Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 vuotias tyttö herää JOKA aamuyö klo 4 eikä saa enää unta. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
12.11.2020 |

Annoin melatoniinin siinä toivossa että auttaisi, ei uttanut. Käy arkisin nukkumaan klo 21 ja viikoloppuisin/lomilla klo 22-22.30, kännykän luovuttaa arkisin yöksi pois.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa. Auttaa stressiin ja parantaa unta. Nykylapset liikkuu liian vähän.

Vierailija
42/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutitte. Herättäisikö jokin ääni tms hänet aina tuohon aikaan?  Onko huone kaukana teidän huoneestanne?

Kuten jo mainitsin talo pitää ääniä, suurin osa mekkalasta  kuuluu kuitenkin keittiöstä (lattia paukkuu kuin joku hyppisi siinä,jäääkappi korisee ja  huokailee) joka on makuuhuoneemme vieressä kun taas tytön huone on käytävän päässä, eikä keittiön äänien pitäisi kuulua sinne. En keksi mitään  kovaa ääntä joka toistuisi joka yö klo 4 kuuluen vain lapsen huoneeseen...

Ap

Siirrä patja huoneesi lattialle, jos nukkuu siellä paremmin on huoneessa jotain vikaa, melu, liian kylmä tai kuuma, home... Jos nukkuu yhtä vähän muussa tilassa, niin myöhemmin nukkumaan, ehkä ei enää tarvitse niin paljon unta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt  lääkärissä mutta ajattelin että koululääkärille olisi hyvä varata aikaa, koska tämä on joka öinen ilmiö eikä näytä menevän ohi. Tyttöraasu on niin uupunut, kun kello soi 6.00 ja on neljästä asti pyörinyt sängyssään...

Ap

Mille ihmeen koululääkärille? Semmoinen nähdään koulussa kerran vuodessa, kun hän käy tekemässä lakisääteiset ikävuositarkastukset. Muuten lapset käyvät lääkärissä ihan kuten muutkin eli terveyskeskuksessa tai yksityisellä.

T. Ope

Ihme ylimielinen vastaus opettajalta joka ei selkeästi tiedä mistään mitään.

Vierailija
44/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan ikävaiheeseen liittyvä juttu. Itse saman ikäisenä odotin aina oven raossa että vanhemmat tulevat töistä kotiin. Kuvittelin tuntevani jotain pahaa siinä asunnossa. Me ei siinä vuotta kauempaa asuttukaan.

Vierailija
45/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tuollainen unirytmi nuorena, en oikeastaan tiedä miksi. Nykyään nukun vaikka puoleen päivään asti, tosin joskus jos luen pelottavia juttuja netistä niin heräilen aamuyöllä ja nukun tosi kevyesti. Kai se on joku stressijuttu. Melatoniinia ei ehkä kannata ottaa, itsellä se helpottaa nukahtamista mutta herään muutaman tunnin kuluttua enkä saa enää unta.

Vierailija
46/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama homma. Rivitalossa uskalsin nukkua pimeässä ja nukuin hyvin, mutta muuton jälkeen tarvitsin tosi paljon valoa enkä nukkunut hyvin.

Voiko syy olla joku pelottava video minkä katsonut ja siitä jääny traumat?

Vierailija
47/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lukioaikana stressaava elämänvaihe (masennus, anoreksia, kirjoitukset), jolloin heräsin klo 3.30-5 aikaan. Menin illalla varhain nukkumaan, mutta en saanut millään unta aamuyöstä, ajatukset kiersi yhtä kehää. Kun asiat alkoi menemään paremmin, niin univaikeudet helpotti. Se tunne kun tiedät, että muut nukkuu, itse oot väsynyt, mutta et saa unta, on tosi piinaavaa henkisesti.

Minulla samat kokemukset. Anoreksia. Mielellään meni illalla nukkumaan, vatsa ensin täyteen cola-light juomaa. Sitten aamulla heräsi varhain koska odotti sitä että saa syödä. Tiedän että kuullostaa hullulle terveistä, mutta niin se oli. Jopa viikonloppuna nousin aikaisin ja pidin rytmin ja lenkkeilyt yllä.

Vierailija
48/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko talossa kummitella neljän aikoihin

Vierailija
49/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalehden aamujakaja saattaa herättää aamuyöstä.

Itse nukahdan helposti, kun laitan radion päälle, äänen hiljaiselle ja 30 minuutin ajastuksella virrankatkaisun. Nukahdan aina nopeasti, ohjelmasta riippumatta.

Vierailija
50/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tytön huonetta tuuletettu ennen unia? Onko talossa millainen ilmanvaihto ja milloin viimeksi vaihdettu suodattimet yms? Tuohon aikaan aamusta voi olla jo aika tunkkaista.

Iltapala ennen unia on tärkeää sekin.

Tyttö voisi mennä hieman myöhemmin nukkumaan, että on  kunnolla väsynyt. 

Ulkoileeko hän yhtään? Koulumatkat? Käy kanssasi vaikka pienen iltalenkin? Se on hyvä unilääke sekin.

Hieman lapsellinen idea, mutta verkkokaupoista voi tilata kattoon heijastettavan tähtitaivaan tai valokarusellin, jolloin huoneessa pyörii söpöjä hahmoja eli jotakin sellaista, mikä keskittää tytön ajatukset katselemaan niitä ja mikä voi auttaa unen saamisessa takaisin.

Jätä ne melatoniinit pois. Ei vielä hänen ikäiselleen, please

Jos ei koe liian lapselliseksi vaan söpöksi niin on sellaisia kilpikonnaleluja, jotka voi ottaa sänkyyn ja heijastavat valoa ja myös soivat rauhoittavasti. 

Vierailija
51/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tytön pitää nousta klo 6:00? Onko pitkä matka kouluun, kuljetus tms? Yleensä koulut alkavat klo 8-9. Miksi pitää niin aikaisin nousta, en ymmärrä? 12-vuotias osaa itse nousta ja tehdä aamupalan sekä lähteä kouluun.

Vierailija
52/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 50 viestiä ennen kuin kummitukset mainittiin.

Vierailija
53/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille riittää sen pituiset unet.

Vierailija
54/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tytön pitää nousta klo 6:00? Onko pitkä matka kouluun, kuljetus tms? Yleensä koulut alkavat klo 8-9. Miksi pitää niin aikaisin nousta, en ymmärrä? 12-vuotias osaa itse nousta ja tehdä aamupalan sekä lähteä kouluun.

Klo 6 ei ole aikaisin. Kivempi se on että kerkiää rauhassa vaikka syödä aamupalan, käydä pesulla jne. Itse nousen ylös klo 5 vaikkei työt ala ku vasta klo 7.saa rauhassa valmistautua päivään.

Vierailija
55/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei selvinnyt nyt, onko tyttö väsynyt päivisin vai ei? Jos ei, niin ongelmaahan ei ole. Valvoo illalla vaan vähän pidempään. Jos taas väsyttää, niin sitten pitää selvitellä enemmän.

Klo 21 on aikainen nukkumaanmenoaika 12-vuotiaalle, vaikka av-mammat aina kertovatkin lastensa menevän aikaisin nukkumaan ja nukkuvan 10-12h yössä. Mun 8-vuotias menee koukupäivinä nukkumaan klo 21-22 ja herää kuudelta.

Sille joka ihmetteli miksi lapsi herää kuudelta, niin ihan normaali aikahan tuo on. Jos koulu alkaa esim. 8:00 ja bussi lähtee 7:15. Oma lapseni tosin asuu 2 min kävelymatkan päässä koululta, mutta haluaa herätä aikaisin että ehtii aamulla olla.

Vierailija
56/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin melatoniini teki tuota että auttoi kyllä nukahtamaan, mutta saman tien kun vaikutus lakkasi - bling! Ja hereille aamuyöstä.

Vierailija
57/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääkö vain arkisin aamuyöstä vai myös viikonloppuisin ja lomalla?

Vierailija
58/118 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapalaksi puuroa tai kananmuna. Nukkumaan klo 21.30-22. Sauna iltaisin tuo hyvät unet. Painopeittokin voisi auttaa.

Vierailija
59/118 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma kun lapsi kerran nukkuu 7h yössä? Unen tarve voi nyt olla hetkellisesti pienempi, esim. hormonivaihetlun takia, mutta vuoden päästä jo nukuttaisiinkin kellon ympäri. Melatoniini voi aiheuttaa yöheräilyä, joten se nyt ainakin ihan ensimmäiseksi pois.

Vierailija
60/118 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lääkäri käski ensin kokeilla melatoniinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi