♥ Marraskuiset 2014 ♥
Enpäs löytänyt vielä ketjua marraskuisille, joten aloitan sellaisen itse :) Viikkoja on plakkarissa vasta hurjat 3+4, mutta tänään tuli jo todella selkeä ja vahva plussa, eli kyllä siellä ainakin jotain on kyydissä. Aloitin testaamisen jo 3+2, koska olin ihan varma et on napsahtanut kohdilleen, ja nyt kun testin väri on päivä päivältä tummentunut, niin uskallan jo todeta olevani raskaana ihan oikeasti. LA 8.11.
Pikainen esittelyosio: Kolmekymppinen, kaksi lasta ennestään ja keskenmeno rv 10+ pari vuotta sitten. Keskenmenosta oppiineena mulle ei ole vielä tulossa vauvaa, mutta mulla on mahdollisuus saada sellainen, ja siitä olen iloinen :)
Kommentit (292)
Ihanaa, kun voi teidän kanssa jakaa tätä asiaa! :) Kun ei oikein edes lähimmille ihmisille uskalla vielä kertoa... Äidilleni kyllä kerroin ja oli kuulemma vaistonnut asian jo reilu viikko sitten, silloin kun en edes itse tiennyt! :) Fb-ryhmä olis kyllä kiva, jos on salainen. :)
En ole vielä neuvolaan soittanut, mutta varhaisultran varasin parin viikon päähän. Mietityttää vaan, mitä silloin voi vielä näkyä. Viikkoja olisi silloin noin 6+2 tai 6+3. Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia milloin olisi syke näkynyt? Pelottaa niin julmetusti, ettei siellä olekaan ketään... Mutta joo, pitäisi kai se neuvolakin varata.
Kovasti onnea kaikille ja kiva, kun saadaan lisää väkeä mukaan! :)
Listaa, olkaatten hyvät :) Eli synnytyssairaala puuttuu kaikilta ja muitakin tietoja joiltakin. (Ikä, monesko lapsi ja sairaala). Ja uusperheellisille laitoin lasten lukumäärän niiden biologisten mukaan, jos haluatte toisin niin huutakaa hep! :) EI ole tarkoitus loukata ketään, en vana tiennyt miten se nyt pitäis ilmaista "oikein" :) Eli tästä saa kopioida ja päivittää listaa itsekin, tai sitten laittaa vaan viestiä niin lisäilen :) Ja joku taisi olla, jolla ei ollut laskettua aikaa mainittuna vaan pelkät viikot, eli puuttuu vielä listalta tästä syystä. Ja virheistä siis toki myös mainintaa! :D
1.11
NIRUNARU -/3./-
3.11
LALALOO 30/2./ -
4.11
KESÄMASULI -/1./-
5.11
HERA 90 -/1./-
7.11
MISSMAMA 27/2./-
CHOCOLATE 29/3./-
ELLI_73 40/3./-
8.11
DORI 30/3./KOS,
PAMPELI /2./
KAROLIA 26/1./-
10.11
ÖÖÖÖÖ -/3./-
REETUKKA 26/1./-
11.11
ISBETH 45/-/-
Jee, Dori, kiitos, kun jaksoit nähdä vaivaa listaa varten, mukava nähdä, miten kaikkien lasketut ajat tähän mennessä jakautuu J
Mä oon miettinyt varhaisultraan menoa, oon aikaisemmissa raskauksissa ollut ja se on mulla helpottanut kyllä pelkoa. Muistelisin, että oon jostain lukenut, että jos sikiö on oikeessa paikassa ja syke löytyy, ni on 90% todennäiköisyys, että kaikki menee loppuun asti hyvin. Ajattelin siis joskus vkolla 7-8 mennä, koska silloin kai sykkeen pitäisi varmasti kuulua, jos sellaista siellä on. Voihan se kai jo aiemminkin siellä näkyä, mutta en halua ottaa turhaa jännäämistä siitä, että menee sinne liian aikaisin ja sykettä ei löydy ja sit stressaa pari viikkoa ihan sikana, että löytyykö sykettä seuraavallakaan kerralla.
Dori, anteeks, jos on liian henkilökohtainen kysymys, en tiedä, haluatko minkä verran aiheesta puhua. Mutta mietin, että kävitkö varhaisraskauden ultrassa tossa sun aiemmassa keskeytyneessä raskaudessa? Kun mietin vaan, että oisko siinä voinut jo näkyä jotakin, joka ois ennakoinut tulevaa keskenmenoa? Että ainakin, jos et silloin käynyt, ni varmaan sun oloa voisi helpottaa se, jos nyt kävisi ja näkisi, että kaikki on hyvin? (Toisaalta, jos silloin kävit ja kaikki oli hyvin vielä siinä vaiheessa, mut np-ultrassa enää ei, ni sit tuskin se omaa oloa helpottais).
Chocolate
Kekskenmenojuttua, älkää lukeko jos tekee pahaa. Ei tarkotus pelotella ketään!!!
Chocolate, en käynyt viimeksi varhaisultrassa. Olen vaan olettanut ettei siitä mitään iloa olisi, mutta toisaalta ehkäpä sittenkin? Sen tiedän, että alkion kasvu oli tyssännyt rv 10 ja lääkäri sanoi että niskaturvotusta näkyi reippaasti, josta voi päätellä että oli jonkinlainen kromosomihäiriö. Niskaturvotusta taas ei havaita ultrissa ennenkuin noin viikosta 10 eteenpäin, eikä alkiossa muuta poikkeavaa näkynyt. Ihan on omaa päätelmää siis, että se varhaisultra ei olisi mitään auttanut. Täytyy kysyä neuvolasta vielä. Jotenkin vaan olettanut et varhaisultrassa ei juuri muuta nähdä kuin alkion sijainti ja syke, ja muutenhan tuo keskenmennyt oli kehittynyt ihan normaalisti. Kauheesti kyllä vaihtelee tunteet ja ajatukset. Hetkittäin iskee todella optimistinen olo ja sitten taas ihan päinvastainen. Voi menispä aika nyt nopeasti! Ens kuun lopussahan se on jo np-ultran aika, onneks :)
Donnuska ja Onni rv 4+5
Ja nyt mä kirjotin tonne kaksplussan nikkini perään :D Korjauksena Dori ja Onni :)
Dori, niin tutulta kuulostaa tuo tunteiden heittely. Itse kanssa toisaalta pelkään np-ultraa kun sieltä viimeksi paljastui niskaturvotus, toisaalta välillä jaksan uskoa että siellä tällä kertaa paljastuu että kaikki on hyvin.
Ja en meinannu uskoa kun kirjoitit että ensi kuun lopussa sen aika jo on. Piti oikein kalenterista tarkistaa että tosiaan... En ole vielä ollut yhteydessä edes neuvolaan, mulle joskus neuvottiin että vasta viikolla 6 kannattaa soitella. Varhaisultraan todennäköisesti suuntaan Naistenklinikalle kun on tuo aikaisempi kromosomihäiriö taustalla. Ja se tulisikin sitten eteen vielä aikaisemmin, jo ensi kuun alussa.
Päivä kerrallaan tämän salaisuuden kanssa mennään (tai ainakin kovasti yritän). Aikaisemmat epäonniset raskaudet tekivät sen ettei kovin varhaisessa vaiheessa haluaisi kertoa. Täällä on siksi ihana avata sydäntään, kun ollaan kaikki enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa. Ja jos haluat päivittää listaa niin minulla ikää 34 ja toiveissa myös KOS.
Hips!
Kirjoittelen kännykällä, joten virheitä piisaa, anteeksi jo etukäteen:). Jee lista, josta näkee kaikkien lasketut ja mitään manaamatta tsemppiä meille kaikille sinne saakka.
Varhaisulrasta sen verran, että esikoisesta olin siinä ja Se oli rauhoittava kokemus, mutta koskaanhan ei voi tietää millaisen kokemuksen saa. Itse olen niin kova hermoilemaan, että tarvitsen sen ja mieheni haluaa myös nähdä, että asuuko sisälläni oikesti joku :). Nyt käydään kyllä tosi aikaisin kun mennään viikolla 7, mutta toivotaan, että syke jo näkyis.
ON: Näkisittepä mikä määrä mulla on töissä naposteltavaa, ettei tulis kuvitus :D. Työskentelen lasten parissa ja tänään eräs pienokainen totesikin, että sit kun sulla on joskus iso maha, niin sit sieltä syntyy vauva :). Totesin vaan, että niin voi olla, että joskus. Muutoin tässä työssä kyllä on tuo hajujen kirjo, joka ei kyllä helpota oloa, mutta toistaiseksi en ole töissä halaillut vielä pönttöä :).
Luulen, että nyt on pahoinvoinninjakso alkamassa, sillä kuvitus on lisääntynyt ja samoin myös ruokahalu. Saas nähdä miten tästä selvitään, sillä en vielä haluaisi töissä sanoa asiasta mitään. Tosin vatsan turvotuksen pian kyllä joku äkkää, kun näytän toisinaan jo siltä, että olisin raskaana. Tyttärestä oli yökkäilyä vko9-11.
Lalaloo ja lussa :)
Fb-ryhmäkin vois olla kiva sitten kun näistä kaikkein epävarmimmista viikoista on päästy. Itse ainakin vielä nautin siitä että tämä on nimimerkin takana, kun eihän tiedä vaikka juttelisi naapurin tai työkaverin kanssa. Yhdelle olen kyllä kertonut, parhaalle ystävälle, jonka kanssa joka tapauksessa jakaisin ilot ja surut. On ollut ihanaa kun voi jutella jonkun kanssa. Niin ja ostin häneltä vanhat äippävaatteet jo. Että sen verran luottavaisena mennään... :) Nii, ja ystävän mieskin tietää kun kurkkasi huoneeseen ja tuijotti hetken meitä ja niitä vaatteita ja poistui kaikessa hiljaisuudessa. Ikimuistoinen hetki.
Dori: Mä kans tavallaan haluaisin varhaisultraan, 6+2 ollaan aina käyty. Eipä siinä kyllä mitään voita, paitsi hetkellistä mielenrauhaa kovaan hintaan. Nyt neuvola olis 7+jotain, joten ehkä sitte viikon siitä vielä kärvistelis.
Ai nih, nautin siitä että kahvi vielä maistui, ennen on loppunut heti yökötykseen. Maanantaina alkoi tökkimään ja tänään aamulla kotona se oli niin järkyttävän pahaa (mies joi tyytyväisenä) että se siitä. Nyt on työpaikalla aika vaikeaa feikata, kun kaikki tietää heti jos lopetan kahvin. Aamulla olin "jo juonut" kun muut saapuivat. :)
Kesämasuli: Hauska sattuma nuo päivämäärät, lähelle ainakin menee.
Niin ja kiitos Dori listasta, kummasti auttaa hahmottamaan joukkoa kasvavaa (kirjaimellisesti). ;)
Ikää 36v. ja Tyksiin mennään.
Nirunaru, musta taas olis ihan hauskaa jos huomaisi vahingossa juttelevansa täällä jonkun tutun kanssa :D Samassa veneessähän tässä ollaan kuitenkin ;) Katellaan tosiaan sitä fb-ryhmää sitten vasta kun sinne olisi useampi lähdössä :)
Päivittelen listaa vaikka huomenissa, josko muutkin ehtisivät ilmoitella päivitysten tarpeestaan ni menis useempi kerralla :)
Täälläkin tänään alkanut kuvottaa tuntuvammin. Meinasin jo ekan kerran oksentaa tossa jauhelihaa paistellessa. Mulla on ollut aikasemmissa raskauksissa todella kamalaa pahoinvointia about rv 5-14. Oksentelua enemmän ja vähemmän, paino on aina tippunu jokusen kilon tolla ajanjaksolla... Mitään ei meinaa saada syötyä ja sitten menee se yleiskuntokin alaspäin kovaa vauhtia. Saikuttamaan oon joutunut joka kerta pahoinvoinnin takia. Nyt oon kuitenkin iloinen täst kuvotuksesta, se kivasti konkretisoi tätä raskautta :) Saleen syön sanani tästä ilosuudesta asian suhteen viikon päästä, kunhan mr. Yrjö Oksetus saapuu kaikkineen kylään... xD
Heippa kaikille ! :)
Ihanaa löytää tälläinen ryhmä jossa on muita samassa veneessä olevia.! Saa jakaa paineita kun tässä nyt kaikki kanniskellaan pientä salaisuutta ;)
Itsellä esikoinen tulossa (huh, otti oikein sydämestä kun tuon kirjoitti, on niin jännää!) Ja LA olisi siis 3.11.
Okein iloisin mielin mennään mutta pelottaa kamalasti jos kaikki ei menekkään hyvin :/
Itsellä ei ole mitään pahoinvoitia vielä, mutta mahan nipistelyä senkin edestä + rintojen arkuutta. Ja tärkein, rakas ystäväni karkki/suklaa ei maistu millään.. Suolaista tekee mieli kokoajan! Tässä nyt jännitellään joskos pian uskaltaisi soittaa aikaa neuvolaan ja toivoa että siellä olisi jotain <3 Ainakin kaikki oireet on hyvä merkki!
-Marrasmama & toukka 5+2-
Voi ei Dori, hirvee tarina ja uskon, että on vaikea luottaa tähän raskauteen. Nyt alko itteeki taas ahistaa, ku tajusin, et tosiaan, koko ajan tässä on pelättävää. Et ei se varhaisultra vielä niin paljoo varmista ja nyt alkoi jo pelottaa se np-ultrakin... Hulluksihan tässä tulee. Pakko yrittää nyt olla vaan pelkäämättä, koska muuten tää on pelkäämistä koko ajan... Ei tässä voi siihen pelkoon takertua, muuten kyllä menee ihan mahottomaksi tää odotus ja elämä yleensä. Parempi siis miettiä jotakin kivaa, kuten sitä, että meillä kaikilla on mahdollisuus saada pienet tuhisevat marraskuiset vauvelit syliimme, jos niin on tarkoitettu :)
Mä en oo vielä soittanut neuvolaan ja ajattelin vasta ton varhaisultran jälkeen soitellakin. Mä en usko, että siellä kuitenkaan mitään kauheen kummallista ekalla kertaa tehdään, ni mieluummin käyn eka siellä ultrassa tsekkaa et löytyykö elämää, ku et meen sinne neuvolaan puhumaan vauvasta. Varmaan käytännöt vaihtelee kunnittain aika paljon, mutta ainakin mulle on aiemmista raskauksista jääny sellainen fiilis, että eka neuvolakäynti on aika "turha". Muistaakseni sydänäänetki on kuunneltu vasta tokalla kerralla, mutta se varmaan tosiaan vaihtelee ja on ihan terkkaristaki (ja raskausviikoista) kiinni.
Hyviä öitä kaikille ja yritetään olla murehtimatta,
Chocolate
Mulle voi päivittää listaan iäksi 23 ja sairaalaksi MKS :)
Täällä ilta ällötys vaan pahenee, eilen jo harkitsin pöntön halailemista. Onneksi en oo herkkä oksentamaan. Olo on kuin krapulaisella..hieman jänskättää kun huomenna alkaa yövuorot (2kpl), että miten sitä selviää. Ku on jo muutenkin väsynyt niin saa nähä miten sitä valvoo ja voinko miten pahoin yön aikana... Onneksi on viimeiset yövuorot ainakin näillä näkymin :)
Eilen varasin neuvola ajan, 31.3. Mies on innoissaan lähössä mukaan. Jänskättää kyllä jo hieman :)
Täällähän on mukavan vilkasta keskustelua. Kiitos Dori listasta. Mietin, että pitäiskö aina kirjotusten perään vielä laittaa rv ja päivät, kun itse en ainakaan ulkoa muista teidän muiden :) fb ryhmä muuten ok, mutta haluaisin itse ensin alle ainakin yhden neuvolan/ultrakäynnin, vielä meinaa olo jokseenkin epätodellinen tämän suhteen. Tein tänä aamuna vielä r-testinkin, kun niitä yli on jäänyt, ihan vaan tsekatakseni vieläkö asia on tosi :D noh, onneksi viiva vaan vahvistuu..
itsellä olot ei ainakaan vielä pahat. Ajoittaista melkosen lievää etovaa oloa, mutta kaukana vielä oksennuksesta. Enemmänkin oireina vatsan turvotus, ja kohtuulliset kivut/möyrimiset. Lisäksi aivastelua, nenän tukkoisuutta, mikä sekin voi johtua viime viikon influenssasta. Mulla on atooppinen iho, se oireilee kunnolla, mutten tiedä johtuuko se raskaudesta vai jostakin muusta.. Väsymys toivottavasti ei tuu kuvioihin, nyt oon joka pvä herännyt 2h aikasemmin kuin normaalisti, eli vireystila on päinvastainen :D
karolia: mietin että jos sulla on 2vkon päästä varhaisultra, niin eikö sun rv oo silloin seitsemän ( eli 6+ jotain)? Silloin ainaki paremmat todennäköisyydet sydämen sykkeelle ym. käsittääkseni.. Itse aattelin tänään soittaa neuvolaan ja varata varhaisultran myös, koska oon malttamaton ja haluan kans osittaisen mielenrauhan mahd.aikasin. Söin tosiaan vahvoja lääkkeitä viime viikolla 5pv ja se pelottaa..
reetukka 4+3
Reetukka, niinpä onkin! :) Vähän uutta vielä nämä viikkojen laskemiset. :) Mulla muuten sama kuin sulla, heräilen jo ennen kellon soimista ihan pirteenä :D
Tänään oli aamulla taas pakko testata, onko viivat vahvistuneet, ja olihan ne. Oireet vaan tosi lieviä, eikä yhtään tunnu siltä, että olisin raskaana... Huoh, tulen hulluksi tämän epätietoisuuden kanssa :D
*päivitetty*
1.11
NIRUNARU 36/3./TYKS
3.11
LALALOO 30/2./ -
MARSVA -/1./-
4.11
KESÄMASULI -/1./-
5.11
HERA 90 23/1./MKS
7.11
MISSMAMA 27/2./-
CHOCOLATE 29/3./-
ELLI_73 40/3./-
8.11
DORI 30/3./KOS,
PAMPELI 34/2./KOS
KAROLIA 26/1./-
10.11
ÖÖÖÖÖ -/3./-
REETUKKA 26/1./HYS
11.11
ISBETH 45/-/-
Päivää!
Tytär on kipeänä ja näemmä olen minäkin. Tytöllä on flunssa ja itsellä vatsa aivan sekaisin :(. Huh mikä olo, toivottavasti ei olis mikään vatsatauti, vaan ihan vaikka raskaudsta johtuvaa tai sit lääkityksestä. Eipähän tartte ainakaan töissä selitellä kun on valmiiksi jo kotona lasta hoitamassa.
Eilen muuten huomasin, että rintavarustus on tainnut hieman pyöristyä ja niin huomasi mieskin:). Kunhan ei tulis yhtä isot, ku tytöstä tuli, sillä varustuksella oli jo vähän haasteita toimia. Niin ja synnytyssairaala, jos sinne asti selvitään on mitä ilmeisemmin Jorvi.
Dori: Tosta jauhelihan ällöttämisestä tuli mieleen, että itellä kans noi eri lihojen hajut ällöttää, mut raaka kana on pahin, yök. Jostain syystä kuitenkin nyt maistuis kaikki suolanen. Makea ei niinkään innosta ja esim. Porkkanat ruuassa oli Yks päivä todella makeita ja näin ollen pahoja. Ei voinu tytön edessä silkkiä ruuasta pois, niin tein sen salassa :D.
Kaikkea tää taas teettääkin, mut nyt palelee ja väsyttää, joten kun nokosiin on mahdollisuus niin...zzz
Lalaloo ja lussa rv 5+4 :)
Hei mammat!
Onpa meitä jo monta! Kivaa.. :)
Enpä ikinä ennen ole ollut näin onnelinen siitä et on oksettava olo. Mua nimittäin oksettaa! :D ehkä siksi, että olen ollut kipeä ja syönyt huonosti. Varmaan tähän oloon ehtii kyllästyä jatkossa, mut nyt tää tuntuu ihanalta! :D
Huomenna meidän solukasan sydän pitäisi alkaa lyödä. Fantsua ajatella, että mitä kaikkea mun mahassa nyt tapahtuukaan. Tekis niin mieli käydä duunissa katsomassa uällä.. Harmi vain kun mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja jos menee itse ultraamaan vatsan päältä eikä mitään saakaan näkyviin ni tulee vain turhaa murhetta. Sisältä ultraaminen itseltä on vähän haastavaa! :D reilu viikko varhaisultraan, et jos sinne malttais..
Kuinka teillä miehet ovat ottaneet raskausuutisen? Mitä se raskaus on niissä saanut aikaa? Tuo minun ukko on ihan oma lukunsa. En viiti sen tempauksista kaikkea alkaa kertomaan.. :D
Missmama & Kunkku 4+6
Sillon kun täällä aikaisemmin muksua odotellessa kirjoittelin, niin meidän ryhmällä oli viikkoketjut joiden ekaan viestiin aina laitettiin se lista. Katselin et nyt täällä ei näytä olevan viikottaisia ketjuja muillakaan? Ja meitä on kuitenkin melko vähän. Eikä täällä voi nähtävästi muokata vanhojakaan viestejä. Toki voin sellaisen listan tänne väliin kasata, mut onko se sitten vähän hölmöä kaivella sitä täältä keskeltä? Kuinka monella olisi kiinnostusta fb-ryhmään? siellä on helppo pitää ja päivittää listaa erillisenä tiedostona. Toki on vielä kovin aikasta, kun näin alussa ollaan, mutta voin ryhmän kyhätä heti on mukaan tulijoita :)
Mä täällä edelleen mietin sitä varhaisultraa, että olisko siitä mulle mitään iloa... Edellinen oli mennyt kesken rv 10+ eikä tullut ulos, kaavintaan jouduin sitten np-ultran jäkeen. Tavallaan haluaisin nähdä sen sykkeen, mutta lohduttaisko se kuitenkaan yhtään.. Niin vaikeaa! Ajattelin et soitan neuvolaan tässä lähipäivinä ja kysyn voiko np-ultraan päästä aikaisemmin. Sehän muistaakseni tehdään rv 10-12, jos sen sais heti 10-viikon alkuun, niin ei tarttis niin pitkään panikoida. Oletteko muut jo soitelleen neuvolaan? :)
-Dori ja Onni rv 4+5