Mielenkiintoinen elokuva oikeista hätäpuheluista, 4pv aikaa katsoa
Kommentit (38)
Eikö tuo erillinen poliisin numero ole ollut vuosikaudet pois käytöstä?
10022 ei ole enää olemassa. Olen soittanut pakosta häkeen ties mistä irtokoirista, ajotiellä (kaupungissa) sekoilevista tyypeistä, kadulle sammuneista juopoista yms. Aina ovat kirjanneet ylös ja lähettäneet apua, usein on vielä poliisi soittanut takaisin ja kysynyt lisätietoja. Että paska juttu, mutta muuta numeroa ei ole, oli sitten kyseessä tulipalo tai kissa puussa.
Ketjukolarista on turha soittaa enää hätäkeskukseen, kun tilanne on ollut päällä jo monta tuntia.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:53"]
Poliisin numero: 10022
Tuohan opetellaan jo ala-asteella.
[/quote]
Sen jälkeen et ole tainnut päivittää tietojasi....Missään asiassa.
"Poliisilla oli olemassa myös oma hätänumeronsa 10022, joka oli käytössä vuoteen 2011 asti, mutta hätäkeskusuudistuksessa poliisin hälytyskeskukset siirrettiin valtiolliseen Hätäkeskuslaitokseen."
[/quote]
Ei ole ollut enää viiteen vuoteen: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/49819-poliisin-numero-haviaa-tassa-syy
Muut kuin välitöntä poliisin apua koskevat ilmoitukset tehdään poliisille soittamalla virka-aikana asuinpaikan poliisilaitokselle. Poliisilaitoksen yhteystiedot löydät poliisilaitoshausta hakemalla kunnan nimen mukaan poliisin internetsivuiltawww.poliisi.fi/yhteystiedot
Aikoinaan soitin rattijuoposta 10022 numeroon. Ainakin kyseinen rattijuoppo jäi kiinni. No nykyään en soita kun ei ole numeroa! Koska minusta 112 on sitä varten jos saa sairaskohtauksen ja tarvitsee välitöntä apua. Miksi ei voi olla kahta eri numeroa? Toinen olisi kiireellistä hätää varten ja toinen ei niin kiirellistä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:12"]
Aikoinaan soitin rattijuoposta 10022 numeroon. Ainakin kyseinen rattijuoppo jäi kiinni. No nykyään en soita kun ei ole numeroa! Koska minusta 112 on sitä varten jos saa sairaskohtauksen ja tarvitsee välitöntä apua. Miksi ei voi olla kahta eri numeroa? Toinen olisi kiireellistä hätää varten ja toinen ei niin kiirellistä.
[/quote]
Rattijuoppo tappaa jonkun viattoman, kun et soita hätänumeroon, koska se ei ole sinusta kiireellistä?
Hmmm. Toivottavasti se viaton ei ole joku läheisesi.
Hätänumeron nimi olisi syytä vaihtaa, kun sinne voi soitella nuori ollakseen kun.. Kissa puussa, irtokoiria, liikenteen ohjausta, aivotärähdys... En näe hätää. Enpä ihmettelemään enää, jos vastaajat vittuuntuvat ja aikovat päätään.
Kerran Poliisit sarjassa teinit soitti Häkeen, kun joku vittuili niille. Omg!
Miksi ei voi olla kahta eri numeroa? [/quote]
11.2.2009:
Sisäministeriön poliisiylitarkastaja Esko Ruokonen kertoo Etelä-Suomen Sanomille, että enää ei ole tarkoituksenmukaista ylläpitää kahden numeron järjestelmää. Hänen mukaansa samanlaista kahden numeron järjestelmää ei käytetä ainakaan naapurimaissa.
Poliisin numeroon soitetaan enää murto-osa kaikista hätäpuheluista.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/49819-poliisin-numero-haviaa-tassa-syy
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:16"]
[/quote]
Rattijuoppo tappaa jonkun viattoman, kun et soita hätänumeroon, koska se ei ole sinusta kiireellistä?
[/quote]
Samalla kun soitan estän jonkun sairaskohtauksen saaneen saavan apua! Rattijuoppo ajaa kotia ja kukaan ei kuole. Perään edelleen kahta numeroa! Minulle on opettu, ettei 112 soiteta ellei kuolema ole varma!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:31"]
On eriasia soittaa hätäkeskukseen esimerkiksi silloin kun on huolissaan ihmisestä tai jonkinlainen vaara uhkaa. Se että soitat hätäkeskukseen ketjukolarista aiheutuneesta liikenneruuhkasta, on äärimmäisen typerää. Varsinkin kun tästä kyseisestä onnettomuudesta ilmoitettiin jokaisella radiokanavalla. Olen itse Kuopiosta ja muistan tapauksen hyvin.
[/quote]
Kuule ehkä se soittaja ei kuunnellut radiota. Ei siihen kannata luottaa, että muut ovat jo soittaneet. Better safe than sorry.
Olen itsekin soittanut puliukosta, joka makasi katuojassa tajuttomana, ja kuulemma oli soitettu jo moneen kertaan aiemmin hänestä - mistä vitusta minä sen tiedän, onko hänestä soitettu aiemmin? Parempi pelata varman päälle, parempi sille pulille että minun mielenrauhalle.
[/quote]
Sä saatanan vanha kurppa kävit ala-asteesi niin kauan sitten, että kannattaisi pitää mielessä, että ajat ja tavat muuttuvat. Lue uutisia idiootti.
Onko aamuvuoro vai iltavuoro lähärihommissa, vai meetkö vasta iltapäivälle Siwan kassalle?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:16"]
[/quote]
[/quote]
Toivottavasti on.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 02:47"]
[/quote]
Sä saatanan vanha kurppa kävit ala-asteesi niin kauan sitten, että kannattaisi pitää mielessä, että ajat ja tavat muuttuvat. Lue uutisia idiootti.
Onko aamuvuoro vai iltavuoro lähärihommissa, vai meetkö vasta iltapäivälle Siwan kassalle?
[/quote]
Kato tuolla tietotaidolla ei ole muuta pädettävää, kuin ala-asteella opitut asiat.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:47"]
Samalla kun soitan estän jonkun sairaskohtauksen saaneen saavan apua! Rattijuoppo ajaa kotia ja kukaan ei kuole. Perään edelleen kahta numeroa! Minulle on opettu, ettei 112 soiteta ellei kuolema ole varma!
[/quote]
Jos olisin ollut kuten sinä enkä olisi soittanut hätäkeskukseen äidistäni, joka oli maannut pesuhuoneensa lattialla monta tuntia eikä päässyt ylös, kun pyörrytti aivan kauheasti (tulin paikalle noin kolme tuntia myöhemmin), niin ehkä olisin menettänyt hänet puolitoista vuotta aikaisemmin, kun hän ei ollut kuolemankielissä, mutta itse hän ei ylös päässyt enkä minäkään jaksanut nostaa. Hätäkeskukseen soitin, ambulanssi tuli paikalle, ja viikon sairaalareissu siitä seurasi. Diagnoosina vestibulaarineuroniitti (googlaa, jos kiinnostaa).
Toisen kerran soitin ambulanssin paikalle sitten puolitoista vuotta myöhemmin, vaikka järki sanoi, että kuollut äiti jo oli. Yrittivät elvyttää, mutta turhaahan se oli. Hienoa ja hienovaraista kohtelua sain kuitenkin niin ambulanssimiehistöltä kuin poliiseiltakin. Olen siitä aina kiitollinen.
Ja rattijuoppoko ei tapa ihmisiä vaan ajaa kiltisti kotiinsa? Missä ihmeen pilvimaailmassa sinä oikein elät???
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 02:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:47"]
[/quote]
Jos olisin ollut kuten sinä enkä olisi soittanut hätäkeskukseen äidistäni, joka oli maannut pesuhuoneensa lattialla monta tuntia eikä päässyt ylös, kun pyörrytti aivan kauheasti (tulin paikalle noin kolme tuntia myöhemmin), niin ehkä olisin menettänyt hänet puolitoista vuotta aikaisemmin, kun hän ei ollut kuolemankielissä, mutta itse hän ei ylös päässyt enkä minäkään jaksanut nostaa. Hätäkeskukseen soitin, ambulanssi tuli paikalle, ja viikon sairaalareissu siitä seurasi. Diagnoosina vestibulaarineuroniitti (googlaa, jos kiinnostaa).
Toisen kerran soitin ambulanssin paikalle sitten puolitoista vuotta myöhemmin, vaikka järki sanoi, että kuollut äiti jo oli. Yrittivät elvyttää, mutta turhaahan se oli. Hienoa ja hienovaraista kohtelua sain kuitenkin niin ambulanssimiehistöltä kuin poliiseiltakin. Olen siitä aina kiitollinen.
Ja rattijuoppoko ei tapa ihmisiä vaan ajaa kiltisti kotiinsa? Missä ihmeen pilvimaailmassa sinä oikein elät???
[/quote]
Kuule pikkuneiti. Minä menetin oman äitini kun olin 32 vuotias. Äitini sai sydänkohtauksen 54 vuotiaana kotonaan. En päässyt hätäkeskukseen perille puhelimella, kun jotkut soittivat sinne samaan aikaan rattijuoposta tai kissasta. Kuulutan kahta numeroa!
Pikkuneiti? Vuosia takana 48 ja vielä kaksi ja puoli kuukautta päälle. Ollaan tässä nyt sitten vaikka pikkuneitejä. :D :D Kiitos, pitkästä aikaa hyvät naurut. :D
Sorry, et saa kahta numeroasi. Siihen sinun on nyt vain tyydyttävä - tai pistä itse pystyyn neuvontanumero. :)
Mitä vikaa kissoissa? Maailman ihanimpia olentoja ja omistajilleen tärkeitä. Äitikin rakasti kissoja, se sama äiti, joka vestibulaarineuroniittikohtauksen sai.
Hätäkeskuksestako ne kertoivat, että rattijuoppoa metsästivät, kun et saanut ambulanssia? Vai olisiko sittenkin joku ihan apua tarvitseva ollut. Olen pahoillani äitisi puolesta, mutta jos ei sinulla ollut nauhuria äänittämässä hätäkeskuksen sisätiloissa, et voi millään tietää, mitä siellä sinun soittaessasi tapahtui. Ja rattijuopot ihan oikeasti tappavat ihmisiä. Ilmeisesti traumasi saa sinut tässä asiassa käyttäytymään kuin lapsi (jääräpäinen inttäminen), ei niin kuin aivojaan käyttävä aikuinen.