Mies syytää rahansa eksälle, mutta ei auta minua
Meillä on miehen kans pieni lapsi ja oon kotihoidontuella. Miehellä on hyvät tulot. Miehellä on entisestä suhteesta teini-ikäinen lapsi, josta maksaa hyvät elarit + maksaa puhelinlaskun ja vakuutuksen + laittaa säästötilille rahaa. Näiden lisäksi antaa käyttörahaa joka kuukausi. Lokakuussa on antanut 100 € käyttörahaa. Äidillään ei ole minkäänlaisia asumiskustannuksia (asuu rikkaan miehensä talossa) eikä siltikään anna teinille rahaa.
Noh. Mulla on tilanne, että tuli veromätkyt viime vuodelta, kun vielä kävin töissä. Ja tulot tällä hetkellä olemattomat. Pyysin mieheltä, että voisko auttaa tässä tilanteessa, kun multa puuttuu 200 €, että saisin ne mätkyt maksettua. Alko syyttely, että voi jumalauta, miksen oo hoitanu asiaa sinne viime vuonna. Kerroin, että oon soittanu sinne ja muuttanu viime vuonna veroprosentin ku jäin töistä pois. Tästä tuli iso riita. Aiemmin en ole häneltä pyytänyt kertaakaan apua, olen käyttänyt säästöni ja osallistun kodin menoihin. Ei tunnu aivan oikealta tämä ja nyt ku tätä kirjoittaa, niin alkaa enempi tympäseen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi pienen lapsesi isä?
Ei
Vierailija kirjoitti:
Myy persettä jos rahasi eivät riitä. Mikä velvollisuus miehellä on muka elättää aikuista ihmistä ja tukea rahallisesti? Lapsia hänellä on velvollisuus tukea, sinua ei.
Avioliitto. Onko tuttu sana? Siinä puolisoilla on elatusvelvollisuus.
Tässä paistaa mun mielestä se, että AP ei vain hyväksy sitä että miehen teini saa niin paljon rahaa vaikka AP:n mielestä se kaikki raha pitäisi käyttää häneen itseensä ja lapseensa.
200 euroa tuntuu niin mitättömältä summalta ja toiseksen tieto mätkyistä on tullut jo kuukausia sitten joten mätkyn olisi voinut maksaa osissa siten että nyt se olisi jo maksettu!
Ja toisekseen, vaikuttaa siltä että tämä teini on miehellesi tärkeämpi kuin teidän yhteinen mutta kyllähän teinit enemmän kuluttaakin kuin taapero.
Vierailija kirjoitti:
Myy persettä jos rahasi eivät riitä. Mikä velvollisuus miehellä on muka elättää aikuista ihmistä ja tukea rahallisesti? Lapsia hänellä on velvollisuus tukea, sinua ei.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän aloittajaa. Moka verotuksessa on jo tapahtunut ja sille ei voi mitään. Nyt apua pyytäessä sitä ei saa vaikka kyseessä on oma aviopuoliso! Kyse on kuitenkin hikisestä 200 eurosta, jonka aloittaja voi maksaa vaikka takaisin joskus. Avun pyytäminen raha-asioissa on aika ison kynnyksen takana, juuri tämän syyllistämisen takia. Kaikkein vähiten sitä syyllistämistä haluaa kuulla rakkaalta puolisoltaan.
Itselläni on mies jonka kanssa on jo sovittu, että kun tulen raskaaksi ja saamme lapsen, niin jään siitä eteenpäin kotiin. Mies maksaa kaikki talouskulut ja menot, mm. ruoat ja elintarvikkeet. Maksaa minulle vielä kuukausittain rahaa omaan käyttöön, jonka voin laittaa säästöön tai käyttää miten haluan. En todellakaan käytä säästöjäni siihen, että ylläpidän talouttamme. Voin mennä takaisin töihin myöhemmin kun lapset ovat isoja.
Hankkikaa nyt oikeasti mies, joka pystyy elättämään perheensä ne muutamat vuodet. Ihan oikeasti kuka maksaa puolet kaikesta kun on kotona lasten kanssa?
En ole sanonut, että maksan puolet kaikesta vaan, että olen osallistunut kuluihin.
Käytäntönne kuulostaa reilulta. Paljonko miehesi on luvannut maksaa sinulle kuukausittain?Ap
Viittasin tuolla puolet kuluista kuittaamisella niihin naisiin, jotka oikeasti tekevät niin, en periaatteessa sinuun. Mutta vaikka kuinka et osallistuisi ihan kaikkiin kuluihin kotona, niin minun jakeluun ei mene minkälainen mies ei voi auttaa 200 euron verran, kun oikeasti olisi tarvetta.
Mies maksaa minulle (riippuen sen hetken taloudellisista menoista) 500-1000 euroa kuukaudessa, sovimme tarkan summan sitten kun se on ajankohtaista. Tästä rahastahan ei mene mitään lapsesta johtuviin kuluihin, ellen välttämättä halua ostaa jotain tarpeetonta tilpehöörää, sen maksan toki sitten itse.
Idea tuossa on, että en joudu käyttämään säästöjäni elämiseen, koska eron sattuessa olen jo aika paljon häviöllä jos olen joutunut maksamaan kuluja ja käyttämään säästöjäni omiin juttuihini. Samoin olen jo hävinnyt kun en voi kerryttää eläkettä. Kerrytän sitä sitten omatoimisesti säästämällä miehen antamista rahoista.
Ei mene minunkaan järkeen. Huh tuntuu hurjalta summalta, kun äitiyspäiväraha on kuitenkin aika iso (siis jos ollut hyväpalkkaisessa työssä), tää kotihoidontuki, joka maksetaan hoitovapaan ajalta, on aivan olematon. Saatko äitiysvapaan ajaltakin tuon?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti oot muuttanunt veroprosentin ihan liian pieneksi kun jäit töistä pois jos kerran nyt mätkyt pitää maksaa eli mies on oikeassa, et ole hoitanut asiaasi alun perinkään
No ihan kuule verovirkailijan kanssa tilanne käytiin läpi ja kaiken piti olla kunnossa! Ja miehellä kyllä itselleenkin tuli veromätkyjä, mutta hänen kohdallaan ei tietenkään ollut kyseessä oma huolimattomuus ;)
Tästä on tullut kyllä hieno naistenlynkkauspalsta.Ap
No jotain oot jättänyt ilmoittamatta. Lomarahat tai jotain muita tuloja jos kerran isommatkin mätkyt napsahti. Ei siihen lynkkausta tarvita.
Ja itsekin alat lynkkaamaan kaikkia jotka eivät ole samaa mieltä kanssasi vaan kertovat että kyllä mies saa omalle lapselleen maksaa vakuutuksia, puhelinlaskuja ja jopa antaa käyttörahaa
Ootko vähän yksinkertainen vai etkö tiedä, että lomarahat ym. näkyy tiedoissa, jotka menee palkanlaskennasta verottajalle? :D
Ap
Sinuna en ihan hirveen kovaan ääneen huutelisi ketään yksinkertaiseksi. Sinä oot kumminkin meistä se joka on kusessa parin sadan euron takia ja syytät siitä sitä että mies huolehtii lapsistaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti oot muuttanunt veroprosentin ihan liian pieneksi kun jäit töistä pois jos kerran nyt mätkyt pitää maksaa eli mies on oikeassa, et ole hoitanut asiaasi alun perinkään
No ihan kuule verovirkailijan kanssa tilanne käytiin läpi ja kaiken piti olla kunnossa! Ja miehellä kyllä itselleenkin tuli veromätkyjä, mutta hänen kohdallaan ei tietenkään ollut kyseessä oma huolimattomuus ;)
Tästä on tullut kyllä hieno naistenlynkkauspalsta.Ap
No jotain oot jättänyt ilmoittamatta. Lomarahat tai jotain muita tuloja jos kerran isommatkin mätkyt napsahti. Ei siihen lynkkausta tarvita.
Ja itsekin alat lynkkaamaan kaikkia jotka eivät ole samaa mieltä kanssasi vaan kertovat että kyllä mies saa omalle lapselleen maksaa vakuutuksia, puhelinlaskuja ja jopa antaa käyttörahaa
Ootko vähän yksinkertainen vai etkö tiedä, että lomarahat ym. näkyy tiedoissa, jotka menee palkanlaskennasta verottajalle? :D
Ap
Sinuna en ihan hirveen kovaan ääneen huutelisi ketään yksinkertaiseksi. Sinä oot kumminkin meistä se joka on kusessa parin sadan euron takia ja syytät siitä sitä että mies huolehtii lapsistaan...
Voin kyllä sipistäkin kyseisen asian.
Ap
Kukaan täysjärkinen mies ei tuollaiseen järjestelyyn oikeasti suostu.