Miksi suomalainen nainen ei osaa pukeutua?
Joka kerta kaupungilla saa kyllä ihmetellä miksi nainen lähtee homssuisen näköisenä kotoa..Eniten kuitenkin ihmetyttää/huvittaa kun ei omaan tyyliin jakseta panostaa niin sitten kyllä arvostellaan ihmisiä, jotka niin tekee. Esim. tänään olin pukeutunut ihan normaali vaatteisiin, mustat suorat housut, valkoinen silkkipaita, jakku ja hiukset kauniisti kauniisti kiharalla/laineilla niin eiköhän joku keski-ikäinen rouvashenkilö tule kysymään, että minne juhliin sitä ollaan menossa..voi hohhoijaa sanon minä.
Kommentit (314)
Ei haittaa muiden pukeutuminen, mutta sen verran käytöstapoja saisi olla ettei ala arvostelemaan ventovieraiden(!) tyyliä. En minäkään kenellekään mene sanomaan, että mistä ojasta sitä ollaan noustu.
Kun täältä korvesta lähden kaupungille kävellen pari kilometriä ensin bussipysäkille, niin se vaatii jotain muuta kuin silkkipaidan. Sään mukaan vaatetusta. Joskus jopa toppahousut tai tuulikangashousut. Kunnolliset tukevat kengät, päällystakki ja päähinen. Yleensä kai kaupungillakin liikutaan päällysvaatteissa kaupoissa jne. joten ei moni näe millainen pusero on. Ja en usko, että kukaan tuntematon rouva tulee kysymään keneltäkään mihin olet menossa.
Typeriä nämä aloitukset, jossa täysin suomenkielinen ihminen haukuu "suomalaiset". Mikäs hän sitten itse on, ellei suomalainen?
Olen mukavuuden haluinen viimeiseen asti. Tippaakaan ei kiinnosta hienosti pukeutuminen. Pidän aina huolen että olen puhdas ja siisti, vaikka tuulihousuissa..
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:57"]
Ja värejä ei uskalleta käyttää. Kaikilla harmaa tai musta takki ja vaatteet. Perus Anttila tai hennesmauritz kamaa. Arvostan naista joka panostaa itseensä. Olen siis munalla varustettu ihminen.
[/quote]
Mahtavaa, kerrankin löytyi mies, joka ei nalkuta vaimon vaateostoksiin kuluvaa aikaa eikä rahaa! Yleensä ne miehet on naama nyppyrällä, että taasko sitä ostettu vaatteita ja kylläpä on kallista.
Koska minua ei jaksa kiinnostaa mitä kaltaisesi ihmiset ajattelevat tyylistäni. Vapaa-ajalla kuljen college-housuissa, teepaidassa, lenkkareissa ja auta armias joskus jopa tuulitakissa. Kun menen mallitoimistoon katalogi-kuvauksia varten, laitan parempaa päälle. Kukaan ei ikinä huomaa jos laitan koruja päälleni tai meikkaan, siksi en halua nähdä vaivaa koska ketään se ei kiinnosta.
No olemme lyhyen historian omaava takapajuinen maa, joka sijaitsee Euroopan reuna-alueella. Samaan aikaan kun ensimmäiset asukkaat kömpivät nykyisen Suomen alueelle karhuntaljoissaan nuotioita sytyttelemään (vain hieman kärjistäen), keskemmällä Euroopassa rakennettiin jo mahtavia katedraaleja ja amfiteattereita. Siinä on aikamoinen matka kulttuurista kiinniotettavaa - kulttuuri kun on prosessi, joka rakentuu aina jo olemassaolevan päälle. Pukeutuminen on tästä yksi osa. Olemme muutenkin kulttuurisesti aika tavalla vanhempia sivistysvaltioita jäljessä; asia, joka yleensä yritetään haudata vähin äänin kotimaan mediassa ja jopa koulutuksessamme.
Aiemmin tiedonsaantimme oli lehdistön ja oman matkustelun varassa, ja kun lehdistön edustajat ovat samaa takapajuista metsäläisporukkaa kuin me muutkin, heidän valitsemansa raportoinnin aiheet ja tavat edustivat samaa junttikulttuuria, ja kulttuuriset kehitysaskelet tulivat meille kovasti myöhässä ja moneen kertaan vesitettyinä. Internetin myötä kulttuurimme on nyt alkanut muuttua nopeampaa vauhtia, kun ensimmäistä kertaa näemme reaaliajassa kaikenlaista ulkomailla tapahtuvaa helposti, jatkuvalla syötöllä ja ilman väliin asennettua Suomi-suodatinta.
Nyt siis osaamme sentään jo kysyä, miksi emme osaa pukeutua, mihin sisältyy tajuaminen siitä että emme osaa. Aikaisemmin moiselle väitteelle olisi vain naurettu. Tai no, osa naureskelee edelleenkin, kun sitä kokemusta muusta maailmasta ei vielä ole riittävästi.
Ehkä se tästä vielä joskus lähtee!
Pukeudun tilanteen mukaan. Työmatkalle ruuhkabussiin kelpaa siistit ulkoiluvaatteet, koska töihin saavuttuani vaihdan saikun verneet päälle, kauppaankaan en tällingeissä mene. Mutta sitten, kun lähden kaupungille, ravintolaan yms. vaihdan siistimmät/paremmat vaatteet päälle ja kyllä osaan myös pukeutua kauniisti vaikka suomalainen olenkin, mutta silkkipaidat, jakkupuku, korkkarit ja kiharretut hiukset työmatkalla eivät vain ole minun juttuni ;)
Tässä vielä tuo fleecehousuinen tuolta alusta.
En ikinä laita korkokenkiä jalkaani, vaikka olenkin pieni. Kenkien osto on kyllä minulle yhtä tuskaa muutenkin, vielä korkokenkiä pitää pitäisi? Mulla on jalkaterapeutin tekemät tukipohjalliset, jotka pitäisi saada sopimaan kaikkiin kenkiin. Juhlakengät on ihan toivotonta löytää. Muutenkin kun kävelen 4 km työmatkan/suunta, niin vaatteet pitää olla keliin sopivat ja hyvät päällä. Käyn usein kaupunkiasiat töiden jälkeen. Työpaikka on keskustassa.
Minut otetaan joka paikassa tosissaan vaikka olen tällainen luonnonlapsi.
http://shl.fi/wp-content/uploads/2012/09/l%C3%A4t%C3%A4kk%C3%B6-e1348397873367.jpg
Havainnollistavaa :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:57"]
Ja värejä ei uskalleta käyttää. Kaikilla harmaa tai musta takki ja vaatteet. Perus Anttila tai hennesmauritz kamaa. Arvostan naista joka panostaa itseensä. Olen siis munalla varustettu ihminen.
[/quote]
Miksi ihmiset tarvitsisivat sinun arvostustasi?
Minäkin pukeudun suomalaisessa mittakaavassa pikemminkin yli kuin ali, saatan esimerkiksi käyttää hametta ja korkokenkiä ihan arkenakin, eikä koskaan kukaan ole tullut minulle mitään asiasta huomauttamaan. Sen sijan esimerkiksi viime talvena joku outo mies tuli liikennevaloissa kehumaan talvitakkini väriä, eikä tämä ole ihan ainoa kerta, kun jotain tällaista on tapahtunut.
Ehkä sitten olen sen näköinen ihminen, etteivät ihmiset uskalla ryppyillä minulle.
Missä tämäkin aloittaja asuu. Kyllä näen Helsingissä päivittäin tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä.
Missä tämäkin aloittaja asuu. Kyllä näen Helsingissä päivittäin tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:32"]
http://shl.fi/wp-content/uploads/2012/09/l%C3%A4t%C3%A4kk%C3%B6-e1348397873367.jpg
Havainnollistavaa :D
[/quote]
Mahtaisivat korkokengät ja silkkipaita olla tuon kuvan miljöössä mielenkiintoinen näky. Ja niiden käytännöllisyyskin olisi ihan omaa mittakaavaansa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:07"]
Pukeudun hyvin sekä ulkomailla että Suomessa, naisellisesti. Suomessa siitä saa kuravettä niskaan muilta naisilta:)
[/quote]
No tässä se nyt taas nähtiin, viis alapeukkua ja jos olisi ollut kuva liitteenä niin alapeukkuja olisi ollut viisikymmentä viiden sijaan. Mä en ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Asun ulkomailla ja viimeksi tänään naistenvaateliikkeen myyjä lokerisoi minut naisellisen ja klassisen tyyliseksi. Ei suomalaisia naisia aina kannata vaan haukkua ja niputtaa samaan nippuun. Toinen käyttää korkkareita ja toinen crockseja...
Koska minua kiinnostaa tasan hevonpaskan verran, mitä joku vieras ihminen minusta ajattelee. Olen työssä paikassa, jossa olisi naurettavaa/epäkäytännöllistä pukeutua esim. siilkkipaitaan.
Kaupungissani näkee joka päivä hyvin tyylikkäitä ja persoonallisia naisia joka ikäluokassa. Jos joku pukeutuu vähän harmaammin tai rennommin, niin en tod katso pahalla.