Oletteko olleet osana jotain kulttia, lahkoa tms. muistuttavaa toimintaa?
Näitähän on paljon enemmän, kuin alkuun uskoisi. Muutama tuttava hurahtanut esim. verkostomarkkinointiin. Nyt kun jälkeenpäin pohdin, niin myös nuoruuden urheiluharrastus eräässä seurassa oli aikamoista aivopesua ja tehokasta arvomaailman muokkausta haluttuun suuntaan. Hui! :/
Minkälaisia kokemuksia teillä?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hieman haastavampien" lasten vanhemmille tarkoitettu "ihmeelliset vuodet"-kurssi.
Jätin sen kesken, koska tuli oudot vibat, ei se nyt varmaankaan mikään kultti ole, mutta siellä ohjaajat vaan hymisteli, eivät varmaan saaneet sanoa mihinkään mitään mielipidettä? Meidän ajatuksia ohjailtiin tiettyyn suuntaan, ja katsottiin jotain niin outoja varmaan 60-luvulla kuvattuja "opetusvideoita" :D
videot oli siis tilanteista miten toimia lapsen kanssa milloinkin, esim. kaupassa.
Kaikkein ärsyttävin juttu oli se että aina kun vastasi johonkin kysymykseen toinen ohjaaja ryntäsi vastaajan eteen ja pakotti valitsemaan joko tarran tai karkin :D eli sellainen palkintosysteemi meille aikuisillekin.No, eksyn ehkä aiheesta mutta pakko sanoa vielä tähän väliin että ne videoiden ohjeet oli muutenkin aika vanhentuneita, ja sellaisia joita moni ei välttämättä allekirjoita, esim. että kaupassa ollessa saa napostella ostoksia ennen maksamista.
Tuntui koko ajan että kaikki jutut oli jotain ihme testejä meille vanhemmille.
Joinain kertoina jouduttiin pareittain leikkimään äitiä/isää ja lasta, ja esittämään koko tunnekirjoa kiukuttelusta hassutteluun, koko ryhmän edessä.
Apua :o Meille ehdotettiin tuota ihmeelliset vuodet -ryhmää, mutta oltiin niin väsyneitä silloin, että ei vain energia riittänyt siihen. Tosin, voihan olla, että riippuu tosi paljon vetäjistä. Mun yksi kaveri oli tuollaisessa ryhmässä, eikä hän ainakaan kertonut, että olisi ollut jotain erityisen kummallista.
Kundaliinijoogatunnit. Kokeilin kolmessa eri paikassa ja vaikka joogaa muuten harrastan niin tuo muoto puistattaa. Oudoimmat joogaharrastajat löytyvät siitä porukasta.
Yhdellä noista kundaliinikouluista järjestetään energiaterapeuttikurssia, jossa oppii kommunikoimaan eläinten, planeettojen, kasvien ja jumaluuksien kanssa. Sut yhdistetään enkeliverkkoon plus 100 muuta henkistä kykyä. Ei ollut halpa kurssi mutta tiedän ihmisiä, jotka ovat maksaneet tonnin tuosta ilosta. Niitä oli siellä kuulemma salin täydeltä.
En vaan voinut jatkaa liikuntaseteleiden kantamista sinne.
Isäni uskoo erilaisia salaliittoteorioita, mm. Uuteen maailmanjärjestykseen ja vapaamuurarien salaliittoon. Hän myös juo hopeavettä flunssaan.
Joskus nuorena innokkaana yliopisto-opiskelijana menin mukaan skepsikseen. En halua edes muistella sitä ahdistavaa ilmapiiriä, joka niissä ympyröissä vallitsi. Se porukka oli oikeasti jotenkin mielisairasta ja äärimmäisen lapsellista. Muille ihmisille naurettiin, heitä pilkattiin, tavoitteena oli lähinnä lytätä ja nolata ihmisiä. Aivan hirveän ilkeitä ihmisiä siellä oli. Se oli jotain aivan muuta kuin olin kuvitellut. On tervettä olla skeptinen, mutta tällä porukalla oli sellainen asenne, että he tietävät kaiken ja muut ovat lähinnä tyhmää rupusakkia, joita heidän tehtävänsä on valistaa. Olen jälkeenpäin miettinyt, että mikä näistä ihmisistä teki niin ilkeitä ja katkeria...kaipa heillä kaikilla oli jokin vihankohde, trauma tms. elämässään ja johonkin se piti sitten purkaa. Huh, onneksi ymmärsin jättää ne piirit ja hakeutua järkevien ihmisten seuraan. Oikeastaan se oli aika säälittävää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kundaliinijoogatunnit. Kokeilin kolmessa eri paikassa ja vaikka joogaa muuten harrastan niin tuo muoto puistattaa. Oudoimmat joogaharrastajat löytyvät siitä porukasta.
Yhdellä noista kundaliinikouluista järjestetään energiaterapeuttikurssia, jossa oppii kommunikoimaan eläinten, planeettojen, kasvien ja jumaluuksien kanssa. Sut yhdistetään enkeliverkkoon plus 100 muuta henkistä kykyä. Ei ollut halpa kurssi mutta tiedän ihmisiä, jotka ovat maksaneet tonnin tuosta ilosta. Niitä oli siellä kuulemma salin täydeltä.
En vaan voinut jatkaa liikuntaseteleiden kantamista sinne.
Ai, missä vaiheessa ne "oudot" jutut tulevat? Itse olen harrastanut hatha-joogaa parikymmentä vuotta ja nyt vähän aikaa sitten aloitin kundalini-joogan. Vielä ei ole ollut mitään tuollaista, eli tuleeko sitten joskus myöhemmin vasta? EI ole myöskään ollut mitään kursseja tarjolla. Energiakurssista kyllä voisin olla kiinnostunutkin, mutta enpä ole sellaiseen törmännyt. Olen nimittäin käynyt energiahoidossa (lieneekö mitään yhteistä) ja sehän on todella tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorena innokkaana yliopisto-opiskelijana menin mukaan skepsikseen. En halua edes muistella sitä ahdistavaa ilmapiiriä, joka niissä ympyröissä vallitsi. Se porukka oli oikeasti jotenkin mielisairasta ja äärimmäisen lapsellista. Muille ihmisille naurettiin, heitä pilkattiin, tavoitteena oli lähinnä lytätä ja nolata ihmisiä. Aivan hirveän ilkeitä ihmisiä siellä oli. Se oli jotain aivan muuta kuin olin kuvitellut. On tervettä olla skeptinen, mutta tällä porukalla oli sellainen asenne, että he tietävät kaiken ja muut ovat lähinnä tyhmää rupusakkia, joita heidän tehtävänsä on valistaa. Olen jälkeenpäin miettinyt, että mikä näistä ihmisistä teki niin ilkeitä ja katkeria...kaipa heillä kaikilla oli jokin vihankohde, trauma tms. elämässään ja johonkin se piti sitten purkaa. Huh, onneksi ymmärsin jättää ne piirit ja hakeutua järkevien ihmisten seuraan. Oikeastaan se oli aika säälittävää porukkaa.
Tuollainen mielikuva minulla on Skepsis ry:n toiminnasta ollut aina. En nähtävästi ollut ihan väärässä. En ole koskaan saanut heistä kuvaa terveen kriittisyyden ja oman ajattelun puolestapuhujina, vaan juuri sellaisena yli-ikäisten nörttien kiusaamiskerhona. Huuhaa-palkinto on erityisen vastenmielinen, vaikka periaatteessa olen joinain vuosina ollut heidän kanssaan samaa mieltä palkinnon saajasta. Sen tarkoitus vaikuttaa olevan silkka nolaaminen ja oman hännän nostattaminen, ei avoimen ja rehellisen keskustelun virittäminen.
Isäni on mukana karismaattisessa kristillisessä liikkeessä. Hän hylkää evoluutioteorian ja uskoo Raamatun luomiskertomusta. Hän on voimakkaasti homofobinen. Hän uskoo Ilmestyskirjassa kuvattujen tapahtumien olevan meneillään.
Hän uskoo myös esirukouksen voimaan ja kertoo anekdootteja siitä, kuinka esirukouksen avulla on parannettu ihmisiä sairauksista ja vammoista, joille ei ole lääketieteellistä hoitoa. Suhtaudun skeptisesti esirukouksen voimaan. Joltakulta näennäisesti parantuneelta saattaa jäädä oikea lääketieteellinen hoito saamatta.
Opiskelu eräässä ns. luontaisalan oppilaitoksessa. Todella sisäänpäinlämpiävä ilmapiiri ja johtohahmoina muutama opettaja, joiden ympärillä sisäpiiri pyöri. Jos et ollut sisäpiirissä kohtelu oli välillä todella nihkeää. En ikinä tuntenut olevani tervetullut, mutta kävin siellä, kun aihe kiinnosti. Opetusta ei saanut kyseenalaistaa, vaikka välillä jutut olivat aika villejä. Metodia ei koskaan kriittisesti arvioitu, vaan aina jos meni pieleen, niin siihen oli kyllä olemassa selitys.
Ikävä kokemus sekin kun tajuaa itse olleensa sellainen tiukka lahkotyyppi.
Olin vähän aikaa ravintolisälahkossa. Voi hemmetti niitä herätyskokouksia. Se on kyllä ulkopuolisen mielestä naurettavan näköistä menoa. Tuntui oudolta jo silloin.
Olen ollut jopa pölynimuriherätyslahkossa. Hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohan noita. Monet seurakunnat, etenkin herätyskristilliset. Monet jooga- ja meditaatioyhteisöt. Monet elämäntaitovalmentajien ympärille syntyneet yhteisöt. Monet poliittiset liikkeet. Monet vaihtoehtohoito ja -terveysyhteisöt jne.
Älä puhu kristityistä mitään - kristillisyyttä ei voi ymmärtää kukaan muu, kuin uudestisyntynyt kristitty, joten pliis - älä puhu asiasta, jota et tunne.
Ai "ei voi ymmärtää kukaan muu"? Olen erehtynyt käymään telttameiningissä kun hölmöyksissäni kuvittelin että siellä voisi oikeasti kuulla ja oppia tuntemaan jotain järkevää.
Mutta voi pojat mitä touhua se oli. No sen siellä teltassa opin että moista suggerointia ja aivopesua ei voi kukaan ymmärtäväinen hyväksyä.
Mun on ollut vaikea suhtautua mielenterveyttäni menettämättä siihen lahkon opetukseen ja mentaliteettiin, että maailma vihaa teitä uskovia. Kokoajan pitää varoa ja pelätä ihmisiä, jotka haluavat pahaa. Vieläpä kun niitä ilkeitä ihmisiä oli myös seurakunnan sisällä. Tuollaisesta synkkyydestä ja pelosta halusin kokonaan irti.
Onko kukaan ollut mukana kryptovaluuttalahkossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yhä.
Kerro lisää
En halua nimiä laittaa, mutta kyseessä on "elämäntaidonvalmentajien" koulutus joka on myös muodostunut "yhteisöksi" mutta valta on päägurulla. En uskalla lähteä joten se on merkki kultista.
No kerro nyt edes sen porukan / firman nimi? Haluaisin tietää, koska eräs ystävä on jossain elämäntaito hommelissa mukana. Mutta mielestäni ko. valmennus ei kuulosta hurmokselta. Ei ainakaan niillä tiedoilla, mitä hän on kertonut.
Ei voi kertoa tai rangaistus seuraa
Näistä kertomuksista tuli mieleen se, kun toimin lyhyen aikaa puhelinmyyjänä. Parhaina pidettiin niitä myyjiä, jotka jaksoivat jankuttaa puhelimessa siihen asti, kunnes asiakas löi luurin korvaan tai osti tuotteen. Myyjiä siis lähestulkoon rohkaistiin asiattomaan ja päällekäyvään käytökseen. Meidän piti myydä ihmisille skeidaa, jota kukaan ei tarvitse ja piti saada asiakas vakuuttuneeksi siitä, että hän tarvitsee myymäämme skeidaa. Tai jos ei koe tarvitsevansa, ainakin häntä tulee painostaa siihen asti, että hän väsyneenä antaa periksi.
Ihan järkyttävää aivopesumeininkiä. Itse olin myyjänä surkea, koska olen liian varovainen ja kohtelias. Tuo toiminta soti pahasti arvomaailmaani vastaan, ja olin helpottunut, kun toimipisteemme lakkautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kristillisissä kulteissa seksuaaliselle alueelle meneminen naamioidaan hengelliseksi avioliitto- ja seksuaaliopetukseksi. Säännöt ja kehoitukset tähän voivat tulla ylemmältä katto-organisaatiolta jopa ihan toisesta maasta. Paikallisen pienen seurakunnan vastuuhenkilöt eivät välttämättä tarkoita pahaa, mutta ovat opillisesti katto-organisaation aivopesemiä. He eivät ilmeisestikään oikein tiedä mitä tekevät ja mihin se johtaa. Monet seurakuntalaiset haavoittuvat ja lähtevät vähin äänin seurakunnasta tai heidät hiljennetään.
Mistä kristillisistä kulteista puhut? Esim.hellarit ja vapaaseurakunta eivät ole kultteja.
Ja jos puhutaan asioista jotka on Uudessa Testamentissä kiellettyjä (homoseksuaalisuuden toteuttaminen, esiaviollinen seksi, pettäminen), niin ei se ole mitään salamyhkäistä kulttitouhua vaan ihan kristinuskoa.
Jos joku loukkaantuu kun puhutaan ihan Jumalan sanaa, niin loukkaantukoon. Silloin hänelle oman haarovälin hingut ovat kaikkivaltiasta ja ääretöntä Jumalaa tärkeämpiä.
Ei ollut kyse tuollaisesta normaalista Raamatun mukaisesta opetuksesta eikä mainitsemistasi yhteisöistä.
Ikävää, että uskovana ihmisenä sanot noin loukkaavasti, häpäisevästi ja lisäksi väärin tuomiten. Sinun kaltaisia on kyllä tullut nähtyä uskovissa piireissä. Tuollaisesta asenteesta on muille ihmisille enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristillisissä kulteissa seksuaaliselle alueelle meneminen naamioidaan hengelliseksi avioliitto- ja seksuaaliopetukseksi. Säännöt ja kehoitukset tähän voivat tulla ylemmältä katto-organisaatiolta jopa ihan toisesta maasta. Paikallisen pienen seurakunnan vastuuhenkilöt eivät välttämättä tarkoita pahaa, mutta ovat opillisesti katto-organisaation aivopesemiä. He eivät ilmeisestikään oikein tiedä mitä tekevät ja mihin se johtaa. Monet seurakuntalaiset haavoittuvat ja lähtevät vähin äänin seurakunnasta tai heidät hiljennetään.
Mistä kristillisistä kulteista puhut? Esim.hellarit ja vapaaseurakunta eivät ole kultteja.
Ja jos puhutaan asioista jotka on Uudessa Testamentissä kiellettyjä (homoseksuaalisuuden toteuttaminen, esiaviollinen seksi, pettäminen), niin ei se ole mitään salamyhkäistä kulttitouhua vaan ihan kristinuskoa.
Jos joku loukkaantuu kun puhutaan ihan Jumalan sanaa, niin loukkaantukoon. Silloin hänelle oman haarovälin hingut ovat kaikkivaltiasta ja ääretöntä Jumalaa tärkeämpiä.
Äärikarismaattinen "kristillinen" ryhmä, jossa oli jäsenenä paljon mt-keissejä ja muuten vaan huonoitsetuntoista porukkaa, joilta oli helppo huijata rahat pois. Kaikesta mahdollisesta kun joutui hel*ettiin.