Mitä TE-keskus tarjoaa akateemisille?
Tuleeko työosoituksia jonnekin kaupungin verstaisiin tai kurssiosoituksia askartelupajoihin, vai ehdottavatko oikeita työpaikkoja, mihin voisi hakea?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuloa ei mitenkään voi ottaa käytäntöön.
Ei sitten mitenkään.
Palkataan sen sijaan 50 miljoonalla lisää TE-virkailijoita.
Miettikää.
https://www.verkkouutiset.fi/yle-hallitus-palkkaamassa-50-miljoonalla-e…
Paitsi että nuo henkilöt menee kuntiin töihin, valtio maksaa kyllä palkan. 2 kk kuluttua et mene enää työkkäriin, saat kunnasta omavalmentajan, joka voi vaatia sinut vaikka joka päivä toimistolle näytille.
Eiköhän siltä välty, kun yskii kunnolla.
Tyhjän toimittajia ihan kaikki jotka eivät pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus pohtii mallia jossa "toisesta rikkeestä saisi 10päivän ja kolmannesta 20 päivän karenssin". ("Rike" = ei raportoi sähköiseen järjestelmään tarpeeksi ahkeraan työnhaustaan tai rekrymessukäynneistään )
Tällaisia se meidän hallitus pohtii haastavan nykyisen työvoimatilanteen parantamiseksi.
Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.
Kyseessä mahdollisimman alkeellinen tietokanta-versio , missä yhden nimittäjän alle laitettu laaja ammattikunta. Vaikka juurikin tuo ammatitaito/tutkinto osion luulisi olevan oleellinen työnhakutoimenpiteitä kartoitettaessa. Kokonaisia ammattikuntia ei yksinkertaisesti löydy sieltä ?
Ei, kyseessä on EU-tasolla käytettävä luokittelu, joka on tilastosyistä koko maanosassa sama. Ota yhteyttä EU-komissioon, jos et pidä tuosta mallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuloa ei mitenkään voi ottaa käytäntöön.
Ei sitten mitenkään.
Palkataan sen sijaan 50 miljoonalla lisää TE-virkailijoita.
Miettikää.
https://www.verkkouutiset.fi/yle-hallitus-palkkaamassa-50-miljoonalla-e…
Paitsi että nuo henkilöt menee kuntiin töihin, valtio maksaa kyllä palkan. 2 kk kuluttua et mene enää työkkäriin, saat kunnasta omavalmentajan, joka voi vaatia sinut vaikka joka päivä toimistolle näytille.
Eiköhän siltä välty, kun yskii kunnolla.
Ei välty. Päinvastoin, saa kutsun pitempään palaveriin, jossa kartoitetaan terveystottumukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus pohtii mallia jossa "toisesta rikkeestä saisi 10päivän ja kolmannesta 20 päivän karenssin". ("Rike" = ei raportoi sähköiseen järjestelmään tarpeeksi ahkeraan työnhaustaan tai rekrymessukäynneistään )
Tällaisia se meidän hallitus pohtii haastavan nykyisen työvoimatilanteen parantamiseksi.
Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.
Ei se tietokone sano ei, sinä voit koska tahansa kirjoittaa sen tai napata sieltä alasvetovalikosta. Ja tämä on ihan faktatieto.
Ei onnistu. Mitään ei voi lisätä eikä muuttaa. Olen pyytänyt apua alakulmasta löytyvältä chat-neuvojalta, mutta hänkään ei tiennyt, miksi tietoja ei voi lisätä. Alasvetolaatikoita ei ole näkyvissä; ainoa, mikä toimii, on askel edelliselle tai seuraavalle sivulle. Usko pois, olen yrittänyt monta kertaa.
Minä olen väitellyt tutkija, takana parinkymmenen vuoden ura. Olin joitain kuukausia työttömänä. Jouduin menemään koulutustilaisuuteen, jonka sisällöstä ei ollut mitään hyötyä. Lisäksi piti tehdä CV sinne heidän järjestelmään ikään kuin siitäkään olisi jotain hyötyä. Yhden työnhakutarjouksen lähettivät: keittiökalustekauppiaaksi.
Pääsin helpoilla, sillä työllistyin oma-aloitteisesti, ensin apurahatutkijaksi ja sitten työsuhteeseen, joka jatkuu vielä ainakin reilut pari vuotta. Mutta olen kyllä kuullut kaikenlaista siitä, millaista asiointi TE-virkailijoiden kanssa voi olla.
Ilta-Sanomissa oli viime päivinä juttua hallituksen erityisavustajista ja valtiosihteeristä ja heidän palkoistaan: https://www.is.fi/politiikka/art-2000007269332.html
Jotkut meistä, vaikka olisi minkälainen pätevyys, jäävät työttömiksi ja joutuvat kaikenlaisten turhien ja nöyryyttävienkin aktivointitoimenpiteiden kohteeksi. Ja sitten on niitä, jotka ovat päässeet kallispalkkaiseen duuniin/suojatyöpaikkaan ainoina meriitteinään oikea jäsenkirja ja putoaminen eduskunnasta - v*ttu että suututtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit akateeminen, tietäisit että mitään te-keskusta ei ole olemassakaan.
Työkkäri, te-keskus, te-palvelut. Kaikki nimitykset tarkoittavat sitä brezneviläistä tehottomuuden ilmentymää, joka ei edes pysty hoitamaan sitä hommaa mitä varten on olemassa.
Ai että tuntui hyvältä antaa takaisin kun vuosi sittwn TE-tädin stereotyyppi haki meille hommiin. Tosin sanoin suoraan haastattelun lopuksi että pitkä julkisen sektorin ura ei ole paras lähtökohta firmaamme, joten ei kannata isommin odotella yhteydenottoa.
Kerropa meille kaikille, mitä varten työkkäri on olemassa. Haluamme yllättyä yksinkertaisuudestasi!
TE-palveluiden tehtävä olisi yksinkertaisuudessaan saattaa työntekijät ja työantajat yhteen. Mutta koska lafka ei ole tehtäviensä tasalla, yksityiset tahot ovat ottaneet tuon tehtävän hoitaakseen.
Lehdestä joskus luin Kuopion alueella vaikuttaneesta TE-virkamiehestä joka teki jalkatyötä tuon asian tiimoilta, juuri hänen ajatelmansa oli tuo yo "yhteensaatto". Häm oli tullut tuottavalta sektorilta, järkyttyi TE:n flegmaattisuudesta ja päätti tehdä asialle jotain. Sitä en tiedä kuinka hänen "liian virkaintlisuuden" näytön kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä mahdollisimman alkeellinen tietokanta-versio , missä yhden nimittäjän alle laitettu laaja ammattikunta. Vaikka juurikin tuo ammatitaito/tutkinto osion luulisi olevan oleellinen työnhakutoimenpiteitä kartoitettaessa. Kokonaisia ammattikuntia ei yksinkertaisesti löydy sieltä ?
Ei, kyseessä on EU-tasolla käytettävä luokittelu, joka on tilastosyistä koko maanosassa sama. Ota yhteyttä EU-komissioon, jos et pidä tuosta mallista.
Pääasia että tilastointi toimii, käytännöllisyys itse työnhakua ajatellen on sitten asia erikseen.
Valitset valikosta nyt vaan jonkun suurinpiirtein osaamistasoasi kuvaavan minkä järjestelmä tunnistaa ja hyväksyy henkilökohtaiseen työnhakutietokantaasi.
Työkkärillä on joku sopimus tai ostettu palvelu sellaisen Spring Housen kanssa. Lafka tarjoaa "valmennusta" ja "omavalmennusta" työnhakijoille. Eräälle tohtorikaverille oli ehdoteltu väitöskirjan tekijän paikkaa jossain. Valmentaja ei näköjään tiennyt, että tohtorit ovat jo tehneet väitöskirjan. Sen takia ovat tohtoreita. Huippuosaamista Spring Housessa.
Nyt pitäisi kohta alkaa työvoimakoulutukset myös yliopisto-opintoihin. Juurikin fec-koulutuksia. Uravalmennusta. Palkkatukipaikkoja voi hakea. Olen itse akateemisena työllistynyt esim. Palkkatyön avulla. Työtarjouksia (riippuu niiden tekijän osaamisen tasosta ja ilmoituksestasi, miten hyvin osuvat kohdalleen). Rekrytointitapahtumia. Muutosturvaa riippuen alasta.
Olen suorittanut AMK-koulutuksen ja tehny pätkätöitä ollen välissä työttömänä kahdesta viikosta viiteen kuukauteen. Yhteensä olen ollut työttömänä varmaan reilun vuoden ajan. Olen muistaakseni saanut yhden kerran kirjeellä käskyn hakea työpaikkaa. Se oli vieläpä sellainen työpaikka, josta olin jo kysynyt töitä pari kuukautta aiemmin ja silloin vastattu, ettei minua haluta sinne palkata. Tosi noloa lähettää hakemus vaikka olin jo kerran saanut suullisesti kieltävän vastauksen.
Kandee muistaa, että työkkärin asiantuntijat ei voi tietää mitenkään kaikista aloista kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tietokone sano ei, sinä voit koska tahansa kirjoittaa sen tai napata sieltä alasvetovalikosta. Ja tämä on ihan faktatieto.
Ei onnistu. Mitään ei voi lisätä eikä muuttaa. Olen pyytänyt apua alakulmasta löytyvältä chat-neuvojalta, mutta hänkään ei tiennyt, miksi tietoja ei voi lisätä. Alasvetolaatikoita ei ole näkyvissä; ainoa, mikä toimii, on askel edelliselle tai seuraavalle sivulle. Usko pois, olen yrittänyt monta kertaa.
Eli olet sivulla, josta pääsee vain eteen- tai taaksepäin, siellä ei ole alakulmassa sitä Muokkaa-toimintoa? Vai et vain suostu sitä huomaamaan? Koska jos sivusto olisi rikki, niin chat-virkailija olisi samantien tehnyt siitä virheilmoituksen. Nyt sellaista ei löydy.
Kristiina xx kirjoitti:
Olen suorittanut AMK-koulutuksen ja tehny pätkätöitä ollen välissä työttömänä kahdesta viikosta viiteen kuukauteen. Yhteensä olen ollut työttömänä varmaan reilun vuoden ajan. Olen muistaakseni saanut yhden kerran kirjeellä käskyn hakea työpaikkaa. Se oli vieläpä sellainen työpaikka, josta olin jo kysynyt töitä pari kuukautta aiemmin ja silloin vastattu, ettei minua haluta sinne palkata. Tosi noloa lähettää hakemus vaikka olin jo kerran saanut suullisesti kieltävän vastauksen.
Miksi lähtit hakemuksen, kun siinä saamassasi työtarjouskirjeessä lukee, että ota yhteyttä työnantajaan. Ei ne käske hakemaan.
TE-toimiston olisi tosiaan hieman uudistua. Nettisivuja myöten. Nyt tarvitaan ihan uudenlaista synergiaa ja yhteyttä yritysten, koulutussektorin ja työttömien välille tässä tilanteessa. Työmarkkinatori-palvelu pitäis saada jo toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit akateeminen, tietäisit että mitään te-keskusta ei ole olemassakaan.
Työkkäri, te-keskus, te-palvelut. Kaikki nimitykset tarkoittavat sitä brezneviläistä tehottomuuden ilmentymää, joka ei edes pysty hoitamaan sitä hommaa mitä varten on olemassa.
Ai että tuntui hyvältä antaa takaisin kun vuosi sittwn TE-tädin stereotyyppi haki meille hommiin. Tosin sanoin suoraan haastattelun lopuksi että pitkä julkisen sektorin ura ei ole paras lähtökohta firmaamme, joten ei kannata isommin odotella yhteydenottoa.
Kerropa meille kaikille, mitä varten työkkäri on olemassa. Haluamme yllättyä yksinkertaisuudestasi!
TE-palveluiden tehtävä olisi yksinkertaisuudessaan saattaa työntekijät ja työantajat yhteen. Mutta koska lafka ei ole tehtäviensä tasalla, yksityiset tahot ovat ottaneet tuon tehtävän hoitaakseen.
Lehdestä joskus luin Kuopion alueella vaikuttaneesta TE-virkamiehestä joka teki jalkatyötä tuon asian tiimoilta, juuri hänen ajatelmansa oli tuo yo "yhteensaatto". Häm oli tullut tuottavalta sektorilta, järkyttyi TE:n flegmaattisuudesta ja päätti tehdä asialle jotain. Sitä en tiedä kuinka hänen "liian virkaintlisuuden" näytön kävi.
Eli et siis oikeasti tiedä! No tulipa sekin nyt todistettua, että vahvalla mielipiteellä mennään faktoista ei niin väliä.
Juuh kirjoitti:
TE-toimiston olisi tosiaan hieman uudistua. Nettisivuja myöten. Nyt tarvitaan ihan uudenlaista synergiaa ja yhteyttä yritysten, koulutussektorin ja työttömien välille tässä tilanteessa. Työmarkkinatori-palvelu pitäis saada jo toimimaan.
Saa nähdä, saadaanko sitä toimimaan, koska se on vahvassa ristiriidassa lainsäädännön kanssa. Haluatko sinä, että vaikka Baronassa nähdään kaikki ne tiedot, jotka olet antanut työkkärille ja kaikki asiantuntijan kirjaukset tietoihisi. Niin käy, koska heti alussa annat suostumuksen kaikille Työmarkkinatorin toimijoille päästä tietoihisi.
Juuh kirjoitti:
Mitä hyvää näet työmarkkinatorissa? Muuta kuin sen, että sen jälkeen työnvälitys ei ole enää lainkaan TE-toimiston asia, se menee yksityisille. Ja työnhakija joutuu kertomaan perhesuhteensa, asumismuotonsa ja mielialansa ennen kuin työnhaku voi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että tilastointi toimii, käytännöllisyys itse työnhakua ajatellen on sitten asia erikseen.
Valitset valikosta nyt vaan jonkun suurinpiirtein osaamistasoasi kuvaavan minkä järjestelmä tunnistaa ja hyväksyy henkilökohtaiseen työnhakutietokantaasi.
Kaksi aiempaa tutkintoani näkyvät omissa tiedoissani. Tuo valikko, josta muita tutkintoja saa näkyviin, ei toimi. Mitään omia tekstimuotoisiakaan tietojani en voi muuttaa, joten en voi edes lisätä tutkintoa esimerkiksi työllistymissuunnitelmaani merkiksi siitä, että olen yrittänyt. Ei ole kysymys sitä, ettei luokittelu riittäisi tai en osaisi käyttää järjestelmää, vaan siitä, että järjestelmä ei toimi. Kun nappula ei toimi, ohje "paina sitä nappulaa" ei ole hyvä ohje.
t. Tuo, joka lisäisi, jos voisi
Karenssia.