17v ja kotityöt
Hei usein kun ajattelee tällaisia palstoja tulee mieleen vain äidit höpisemässä omiaan, mutta nyt pn ihan pakko itekki tulla kyselemään... Olen siis 17v poika ja asun vanhemmillani. Käyn arkisin amista 8-2/4 ja jään siihen päälle vielä pelaamaan päivittäin pariksi tunniksi korista. Mutta kysymykseni nyt olisi siis se että teenkö teidän mielestä tarpeeksi kotitöitä? Päivittäin hoidan tiskikoneen tyhjennyksen,roskat,pöydän kattamisen, oman huoneen siivouksen ja OLEN TUNNIN 4v siskon kanssa ainakin 5 päivänä viikossa. Onko tämä tarpeeksi ? Sain tässä yhtenä päivänä aikaan kunnon riidan kun kontolleni laitettiin vielä tiskikoneen täyttökin ....käytän kotitöihin siis lähes jokapäivä yli tunnin ja tuntuu kun väitän että se riittää, mulle tyyliin nauretaan päin naamaa etten vain rasitu liikaa....??? Onko tämä mielestänne tarpeeksi ja vastauksia lukisin mielelläni :)
Kommentit (41)
Minusta tuo on tarpeeksi. Itse olen käynyt löysäksi ja oma 17 v poikani ei tee läheskään noin paljon (eikä 15v ja 19v).
17-vuotias lukiolaispoikani tekee kotitöitä näin:
-tyhjentää ja täyttää tiskikoneen
-imuroi ja luuttuuaa lattiat kerran viikossa
-käy tarvittaessa kaupassa
-laittaa ruokaa, kun olen töissä. Eikä mitään eineksiä, vaan keittää perunat ja laittaa liha- tai kalaruokaa.
Teet ihan kivasti kotitöitä. Mielestäni pääasia, että jokainen saman katon alla asuva osallistuu jollakin tavalla kodin yhteisiin askareisiin ja vapaamatkustajia ei sallita.
Mä olisin tosi iloinen, jos mulla olisi kotona noin reipas poika, joka osallistuisi noinkin paljon kotitöihin. Mun mielestä teet kyllä riittävästi kotitöitä jo. Toki olisi hyvä jos saisit vanhempasi ymmärtämään, että olet kuitenkin jossain vaiheessa muuttamassa pois kotoa, ja olisi siksi hyvä opetella tekemään muitakin hommia vaihdellen. Asiasta kannattaa kuitenkin keskustella jossain vaiheessa, kun ei ole riitaa tai nipottamista jostain muusta asiasta meneillään. Eli vaikka joskus viikonloppuna kun kaikilla on hyvä mieli, voisit jutella noista asioista vanhempiesi kanssa. Tsemppiä!
Kuulostat esimerkilliseltä nuorelta josta vanhemmat saisivat olla ylpeitä. Olet ahkera ja tunnollinen. Ole ylpeä itestäsi, saat arvostukseni.
kokkien opettaja ammattiopistosta
Ihana poika :) teet todellakin tarpeeksi, ja ne jotka ovat eri mieltä niin ovat just niitä, jotka heittävät lapsen ulos heti kun täyttää 18v. Niitä on kuule täällä paljon ! (uskomatonta kyllä)
Omat teinini eivät tee läheskään noin paljon ainakaan joka päivä. Eikä tarvitsekaan, heillä on koulu ja harrastukset
Vaikutat kunnon pojalta, jolla taitaa olla ikävät vanhemmat. Jos mikään ei riitä ! Omat teinit eivät tee noin paljon enkä sitä vaadikaan, heillä on koulut ja kaverit ja harrastukset. Ehtivät tehdä kotitöitä kyllä myöhemminkin :)
Meidän naapurin akka on niin laiska, että laittaa teininsä tekemään lähes kaikki kotityöt. Koko talon siivous kuuluu toisen lapsen viikonloppuihin (ja toinen ei tee mitään) muuten ei rahaa tule. Akka istuu itse sohvalla tämän ajan ja surffaa netissä. Ruoka on AINA eineksiä: hampuraisia,pizzoja, hodareita. Ei koskaan kunnon ruokaa - kun ei ilmeisesti jaksa tehdä. Silti haukkuu teiniä ympäri kylää jatkuvasti. Ottaa niin aivoon seurata vierestä !
Vaikutat kunnon pojalta, jolla taitaa olla ikävät vanhemmat. Jos mikään ei riitä ! Omat teinit eivät tee noin paljon enkä sitä vaadikaan, heillä on koulut ja kaverit ja harrastukset. Ehtivät tehdä kotitöitä kyllä myöhemminkin :)
Meidän naapurin akka on niin laiska, että laittaa teininsä tekemään lähes kaikki kotityöt. Koko talon siivous kuuluu toisen lapsen viikonloppuihin (ja toinen ei tee mitään) muuten ei rahaa tule. Akka istuu itse sohvalla tämän ajan ja surffaa netissä. Ruoka on AINA eineksiä: hampuraisia,pizzoja, hodareita. Ei koskaan kunnon ruokaa - kun ei ilmeisesti jaksa tehdä. Silti haukkuu teiniä ympäri kylää jatkuvasti. Ottaa niin aivoon seurata vierestä !
Eikö kenellekään muulle särähdä korvaan tuo siskon hoitaminen 5päivänä? Eihän se tän pojan velvollisuus ole sitä hoitaa! Ainakaan noin paljoa.
Kiitos taas kaikille vastauksista ! Monipuolisia vastauksia ja yritän vastata kerralla kaikkiin. Ei ole mikään ongelma auttaa tota nykyistä määrää mutta hommien lisääminen nyt alkA vituttaa...varsinkin kun kiristäminen viedään sitten noin ääripäähän . Isäpuoli ei arvosta mitään muuta kuin työtä ja vertaa kotitöitäni hänen töihinsä ,ja unohtaa samalla että minäkin käyn koulua ja on omat harrastukset... Niihin menee päissä jo se 12h helposti ...ja kun pelaan korista/käyn salilla 2-4h 5 päivänä viikossa ....kun lepään viikonloput kuulen isäpuolelta vain että makaan päivätpitkät ja leikin jonkun pallon perässä...pitäisi viikonloppuisin käydä töissä...onneksi kuitenkin äiti ei ajattele näin :)
Mitä jos näyttäisit tätä keskustelua esim. äidillesi ja etenkin saatuja vastauksia ;)
Vaikutat kyllä tosi fiksulta ja vastuulliselta pojalta, vanhempasi tajuavat tekemiesi hommien arvon viimeistään siinä vaiheessa kun muutat omillesi. Ei varmaan lohduta tässä vaiheessa kyllä...
no nyt on linkki annettu mutsille, että hänkin näkee nämä keskustelut :)
Ainakaan vielä hänellä ei ole aikaa lukea näitä palstoja kuulemma...jotain puhui ettei kiinnostaisi lukea "puolitotuuksia ja tuntuu olevan näkemys kirjoituksistani lukematta niitä....toivottavasti mieli muuttuu luettuaan ja liittyy keskusteluun
Ei todellakaan ole ok laittaa sisaruksia toistensa varaan. Toki hetken vou leikkiä jos siltä tuntuu, mutta se että 17v on velvoitettu vahtimaan nuorempaa sisarusta on VÄÄRIN. 4v on sen vanhemman huollettava, niitä lapsia ei hommata omien yli omien resurssien. Toki on kiva jos lapset leikkivät, mutta sen tulisi tapahtua vapaasta tahdosta.
Minusta ap vaikuttaa esimerkilliseltä nuorelta.
Olen vähän päälle parikymppisten äiti. Esikoinen ei paljon pyykännyt kotona, mutta se on ensimmäinen asia minkä oppi niistä asioista, mitkä olin unohtanut opettaa. Moni äiti on sanonut samaa, että poikalapsilla kotitöistä pyykinpesu sujuu parhaiten. Olen sellaisissa töissä, joissa joskus kierrellään ihmisten kodeissa (tekninen ala). Joskus tulee vastaan järkyttävän sotkuisia selvästi nuorten miesten asuntoja, mutta pyykkiä niissä on kuivamassa melkein aina.
Kiitti tästäkin vastauksesta, mutta useimmiten meidät määrätään ulos olemaan se tunti jotta mutsi saisi tehtyä noita töitä rauhassa...VAIHTELUA ON EHDOTETTU mutta ei