. Noin vuosi sitten tuli ilmi juttuja, jotka olis todellakin ollut peruste huostaanotolle. Noh, perhetyö on huomattavasti halvempi keino ja perhe suostui ottamaan sitä vastaan. Ja tilanne on tällä hetkellä sellainen, että pikku hiljaa lopetellaan työtä. Vanhemmat on saaneet palikoita vanhemmuuteen ja lapset on rauhoittuneet kun ne on huomanneet että vanhemmat ovatkin tosissaan esim. rajojen kanssa. Tätä tämä työ on parhaimmillaan. Tukemalla ja arvostamalla, löytämällä hyviä asioita ja vahvuuksia, vahvistamalla niitä päästään pitkälle. Epakohtiinkin on totta kai puututtava, mutta sen voi tehdä monella tapaa (auttaa ihmistä huomaamaan itse) ja kukaan ei oleta, että asiat muuttuu hetkessä.
Toki kaikki tapaukset eivät pääty yhtä hyvin. Alkoholi- ja mielenterveysongelmat aiheuttavat usein sitä, ettei ihmiset sitoudu mihinkään. Ja vaikka se olemassa oleva on paskaa, se on tuttua ja turvallista paskaa, uudet tavat tehdä asioita pelottaa vaikka niissä olis tuhannesti enemmän järkeä kuin vanhoissa. Niissä tilanteissa se nyt vaan on lapsen etu että päädytään huostaanottoon.
Ei tässä mitään kyylääjiä olla jotka vahtii ja arvostelee työn alla olevia perheitä. Auttaminen ja tukeminen on se pääpointti. Mutta kyllä, vastuunsa tuntevana työntekijänä välillä vaan täytyy ilmaista asioita, joita ei ole kiva kuulla ja jotka nyt vaan on pielessä. Ja tehdä välillä ratkaisuja jotka ei aikuisesta nyt nioin kivoja ole.
[/quote]
Mutta jos on menneisyydessä ollut mielenterveysongelmia ja nyt voi hyvin niin ja jaksaa hyvin ja ystävät auttavat niin miksi ihmeessä ottaa perhetyöntekijää? En mä halua vieraita kotiini.
[/quote]
Tästä käy jo ilmi, ettet todellisuudessa voi hyvin, vaan kiellät ongelmasi. Jos olet rento ja rauhallinen, ei sinulle apua tyrkytetä.
[/quote]
Huoh. Neuvolassa näkivät että olen käynyt aikaisemmin mielenterveystoimistolla. Siitä on vuosia aikaa. Lisäksi lapsen isä ei ole kuvioissa. Näistä asioista neuvolalle tuli huoli. Ja sitten tarjottiin perhetyöntekijää. Jota en siis ole ottamassa, koska ongelmat takanapäin.
No miksi sitten pelkäät että lapsi otetaan huostaan, jos kaikki on hyvin?
Sitäpaitsi neuvolan perhetyöntekijä on eri asia kuin lastensuojelun perhetyöntekijä.
Mutta kyllä sulla ongelmia tuntuu olevan kun noin kamalasti vastustat ilmaista apua. Nimenomaan apua.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:46"]
Sitäpaitsi neuvolan perhetyöntekijä on eri asia kuin lastensuojelun perhetyöntekijä.
Mutta kyllä sulla ongelmia tuntuu olevan kun noin kamalasti vastustat ilmaista apua. Nimenomaan apua.
[/quote]
Niin. on se ihmeellistä kun haluaa olla kotonaan rauhassa eikä vastaanottaa kaiken maailman turhia sossun työntekijöitä.
Hoh hoijaa, sun lastas ei tosiaankaan otetan huostaan noista syistä. Mutta jotain kummaa ajatusmaailmassa on, kun niin luulet.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:46"]
[/quote]
niin ja huostaanotolla uhkaillaan jos en ota perhetyötä. enkä ole ottamassa. eli pelästään sen takia huostaanotto. muuten kaikki hyvin.
Perhetyöntekijä voi hyvin olla perhekodin palveluksessa, ja kun uusia asiakkaita perhekotiin etsitään, tietenkin perhetyöntekijä voi narauttaa hyvin vähäisin syin perheitä, jotta saadaan lisää maksavia asiakkaita sinne perhekotiin. Kieltäytyminen avusta olisi tässä tapauksessa aika vaarallista. Toki jos lapsista on tarkoitus tehdä huostateollisuuden uusia asiakkaita, on ihan sama mitä perheessä tehdään, koska mikä hyvänsä voi olla niin huolestuttavaa, että lapset viedään. Äiti saattaa mm. hössöttää liikaa, olla liian väsynyt, sairas tai sisaruksia voi olla liikaa. Kun tarjottu apu on käytetty loppuun, perhetyöntekijä 'arvioi', että tilanne ei parane ilman huostaanottoa, joka tapahtuu siis tietenkin saman firman perhekotiin. En tajua miten kukaan uskaltaa itse ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Siellä jos missä asiakast on täysin mielivallan uhri.
MInä olen saanut myös perhetyöstä joskus apua.
Missään vaiheessa minulle ei sanottu että jos kieltäydymme niin lapset otettaisiin huostaan. Uskon, että se huoli joka sinusta on tullut on aito ja pelkoon on perusteet.
Olet kyllä melko kurja jos näinkin vakavassa tilanteessa koitat kamppailla vastaan jos sinulla ei ole edes mahdollisuutta välttää perhetyötä ja se nimenomaan tulee lastensuojelun puolelta ja tilannettasi tarkkaillaan noin vakavasti. Älä pahenna tilannetta vaan otat avun vastaan, minäkin epäilen että et välttämättä kykene erottamaan tilanteen vakavuutta.
Jos kotona on asiat kunnossa, niin sinä jätät ystävien kuormittamiset ja annat asiantuntijalle ohjat. Jos sinä pärjäät, tottakai voit näyttää sen!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:56"]
Jos perhetyötä tarjotaan avohuollon toimena, ettei tarvitsisi huostaanottaa. Niin tietenkin siitä kieltäytyminen olisi peruste. Ihmiset huutavat, etteivät saa apua, vaan heti ollaan huostaanottamassa. Sitten kun apua tarjotaan, sitä ei oteta vastaan.
[/quote]
Apuja on erilaisia, niitä joita perhe oikeasti tarvitsisi ja niitä(halpoja) joita kunta järjestään tarjoaa.Sitten kun sitä "muka-apua" on tarjottu ja saatu, voidaan lapsi/lapset huostaanottaa lain puitteissa.>Papereissa lukee, että avohuollon tukitoimet olivat riittämättömät.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:56"]
MInä olen saanut myös perhetyöstä joskus apua.
Missään vaiheessa minulle ei sanottu että jos kieltäydymme niin lapset otettaisiin huostaan. Uskon, että se huoli joka sinusta on tullut on aito ja pelkoon on perusteet.
Olet kyllä melko kurja jos näinkin vakavassa tilanteessa koitat kamppailla vastaan jos sinulla ei ole edes mahdollisuutta välttää perhetyötä ja se nimenomaan tulee lastensuojelun puolelta ja tilannettasi tarkkaillaan noin vakavasti. Älä pahenna tilannetta vaan otat avun vastaan, minäkin epäilen että et välttämättä kykene erottamaan tilanteen vakavuutta.
Jos kotona on asiat kunnossa, niin sinä jätät ystävien kuormittamiset ja annat asiantuntijalle ohjat. Jos sinä pärjäät, tottakai voit näyttää sen!
[/quote]
En kuormita ystävieni. :) Joka toinen viikko tulee yksi ystävä pariksi tunniksi ja joka toinen viikko toinen ystävä. Minä vastavuroisesti hoidan heidän lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huoh. Neuvolassa näkivät että olen käynyt aikaisemmin mielenterveystoimistolla. Siitä on vuosia aikaa. Lisäksi lapsen isä ei ole kuvioissa. Näistä asioista neuvolalle tuli huoli. Ja sitten tarjottiin perhetyöntekijää. Jota en siis ole ottamassa, koska ongelmat takanapäin.
[/quote]
mullekin ehdoteltiin perhetyöntekijää neuvolasta. Taustallani on masennusta. Lupasin ottaa perhetyöntekijän jos koen tarvetta, en kokenut. Lastensuojelu ei ole kuitenkaan koskaan lähestynyt minua millään tavoin. Asiasta on jo kuusi vuotta.
Mielenkkiintoista on, että perhetyöntekijä pitäisi ottaa kotiin arkisin virka-aikaan, jolloin kotona ei ole ketään. Lapset koulussa ja päiväkodissa (joista kummallakaan taholla ei mitään huolta lapsista, edes silloin kun sitä ls sieltä kysyy) ja aikuiset töissä. Virka-ajan ulkopuolella taas apua ei saa, eli silloin kun siitä avusta saattaisi hyötyäkin. Pitäisi olla itse töistä pois ja pitää lapset pois koulusta ja päiväkodista ns. turhaan, mikä taas varmasti herättäisi huolta... ai helvati etten sanoisi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:59"]
Jos perhetyötä tarjotaan avohuollon toimena, ettei tarvitsisi huostaanottaa. Niin tietenkin siitä kieltäytyminen olisi peruste. Ihmiset huutavat, etteivät saa apua, vaan heti ollaan huostaanottamassa. Sitten kun apua tarjotaan, sitä ei oteta vastaan.
[/quote]
Apuja on erilaisia, niitä joita perhe oikeasti tarvitsisi ja niitä(halpoja) joita kunta järjestään tarjoaa.Sitten kun sitä "muka-apua" on tarjottu ja saatu, voidaan lapsi/lapset huostaanottaa lain puitteissa.>Papereissa lukee, että avohuollon tukitoimet olivat riittämättömät.
[/quote]
Niin, no onko ne kaikki käytetty? Eihän se nyt jää siihen että "käytetään lastensuojelua" ja todetaan riittämättömäksi -ne perusteet pitää olla mitä tapahtui, mitä niihin koitettiin ja mitenkä asiat vaan jatkui huonona.
Ja mitä muuta voitaisiin tehdä?
Itselläni oli perhetyö, omasta pyynnöstä ja se tuli neuvolan kautta ei lastensuojelusta. Mukavia ihmisiä, lapset pitivät heistä ja koin avusta saavani lisää tukea arkeen. Me sovittiin mitä perhetyöntekijät tekee ja välillä arvioitiin ollaanko päästy tavotteisiin, lopuksi myös tehtiin arvio molemminpuolisesti miten on päästy tavoitteisiin, olisiko jotain tarvittu lisää, oliko jotain turhaa, mikä olisi ollut parempi tapa yms
18
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muistakaa aina ruksia se "tietoja ei saa luovuttaa" kohta. Aina. Julkisia palveluja ei pitäisi käyttää KOSKAAN. Tuosta perhetyöntekijän tekstin ulkoasusta jo huomaa, että kyseessä ei ole mikään penaalin terävin kynä. Tälläiset ihmiset sitten saattavat huolissaan tehdä päätöksiä, joiden vuoksi ihmisiltä viedään lapset.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:59"]
[/quote]
[/quote]
Niin, no onko ne kaikki käytetty? Eihän se nyt jää siihen että "käytetään lastensuojelua" ja todetaan riittämättömäksi -ne perusteet pitää olla mitä tapahtui, mitä niihin koitettiin ja mitenkä asiat vaan jatkui huonona.
Ja mitä muuta voitaisiin tehdä?
Itselläni oli perhetyö, omasta pyynnöstä ja se tuli neuvolan kautta ei lastensuojelusta. Mukavia ihmisiä, lapset pitivät heistä ja koin avusta saavani lisää tukea arkeen. Me sovittiin mitä perhetyöntekijät tekee ja välillä arvioitiin ollaanko päästy tavotteisiin, lopuksi myös tehtiin arvio molemminpuolisesti miten on päästy tavoitteisiin, olisiko jotain tarvittu lisää, oliko jotain turhaa, mikä olisi ollut parempi tapa yms
18
[/quote]
Lastensuojelutyöntekijät päättävät millaista apua heidän mielestään tarvitsisit ja kuinka paljon.Perhetyöntekijä taitaa olla aika yleinen apu, ja heidän toimikuvansa näköjään vaihtelevat rajusti.Siinä missä toisessa kunnassa apu on konkreettista, niin toisessa se saattaa olla vain kuuntelu/tarkkailu apua.
Lastensuojelu voi auttaa taloudellisesti köyhiä perheitä, ja yksinäsille antaa apua tukiperheiden muodossa, jälkimmäistä itse aikanaan toivoin, mutta sain tarkkailijan sohvalleni.Todella erilaista apua siis on tarjolla!
Ja todellakin sosiaalityöntekijät arvioivat oliko apua riittävästi, ja milloin apua ei enää anneta vaan huostaanottavat suoraan.
Miksei joku ota apua vastaan kun saa? :O Taitaa ollakin syytä perehtyä vähän tarkemmin.
Ap:lla on ollut mielenterveysongelmia ja hänen elämäntilanteesta voi päätellä, ettei elämänhallintakaan ole kunnossa. Turhaan varmaan taas apua tyrkytetään...
Kyllä mä ymmärrän, että joskus se avun tyrkyttäminen vaan lisää ahdinkoa. En minäkää haluaisi kotiini mitään "auttajia", kun kerran tiedän pystyväni hommat hoitamaan itsekkin. Ahdistuisin vain, kun tulisi tunne, että nyt ollaan tarkkailussa ja joku on sitä mieltä, ettei me pärjätä. Miettisin luultavasti koko ajan, mitä olen tehnyt väärin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 21:21"]
Ap:lla on ollut mielenterveysongelmia ja hänen elämäntilanteesta voi päätellä, ettei elämänhallintakaan ole kunnossa. Turhaan varmaan taas apua tyrkytetään...
[/quote]
Mielenterveysongelmat eivät välttämättä johda mihinkään ls-asiakkuuteen, eivätkä ole yksinään peruste huostaanotolle.Ap vaikuttaa huolestuneelta varmaan siksi, koska tuon avun tarjoaminen on aina aika painostavaa, ja jos olet vielä yksiasuja, niin sitä suuremmaksi huoli kasvaa.
Ota hyvä ap se perhetyöntekijä vastaan edes kerran, niin näät onko siitä apua! Jos tunnet ettei käyntejä tarvitse jatkaa, niin ilmoita siitä.Lastensuojelun huoli yleensä poistuu, kun näkevät missä asiakas asuu
[/quote]