onko opiskelijalle kannattavaa olla koko kesä töissä?
Eli siis marjoja myisin läpi koko kesän, mutta nyt hiljattain rupes ahdistamaan että koko kesäloma menisi marjoja myyden. Onko liian rankkaa? Mitä hyviä puolia?
Osaako joku muuten kertoa millaisen summan saisin marjamyyjänä koko kesän 6 tuntia ppäivässä?
Kommentit (25)
Itse en enää edes viitsi hakea töitä kesäksi, kun ei tällä seudulla näköjään pääse edes mäkkäriin.
Kyllä siellä työelämässä ehtii olla tarpeeksi monta vuotta, niin miksi stressata tuollaisesta asiasta?
Mä en nyt ymmärrä näitä vastauksia täällä.
Minä en ollut opiskelijana koskaan KOKO kesää töissä. Tein töitä noin kolme kuukautta eli yliopisto-opiskelijana mulle jäi lomaa toukokuussa 2-3 viikkoa ja saman verran elokuussa. Se riitti. Samoin ansaittu raha riitti. Rahan riittävyys riippuu myös paljon siitä, millaiset kulut talven aikana on. Itselläni esim. opintotuki riitti elämiseen hyvin, koska vuokra oli niin pieni. Koskaan ei ole kukaan työhaastattelussa kyseenalaistanut kesätöitäni ja loman pitämistä.
Kaverini puolestaan teki paljon töitä talvella ja harrasti kesällä, osin kilpatasoisesti. Opinnot toki venyivät tästä syystä, mutta hänelläkään se ei ole ollut este työuralla etenemiselle. Nämä asiat riippuvat siis monesta.
Yksi kaverini taas lomaili äidin hoivissa kaikki loma-ajat. Hänellä oli ongelmia oman jaksamisen kanssa, lääkityskin siihen. Hänkin sai heti valmistuttuaan töitä ja on ollut sen jälkeen töissä koko ajan, pidetty ja hyvä työntekijä.
En toki suosittele kenellekään pelkkää lomailua. Työkokemustakin on hyvä saada, jotta saa aikanaan jalan oven väliin siirtyessään työelämän puolelle.
Mä oon ollut melkein koko kesät töissä. Toukokuussa on hajanainen tenttiviikko ja opiskelu käynnistyy hiljalleen syyskuun alussa, niin siihen tulee aika hyvin luppoaikaa. Lisäksi opiskelijoilla on pitkät joululomat, helposti kolme viikkoa, pääsiäslomakin oli viikon. Eli ihan ympäri vuoden ei tarvitse ahertaa. Ja kuten joku sanoikin, töissä käynti on siinä mielessä rentouttavaa, että asioita tehdään työaikana, eikä niitä tarvi pohtia iltaisin ja öisin. (Ainakin perusduunissa, haastavat vastuutehtävät on eri asia, niitä ei tosin aloitteleville opiskelijoille varmaan hirveästi ole tarjolla)
No itse olen ainakin tehnyt töitä yläasteelta alkaen kaikki kesälomat ja melkein kaikki viikonloput töitä, nyt olen abi.. Tosin olen ollut pian 3 vuotta samassa työpaikassa ja ensikesälle olisi jo ollut 13 lomapäivää, mutta sain parempi palkkaisen työn niin jäi nekin päivät lomailematta :p itse ainakin säästän suurimman osan palkoistani. Viime kesänä säästin hampaiden oiontaan, ensi kesän säästöt suuntaan takuuvuokraan jne kun on muutto omaan kotiin ehkä edessä syksyllä.