Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vihaa täynnä ilkeä kirjoitti:
Olet ruma ja käytät suku elintä väkivaltaan etkä tiedä mitään hyvästä tai rakkaudesta .
Kuka? Mulla ainakin on rakkaudellinen sukuelin ja olen kaunis. Ja olen rakastanut ja saanut rakkautta. Minulla on hyvä elämä ja tuon hyvää ympärilleni. Narsisteja olen tavannut työelämässä ja yksityiselämässäkin. Narsistien uhreja olen tavannut tarpeeksi.
Kuullostaa nyt siltä että olet käyttänyt "rakkaudellista sukuelintäsi" ja antanut ja saanut rakkautta näiden työpaikan ja yksityiselämän narsistien kanssa, aiheuttaen runsaasti näitä uhreja. Etenkin tuo että narsistien uhreja olet tavannut TARPEEKSI antaa tietyn kuvan. Tarpeeksi mihin? Kyllästymiseen saakka? Vaikutat, no joo...
Sano vaan rohkeasti, miltä vaikutan.
Tällä neuvotaan nolaamaan narsisti, mutta miten se tapahtuu? Narsisti ei nolaannu. Hänhän on kuin kiveä. Hän ei ikään kuin edes kuule yritystäsi.
Sen sijaan saat kuulla itsestäsi vaikka mitä valeita, narsisti ottaa aina sinua kovemmat panokset käyttöönsä. Sinä se siinä lopulta kuitenkin joudut nolatuksi.
Huomiotta jättäminen on se ainut keino. Siihenkin hän vastaa tietysti niillä kovilla panoksillaan, mutta kyun vain pysyy systemaattisesti linjassaan, niin ehkä onnistuu. Narsistin jättäminen pois elämästään on kuitenkin se paras keino. Siis ihan itseä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Tällä neuvotaan nolaamaan narsisti, mutta miten se tapahtuu? Narsisti ei nolaannu. Hänhän on kuin kiveä. Hän ei ikään kuin edes kuule yritystäsi.
Sen sijaan saat kuulla itsestäsi vaikka mitä valeita, narsisti ottaa aina sinua kovemmat panokset käyttöönsä. Sinä se siinä lopulta kuitenkin joudut nolatuksi.
Huomiotta jättäminen on se ainut keino. Siihenkin hän vastaa tietysti niillä kovilla panoksillaan, mutta kyun vain pysyy systemaattisesti linjassaan, niin ehkä onnistuu. Narsistin jättäminen pois elämästään on kuitenkin se paras keino. Siis ihan itseä ajatellen.
Nolaaminen onnistuu kun on TODISTEET narskun jutuista , esim. poliisin kirjaamiset tai oikeuden pöytäkirjat. Kyllä se kovinkin narsku ottaa pultit kun hänen kultaisia kulisseja himmennetään , ei vaan näytä sitä. Kyllä normaalit ihmiset uskovat todisteiden antajaa. Ne jotka ei usko , yleensä reppana hovilaisia ja on onni kun näistä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei näihin ihmisiin toimi samat keinot kuin meihin muihin. Ei heitä kiinnosta, mitä mieltä olet.
Pahin loukkaus ihmiselle, joka elää toisten huomiosta, on edelleenkin jättää täysin huomiotta, olla kuin häntä ei olisi olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolaaminen onnistuu kun on TODISTEET narskun jutuista , esim. poliisin kirjaamiset tai oikeuden pöytäkirjat. Kyllä se kovinkin narsku ottaa pultit kun hänen kultaisia kulisseja himmennetään , ei vaan näytä sitä. Kyllä normaalit ihmiset uskovat todisteiden antajaa. Ne jotka ei usko , yleensä reppana hovilaisia ja on onni kun näistä pääsee.
Saa olla aika reppana että roikkuu narsistin mukana pitkään. Enemmän kuin pakollisen hetken jos on esim asiakas .
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. esimies, voi kauhistua jos häneltä kysyy jotain. Voi olla kova arvioimaan muita tai kommentoimaan alaisiaan, mutta annahan jos häneltä kysyy vastaavaa. Voi hämmentyäkin, että miksi joku alamainen hänelle yrittää puhua.
Ellet ole yrittänyt puhua "näkyvälle kingille" kuin ihmiselle, et ehkä tajua, kuinka suuri muuri on edessä. Ja miten jotain saattaa särötä muurin takaa. Pahin loukkaus itsevarmana esiintyvälle narsistille voi olla kääntää arviointi heihin ja vaikka osoittaa, ettei heidän taustansa ja kokemuksensa riitä arvioimaan muita, etenkin jos osa voi olla enemmän työpaikan alalta kuin pomo itse. Esim. muun alan tohtoripomo ja alaiset.
Oma kysymyksensä on se, kannattaako narsisteja yrittää loukata. He ovat jo lapsena kasvaneet vinoon ja kasvattaneet sen narsistisen piinkovan kuoren. Tai tietysti narsisteja on vähän erilaisia. Narsisteista kannattaa hankkiutua eroon hivuttautumalla, niin että narsistin huomio ei pääse kiinnittymään siihen vetäytymiseen. Kaikki avoin kyseenalaistaminen kuten välien selkeä yhtäkkinen katkaiseminen johtaa aina mustamaalauskampanjaan. Jos narsisti ottaa yhteyttä, että mitä sinulle kuuluu, tai tarvitsee jotain, voi vain vastata (pitkällä viiveellä ja minimaalisesti), että on vain ollut paljon kiireitä, ei ole ehtinyt, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenListan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Listalta puuttuu järjettömyyksiin yltävät kateus ja mustasukkaisuus. Kateellisia ollaan kaikesta - kodista, autosta, miehestä, lapsista, harrastuksista, opinnoista, työkavereista jne. Ja vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään tai vaikkei tämä itse edes haluaisi vaikkapa lapsia.
Itselläni oli aikoinaan narsku "ystävänä" ja hänet sai raivon valtaan lasteni koulutodistusten numerot (ihan tavallisia 8-9 tasoa). Itse hänen piti aina niitä kysyä ja kun rehellisesti kerroin niin keskustelu loppui siihen paikkaan kun piti päästä piiloon raivoamaan - minulle ei sentään kehdannut riehumisiaan näyttää.
Juuri noin! "vaikka narskulla itsellä olisi kaikkea, niin toisilla ei saisi olla yhtään mitään". Mua on kadehtinut suurituloisemmat, paremmassa asemassa olevat ja heillä on ollut kaikki mitä mullakin eli perhe, lapset jne. Silti järjetön kateus ja tuhoaminen ettei toisella saa olla mitään. Sairasta.
Tämä on niin totta. Suvussamme muutama selkeästi narsistinen henkilö. Vaikka narsistinen henkilö itse olisi varakas ja menestynyt, hän saattaa kadehtia jopa työtöntä, jos työttömällä asiat hyvin ja hän on onnellinen. Tai juuri lasten koulumenestystä, niinkuin jossain edeltävässä kirjoituksessa kerrottiin. Vaikka siis hänen oma lapsensa menestyisi myös hyvin. Toisten matkoja ei siedä ollenkaan, vaikka itse olisi matkustanut paljon myös. Narsisti piikkeilee ja ilkeilee kaikesta sekä pyrkii kontrolloimaan muita. Ylipäätään hän ei siedä onnellista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tämän täysin. Minulla oli aikoinaan esihenkilö, joka täytti kaikki narsistin piirteet (enkä ole ainut, joka on tätä mieltä). Vaikka hänet sai kiinni valehtelusta ja mokailusta ihan todisteiden kanssa, hän ei nolostunut vaan keksi aina vaan lisää valheita vanhojen peittämiseksi muiden nolaamiseksi. Sitä oli jotenkin mahdoton ymmärtää, mutta kuten toinen kommentoija totesi – narsisteihin ei voi käyttää ollenkaan samaa logiikkaa kuin muihin ihmisiin.
Itsekin totesin, että paras kosto hänelle oli se, etten antanut hänen toimintansa enää vaikuttaa minuun, ainakaan näkyvästi. Aloin suhtautua työhön vain työnä, ja niin kauan kuin palkka juoksi, niin en enää jaksanut välittää kyseisen tyypin käytöksestä. Tuntui suorastaan palkitsevalta katsoa, kuinka tyyppi yritti keksiä aina vain uusia keinoja kiusata minua, mutten vaan jaksanut enää välittää. Lopulta vaihdoin työtehtäviä, mikä oli elämäni paras päätös.
Narsisteja on erilaisia ja he toimivat eri tavoin. Mutta niillä kaikilla on yhteisiä piirteitä. He pelaavat uhrin roolia, he eivät ole koskaan vastuussa käytöksestään ja vahingoittavat muita.
Narsistit imevät sinusta elämänilon ja siirtyvät sitten nopeasti seuraavaan tarjontaansa. Ihmiset ovat vain tarvikkeita heille. He ovat kuin vampyyrejä, jotka pilaavat elämänsä ja jatkavat onnellista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narisisti on se joka eron jälkeen ensimmäisenä toipuu.
Narsisti voi olla eron alullepanija tai se, josta on haluttu erota. Hän muuttuu narsistiksi sillä hetkellä kun hän ei enää välitä suhteesta, erosta tai Sinusta, saatika Sinun hyvinvoinnistasi. Tyrmistyt tavasta jolla hän taistelee lapsista, asunnosta, perintöosuudesta.
Hän on siirtynyt eteenpäin. Vellot itse vielä suhteessa, ja siksi koet exän tunnekylmäksi, ja valitat kaikille kavereille että se sika oli lopultakin naristi, eipä ihme ettet jaksanut.
Jos joku kutsuu eksäänsä narsistiksi, en halua yritellä hänen kanssaan mitään. En halua myöhemmin osoittautua narsitiksi.
Heh, ajattelin täsmälleen samoin ennen kuin olin hetken aikaa suhteessa ihmiseen, jonka käyttäytymistä ei yksinkertaisesti voi selittää millään muulla. Joo, on totta että eksiä usein leimataan turhaan narsisteiksi, mutta toisaalta väestössä on 1-2 % ihmisiä jotka täyttää ihan oikeasti narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit eli kyllä heitä parisuhdemarkkinoillakin on. Ja koska parisuhteessa ihmisen todellinen luonne tulee esiin ja koska harvoin suhteesta narsistin kanssa tulee pitemmällä aikavälillä mitään, narsistit päätyvät eksiksi paljon useammin ja tiuhemmin kuin muut.
Oma eksäni oli muuten itsekin sitä mieltä että on narsisti ja jopa ylpeä siitä.
Kyllä juu. Ja näitä eksiä voi olla valtava määrä ja suhteita voi olla myös päällekkäin. Olisi hyvä muistaa, että kyllä, jotkut eksistä tosiaan ovat sekaisin.
Pahin loukkaus narsistillle on, että poistat hänet elämästäsi. Tämä kannattaa tehdä oman hyvinvoinnin takia, ei loukkaamisen.
Mullakin on kokemusta, että narsisti ei paljon kavahda, jos haukut häntä narsistiksi. Saattaa jopa leveillä sillä, jos oot tarpeeksi läheinen. Narsisti ei todellakaan loukkaannu siitä, jos haukut häntä narsistiksi. Normaali ihminen loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Pahin loukkaus narsistillle on, että poistat hänet elämästäsi. Tämä kannattaa tehdä oman hyvinvoinnin takia, ei loukkaamisen.
Kaikki somebannit ovat nyt päällä omalle sisarelleni. Sähköpostitkin on ohjattu suoraan roskapostiin. En tiedä, onko hän narsisti vai mikä luonnehäiriöinen hän on, mutta taas on koko viikko mennyt siihen, että omat energiat ovat hänen takiaan ihan nollassa. Mistään asiasta ei voi hänen kanssaan puhua normaalisti. Hän kääntää jokaisen asian loukkaukseksi itseään kohtaan, vaikka kuinka neutraalisti asiat sanoisi. Hän loukkaa muita, mutta ei näe omia loukkauksiaan, jotka ovat ihan suoria. Hän kuvittelee muiden sanomien neutraalien sanojen sisään asioita, joita niissä ei ole. Vaikka puheenaiheena olisi maksalaatikon koostumus, siitäkin hän saa väännettyä loukkauksen itseään kohtaan. Olen introvertti ihminen. Konfliktit vievät kaikki voimat. Olen yrittänyt ymmärtää, mutta en enää jaksa.
Narsistisen ihmisen seura imee kaikki voimat, ihmettelin nuorempana kuinka olin aina ihan poikki vierailujensa jälkeen. Jos hankin jotain tai sain elämyksiä, niin tämä teki seuraavaksi kaiken aina suuremmassa mittakaavassa. Tekeytyi välillä vaatimattomaksi ja kylpi itsesäälissä, opin tietämään että nyt on tulossa jotain joka on tarkoitettu räväyttämään, aiheuttamaan kateutta ja näyttämään kuka on kuka. Varmaan oli turhauttavaa kun en ollutkaan kade, vaan itseasiassa sanoin jotain myönteistä, hieman välinpitämättömästi varmaankin hänen mielestään. Vaivaa hän näki paljon, olikohan jotain huomion ja hyväksynnän hakua.
Seurasin sivusta vuosikausia keskieurooppalaisen ystäväni ja työkaverini elämää narsistin puolisona läntisessä euroopassa.
Ystäväni oli naimisissa narsistisia ja psykopaattisia piirteitä omaavan naisen kanssa. Kaiken piti tapahtua naisen ehdoilla, naisen haluamalla tavalla, joka kulutti suuria summia puolisonsa varoja ylitse omien varojensa (yksi kauppareissu saattoi maksaa 8000 EUR+). Muiden perheenjäsenten piti totella, palvoa, ihailla narsistiäitiä. Narsistia ei saanut kyseenalaistaa, vaikka kuulija tiesikin asioiden laidan ja faktojen olevan toisin kuin narsisti itse kertoi, kaikki oli muka uskottava.
Patologinen valehtelemisen tarve oli uskomaton. Valheet olivat uskottavia, hyvin suunniteltuja ja esitykseltään loogisia, ainoana puutteenaan vain se, että kun saman aikaikkunan kertomukset rinnastettiin keskenään, niillä ei ollut mitään tekemistä keskenään, vaan tarinat olivat ristiriidassa keskenään.
Ystäväni kesti tätä vuosikymmenen, mutta helppoa se ei ollut. Hänen oli pakko irtautua puolisostaan kanssani aika ajoittain työmatkojen pariin, ihan vain nollaamaan päätään muille paikkaunnille kyetäkseen selvittämään mikä on totta ja mikä ei, ja saamaan hengitystilaa itselleen kaiken tukahduttavalta narsistilta.
Juuri näiden työstä johtuvien irtautumisten aikana ystäväni oppi ymmärtämään puolisonsa ongelmat. Hän oli pitänyt vuosikaudet päiväkirjaa ja kauhistui itsekkin lukiessaan (ja jäsennellessään) päiväkirjansa merkintöjä elämästään ja puolisostaan.
Sitten tuli se hetki kun kuppi kaatui. Naiselta paljastui kaksois- tai pitäisikö sanoa kolmoiselämä, sillä hän oli kuljettanut avioliiton aikana rinnallaan kahtakin sugar-daddyä, vaihtanut seksiä luxus-tavaroihin.
Ystäväni latoi puolisonsa eteen kaikki faktat vuosien varrelta, paljasti tienneensä sivusuhteista, ja koko rakennelma kaatui: Nainen menetti hillintänsä, itkun ja romahduksen jälkeen otti aseen ja loppu onkin surkeata historiaa. -Ystäväni sai oppia kantapään kautta, tai pitäisikö sanoa reijitettynä sen, että kun narsisti / psykopaatti jää kiinni joutuessaan kohtaamaan faktat ja reaaliteetit jotka romahduttavat hänen minä-kuvansa, lopputuloksena on yleensä täysin ennalta-arvaamaton reaktio. Tämä tarina päättyi miehen päätymiseen ambulanssin ja teho-osaston kautta avioeroon, puolisonsa päätyi tapon yrityksestä vankilaan.
Sivullisena opin sen, että kun narsisti / psykopaatti romahtaa, voi tapahtua ihan mitä tahansa, ja kaikkien osapuolten ja sivullisten pitää silloin olla varuillaan ja valmiina mihin tahansa ja kaikkeen.
Hyvä idea tuo päiväkirjanpito tapahtumista ja niihin liittyvistä tunteista. Voi purkaa ahdistustaan ja realisoi ja aikajanattaa tapahtumia. On jotain materiaalia kun hakee apua, narsistin kyseenalaistaessa järkesi, tunteesi ja tapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea tuo päiväkirjanpito tapahtumista ja niihin liittyvistä tunteista. Voi purkaa ahdistustaan ja realisoi ja aikajanattaa tapahtumia. On jotain materiaalia kun hakee apua, narsistin kyseenalaistaessa järkesi, tunteesi ja tapahtumat.
Päiväkirja idea toimisi myös niin koulu- kuin työpaikkakiusatuille. Kiusaajat kun eivät voi sanoa mitä sinä tunnet tai kuuluisi tuntea! Sinä olet itsesi paras asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein narsisti voi olla yllättävänkin joviaali ja lämmin ihminen ystävilleen ja työkavereilleen. SIlti samaan aikaan olo kotona voi olla muille perheenjäsenille täysi helvetti. Eron tullessa narsisti itse usein myös väittää eron toista osapuolta narsistiksi. Hän ei kerta kaikkiaan näe omassa toiminnassaan mitään huomautettavaa, puolison ja lasten syyttäminen kaikesta on aina perusteltua ja kaikki ikävä on heidän vikansa.
Hyvin sanottu, se on just noin. Ystävät ja duunikaverit ei tiedä oikeesta luonteesta mitään.
Narsistinen työkaveri todellakin saattaa olla pidetty ja näyttäytyä valituilleen hyvinkin mukavana, lämpimänä, sosiaalisena ihmisenä mutta jostain syystä yksi, korkeintaan kaksi valitaan syntipukeiksi ja inhokeiksi. Siinä sitten olet yksin miettimässä mikä minussa on vikana kun toinen sinkauttaa myrkyllisiä sanoja sopivissa tilanteissa. Olet yksin ongelman kanssa. Olen ollut itse niin silmätikkuna kuin seurannut työpaikan dynamiikkaa kiusaajan ottaessa toisen uhrikseen. Kumma kyllä, kuinka ihminen helposti on vain huojentunut, ettei ole nyt se kiusattu. Ummistaa silmänsä, on hiljaa jotta ei ärsyttäisi paikan "symppistä". Neutraalilla käytöksellä saa pidettyä niin työnsä kuin olemaan myös sen sorsitun kaveri. Kehoittaisin työpaikoilla enemmän avaamaan silmiä ja kuuntelemaan sydämellä. Vielä huomautuksena että työpaikoilla on aina se " kalustukseen" kuuluva ilkeilijä jonka kaikki tietää muttei enää jaksa välittää.
Ssairas narsisti ap sai taas huomio annoksensa.