Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Narsismi on yleensä osa häiriöistä tai paremminkin ominaisuuksista joita ihmisellä on. Jokaisella. Useimmat tekevät yleistyksiä ja levittävät sitä totena. Eräs poliitikko sanoi (ent. presidentti) että ei siellä normaali ihminen pärjää. Sama taitaa olla liike elämässä ja kaikessa jossa raha liikkuu. Katsokaapa torstain kyselytuntia eduskunnasta ja miettikää. Osa on tehnyt velkaa ranteet paukkuen ja sitten oppositiosta haukkuvat hallitusta velanotosta. Nyt otetaan koronaan mutta minne ne aiemmat rahat ovat menneet.
Kerro sille, että narsisti on suunnattoman tylsä ja keskiverto ihminen, jonka olemuksessa ja elämässä ei ole kerrassaan mitään jännittävä tai ainutlaatuista.
Tämä ketju on aika paha loukkaus narsistille, sillä narsistin piirteistä ja puutteista ei saa keskustella.
Eipä ole yhtä konstia.
Narsisteja on monenlaisia. Monen narsistin pohjasyy on alkoholismi tai jokin muu sairaus, mielensairaus.
Narsisti saattaa myöntää olevansa röyhkeä mutta ei myönnä , että olisi sairas.
Narsistin perheessä vuoroin taivas vuoroin helvetti.
Psykiatrisessa hoidossa tai terapiassa hän voisi ainakin oppia uusia tapoja tajuta ja ehkäpä käsitellä toimintatapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömyys. Olet niin kuin kyseessä olisi ihan tavallinen ihminen kaikkien muiden ihmisten joukossa
Mutta nehän on, vaikka muuta kuvittelevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläsavo kirjoitti:
Huomasin yhellä tyypillä, ettei hän tuntenut tai koskaan näyttänyt( paratiisivaiheen jälkeen) positiivisia tunteita. Eli koskaan ei rehellistä hymyä jossa yleensä silmätkin nauraa, ei iloa toisen onnistumisesta,
Sen sijaan hän tunsi vahingoniloa. kateutta, vain negatiivisia tunteita.
Seksi oli konemaista. Ei hellyyttä, ei kädestäpitämistä, ei leikkisää pelleilyä. Outo
En koskaan ole eläissäni tavannu tuollaista onttoa tyhjää ihmistä. Näytellä osasi ja aina jäätyään kiinni valheesta kielsi kaiken. Piti kolmen - kahden viikon mykkäkoulua sen jälkeen. Sai raivareita ja lähti niiltä sijoiltaan kotiinsa. Aivan pimeä..Sama kokemus. Oikeasti, ainut kerta kun näin tämän tyypin hymyilevän, asia liittyi vahingoniloon. Kylmäävää.
Näillä ihmisillä on aivan erilainen tunnemaailma kuin ns. normaaleilla. Ovat aina vihaisia, kaikkeen pettyneitä ja jatkuvasti huonolla tuulella. Heiltä puuttuu normaali tunneskaala ja kyky tuntea esim. iloa, onnea, surua, pelkoa, häpeää, kiintymystä, kiitollisuutta, hellyyttä, syyllisyyttä tai myötätuntoa.
Näiden tilalla on jatkuva vitutus, viha, kostonhimo ja kokemus vääryydestä.
Lisäksi heillä on usein pakkomielle hakea ns. nopeaa stimulaatiota eri muodoissa, tyypistä riippuen se voi olla päihteet, riitahakuisuus ja "draama", vaaratilanteet (esim. kaahaaminen), rikokset.
Oikaisen senverran että kyllä narsisti osaa näytellä iloista, seurallista mutta sisältä on ontto, kylmä. Puukottaa selkään tilaisuuden tullen.
Joo, osaavat usein näytellä kyllä näitä tunteita tilanteissa, joissa siitä on heille hyötyä. Esim. jos haluavat hurmata jonkun, saavuttaa jonkun luottamuksen tai vastaavaa. Saattavat olla myös avuliaita esimerkiksi töissä, mutta eivät koskaan auttamisen ilosta, vaan vastapalvelusten tai sosiaalisen hyödyn toivossa. Jos kukaan ei olisi katsomassa ja heille ei olisi odotettavissa mitään hyötyä tai seurauksia, eivät vaivautuisi edes auttamaan sairaskohtauksen saanutta vaan lompsisivat vain ohitse.
Minä ignoroin. En poistanut facen kavereista, mutta muutin asetuksia siten ettei hän näe enää juuri mitään, eivätkä hänen julkaisunsa tule minun uutisvirtaani. En reagoi häneen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Narisisti on se joka eron jälkeen ensimmäisenä toipuu.
Joissain tilanteissa ehkä, mutta varsinkin jos ovat itse tulleet jätetyiksi niin saattavat fantasioida kostosta tai stalkata exää pitkäänkin. Sekopäisimmät vainoaa exiä vuosikausia.
ignooraus tai julkinen nolaaminen
Narsistin pahin painajainen on se, että muille ihmisille paljastetaan se, mitä hänen itse luomansa valheellisen kuplan takana oikeasti on. Kun muut näkevät omin silmin sen, että esimerkiksi uhria leikkinyt narsisti onkin todellisuudessa kertonut heille valheita - ja että narsisti on itse se, joka on aktiivisesti tehnyt muiden elämästä helvettiä.
Ihan kokemuksesta... se ettei reagoi mihinkään narsistin temppuiluun. Tavallaan pidät sitä näkymättömänä. Et huomaa hyvässä etkä pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
Miten aiot reagoida sinun ja narskun yhteisiin läheisiin, jotka alkavat käyttäytyä omituisesti ja välttävät seuraasi? Narsku mustamaalaa sinua selkäsi takana ja on leimannut sinut muille sellaiseksi jota et ole.
On se surullista kun narsku ei ymmärrä, että pahaa puhuessaan ja valehdellessaan hän vahingoittaa samalla itseään.
Vierailija kirjoitti:
Pahin, tai ainakin yksi pahimmista loukkauksista narsistille on pyytää apua tai palvelusta. Mun mies raivostui aina kun pyysin häneltä mitä tahansa pientä asiaa. Että miten kehtaan vaivata häntä.
Tämäkin niin totta. Koettu on. 20v avioliitossa ja hitsi mä mietin mikä mussa on vikana kun kaikki mihin kosken tai edes ajattelen ääneen, menee vikaan.
Ero oli rankka. Kannatti kuitenkin vaikka lähipiiriä minulla ei enää ole. Olen se vaikea katkeroitunut ex joka kävi panee hänen kaverin kanssa, kuulin kyliltä. Ikinä en ollut uskoton vaan selittäppä sitä, kuka uskoo, kun yksi on käynyt luottamuksella avautumassa liitosta ja erosta.
Hyvä näin nyt. Pitkään olin tosi surullinen, en enää.
Vaikka miesnarsisteja on enemmän, on myös naispuolisia narsisteja. Nämä naispuoliset narsistit ovat häikäilemättömiä eivätkä pysähdy mihinkään saavuttaakseen haluamansa. He tuhoavat avioliitot ja elämän vain saadakseen egonsa (ja maksujensa) ruokittua. Nämä naispuoliset narsistit ovat tappavia, koska he eivät välitä kenestäkään ja pitävät itseään kaikkien ja kaiken yläpuolella.
He käyttävät miehiä nukkeina ja henkilökohtaisia pankkiautomaattejaan. He tuhoavat armottomasti jokaisen naisen, joka on heidän tiellään saavuttaakseen tavoitteensa.
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenListan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Listalta puuttuu järjettömyyksiin yltävät kateus ja mustasukkaisuus. Kateellisia ollaan kaikesta - kodista, autosta, miehestä, lapsista, harrastuksista, opinnoista, työkavereista jne. Ja vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään tai vaikkei tämä itse edes haluaisi vaikkapa lapsia.
Itselläni oli aikoinaan narsku "ystävänä" ja hänet sai raivon valtaan lasteni koulutodistusten numerot (ihan tavallisia 8-9 tasoa). Itse hänen piti aina niitä kysyä ja kun rehellisesti kerroin niin keskustelu loppui siihen paikkaan kun piti päästä piiloon raivoamaan - minulle ei sentään kehdannut riehumisiaan näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
ValehteleminenListan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Listalta puuttuu järjettömyyksiin yltävät kateus ja mustasukkaisuus. Kateellisia ollaan kaikesta - kodista, autosta, miehestä, lapsista, harrastuksista, opinnoista, työkavereista jne. Ja vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään tai vaikkei tämä itse edes haluaisi vaikkapa lapsia.
Itselläni oli aikoinaan narsku "ystävänä" ja hänet sai raivon valtaan lasteni koulutodistusten numerot (ihan tavallisia 8-9 tasoa). Itse hänen piti aina niitä kysyä ja kun rehellisesti kerroin niin keskustelu loppui siihen paikkaan kun piti päästä piiloon raivoamaan - minulle ei sentään kehdannut riehumisiaan näyttää.
Juuri noin! "vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään". Mua on kadehtinut suurituloisemmat, paremmassa asemassa olevat ja heillä on ollut kaikki mitä mullakin eli perhe, lapset jne. Silti järjetön kateus ja tuhoaminen ettei toisella saa olla mitään. Sairasta.
Se, että hänen tekemisiään ei glorifioida. Hän näkee kaikki tekemisensä ja mielipiteensä yksiselitteisesti parhaina, ja jos muut eivät tätä näe, niin muut ovat väärässä ja saavat siitä kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
Miten aiot reagoida sinun ja narskun yhteisiin läheisiin, jotka alkavat käyttäytyä omituisesti ja välttävät seuraasi? Narsku mustamaalaa sinua selkäsi takana ja on leimannut sinut muille sellaiseksi jota et ole.
Se on jo alkanut, yhteinen tuttava ei tervehtinyt kun tuli kadulla vastaan, katsoi päin muttei tosiaan vastannut tervehdykseen. En vielä tiedä, miten suhtautua asiaan, mutta pakko minun on pelastaa itseni.
Yleinen ohje on pysyä silti tyynenä ja antaa narsistin pyörittää paskamyrskynsä. Ihmisten täytyy antaa itse huomata, että kaikki ei ko. ihmisen kanssa ole Ok. Tähän ei valitettavasti auta vastakampanja tai itsensä puolustaminen. Paras antaa aiheen laantua ja nousta sitten poterostaan. Jäljelle ovat ne ihmiset jotka hoksaavat totuuden. Muiden voikin antaa mennä ilman suurempia suruja.
Tämä! Ensin kun tuntuu että mustamaalauskampanja toimii loistavasti ja tyhmimmät yksilöt on saatu aivopestyä, alkaa narskulla mennä överiksi. Kuvittelee olevansa kaikkivoipa. Jutut kiihtyy ja lopulta fiksuimmat tajuavat missä mennään ja silloi narskulla on mennyt maine. Se kaivaa oman kuoppansa mihin lankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Juuri noin! "vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään". Mua on kadehtinut suurituloisemmat, paremmassa asemassa olevat ja heillä on ollut kaikki mitä mullakin eli perhe, lapset jne. Silti järjetön kateus ja tuhoaminen ettei toisella saa olla mitään. Sairasta.
Se saattaa alkaa jo lapsena, toisella on kivempi lelu, parempi koulussa, nätimmät vaatteet, aikuisempana toisen mies kiinnostaa, on kateellinen talosta, ammatista, lapsista, kaikesta. Narskuille kun ei riitä mikään, voi epärehellisinkin keinoin hankkia lisää ja lisää omaisuutta jolla rehvastella. on siinä muilla ihmettelemistä kun tavis duunari "kylpee" rahassa. Tosin voi esittääkin sitä olevan vaikkei oliskaan, aina pitää olla parempi. Narskut, naispuoliset yleensä, kuppaavat miehet kuiviksi, jollain ihme konsteilla tekevät miehen lapsetkin perinnöttömiksi.
Sanoo nääkeriksi. Siitä kyllä suuttuu moni muukin.