onko opiskelijalle kannattavaa olla koko kesä töissä?
Eli siis marjoja myisin läpi koko kesän, mutta nyt hiljattain rupes ahdistamaan että koko kesäloma menisi marjoja myyden. Onko liian rankkaa? Mitä hyviä puolia?
Osaako joku muuten kertoa millaisen summan saisin marjamyyjänä koko kesän 6 tuntia ppäivässä?
Kommentit (25)
Olen itse opiskelija ja olen viimeiset seitsemän vuotta tehnyt 3-4kk kesätöitä, 8h päivässä.
Millä elät jos et ole koko kesää töissä? Eli sanoisin että kannattaa.
Säästöillä elänyt ja hanttihommia sillon tällöin tehnyt, vanhemmat auttavat hätätilanteissa. En ole koskaan koko kesää ollut töissä, kuukauden maksimissaan, onko rankkaa?
Siis mitä? Olet opiskelija etkä ole ollut kuukautta pidempään töissä??
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 07:11"]Siis mitä? Olet opiskelija etkä ole ollut kuukautta pidempään töissä??
[/quote]
Toista vuotta opiskelen ja ei ole oikeasti ollut tarvetta :)
Ymmärrän ettei kukaan jaksa tulla auttamaan tällaista pappa betalar -opiskelijaa ja vastailemaan "onko rankkaa"-kysymyksiin. Muut opiskelijat painaa töitä koko kesän koska on PAKKO, oli rankkaa tai ei. Näköjään sun ei oo mikään pakko kerta on varaa valita lomailun ja työskentelyn väliltä.
Vastaus aapeen kysymykseen ei oikeasti riipu siitä, paljonko pappa maksaa, vaan siitä, paljonkko hän itse saa palkkaa, minkä tason oppilaitoksessa hän opiskelee ja mitä muita vaihtoehtoja hänellä on.
Opiskalija ei saa saada liikaa palkkaa vuoden aikana, koska siinä palaa opiskelukuukausienkin opintotuet. Paljonko raja on, riippuu oppilaitoksen tasosta. Liian pienellä palkallakaan taas ei kannata töihin mennä, varsinkaan jos ajan voisi käyttää myös opiskeluun, jolloin kunnon palkkaa tienaamaan pääsisi nopeammin. Tämäkin riippuu aika paljon opinahjodta ja onko se keski- vai korkea-astetta.
Ne rajat on kuitenkin aika korkeita, jos ei tee töitä KUIN kesän (ei opiskeluiden lomassa). Eli ei tuu kyllä vastaan vaikka saisi täydet tuet ja myy marjoja 4kk.
Vaikka olisi varaa, niin lomailu ei näytä cvssä kauheen hyvältä, jos on piereskellyt muniin koko kesän. On aika hankalaa saada töitä ilman riittävää työkokemusta, edes niitä ns. parempia oman alan kesätöitä, jos ei oo pohjalla osoitusta että jaksaa työskennellä enemmän kuin vaan sen kuukauden.
Opiskelujen läpi painaminen ilman työkokemusta takaa paikan kortistossa. Ellet opiskele lääkäriksi.
Voi vi**u! Siis tarvitseeko aikuisen ihmisen kysellä tällaisia?
Jos olet terve normaaliälyinen ihminen niin kyllä, jaksat varmasti myydä niitä marjoja koko kesän, et kuole vaikka et ehtisi kesälomaa pitää.
Sen mitä olen kuunnellut kollegojen juttuja lapsistaan, olen huomannut, että ap ei ole yksin ajatuksineen. Harva teini/ nuori aikuinen taitaa tehdä töitä opintojen ohella tai koko kesää. Rahaa on silti matkustaa jne. sillä vanhemmat sponsaavat kersojen elämää. Itse salaa ihmettelen, että miten tuollaiset ihmiset kuten ap, oppivat elämään normaalia elämää missä käydään töissä ja elätetään itsensä vaikka se joskus ottaakin pattiin. Voi olla että kun menet työelämään, et saa pitää sitä kesälomaa moneen vuoteen, riippuen siitä saatko heti pysyvän vakuituisen työpaikan!
Olen itse vasta 35 ja tuntuu että maailma on muuttunut viimeisen 10-15 vuoden aikana tässä suhteessa rajusti. Omassa nuoruudessa tehtiin töitä jos jotain haluttiin eikä itketty lomien perään.
Minusta kesätyöt oli melkein kun lomaa, kun oli niin erilaista kun opiskelu Vapaa-aika oli aina vapaa-aikaa, ei tarvinnut miettiä sitä tekemättömien kirjallisten töiden listaa. Itse olen opiskeluaikana joka kesä pitänyt n. 1-2 viikkoa lomaa ja se on riittänyt ihan hyvin.
Mulla on AINA ollut kesäloma, vaikka ikinä ei 42-vuotiaaksi asti ole ollut pysyvää työsopimusta, (enkä edes haluaisi). Terveyden kannalta loman pitäminen on tärkeää, ja terveyd taas on tärkeää, jotta pystyy tekemään ja hankkimaan niitä töitä. Mulla on valintojeni vuoksi (joista yksi on tämä loman pito) varaa valita myös sellaiset työsuhteet, että lomanpitomahdollisuus on.
varsinkin epävarmojen ja kilpailtujen alojen opiskelijalle sanoisin, että omia vaatimuksia sekä itseä että työtään ja työpaikkaansa kohtaan kannattaa pitää korkealla alusta asti. Ja mitä evarmempaa elämä on, sitä tiukemmin täytyy yrittää pitää kiinni siitä, että se on ainakin mahdollisimman hauskaa.
Olen aina pyrkinyt pitämään 1 tai 2 viikkoa lomaa kesällä. Kyllä opiskelijakin on vähän lomaa ansainnut :) mutta töissä on tosiaan siinä mielessä helppoa kuin ei tarvi miettiä kokeita ja esseitä niin töiden jälkeen saa oikeasti tehdä mitä huvittaa. Kyllä sitä ihan hyvin jaksaa olla suurimman osan kesästä töissä.
Enemmänkin ihmettelen mitä opiskelet? Opiskeluaikana pitäisi pyrkiä saamaan oman alan työkokemusta jos vaan mahdollista.
Mä olin viime kesän töissä niin, ettei mulla ollut yhtään lomaa. Aloitin kesätyöt heti vapun jälkeisenä päivänä ja työsopimus loppui elokuun vikalla viikolla. Pakko sanoa, että rankkaa oli. Ei itse työ ollut rankkaa, mutta kun palasi koulun penkille, niin huomasi kyllä, ettei lomaa ole pitänyt. Tänä kesänä aion tehdä töitä ainakin touko- ja kesäkuun ja pitää sitten kuukauden lomaa joko heinä- tai elokuussa. Teen myös koulun ohella koko ajan töitä, 12 tuntia viikossa.
Itse tein opiskelijana niin paljon töitä kuin ehdin. Kun sitten lähemmäs kolmekymppisenä pidin elämäni ensimmäisen, aikuisten oikean kesäloman, se tuntui aivan uskomattoman pitkältä!
Ei siinä auta kuin purra hammasta ja tehdä pitkää päivää, jos ei fyrkat muuten riitä. Aikuinen ihminen elättää itse itsensä. Joku marjojen myynti ei edes ole raskasta esim. teollisuussiivoukseen verrattuna.
Itse tein opiskelijana niin paljon töitä kuin ehdin. Kun sitten lähemmäs kolmekymppisenä pidin elämäni ensimmäisen, aikuisten oikean kesäloman, se tuntui aivan uskomattoman pitkältä!
Ei siinä auta kuin purra hammasta ja tehdä pitkää päivää, jos ei fyrkat muuten riitä. Aikuinen ihminen elättää itse itsensä. Joku marjojen myynti ei edes ole raskasta esim. teollisuussiivoukseen verrattuna.
Et vissiin ole vielä täysikäinen, kun tuollaisia murehdit ja tuollaisessa työssä? :D Marjamyyjänä kuusi tuntia päivässä ja harmittaa, kun koko kesä menee... Anna mun kaikki kestää :D Opiskeletko siis lukiossa?
Ole onnellinen että sulla on mahdollisuus tehdä välillä töitäkin :-) Näin biologiaa opiskelevana opiskelutahti kesäisin vain kiihtyy.
Auttakaas nyt :-)