Mies syytää rahansa eksälle, mutta ei auta minua
Meillä on miehen kans pieni lapsi ja oon kotihoidontuella. Miehellä on hyvät tulot. Miehellä on entisestä suhteesta teini-ikäinen lapsi, josta maksaa hyvät elarit + maksaa puhelinlaskun ja vakuutuksen + laittaa säästötilille rahaa. Näiden lisäksi antaa käyttörahaa joka kuukausi. Lokakuussa on antanut 100 € käyttörahaa. Äidillään ei ole minkäänlaisia asumiskustannuksia (asuu rikkaan miehensä talossa) eikä siltikään anna teinille rahaa.
Noh. Mulla on tilanne, että tuli veromätkyt viime vuodelta, kun vielä kävin töissä. Ja tulot tällä hetkellä olemattomat. Pyysin mieheltä, että voisko auttaa tässä tilanteessa, kun multa puuttuu 200 €, että saisin ne mätkyt maksettua. Alko syyttely, että voi jumalauta, miksen oo hoitanu asiaa sinne viime vuonna. Kerroin, että oon soittanu sinne ja muuttanu viime vuonna veroprosentin ku jäin töistä pois. Tästä tuli iso riita. Aiemmin en ole häneltä pyytänyt kertaakaan apua, olen käyttänyt säästöni ja osallistun kodin menoihin. Ei tunnu aivan oikealta tämä ja nyt ku tätä kirjoittaa, niin alkaa enempi tympäseen.
Kommentit (128)
Miehesi rakastaa ensimmäistä perhettään eikä sinua ja lastanne. Sellaista se on.
Sovi verottajan kanssa maksuaikataulusta ja maksa kotihoidontuella mätkyt sillä aikataululla kun pystyt. Et tietenkään sitten paljon pysty osallistumaan yhteisiin menoihin. Jos mies haluaa muutakin ruokaa kuin kaurapuuroa, niin maksanee kauppaostokset.
Vierailija kirjoitti:
Sovi verottajan kanssa maksuaikataulusta ja maksa kotihoidontuella mätkyt sillä aikataululla kun pystyt. Et tietenkään sitten paljon pysty osallistumaan yhteisiin menoihin. Jos mies haluaa muutakin ruokaa kuin kaurapuuroa, niin maksanee kauppaostokset.
Niin täytynee tehdä. Eipä taida paljoa joululahjoja tänä vuonna pystyä ostamaan.
Ap
Mitäs jos eroat, Viet äijän lastenvalvojalle ja laskette lapsellesi kuuluvan elatuksen siellä? Kyllä sossukin auttaa, kun muotoilet asian niin että lapsi tarvii jotain, kuten elatusta. Ehkäpä sulle löytyis kämppä kin, kun oikein esität kärsiväsi hätää.
Toinen idea on se, että keskustelet miehesi kanssa kuin aikuiset. Ehkä jompi kumpi teistä osaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos eroat, Viet äijän lastenvalvojalle ja laskette lapsellesi kuuluvan elatuksen siellä? Kyllä sossukin auttaa, kun muotoilet asian niin että lapsi tarvii jotain, kuten elatusta. Ehkäpä sulle löytyis kämppä kin, kun oikein esität kärsiväsi hätää.
Toinen idea on se, että keskustelet miehesi kanssa kuin aikuiset. Ehkä jompi kumpi teistä osaa sen.
Jep. En keskustele hänen kanssaan tästä enää ollenkaan enkä koskaan enää pyydä apua. Joskus keskustelen tästä, kun pahimmat kuohut menneet ohi.
Ap
Olen ollut 20 vuotta naimisissa, enkä ole koskaan pyytänyt rahaa. Kaksi äitiyslomaa olen pitänyt ja maksanut puolet kuluista. Usein olisin tarvinnut rahaa, mutta mies ei varmaan pitäisi siitä. Älä koskaan pyydä rahaa mieheltä. Se on viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 20 vuotta naimisissa, enkä ole koskaan pyytänyt rahaa. Kaksi äitiyslomaa olen pitänyt ja maksanut puolet kuluista. Usein olisin tarvinnut rahaa, mutta mies ei varmaan pitäisi siitä. Älä koskaan pyydä rahaa mieheltä. Se on viisautta.
Äitiyslomalla onkin ihan eri tulot, kuin hoitovapaalla. Äitiyslomalla saa tuen, joka lasketaan palkasta. Hoitovapaalla kotihoidontuen. Enkä kyllä pyydäkään enää koskaan. Olen käyttänyt säästöni hoitovapaan aikana, kun olen osallistunut perheen menoihin.
Ap
Eroaisin ja vaatisin maximi elarit.
"Olen ollut 20 vuotta naimisissa, enkä ole koskaan pyytänyt rahaa. Kaksi äitiyslomaa olen pitänyt ja maksanut puolet kuluista. Usein olisin tarvinnut rahaa, mutta mies ei varmaan pitäisi siitä. Älä koskaan pyydä rahaa mieheltä. Se on viisautta."
Ei. Tuo ei tosiaankaan ole viisautta.
Se on naimisissa oloa k-pää miehen kanssa.
Eli siis yleisesti ollaan sitä mieltä, että lapsensaannin taloudellinen menetys koskee vain äitiä? Että miehen ei tarvi äitiysloman aikana laittaa yhtään rahaa perheensä elatukseen? Erittäin outoa.
Rupea ap laittamaan rahaa säästöön heti kun kykenet, äläkä mainitse miehellesi mitään.
Mutta muutenko mies on aiiiivan ihana, paitsi kun pyysit 200e?
Onko miehesi pienen lapsesi isä?
Minä olen ollut naimisissa 30 vuotta ja minun mies olisi sanonut satavarmasti että tuo tänne se lasku ja olisi maksanut sen.Lisäksi olisi kysynyt että tarvitko käteistä, ota lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut naimisissa 30 vuotta ja minun mies olisi sanonut satavarmasti että tuo tänne se lasku ja olisi maksanut sen.Lisäksi olisi kysynyt että tarvitko käteistä, ota lompakosta.
Tämmönen käytös minustakin olisi kohtuullista ja odotettavaa. Ennen tieten miehet olleet vähän parempi käytöksisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli siis yleisesti ollaan sitä mieltä, että lapsensaannin taloudellinen menetys koskee vain äitiä? Että miehen ei tarvi äitiysloman aikana laittaa yhtään rahaa perheensä elatukseen? Erittäin outoa.
Rupea ap laittamaan rahaa säästöön heti kun kykenet, äläkä mainitse miehellesi mitään.
Joo tätä minäkin mietin, että meneekö tää nyt ihan oikein? Onko muidenkin miehet tämmösiä vai millaisia kokemuksia muilla on?
Ap
Kamalia miehiä teillä. Perheellä kuuluu olla yhteinen elintaso.
En keksi muuta syytä miehen käytökseen kuin että epäilee ettei ole lapsesi isä
Siis miten niin syytää eksälle? Eikö hän syydä niitä rahojaan teinilleen, mihin hänellä on täysi oikeus? Ne elaritkin ovat lapsen rahoja, vaikka ne lähivanhemman tilille maksetaankin.
Olen silti sitä mieltä että miehesi pitäisi auttaa sinua mätkyissä, kun kerran olet yhteisen lapsen kanssa kotona. Mutta jos miehesi haluaa tukea lastaan ensimmäisestä avioliitosta, älä siihen puutu. Liian moni mies unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan ensimmäisen liiton lapset.
Reilukerho. No vakka kantensa valitsee.