Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka käyttävät farkkuja myös kotona?

Vierailija
09.11.2020 |

Olenko jotenkin omituinen, kun en omista "oloasua" tai käytä lökäreitä sohvalla löhötessä, vaan olen kotonakin yleensä farkuissa tms. paremmissa vaatteissa? Ihan kuin olisin missä tahansa muualla. Lapsillani on myös sama tapa, vaikken sitä heiltä vaadikaan.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistyneisyys näkyy siinä, että kotiin tullessa vaihtaa kotivaatteet. Eikä niiden ole pakko mitään pieruverkkareita olla tietenkään.

Eikö sivistynyt ihminen voi jo aamulla laittaa sivistyneet vaatteet päälle ja olla niissä koko päivän? En oikeasti tajua sitä, että kotona pitäisi olla jotkut löysät tunikat ja legginsit.

Meillä ei ole koskaan kukaan vaihtanut esim koulupäivän jälkeen vaatteita. Ei lapsuudessani, eikä puolison perheessä, eikä nykyään meillä kotona. Työvaatteet on vaihdettu rennommiksi, eli vaikka juuri farkuiksi ja neulepaidaksi. Näillä vaatteilla vietetään vapaa-aikaa, eli käydään vaikka shoppailemassa tai tavataan ystäviä kotona arkena.

Meillä siis lääkäreitä, juristeja, opettajia ja muita ”sivistyneitä” lähipiirissä.

Tämä keskustelu hämmentää mua.

Vierailija
82/106 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun pitämään kotona ikäviä kotivaatteita, koska on niin likaista. Kun lähden pois kotoa, laitan siistimpää päälle. Karvatonta ja kuolatonta 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kotona pitkiä trikoita, jotka levenevät hieman lahkeesta ja siihen vaikka puuvillapaita tai -neule. Mukava ja rento asu, mutta näyttää myös ihan siistiltä. 

Nyt on ollut ihanaa olla vain kotivaatteissa etätöiden myötä. 

Vierailija
84/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin vaihdan kotona kotivaatteet heti kun tulen kotiin. Mutta ne ei ole mitkään rytkyy vaan siistit leggingsit, alustoppi ja tunikatyyppunen trikoopaita. Tai nätti mekko. Ulkoilemaan kun lähden niin laitan ulkovaatteet. Vaihdan päivässä vaatteita seitsemän kertaa.

Vaihdan myös seitsemän kertaa vaatteita päivän aikana ja tuntuu etten muuta tekisikään.

Olen eri, mutta eihän siihen mene kuin muutama sekunti, kun vaihtaa vaatteet. Koiran kanssa tulee käytyä neljä kertaa päivässä ulkona ja joka kerran vaihdan housut ja puseron ulos lähtiessä ja taas sisään tullessa. 

Vierailija
85/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin vaihdan kotona kotivaatteet heti kun tulen kotiin. Mutta ne ei ole mitkään rytkyy vaan siistit leggingsit, alustoppi ja tunikatyyppunen trikoopaita. Tai nätti mekko. Ulkoilemaan kun lähden niin laitan ulkovaatteet. Vaihdan päivässä vaatteita seitsemän kertaa.

Vaihdan myös seitsemän kertaa vaatteita päivän aikana ja tuntuu etten muuta tekisikään.

Olen eri, mutta eihän siihen mene kuin muutama sekunti, kun vaihtaa vaatteet. Koiran kanssa tulee käytyä neljä kertaa päivässä ulkona ja joka kerran vaihdan housut ja puseron ulos lähtiessä ja taas sisään tullessa. 

Minuutti näköjään meni, kun vaihdoin ulkoa tullessa housut, puseron ja sukat. 

Vierailija
86/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti suurin osa suomalaisista käyttää. Esim. lapsuudenkodissanikin pönötettiin aina koko päivä niissä samoissa vaatteissa, joissa oli oltu töissä ja koulussakin, enkä tiennyt keteään muutakaan jotka muutoin toimisi, paitsi että saunapäivänä ehkä jäi kylpytakki päälle saunan jälkeen loppuillaksi.

Itse kyllä vaihdan pehmeisiin verkkareihin ja paitoihin nykyään heti kotiin päästyäni ja ulkoilutan myös koirat näissä pehmeissä kotivaatteissa. SÄilyy työvaatteet puhtaanakin pidempään.

Mulla ainakin sotkeentuu koiralenkkihousut helposti kelistä riippuen tai mennäänkö metsään. En kyllä kotivaatteissa ulkoiluttaisi koiriani vaan on erityiset ulkoiluvaatteet. 

Eli on työvaatteet, ulkoiluvaatteet ja kotivaatteet. 

Vierailija
87/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaatteet on erikseen, töihin omansa, liikuntaan omansa. Ja juhlavaatteet vielä erikseen. Ulkoiluun omansa. En halua et puhtaassa kodissa kuljetaan ja oleillaan kamppeissa, joissa luuhataan koulussa, konttorilla, kaupassa, elokuvissa jne. Näin meillä.

Vierailija
88/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan vain farkkuja jotka istuvat täydellisesti ja ovat mukavat pitää jalassa joten ihan helposti voi pitää kotonakin

Vierailija
89/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin lapset tykkää olla farkuissa kotosallakin, mutta itse en. Voipa olla, että kaikki farkkuni ovat vähän liian kireitä, kun kiloja on tullut pari lisää, mutta farkut ovat pysyneet samoina.

Kesäisin tykkään kyllä olla siisteissä mekoissa kotonakin. Talvella ei sitäkään tule tehtyä, kun inhoan sukkahousuja.

Ethän sinä kotona tarvitse sukkahousuja. Itsekin olen usein kotona hame päällä myös talvisin.

Onko älyssä puutteita, kun et ymmärrä, että toiset kokevat sisälämpötilat liian viileiksi olla hame päällä ilman sukkiksia?

Oletko ikinä huomannut että pattereissa on sellainen nuppi jota voi vääntää? 😂🤣

Vierailija
90/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tre:lla olen monesti kiinnittänyt huomiota henkilöön, joka kulkee housuissa, joiden lahkeet laahaa maata ja ovat n.10cm matkalta takaa rispaantuneet ja kuluneet. Hän kulkiessaan siis luuttuaa kadut lahkeisiinsa ja sitten menee kotiin ja ehkä on heitä jotka eivät kotivaatteisiin vaihda. Siis yök. Kaikki lika, sylki, ylenanto, virtsa ym.hän kuskaa sen basillin kotiinsa. Istuu sitten varmaan soffalle ja alkaa katella telkkua, pelailee ja roikkuu somessa. Syö ja nauttii kotoilusta. Voi ei. Ja roikkulahkeisiahan näkee paljon.

Vierailija
91/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei farkkuja kotona. Kauniimpaa päälle!

Vierailija
92/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamekset on kaivostyömiesten asu.

Vierailija
93/106 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ikinä mitään ällöjä ja tyylittömiä leggingsejä, en kotona enkä todellakaan ihmisten ilmoilla. Hirveetä kun jotkut kulkee niissä pitkän paidan kanssa, näyttää siltä että housut on unohtuneet. 

Kotona päällä yleensä stylet ja mukavat farkut.

Mites te bakteerikammoiset, käskettekö vieraitakin aina ottamaan rönttöset kotihousut mukaan mun tulevat teille kylään?

Vierailija
94/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääasiassa aina verkkarit jalassa. Niin kotona kuin ulkonakin.

Kotana usein jopa ihan munasillaan.

Vierailija
95/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oon käyttänyt farkkuja koronamaaliskuun jälkeen. Muuten housuissa joissa on mukava liikkua ulkona ja sisällä.

Vierailija
96/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on teoria. Verkkareita ja leggingsejä käyttää alempi luokka, kun taas yläluokkaiset ovat tottuneet pukeutumaan tyylikkään rennosti myös kotona. Siitä tämä kahtiajakoisuus tässäkin keskustelussa.

Vierailija
97/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka käytätte ns. kotivaatteita – kuinka usein pesette nämä vaatteet? Minusta tuntuisi hirveältä tuhlaukselta olla ensin töissä yksissä vaatteissa ja sitten kotona toisissa ja laittaa molemmat päivän päätteeksi pyykkiin. Sitten taas jos samoja kotivaatteita käyttäisi päivä- tai viikkotolkulla pesemättä, niin nämä ketjussa mainitut hygieniaperustelut eivät mielestäni ihan täyttyisi.

Kyllä, itse käytän samoja vaatteita kotona ja julkisilla paikoilla. Ei minua huvita vaihdella vaatteita pitkin päivää, jos lähden vaikka käymään asioilla kesken kotona löhöilyn. Vaatteita on muutenkin ihan liikaa, joten tuntuisi hölmöltä, että pitäisi kaikkien muiden vaatteiden lisäksi olla vielä ns. kotivaatteet. Vaatteet on tehty käytettäväksi, ja jos farkkuni kuluvat puhki, niin ostan uudet.

Minulla on normaalisti täysin erikseen kotivaatteet ja vaatteet joita käytän kodin ulkopuolella. Kun tulen kotiin, vaihdan ensimmäiseksi vaatteet.

Pidän samaa asua kotona max. kolme päivää peräkkäin, sitten pesen sen. Kodin ulkopuolisia vaatteita samoin; niiden kanssa tosin teen niin että en käytä niitä peräkkäisinä päivinä, vaan annan tuulettua välillä. Kolmen käyttökerran jälkeen pesen.

Minulle on lähes mahdoton ajatus että olisin kotona samoissa vaatteissa kuin töissä. Tähän vain on tottunut ja systeemi on toiminut yli 30 vuotta.

Nyt kun olen etätöissä, en juurikaan käytä niitä vaatteita mitä yleensä pidän työpaikalla. Vaan aamulla laitan päälleni jotain niistä vaatteista mitä normaalisti käytän kotona, ja sitten illalla kun lopetan työt, vaihdan toisen kotiasun. Juu tiedän että tämä menee jo aika pitkälle, mutta itse tarvitsen sen ikään kuin symbolisen siirtymisen työstä vapaalle. Nyt kun ei ole työmatkaakaan, niin tuo vähän auttaa.

Ne vaatteet joita normaalisti pidän töissä, ovat olleet lähes käyttämättä jo kuukausia. Pidän niitä oikeastaan vain käydessäni kaupassa, ravintolassa, kahvilla tms. Aiemmin myös elokuvissa ja kulttuurijutuissa, mutta niitähän ei nyt ole.

Vierailija
98/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hyvä pointti, että vaatteidenvaihto on myös siirtymäriitti töistä vapaalle tai ulkoa kotiin. Samoin kuin käsienpesu.

Vierailija
99/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkamppeissa en lähde kulttuuriin enkä viihteelle. Haluan erottaa työn ja huvin.

Vierailija
100/106 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien farmarit on olleet ”parempia vaatteita”? Nehän on fyysiseen työhön tarkoitetut housut, jotka kestävät kulutusta ja joissa lika ei näy.

No, kotona käytän oloasua, urheillessa lajiin sopivia vaatteita, töissä työvaatteita, ulkoillessa ulkoiluvaatteita, pihatöissä farkkuja jne. Jokaisella vaatteella on tarkoituksensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä