Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi lapseton sukupolvi eli "aikuiset lapset"

Vierailija
09.03.2014 |

Kuulin radiosta, että nykyiset kolmekymppiset eivät tee lapsia laman takia. Aloin miettimään ystäväpiiriäni ja totta tosiaan, saatoin heti nimetä kymmenisen n. 35-vuotiasta ystävääni, joilla ei ole lapsia eikä tule. Ja kyse ei ole lamasta vaan uudesta elämäntyylistä, johon lapsia ei haluta. On totuttu nauttimaan kulttuurista, matkustelusta, urheilusta ja raukeasta elämästä noin yleensä eikä haluja ole tästä luopumiseen. 

Ihan fine minulle, jokainen tyylillään ja uskon silti että lama ei ole syynä kolmikymppisten lapsettomuudelle.

Jäin kuitenkin miettimään, miten tämä uudenlainen, lapsettomien sukupolvi vaikuttaa yhteiskuntaan vanhetessaan?

Yksikin lapsi perheessä opettaa ihmiselle epäitsekyyttä ja luopumista omista tarpeista tai niiden siirtämistä hetkeksi syrjään, joustavuutta. Toinen lapsi perheessä opettaa vanhemmalle tai ihmiselle yksinkertaisesti elämää, suvaitsevuutta ja suhteellisuutta. Kun minulla oli vasta yksi lapsi, elin kuin hän olisi ollut koko maailman keskipiste ja suojelin leijonaemon lailla eritysesti toisten lasten satuttamiselta ja mielipahalta. Toisen synnyttyä ja erotuomarin roolia harjoitellessani keskinäisten pureskelujen estämiseksi tai sanktioimiseksi opin, että vahinkoja sattuu pienten lasten kanssa ja ei ole maailmanloppu jos naapurin 1v kopsauttaa hiekkamuotilla päähän, omista puhumattakaan. Kolmannen lapsen uskon opettavan vielä sen, että jokaisella on täysin erilainen luonne, että kolikolla on kolme puolta eikä vai joko tai. 

Mielestäni lapset kasvattavat ihmisestä aikuisen. Lapsettoman elämän valinneet ystäväni jollakin tapaa jatkavat sitä parikymppisen elämää, kasvamatta, näitä yhtieskunnallisesti tärkeitä taitoja oppimatta. Ja mitä siitä seuraa yhteiskunnalle? Joustamattomuutta loppujen lopuksi, luulisin.

Jo nyt saa lukea kuinka lapsen itku julkisessa kulkuvälineessä, lentokoneessa, häiritsee  joustamatonta kanssamatkustajaa, jolle jo koko kulkuväline pitäisi olla jollakin tapaa enemmän kokemus tai elämys kuin kulkuväline. Jos matkustan ilman lapsia en 1. kuule koko lapsen itkua kun ei ole oma 2. sympatisoin sitä äitiä, sillä muistan millaista oli matkustaa itkevän lapsen kanssa. Samoin lapsivapaat hotellit jne alkavat tekemään tuloaan. Lapseton naapuri valittaa pienen lapsen kuuluvasta äänestä rappukäytävässä kun kuiskaaminen ei vielä onnistu.

Hämmästelen kasvavaa joustamattomuutta esim. lapsia kohtaan. Eletään siinä omassa kuplassa, oman navan ympärillä, omien ehtojen mukaan ja jo vaaditaan muilta sopeutumista niihin omiin ehtoihin, vaikka yhteiskunnassa asiat yleensä menee toisinpäin. Lapsihan tässä on jokainen ollut ja on varmaan itsekin tullut itkettyämielipahasta, juostua, naurettua, puhuttua, harjoteltua sosiaalista kanssakäymistä jne. 

Asiaa pohdittuani uskon uudentyyppisen sukupolven, "aikuisten lasten", mahdollisesti lisäävän yhteiskunnan joustamattomuutta sekä suvaitsemattomuutta. En tiedä mihin se pitkällä tähtäimellä johtaa saati globaalimmassa mittakaavassa. Toivottavasti olen väärässä!

Vietetään kaikki tänään suvaitseva päivä, huolimatta valinnoistamme! 

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:44"]Olemme keskustelleet tästä itsekkyys-asiasta lapsellisessa ystäväpiirissämme. Ja kyllä, olemme sitä mieltä, että itsekkyys on lisääntynyt lapsien myötä. Nyt sen itsekkyyden kohde on oma lapsi. Ennen ehkä kaverien murheet ja auttaminen, mahdollisesti työt ja jopa tuntemattomien huolet meni oman itsensä edelle, nykyään ehdottomana ykkösenä on oma lapsi!! Ja äitinä myös miettii enemmän ennen kuin menee kapakkatappeluissa väliin tai auttaa ventovierasta loukkaantunutta pimeässä korvessa (kuten ainakin itse ennen tein).

[/quote]Olet normaali huolehtiva äiti, herran tähden ! totta kai ihminen tai muu eläinlaji huolehtii jälkeläisistään! Pitääkö tämäkin kyseenalaistaa nykyään joidenkin velojen ym ihmisten tähden!!? Olen mielestäni suvsitsevainen hyvinkoulutettu ihminem joka seuraa ailsansa, luen ja keskustelen työksvereiden kanssa, osallistum keräyksiin jne. mutta aina lapseni on se tärkein josta huolehdin ensin. tottakai huolehdin myös vanhasta äidistäni, appivanhemmistakin jne. mutta lapsi on ykkösenä.

Vierailija
82/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:53"]

En missään nimessä sanoisi, että lapset automaattisesti kasvattavat ihmisenä. Jostain syystä kaikista fiksuimmilla tuntemillani ihmisillä usein ei ole lapsia tai heillä on vain yksi lapsi. Kaikista kyvyttömimmillä tuntemillani ihmisillä on usein todella paljon lapsia. Eivätkä he siltikään ole yhtään sen parempia ihmisinä tai loista jotain elämän suurta viisautta.

[/quote]

Ihmeellinen yleistys. Meidän yksityinen lastenlääkäri, joka on todella mahtava tapaus, vaikka hänellä on 4 lasta. Pitäiskö minun sinun tapaasi nyt yleistää, että kaikki neljän lapsen äidit ovat mahtavia lääkäreitä.

Voi järjenköyhyyttä teidän kanssanne :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 08:35"]

Miksi kaikkien pitäisi tehdä lapsia. Elämä on valintoja ja sen kanssa eletään. Lapsettomat valitsee oman elämäntyylinsä ja elävät sillä. 

[/quote]

Elävät vanhuksina kuitenkin yhteiskunnan avun varassa. Heillä ei ole omien lasten ja lastenlasten tukiverkostoa.

[/quote]

Sekin on oma valinta. Sehän nyt tiedetään, ettei yhteiskunta huolehdi kohta vanhuksista, vaan se jää omaisten harteille. Joten veloilla varmaan on sen verran järkeä, että säästävät ne rahat, jotka eivät mene lapsiin ja maksavat niillä vanhuutensa ja hoitonsa. Sekin on kuule oma valinta ja ei ole meidän muiden vastuulla.

Itse asiassa, kun toisten elämä ei ole kenenkään meidän muiden vastuulla. Ei edes vapaaehtoisesti lapsettomien. En ymmärrä, miksi meidän lapsellisten pitäisi kantaa huolta heidän elämästään. He varmaan ovat onnellisia siinä elämässään ja järjestävät vanhuutensa parhaalla mahdollisella tavalla.  Se ei todellakaan ole kenenkään muun ongelma.

[/quote]Kyllp kaikkien kansalaisten pitäisi tajuta yhteisvastuunsa! jos sua ei yhteiskunnan kehitus ja ihmisvastuu kiinnosta, se vastuu on muilla. ne muut voi tehdä päätöksiä sun puolesta ja aivan vika suuntaan

Jokaisen pitäis katsoa peiliin ja miettiä mihin suuntaan on menossa ja mitä arvoja ja asenteita kannattaa.

[/quote]

Tuossa on huomioitava myös se aspekti, että lapsiperheille maksetaan lapsilisiä. Lapsettomat ihmiset maksavat usein paljon veroja eivätkä saa yleensä mitään tukia yhteiskunnalta. Kai heillekin kuuluu joku osuus siitä, että ovat veroja maksaneet. Vaikka se, että joku pesee ja hoitaa heidät vanhoina ja vaivaisina.

[/quote]

Lapsilisää kannattaakin kadehtia :)

Siitä vain pykäämään pentuja, jos se satanen kuussa kovin sielua kirvelee

Vierailija
84/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 08:38"]

Miksi kaikkien pitäisi tehdä lapsia. Elämä on valintoja ja sen kanssa eletään. Lapsettomat valitsee oman elämäntyylinsä ja elävät sillä. 

[/quote]

Elävät vanhuksina kuitenkin yhteiskunnan avun varassa. Heillä ei ole omien lasten ja lastenlasten tukiverkostoa.

[/quote]

Sekin on oma valinta. Sehän nyt tiedetään, ettei yhteiskunta huolehdi kohta vanhuksista, vaan se jää omaisten harteille. Joten veloilla varmaan on sen verran järkeä, että säästävät ne rahat, jotka eivät mene lapsiin ja maksavat niillä vanhuutensa ja hoitonsa. Sekin on kuule oma valinta ja ei ole meidän muiden vastuulla.

Itse asiassa, kun toisten elämä ei ole kenenkään meidän muiden vastuulla. Ei edes vapaaehtoisesti lapsettomien. En ymmärrä, miksi meidän lapsellisten pitäisi kantaa huolta heidän elämästään. He varmaan ovat onnellisia siinä elämässään ja järjestävät vanhuutensa parhaalla mahdollisella tavalla.  Se ei todellakaan ole kenenkään muun ongelma.

[/quote]Kyllp kaikkien kansalaisten pitäisi tajuta yhteisvastuunsa! jos sua ei yhteiskunnan kehitus ja ihmisvastuu kiinnosta, se vastuu on muilla. ne muut voi tehdä päätöksiä sun puolesta ja aivan vika suuntaan

Jokaisen pitäis katsoa peiliin ja miettiä mihin suuntaan on menossa ja mitä arvoja ja asenteita kannattaa.

[/quote]

Tuossa on huomioitava myös se aspekti, että lapsiperheille maksetaan lapsilisiä. Lapsettomat ihmiset maksavat usein paljon veroja eivätkä saa yleensä mitään tukia yhteiskunnalta. Kai heillekin kuuluu joku osuus siitä, että ovat veroja maksaneet. Vaikka se, että joku pesee ja hoitaa heidät vanhoina ja vaivaisina.

[/quote]Totta kai pitäisi KAIKISTA huolehtia myös yhteiskunnan verovaroilla. olen siis vanhanaiksisen hyvinvointivaltion kannattaja. Kuitenkin puolueesta riippumatta tätä universaalia huolehtimista ollaan kovaa vauhtia purkamassa. minusta se on huolestuttavaa.

Vierailija
85/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:44"]Olemme keskustelleet tästä itsekkyys-asiasta lapsellisessa ystäväpiirissämme. Ja kyllä, olemme sitä mieltä, että itsekkyys on lisääntynyt lapsien myötä. Nyt sen itsekkyyden kohde on oma lapsi. Ennen ehkä kaverien murheet ja auttaminen, mahdollisesti työt ja jopa tuntemattomien huolet meni oman itsensä edelle, nykyään ehdottomana ykkösenä on oma lapsi!! Ja äitinä myös miettii enemmän ennen kuin menee kapakkatappeluissa väliin tai auttaa ventovierasta loukkaantunutta pimeässä korvessa (kuten ainakin itse ennen tein).

[/quote]Olet normaali huolehtiva äiti, herran tähden ! totta kai ihminen tai muu eläinlaji huolehtii jälkeläisistään! Pitääkö tämäkin kyseenalaistaa nykyään joidenkin velojen ym ihmisten tähden!!? Olen mielestäni suvsitsevainen hyvinkoulutettu ihminem joka seuraa ailsansa, luen ja keskustelen työksvereiden kanssa, osallistum keräyksiin jne. mutta aina lapseni on se tärkein josta huolehdin ensin. tottakai huolehdin myös vanhasta äidistäni, appivanhemmistakin jne. mutta lapsi on ykkösenä.

[/quote]

Mutta vela kasvaakin naisena ja itsenään ja löytää sisäisen lapsensa ja vanhana on kehittynyt itsessään ja kasvanut minuudessa.

Ei velan tarvitse kääntyä kehenkään muuhun päin ja pitää huolta muista, koska velan elämä keskittyy minuuteen ja minuun itseeni ja minun kasvuun ja minun kehitykseen ja minun nautintoon.

Vela ei ole itsekäs ja sisäänpäin kääntynyt, vaan kasvaa minänä ja kehittää minää ja etsii sisältään suurta salaisuutta

Vierailija
86/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Viisauden sanoja. Lapsiperheitä tuetaan ja lapsia hoidetaan ja koulutetaan ihan meidän kaikkien veronmaksajien rahoilla. Joku lapseton urakiituri voi maksaa niitä veroja huomattavasti enemmän kuin lasten kanssa kotona ollut ja sen jälkeen työttömäksi jäänyt äiti. Se äiti on vielä voinut käydä läpi kalliit hedelmöityshoidot yhteiskunnan tuella.

Jos lapsiperheet luulevat, että heidän lapsensa kuuluu hoitaa vain heitä vanhoina, koska vain he ovat sen ansainneet, niin heidän pitäisi sitten myös hankkia, synnyttää, hoitaa, kasvattaa ja kouluttaa lapsensa täysin itse ihan vain omasta työstään ansaitsemillaan rahoilla. Sittenkin on olemassa se "vaara", että heidän omat lapsensa eivät olekaan vanhempiensa kaltaisia itsekkäitä omaan perhepiiriin tuijottajia vaan oikeasti haluavat hoitaa kaikkia vanhuksia ja sairaita.

Vierailija
87/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän,ettei kaikilla ole mahdollisuutta saada lapsia,jos vaikka ei ole oikeanaista miestä löytynyt. Mutta eipä nyt kannattaisi heittäytyä ihan niitä moittimaan, jotka lapsia haluavat ja saavatkin.Meillä ne on olleet enemmänkin lahja kuin tekemällä tehtyjä. Jos kaikki ajattelisivat niin,ettei tänne maailmaan kannata muksuja tehtailla,niin sukupuuttoon tässä kuolisi ihmiskunta. Meillä ei aina ole todellakaan ollut ruusuilla tanssimista ison perheen kanssa, mutta kyllä enemmän olen saanut kokea heistä iloa kuin murhetta. Taloudellisesti tiukoilla eläminenkin pitää nöyränä ja elämänarvot pysyy oikeissa mittasuhteissa ku ei aina kaikki tule hopeatarjottimella :) Oppii myös luottamaan Taivaan Iskään, joka pitää huolta omistaan.

Vierailija
88/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vietetään kaikki tänään suvaitseva päivä, huolimatta valinnoistamme! "

Niin, vietetään vain. Kunnioitetaan siis molempia valintoja. Nykypäivänä elämän ainoa tarkoitus ei enää ole lisääntyä. Maapallo on ylikansoitettu. Jotkut tekee niitä lapsia toistenkin puolesta, joten kaikkien ei missään nimessä tarvitse siihen ryhtyä. On aika mielikuvituksetonta ajatella, että lapsettomat ovat itsekkäitä ja itse lapsen tasolle jääneitä. Lapset ovat siis elämässä ainut asia, joka kasvattaa ihmisestä vastuullisen aikuisen?  On kunnioitettavaa, että jotkut ihmiset osaavat tänäpäivänä pohtia sopiiko vanhemmuus heille. Toiset taas vaan menevät ja tekevät lapsia rikkinäisiin avioliittoihin. Usein näiden keskusteluiden taustalta paistaa jonkinlainen katkeruus. Syyllistävänä osoitetaan lapsettomia, kun ollaan itse tehty väärä valinta. Menty ne kuuluisat silmälaput silmillä yhteiskunnan rakentaman kaavan mukaan ajattelematta itse. Jos joku sydämestään kokee olevansa äiti-ihminen ja haluaa lapsia, sallittakoon myös se. Silloin ihminen on oikealla tiellä. Ei niitä lapsia kannata sen takia tehdä, että muutkin tekee.

Vierailija
89/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:05"]

Ymmärrän,ettei kaikilla ole mahdollisuutta saada lapsia,jos vaikka ei ole oikeanaista miestä löytynyt. Mutta eipä nyt kannattaisi heittäytyä ihan niitä moittimaan, jotka lapsia haluavat ja saavatkin.Meillä ne on olleet enemmänkin lahja kuin tekemällä tehtyjä. Jos kaikki ajattelisivat niin,ettei tänne maailmaan kannata muksuja tehtailla,niin sukupuuttoon tässä kuolisi ihmiskunta. Meillä ei aina ole todellakaan ollut ruusuilla tanssimista ison perheen kanssa, mutta kyllä enemmän olen saanut kokea heistä iloa kuin murhetta. Taloudellisesti tiukoilla eläminenkin pitää nöyränä ja elämänarvot pysyy oikeissa mittasuhteissa ku ei aina kaikki tule hopeatarjottimella :) Oppii myös luottamaan Taivaan Iskään, joka pitää huolta omistaan.

[/quote]

Eikä kuolisi, koska afrikka on täynnä nälkään kuolevia lapsia. En ymmärrä, miksi heitä ei voi siirtää tänne länsimaihin ja täällä lopettaisiin lapsienteko. Monessa maassa on perheessä 20 lasta, koska miehellä on useampi vaimo ja lapsia heillä monta. Kyllä lapsia riittää, mutta elintasoa pitäisi tasata ja siirtää nämä lapset Suomeen ja kieltää suomalaisilta lapsien teko.

Vierailija
90/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuvaamasi kaltaisia ihmisiä on. Heihin törmää irl ja täällä valittamassa, kun ovat joutumeet samaan tilaan lapsen kanssa.

Vierailija
91/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 09:42"]

Tässä on tosielämästä kaksi tapausta

a. perheellinen nainen keski-iässä. Herää ja huomaa yhtäkkiä, että lapset on maailmalla ja uhrasi itsensä aivan turhaan. Mies lähtee, kun nainen eli vain lapsilleen. Elää katkeroituneena yksin ja suree elämätöntä elämää ja katuu, kun teki lapsia ja jätti miehen huomioimatta ja ei elänyt omaa elämäänsä, eikä edennyt urallaan.

b. vela, joka herää keski-iässä. On edennyt urallaan, parisuhde on säilynyt tuoreena ja jännittävänä. Elämässään on saanut kokea paljon ja matkustella ja hemmotella itseään. On ollut aikaa kehittyä ihmisenä ja opiskella ihmistuntemusta ja etsiä sisäisiä voimavarojaan. Hän huokaisee miehensä kanssa, kuinka onnellinen on, kun ei ole väsynyt vuosien yövalvomisista ja kroppa on hyvässä kunnossa, kun raskaudet eivät ole sitä pilanneet ja rikkoneet. Yhdessä he miettivät, mitä kivaa vielä voisi elämässään tehdä.

Ja tämä on totisinta totta tosielämässä

[/quote]

c) perheellinen nainen keski-iässä. Viisitoista vuotta "tuhrattu" viiden lapsen kanssa, välillä iloa kokien, välillä epätoivoa. Nyt voi hyvin mielin suuntautua uuteen, keksiä itselleen ammatti, ruveta meikkaamaan ja huoltamaan kuntoaan, tanssimaan ja katselemaan ympärilleen jos löytyisi joku kivempi uros jakamaan sitä loppuelämää. Tässsähän eletään parasta aikaa elämässä eikä se mennytkään ole mihinkään hukkaan heitetty!

t. Nainen 46v

Vierailija
92/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sulla on ihan hyviä ajatuksia. Mä oon juuri tuollainen ihminen jota kuvailit joten kerron mielelläni oman näkemykseni. 

Kyllä olen lähes kolmekymppinen nainen jolla ei ole lapsia. Mutta totuus on että haluaisin niitä. Vietän aikani matkoilla ja kulttuurin parissa, ystävien kanssa ja luulen että elämäni näyttää juuri tuollaiselta huolettomalta ja itsekkäältä mutta ei se ole. Meidän perheessä ongelma on se että vakituisia töitä on vaikea saada. Tuollainen epäluottamus saa ihmisen taantumaan. En viitsi turhaan kiusata itseäni ajatuksella perheestä kun tiedän etten sitä kuitenkaan nyt saa. Ja istun sitten baareissa drinksulla ystävien kanssa että olisi elämässä jotain sisältöä ja odottelen laman loppumista  :) Olen koulutettu nainen enkä lähde keikkatiskaajaksi enää siksi että jostain pitäisi väkisin rahaa saada. Mutta oon melko varma että jos vakituinen työsuhde pamahtaa jostain firmasta niin kyllä niitä lapsia sitten alkaisi tulla ja voisi tulla useampiakin.  

Nykypäivänä lapseton 35v ei tarkoita etteikö hän ehtisi saada vielä kolmekin lasta. Maailma on muuttunut ja ihmiset myös elävät pidempään. Lapsia ei ole kiire tehdä kakskymppisinä. Ja ehkä tää sukupuoli toipuu myös avioerokriisistä ja on muutenkin vähän varautunut perheen perustamisen suhteen. Se ei kuitenkaanttarkoita etteikö sitä haluttaisi. 

Vierailija
93/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta et ole saanut elää hauskaa elämää matkustellen ja hankkien kokemuksia, vaan olet nyykkinyt kotona perseitä pesten ja suppoja tuhertaen." - kokemuksia ne ovat siinä missä matkustelutkin, joita ehtii kyllä siinä ohessa ja ennen ja jälkeen tekemään vaikka miten paljon. Kyllähän se niin päin on, että perheellisellä, joka elää aktiivista elämää, on monipuolisempi kokemus kuin sillä, joka perheettömänä elää aktiivista elämää. Yksi olennainen puoli perheettömältä puuttuu.

Vierailija
94/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 09:25"]

Velojen koirailmiö on kyllä jännä. Ei kaivata lapsia mutta sitten se koira on kuitenkin aivan lapsen asemassa? 

[/quote]

Lapsi ei kyllä voisi koskaan korvata koiraa.

Vierailija
95/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:57"]

[/quote]

Mutta vela kasvaakin naisena ja itsenään ja löytää sisäisen lapsensa ja vanhana on kehittynyt itsessään ja kasvanut minuudessa.

Ei velan tarvitse kääntyä kehenkään muuhun päin ja pitää huolta muista, koska velan elämä keskittyy minuuteen ja minuun itseeni ja minun kasvuun ja minun kehitykseen ja minun nautintoon.

Vela ei ole itsekäs ja sisäänpäin kääntynyt, vaan kasvaa minänä ja kehittää minää ja etsii sisältään suurta salaisuutta

[/quote]

Jep, 38-vuotiaana vuotiaana velalle muodostuu sädekehä pään yläpuolelle ja oppii levitoimaan. Vmp.

Vierailija
96/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen lukenut merkittävissä asemissa olleiden syntymäpäivähaastatteluja, ikää siis 60-vuotiaasta ylöspäin, lähes poikkeuksetta sanovat omien lasten olevan paras saavutuksensa. Näin sekä miehet että naiset. Lapsiaan arvostaa aina vain enemmän, kun ikää kertyy.

Vierailija
97/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi terveydentilani takia saada lapsia, vaikka haluaisinkin. Pidän lapsista ja ehkä jossain vaiheessa saatan tehdä lasten kanssa töitäkin, jos vain töitä on tarjolla. Nyt teen töitä vanhusten parissa ja pidän siitäkin työstä. Hoidan ja avustan vanhuksia, oli heillä omia lapsia tai ei. Mutta se on todettava, ettei aikoinaan lapsia saaneiden vanhusten jälkipolvia kovin usein osastolla näe... Hoitaja siis heidät siellä hoitaa, eivät omat lapset.

Kyllä meihin lapsettomiin mahtuu yhtälailla ajattelevia, tuntevia, surevia, iloitsevia ja sisäisesti kasvaneita ihmisiä kuin lapsiperheellisiinkin. Tuntuu aina kurjalta, kun sanotaan, ettei ihminen kasva kuin oman lapsensa kautta. Toki lapsi kasvattaa, mutta omasta mielestäni ihminen kasvaa koko elämänkaarensa ajan, oli lapsia tai ei.Kasvulle pitää antaa mahdollisuus.

Suru ja kipu kasvattavat myös ja omien kipeiden asioiden läpikäyminen tuo työhönkin näkökulmaa, kun pystyy asettumaan toisen asemaan helpommin. Välillä tuntuu moni valittaa ihan turhaan, useimmilla asiat ovat ihan hyvin. Kun oikeasti menettää jotain todella suurta, niin elämästä kummasti katoaa kiire ja pienet vastoinkäymiset eivät tunnu enää miltään.

Vierailija
98/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 08:38"]

[/quote]

[/quote]vnahainkodeissa sun muissa tuollaisissa on paljon vanhuksia joita lapset ei käy koskaan katsomassa, sitten on niitä jotka käy joskus kun omatunto alkaa kolkuttamaan

Vierailija
99/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:31"]

Kun olen lukenut merkittävissä asemissa olleiden syntymäpäivähaastatteluja, ikää siis 60-vuotiaasta ylöspäin, lähes poikkeuksetta sanovat omien lasten olevan paras saavutuksensa. Näin sekä miehet että naiset. Lapsiaan arvostaa aina vain enemmän, kun ikää kertyy.

[/quote]

Niin koska sitenkuuluu sanoa. Sitä odotetaan sen ikäisiltä ihmisiltä. Muutoin on kylmä ja paha ihminen. Tuollaiset haastattelut nyt ovat hevonpaskaa puolin ja toisin, sen enempää asianomaista, toimittajaa kuin lukijoitakaan ei kiinnosta, mutta ne nyt vaan kuuluu tehdä, koska niin on tehty aina ennenkin.

Vierailija
100/128 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun lapsetonta elämää kuvaillaan aina jatkuvana biletyksenä, ryyppäämisenä ja ympäriinsä panemisena. Jos elää tuollaista elämää 20-30 vuotiaana, niin todennäköisemmin päätyy kyllä äidiksi kuin velaksi. Halusi tai ei. Tarpeeksi kauan kun nai ympäriinsä humalassa, tulee varmaan raskaaksi.

Itse en halua lapsia, koska en pidä lapsista. En halua olla äiti, en mummu. Lapsettomuuteni ei johdu siitä, että lapset estäisivät minua bilettämästä, vaan siitä etten koe saavani lapsilta mitään.

Joten kaikille niille ihmisille, jotka ryntäävät tänne aina sanomaan, että "elin lapsetonta elämää päälle kolmekymppiseksi, enkä olisi kyllä jaksanut enää bilettää, joten en koe jääväni mistään paitsi nyt kun minulla on lapsia"... Te ette ymmärrä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta mitään. Luulette ymmärtävänne, muttette ymmärrä. Minä halveksun tuollaisia ihmisiä, jotka juhlivat läpi nuoruutensa ja hankkivat sitten lapsia kun eivät muutakaan täytettä elämäänsä keksineet, ja luulevat sitten olevansa muita parempia, kun ovat äityliinejä.

Ainakaan tämän velan elämään ei ole koskaan kuulunut bilettäminen ja ryyppääminen, vaan lähinnä itsensä sivistäminen, jotta voisi olla mahdollisimman paljon hyödyksi tässä maailmassa. Ja varmaan olisin helvetisti parempi äiti, kuin nämä vuosikausia bilettäneet horot, jos vaan lapsia haluaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi