Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Että joutuu pitkin hampain pyytämään julkisesti anteeksi kuten tää teki ettei ura ja bisnes pissi.
https://i2.wp.com/www.opindia.com/wp-content/uploads/2021/11/Byerley.jp…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narskut ovat teflonia, ei heitä ole mahdollista loukata.
Ei ole totta, joka narsistilla on heikot kohtansa. Naura narsistille, ja se loukkaantuu.
Samoin jos narsistille sanoo, että hän on "tavallinen" tai "keskinkertainen". Tuo tavallisuus varsinkin saa hänet pillastumaan. "Olet ihan tavallinen, niinkuin minä ja me muutkin".
Ai Jessus, miten narsisti ottaa kierroksia siitä...ja varsinkin kun lempeästi hänelle selittää, että tavallisuudessa tai keskinkertaisuudessa ei ole mitään pahaa tai hävettävää.
haha, tämä myös koettu.
Nauru on todella tehokas. Siihen vielä lisäksi tokaisee että "Sulla sitä riittää tuota ohjelmistoa."
Narsisti vihaa omista valheistaan ja möhläyksistään kiinni jäämistä à la Turvaton Tilatar ja nenäpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin ulkoisen statuksen ja maineen menetystä. Senhän varaan he rakentavat.
Ei välttämättä, tämä on vain yksi narsismin muoto, toki se yleisesti tunnetuin. Narsisti voi myös korottaa itseään vaikkapa sillä, että hän ei ainakaan ole kiinnostunut materiasta.
Tällä logiikalla käännät hyvätkin ihmiset ilkeiksi.
Narsisti on aina jollain tavalla myrkyllinen. Se ei ole persoonsllisuushäiriö jos vain yksi kriteeri täyttyy.
Ei ole mitään järkrä yrittää diagnosoida ihmistä joka ei ole haitaksi kenellekään. Ei vaikka juuri sinä et hänestä pitäisi.
Kaikki aloitukset joissa pyritään loukkamaan muita ovat sairaita. Oli se henkilö kuka vaan.
Jutun juoni onkin siinä, että moni piilonarsisti (covert narcissist) näyttää ulospäin siltä, että "ei ole haitaksi kenellekään". Itse olen seurustellut tällaisen ihmisen kanssa ja voi veljet kun ON HAITAKSI kumppaneilleen. Ulkoapäin katsottuna ei ikinä uskoisi, että kyseinen ihminen on henkisesti pahoinpitelevä aikuislapsi, mutta jäljet, jotka kumppaniin jää, on valitettavasti ikuiset tai ainakin paljon terapiaa vaativat (traumaattinen suhde muuttaa aivojen rakennetta). Se ulkokultainen kuori ja muiden naristiin kohdistuvat jumaloivat katseet on vain pakko kestää, vaikka itse tietää, millainen hirviö sen takana on.
Mutta AP:n kysymykseen nii sanoisin: torjunta ja totaalinen välinpitämättömyys sen jälkeen
Itse annoin vahvasti narsistiselle exälleni pakit (oli toki jo uudessa suhteessa, mutta mitäs pienistä) ja ryöppyytys oli sen jälkeen sitä luokkaa, että olin melkein kuukauden sairauslomalla työstäni. Tämän jälkeen on yrittänyt kahdesti elämääni takaisin. Ensin kysyin, että mikähän pointti tässä touhussa hänen mielestään on (loukkaantui) ja toisella kerta en vaivautunut enää edes reagoimaan.
Kun sanoin että on väärässä ja minua ei puhuta ympäri kun tiesin satavarmasti että hän on väärässä.
Kuulin tällasen läpän: Antaa hänelle kaksi ääntä, jotka eivät edes merkkaa mitään, Selviytyjät tv-ohjelmassa. Noh, ehkä se Eve ei ole narsisti kuitenkaan oikeasti. Hetken nauratti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenListan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Listalta puuttuu järjettömyyksiin yltävät kateus ja mustasukkaisuus. Kateellisia ollaan kaikesta - kodista, autosta, miehestä, lapsista, harrastuksista, opinnoista, työkavereista jne. Ja vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään tai vaikkei tämä itse edes haluaisi vaikkapa lapsia.
Itselläni oli aikoinaan narsku "ystävänä" ja hänet sai raivon valtaan lasteni koulutodistusten numerot (ihan tavallisia 8-9 tasoa). Itse hänen piti aina niitä kysyä ja kun rehellisesti kerroin niin keskustelu loppui siihen paikkaan kun piti päästä piiloon raivoamaan - minulle ei sentään kehdannut riehumisiaan näyttää.
Juuri noin! "vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään". Mua on kadehtinut suurituloisemmat, paremmassa asemassa olevat ja heillä on ollut kaikki mitä mullakin eli perhe, lapset jne. Silti järjetön kateus ja tuhoaminen ettei toisella saa olla mitään. Sairasta.
Muistuttaa äitiäni. Varmaan jos äiti näki kasvoillani itsevarmuutta tai ylpeyttä vaikka näyttäessäni piirrosta, hän kihisi suuttuneen näköisenä. "No miksi sillä on niin suuri suu" oli tyly tokaisu. Hahmo lauloi. Järjetön asia näyttää suuttuneelta, mutta kun ei itse ollut piirtänyt. Aina piti lanata. Tai jos näki minussa häpeilyä tai muita häntä inhottavia tunnereaktioita. Vastareaktio saattoi olla suhteeton, kun maltti yhtäkkiä säröili.
Ei ignooraaminen minua vituta. Vaikenijat antavat periksi, alistuvat. Häviäminen vituttaa. Mutta se on vain yksi taistelu, sota jatkuu.
Tämä huomattu. Pelattiin narskun kanssa korttipeliä kahdestaan. Rupesin miettimään, et miks mä aina häviän??? Päättelin, että fuskas jotenkin, mutten vaan keksinyt miten. Ja ei, ei olleet merkityt kortit eikä pelattu rahasta (eikä edes ehdottanut).
Itse asiassa, tämä kyllä maksoi velkansa melkeinpä esimerkillisesti. (saattoi tosin lainata muilta ... mistäs minä sen tiedän).
Muuten, jotkut velalliset maksavat kyllä velkansa ajallaan. Sitten, pikkuhiljaa, summat alkavat nousemaan.... Onneksi älysin tämän ajoissa! (nykyään en lainaa rahaa enää kenellekään).
”Vika ei tarvitse olla iso, kun se on päässä” ja perään pitkä merkitsevä katse.
"Siis kenelle? En oo koskaan kullutkaan?"
Eli se, että häntä ei huomata.
Kerro miehelle, että hän on huono rakastaja. Katso sitten hänen alkavan itkeä. Tositarina . (mies - hän on narsisti - kertoi minulle ja itki siitä).
Vierailija kirjoitti:
Katso miten reagoi. Ei se ymmärrä , saattaa tokaista "ai sulla vai". Narsistit on tyhmiä ja laiskoja. Lentävät apinat hoitaa niiden työt. Narsisti kuitenkin ottaa kunnian joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso miten reagoi. Ei se ymmärrä , saattaa tokaista "ai sulla vai". Narsistit on tyhmiä ja laiskoja. Lentävät apinat hoitaa niiden työt. Narsisti kuitenkin ottaa kunnian joka asiasta.
Tarkoitus on lähinnä paljastaa narkkarille, että hänet on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä joo mutta osaavat hel*etin hyvin näytellä fiksua ja osaavaa. Lakeija(t) hoitaa homman. Hitlerilläkin oli oma lakeijansa.
Suorapuheisena ihmisenä 🤭.... Sanoa päräytin suoraan näin : " ehkä et itse sitä vielä tiedä , mutta minäpä sen sulle sanon, sä oot PERUS-NARSISTI ".
Siks sä et kiinnosta minua pätkääkään.
Sinne jäi "monttu auki".
Kyllä ne nolaantuu, usko pois. Kyllä he ymmärtävät mikä on sosiaalisesti noloa ja nöyryyttävää ja se on heille yksi pahimmista tilanteista, kun tuollaiseen tilanteeseen joutuvat ja heidän vaivalla rakentamat kulissit murtuvat. Voi olla vaikka tilanne, jossa heidän on pakko puhua englantia jollekin seurueelle, jos ko. kieli ei ole heille vahvuus.
Tuollaisiin tilanteisiin reagoivat raivolla ja etsivät syyllistä ulkopuolelta, jos sellaisen mitenkään voi löytää.
Mä en myöskään suosittele lähtemään narsistin loukkaamiseen tai nolaamiseen, vaan ottamaan vaan mahdollisimman tehokkaasti etäisyyttä ja katkaisemaan välit ilman mitään temppuja. Vaikka kyse olisi ihmisestä joka olisi loukannut pahastikin. Siinä ei itse voita mitään mutta saattaa joutua kostolistalle.