Kuinka pitkään menee, että nukahdat?
Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäni ollut vaikeasti uneton. Lopulta keksin keinon. Laitan kuulumaan puhetta. Nukahdan joskus muutamassa minuutissa. Takuuvarma keino. Musiikki vain piristää joten se on hyödytöntä.
Suosikkejani ovat kammottavat salaliittoteoriat. Ja maailmanlopun ennustukset ym.
Mitä kaameammat jutut, sen makeammat yöunet.
Tositarina.
Hei, kiitos vinkistä! Minulla ollut aina sama ongelma, ja tajusin juuri et unihan meinaa aina tulla silloin, kun kuuntelen illalla rikosjuttuja tms. En tiedä, mikä hitto siinä on. Pitää kokeilla iltasatuna :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjalta kuulostaa, että niin monella vastaajalla on univaikeuksia.
Onko se sitten ihmekään, että ylipaino on niin yleistä. En nyt tarkoita, että kaikki huonosti nukkujat on lihavia, mutta onhan se selvä, että keho voi hyvin, kun se saa kunnolla levätä, jolloin aineenvaihdunta toimii myös hyvin. Ainakin verrattuna siihen, että on koko ajan stressitilassa (jota se on, jos se ei pääse lepäämään).
Niin, univaikeudet lisäävät lihomisriskiä.
Itse nukahdan nopeasti, noin viidessä minuutissa. Opettelemalla opetellut, aikoinaan oli tapana murehtia tekemättömästä veroilmoituksesta keskeneräisiin kasvimaahommiin. Siskoni kärsii pahasta unettomuudesta, oli lapsena kyllä hyväuninen (minä en).
Aivojen "pysäyttäminen" nukkumista varten on vaikeaa, ja joskus olenkin ajatellut, että minä pystyn siihen, koska en ole "normaali", eli olen as. Mies, joka on ns. normaali, kärsii pahoista nukahtamisvaikeuksista välillä, ja minun mielestäni hän saa ne aikaan ihan itse, märehtii vanhoja asioita, kiukuttelee milloin mistäkin (työasiat, sukulaisten puheet, rikki menneet koneet, väärä telkkaohjelma, väärä säätila...) valvoo sängyssä tabletin kanssa ja nukahtelee, eikä kuitenkaan suostu käymään nukkumaan, ja sitten kun laittaa tabletin pois, (siis katsoo suoratoistopalveluita, jotain Karppia tai Sorjosta tms) niin ei saa nukuttua.
Minä menen sänkyyn, kun tunnen olevani väsynyt. En lue, en katso televisiota enkä selaa puhelinta sängyssä.
Ja olen ymmärtänyt, että suurin osa ihmisistä ei tähän nopeaan nukahtamiseen kykene (nukahdan uudestaan myös jos joudun heräämään keskellä yötä, ainoastaan tuossa 2-4 välillä on aika, jolloin herätessä saattaa jäädä valvomaan, se liittyy unirytmiin).
No jaa, kyllä "normaalitkin" voivat nukahtaa nopeasti. Minä nukahdan 5-10 minuutissa, en ole joutunut tätä opettelemaan, enkä ole edes sukuni nopeimpia nukahtajia.
Isäni ja yksi siskoistani osaavat oman kuvauksensa mukaan "kääntää aivoista virran pois päältä" ja nukahtavat alta minuutin. Myös lapseni tuntuu olevan samaa maata: näin päiväkoti-ikäisenä 0-3 minsaa on normaali nukahtamisaika hänellä, nukkuu sikeästi ja herää 11-12 tunnin jälkeen itsestään pirteänä.
Vierailija kirjoitti:
Aivojen "pysäyttäminen" nukkumista varten on vaikeaa, ja joskus olenkin ajatellut, että minä pystyn siihen, koska en ole "normaali", eli olen as. Mies, joka on ns. normaali, kärsii pahoista nukahtamisvaikeuksista välillä, ja minun mielestäni hän saa ne aikaan ihan itse, märehtii vanhoja asioita, kiukuttelee milloin mistäkin (työasiat, sukulaisten puheet, rikki menneet koneet, väärä telkkaohjelma, väärä säätila...) valvoo sängyssä tabletin kanssa ja nukahtelee, eikä kuitenkaan suostu käymään nukkumaan, ja sitten kun laittaa tabletin pois, (siis katsoo suoratoistopalveluita, jotain Karppia tai Sorjosta tms) niin ei saa nukuttua.
:-o Miehelläsi on huomattavan huono unihygienia! Tuo ei kyllä ole mitään perusihmisen toimintaa.
Olet ihan oikeassa, että hän aiheuttaa itse omat uniongelmansa.
Nykyään menee ehkä 5-15min. Mutta tätä ennen minun saattoi helposti mennä tunti ennen kuin nukahdin. Niin oli vain aina ollut joten pidin sitä normina. Mutta nykyään silmät rupee väkisin painumaan kiinni jo puoli yhdentoista aikoihin illalla.
Ehkä minuutti. Oikeasti. Viisi lasta, joista nuorin 2-v., kokopäivätyö (päivätyö sentään onneksi). Usein menen nukkumaan ja mies sanoo tulevansa perässä, kunhan pesee hampaat ensin. Kuulemma nukun yleensä jo, kun ehtii viereen alle 5 Min päästä.
Minulla on kyllä aina ollut hyvät unenlahjat.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on käsittämätöntä, että heille se nukkumismoodi tuulee päälle noin vain ikään kuin sormia napsauttamalla. He saattavat puhua ja olla täysin tietoisesti tässä maailmassa. Sitten he menevät sänkyyn ja parissa minuutissa kuorsaus kuuluu. En käsitä, että miten aivot saa käytännössä täydestä vireystilasta noin vain saman tien siihen off-asentoon ja taju pois.
Mä olen näitä ihmisiä. Välillä ottaa päähän kun mies vaan höpöttää ja höpöttää. Itse tiedän jo, että nukahdan seuraavan 15sekunnin aikana. Nykyään ilmoitan, että "mä nukahdan nyt" ja sitten tosiaan nukahdan.
Toisaalta, elämäni on myös hyvin säännöllistä. Teen asiat samaan aikaan ja samaan tapaan päivästä toiseen. Lomalla yritän vähän päästä lomarytmiin, eli etten nukahda jo klo 22. Se kyllä kostautuu, että yritän katsoa vaikka leffaa ja nukun sen koko leffan ajan. Nukun vaikka istualteen jos yritän väkisin pysyä hereillä.
Jos katson kelloa ja huomaan olleeni valveilla 15 minuuttia, alan jo panikoida, etten varmaan saa unta koko yönä. Olen siis tottunut nukahtamaan todella pian vuoteeseen mentyäni.
Otan puolikkaan imovanen ja nukahdan vartissa ja nukun 7 h putkeen. Ei ongelmia. pakko käyttää kun syön kortisonia muuten oisin yöllä koko ajan hereillä kuin pirivieteri, eikä siitä tuu hevonv**tuuka
Minulla vaihtelee kausittain kuinka nopeasti uni tulee. Käytän nykyisellään pienen murusen mirtazapinia nukkuakseni paremmin. Ei aina auta aamuyön heräämiseen koska sen jälkeen ei aina tule uni enää uudelleen. Siinä puol viiden tai viiden jälkeen.
Joku ehdottikin että kuuntelee puhetta. Suosittelen kokeilemaan jotain turkasen pitkää äänikirjaa, kuten vaikkapa Sinuhe egyptiläistä. Itse halusin sen kuunnella läpi ja laitoin aina iltaisin levyn pyörimään, joskin todella usein ääni hävisi ja taju lähti kankaalle ihan kivasti kun väsymys iski. Siinä riitti kuunneltavaa moneksi illaksi.
Ulkoilen paljon, nukahtaminen vie alle 5 min.
Vierailija kirjoitti:
Pisin aika kun valvoin yhtä soittoa, oli 6 viikkoa. Olen näin vaikeasti uneton. Asia on tutkittu unitutkimuksessa ja yöuneni laatukin mitattiin laboratoriossa täysin surkeaksi. Se on perinnöllinen ominaisuus isäni suvussa.
Puheen kuuntelu on ainoa mikä auttaa. Nyt ihmettelen, miksi kukaan ei kertonut asiasta.
Kyllä varmaan 6 viikon aikana nukuit edes vähän. Olisit muuten kuollut. Pystyn samaistumaan tähän täysin, itsellä myös vaikea unettomuus. Kaksi yötä menee yleensä putkeen nukkumatta. Sitten kolmantena yönä nukun noin kaksi tuntia.
Toisinaan heti kun suljen silmät, joskus voi mennä parikin tuntia.
Ennen kuin aloitin lääkkeiden käytön en välttämättä nukahtanut koko yönä, vaikka varasin riittävästi aikaa unelle. Onneksi unilääkkeet on keksitty, niillä olen pysynyt työkykyisenä ja järjissäni.
Vierailija kirjoitti:
Pari minuuttia. Luen yleensä aina ennen nukahtamista, ja kun panen kirjan pois, nukahdan hetkessä.
Mun mielestäni teillä, joilla nukahtamiseen kestää yli puoli tuntia, on joku "pielessä". Vuorokaudesta menee iso osa unen odotteluun.
Saatteko koskaan nopeammin unen päästä kiinni? Jos, niin mikä silloin meni erilailla? Ettehän yritä nukkua liikaa, ette siis ole kunnolla väsyneitä nukkumaan mennessä? Liikaa älylaitteita iltaisin?
Itse olin myös nuorempana sellainen, että hyvä jos pää ehti tyynyyn asti, kun olin jo unten mailla.
Uniongelmat alkoivat kun 50v alkoi lähestyä mittaria. Nykyään voi mennä koko yö unta odotellessa tai sitten torkahtelen muutaman kerran yössä.
Varsinainen nukahtaminen tapahtuu vasta joskus 5-6 tienoilla aamulla. Siitä onkin tosi mahtava ”herätä” seitsemän jälkeen, että ehtii aamun ensimmäiseen palaveriin ajoissa.
Nuorempana meni aina 30min - 2h että sain nukahdettua. Nykyään yli kakskymppisenä 5-10min
Mulla menee n 4 tuntia. Sitten nukun pätkittäin kahdeksaan. Menen kahdeltatoista keskimäärin.
En ole nukkunut kunnolla kolmeen vuoteen. Viime yönä taas tuntui, etten nukahtanut oikein ollenkaan. Aamulla hirveä sydämentykytys ja oksetus. Teen etätöitä, joita voin vähän sovittaa omaan tahtiin, niin koitin vielä laittaa kellon uudelleen herättämään 2,5 tunnin päästä, mutta en taaskaan pystynyt nukahtamaan koko aikana, vaikka lähes uneton yö takana. Jotain tosi radikaalia pitäisi tehdä, koska olen hajoamispisteessä ja työt kärsii ja en vaan saa ajoissa mentyä nukkumaan, vaikka aiemmin illalla uskon, että voisi olla paremmat mahdollisuudet nukahtaa. Taidan sabotoida tällä tavoin omaa elämääni tiedostamatta.
Muutama minuutti menee nukahtamiseen enkä yleensä herää yöllä. Nyt tosin vauva valvottaa, heräilyt on mulle aivan tuskaa.