Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 vuotias tyttö herää JOKA aamuyö klo 4 eikä saa enää unta. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
12.11.2020 |

Annoin melatoniinin siinä toivossa että auttaisi, ei uttanut. Käy arkisin nukkumaan klo 21 ja viikoloppuisin/lomilla klo 22-22.30, kännykän luovuttaa arkisin yöksi pois.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja on perinnöllistä tuo aamuvirkku! Ei auta lääkärikään. Mulla uni rytmi vaihtelee ilta-yövirkusta aamuvirkkuun.

...Mulla uni rytmi vaihtelee ilta-yövirkusta aamuvirkkuun. Kuulosta, että on keksitty uusi termi unirytmin puutteelle.

Vierailija
82/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin nukkumaan sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile valeriaanaa, Lunixen nimellä löytyy apteekista.

Vierailija
84/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini ei pidennä yöunta, saattaa lyhentääkin.

Olen huomannut omalla kohdallani että unirytmin aikaistaminen saattaa johtaa liian aikaiseen heräämisen. Silloin pitää myöhentää nukkumaanmenoa, etsiä se sopiva rytmi jolla saa eniten unta.

Vierailija
85/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huoneilma on huono ja vaikutus ilmenee aina tiettyyn aikaan. En asu omakotitalossa, mutta meillä kerrostalossa, kun ilmastointi on pienellä yöaikaan, niin herään lähes joka yö tuskallisen nihkeään oloon, ilma on raskas - tulee vähän sademetsämöinen olo. Auttaa, kun käyn vähän muualla asunnossa hiippailemassa, että saan sen nihkeän hikisen olon viilennettyä. Sitten nukun taas.

Vierailija
86/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on muutto vasta ollut, niin johtuu varmaankin siitä, joskus vie aikaa se että tottuu uuteen asuntoon, ihmiseen tiedostamatta vaikuttaa moni asia mm. se että uusi asunto ei haise vielä kodille (itse tosin olen muuttaessani ihan tiedostanutkin tämän seikan, että asunto haisee kuukausia "väärälle", ei turvalliselle).

Vierailija
87/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko hormonitoiminnan muutokset aiheuttaa univaikeuksia? Kun 12-vuotiashan alkaa olla pian murrosikäinen.

Muistan, että mulla alkoi kauheat univaikeudet 13-vuotiaana. Mitään muita elämänmuutoksia siinä ei ollut kuin murrosikään liittyvät asiat. En ole päässyt uniongelmista eroon, vaan ne kiusaavat yhä kausittain (jo 15. vuotta). Kannattaa siis puuttua ongelmiin varhain, etteivät kroonistu. Mulla ei ollut ketään, kuka olisi ollut kiinnostunut auttamaan, joten ongelmat jäivät hoitamatta. Aikuisiällä olen yrittänyt, mutta ei ole löytynyt apua.

Vierailija
88/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ysiltä nukkumaan?!

Vierailija
89/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

h

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään jatkunut ja jos pitkään, niin mitä lääkäri on sanonut?

Alkoi kesällä pian sen jälkeen  kun muutimme, en tiedä voisiko olla jotain ihme muuttostressiä vaikkakaan ei mitenkään muuttoa vastustanut tai pelännyt. Vanhaan kotiinkin vain 2km :D

Ap

Stressaantunut ihminen herää aamuneljältä. Hän on muutosta stressattu, masentunut ja ehkä suree. Ei 12 v ole voinut tietää, millaista se tulee olemaan, siksi ei ole vastustanutkaan. Ja ehkä on kovin kiltti. Ei mitään väliä että on 2 km, ihan vieras väärä paikka, ei oma koti.

Lisäksi, mikä oli syy muuttoon, sekin voi stressata. Joutuiko vaihtamaan koulua tai menetti kaverin naapurista, se voi stressata.

Mikä nyt stressiin auttaa yleensäkään, keskustelu, aika, ulkoilu, illan rauhoittaminen, pelkojen kuuleminen ja hälventäminen. Hänellä on nyt turvattomuutta ja menetystä. Ei sitä käsketä eikä lääkitä pois tuosta vaan napsauttamalla.

Vierailija
90/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutitte. Herättäisikö jokin ääni tms hänet aina tuohon aikaan?  Onko huone kaukana teidän huoneestanne?

Kuten jo mainitsin talo pitää ääniä, suurin osa mekkalasta  kuuluu kuitenkin keittiöstä (lattia paukkuu kuin joku hyppisi siinä,jäääkappi korisee ja  huokailee) joka on makuuhuoneemme vieressä kun taas tytön huone on käytävän päässä, eikä keittiön äänien pitäisi kuulua sinne. En keksi mitään  kovaa ääntä joka toistuisi joka yö klo 4 kuuluen vain lapsen huoneeseen...

Ap

Mihin aikaan posti jaetaan?

Jos on jotenkin herkistynyt kun posti jaetaan vaikka 4.30 niin on alkanut heräämään ennen sitä.

Palaako se vessan valo koko yön? Valonlähde ei ole hyvä asia. Voisiko joku sammuttaa sen kun tyttö on nukahtanut?

Vierailija
91/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö hän ysiltä nukkumaan?! Aivan liian aikaisin. Hän on esiteini, murrosiän hormonitoiminta lähtenyt käyntiin. Näin tutkimuksen että siihen liittyy, että iltanukkuminen venyy ja aamunukkuminen venyy. He valvoisivat illalla ja nukkuisivat aamusta. Liittyi jotenkin vuorokausirytmiin ja aivojen kehitykseen. On sun eka, niin et tiedä vielä, että teinit elää eri vuorokausirytmissä, ja on ihan normaalia (vaikka välillä raivostuttavaa).

Vierailija
92/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kännykkä (sininen valo) pitäisi laittaa pois 2h ennen unia? Tulee mullekin lisäksi mieleen pelot.

Mulla ainakin on sinisen valon suodatin aina käytössä.

Vierailija
93/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutitte. Herättäisikö jokin ääni tms hänet aina tuohon aikaan?  Onko huone kaukana teidän huoneestanne?

Kuten jo mainitsin talo pitää ääniä, suurin osa mekkalasta  kuuluu kuitenkin keittiöstä (lattia paukkuu kuin joku hyppisi siinä,jäääkappi korisee ja  huokailee) joka on makuuhuoneemme vieressä kun taas tytön huone on käytävän päässä, eikä keittiön äänien pitäisi kuulua sinne. En keksi mitään  kovaa ääntä joka toistuisi joka yö klo 4 kuuluen vain lapsen huoneeseen...

Ap

Mihin aikaan posti jaetaan?

Jos on jotenkin herkistynyt kun posti jaetaan vaikka 4.30 niin on alkanut heräämään ennen sitä.

Palaako se vessan valo koko yön? Valonlähde ei ole hyvä asia. Voisiko joku sammuttaa sen kun tyttö on nukahtanut?

Neljän aikaan uni voi olla kevyempi, stressin tai muun takia. Ehkä jaetaan posti (luukun kolina ääni johon ei ole tottunut), naapuri lähtee töihin (outo ääni hissi tai auton ovien pauke ja kaasuttelu) läheisen kaupan jakekuautojen ralli tai piippailu. Jos on vähän oudot äänet, havahtuu ettei ole turvallista ja jotain tapahtuu.

Sen sijaan appivanhemmat pystyivät nukkumaan läpi kukkuvan seinäkellon mekkalan, kun oli tuttu ja turvallinen ääni.

Vierailija
94/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esimurrosikäinen, vauvasta asti uniongelmista kärsinyt tyttö, ja nämä keinot kaikista lukuisista kokeilluista ovat tuoneet rauhalliset ja sopivan pitkät yöunet: painopeitto, ja se että saa arkenakin valvoa pidempään (menee nukkumaan klo 22).

Vierailija
95/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka äiti alkaa ensimmäisenä antamaan lapselle jotain itsetohtorointilääkkeitä.

Häntä stressaa ja pelottaa jokin, anna kömpiä viereesi nukkumaan silloin neljältä. Toisen läheisyys parantaa unta ja rauhoittaa pelkoa.

Anna lukea sängyssä pidempään. Ei nuorta voi enää nuijanukuttaa yhdeksältä. Aikuisten kahdenkeskiset iltapuuhat on tuossa vaiheessa historiaa.

Vierailija
96/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kommentoijat eivät lue aiempia viestejä? Eikös ap sanonut, että ovat muuttaneet rivarista omakotitaloon? Että mikään postiluukun kolina tai äänet naapurista tuskin herättävät tyttöä neljältä aamulla.

Vierailija
97/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita se töihin aamuvuoroon

Vierailija
98/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kommentoijat eivät lue aiempia viestejä? Eikös ap sanonut, että ovat muuttaneet rivarista omakotitaloon? Että mikään postiluukun kolina tai äänet naapurista tuskin herättävät tyttöä neljältä aamulla.

Mä asun omakotitalossa. Naapuri lähtee aamuvuoroon neljän jälkeen, paukuttelee auton ovia ja sen auto kiljuu. Niiden autot on mun makkarin seinän takana. Myös postilaatikot on siinä.

Jos vieressä on kauppa, jakeluautojen peruutuksesta tulee aamuisin h#lvetillinen piipitys.

Vierailija
99/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää laittaa nukkumaan jo ysiltä?

Vierailija
100/118 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää laittaa nukkumaan jo ysiltä?

Varmaan että äiti saa omaa aikaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän