Mitä TE-keskus tarjoaa akateemisille?
Tuleeko työosoituksia jonnekin kaupungin verstaisiin tai kurssiosoituksia askartelupajoihin, vai ehdottavatko oikeita työpaikkoja, mihin voisi hakea?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit akateeminen, tietäisit että mitään te-keskusta ei ole olemassakaan.
Työkkäri, te-keskus, te-palvelut. Kaikki nimitykset tarkoittavat sitä brezneviläistä tehottomuuden ilmentymää, joka ei edes pysty hoitamaan sitä hommaa mitä varten on olemassa.
Ai että tuntui hyvältä antaa takaisin kun vuosi sittwn TE-tädin stereotyyppi haki meille hommiin. Tosin sanoin suoraan haastattelun lopuksi että pitkä julkisen sektorin ura ei ole paras lähtökohta firmaamme, joten ei kannata isommin odotella yhteydenottoa.
Kerropa meille kaikille, mitä varten työkkäri on olemassa. Haluamme yllättyä yksinkertaisuudestasi!
TE-palveluiden tehtävä olisi yksinkertaisuudessaan saattaa työntekijät ja työantajat yhteen. Mutta koska lafka ei ole tehtäviensä tasalla, yksityiset tahot ovat ottaneet tuon tehtävän hoitaakseen.
Lehdestä joskus luin Kuopion alueella vaikuttaneesta TE-virkamiehestä joka teki jalkatyötä tuon asian tiimoilta, juuri hänen ajatelmansa oli tuo yo "yhteensaatto". Häm oli tullut tuottavalta sektorilta, järkyttyi TE:n flegmaattisuudesta ja päätti tehdä asialle jotain. Sitä en tiedä kuinka hänen "liian virkaintlisuuden" näytön kävi.
Eli et siis oikeasti tiedä! No tulipa sekin nyt todistettua, että vahvalla mielipiteellä mennään faktoista ei niin väliä.
No kerros nyt oikein suuressa viisaudessasi, mitä muuta varten keskimääräisen työnhakijan näkökulmasta "työkkärin" pitäisi olla kuin työnvälitystä varten, ehkä nuoremmille/amanvaihtajille myös koulutusneuvontaakin? Kuten todettua, työkkäri/TE-whatevö on tuossa totaalisen epäonnistunut ja homman hoitaa yksityiset tahot.
Henkkoht koettuna, kohdallani työkkäri ei ole koskaan onnistunut kummassakaan, ja kun nykyään kuulun selkeästi hyvätuloisiin niin on hieman vaikea uskoa että vika olisi minun aktiivisuuden puutteesta. Se tuli muutama vuosi sitten nähtyä, kuinka paljon TE-palveluista oli hyötyä - tasan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri, te-keskus, te-palvelut. Kaikki nimitykset tarkoittavat sitä brezneviläistä tehottomuuden ilmentymää, joka ei edes pysty hoitamaan sitä hommaa mitä varten on olemassa.
Ai että tuntui hyvältä antaa takaisin kun vuosi sittwn TE-tädin stereotyyppi haki meille hommiin. Tosin sanoin suoraan haastattelun lopuksi että pitkä julkisen sektorin ura ei ole paras lähtökohta firmaamme, joten ei kannata isommin odotella yhteydenottoa.
Kerropa meille kaikille, mitä varten työkkäri on olemassa. Haluamme yllättyä yksinkertaisuudestasi!
TE-palveluiden tehtävä olisi yksinkertaisuudessaan saattaa työntekijät ja työantajat yhteen. Mutta koska lafka ei ole tehtäviensä tasalla, yksityiset tahot ovat ottaneet tuon tehtävän hoitaakseen.
Lehdestä joskus luin Kuopion alueella vaikuttaneesta TE-virkamiehestä joka teki jalkatyötä tuon asian tiimoilta, juuri hänen ajatelmansa oli tuo yo "yhteensaatto". Häm oli tullut tuottavalta sektorilta, järkyttyi TE:n flegmaattisuudesta ja päätti tehdä asialle jotain. Sitä en tiedä kuinka hänen "liian virkaintlisuuden" näytön kävi.
Eli et siis oikeasti tiedä! No tulipa sekin nyt todistettua, että vahvalla mielipiteellä mennään faktoista ei niin väliä.
No kerros nyt oikein suuressa viisaudessasi, mitä muuta varten keskimääräisen työnhakijan näkökulmasta "työkkärin" pitäisi olla kuin työnvälitystä varten, ehkä nuoremmille/amanvaihtajille myös koulutusneuvontaakin? Kuten todettua, työkkäri/TE-whatevö on tuossa totaalisen epäonnistunut ja homman hoitaa yksityiset tahot.
Henkkoht koettuna, kohdallani työkkäri ei ole koskaan onnistunut kummassakaan, ja kun nykyään kuulun selkeästi hyvätuloisiin niin on hieman vaikea uskoa että vika olisi minun aktiivisuuden puutteesta. Se tuli muutama vuosi sitten nähtyä, kuinka paljon TE-palveluista oli hyötyä - tasan nolla.
Suosittelen tutustumaan vallitsevaan lainsäädäntöön ja miettimään, oikeastiko oma mielipide ohittaa eduskunnan. Mielipide on pelkkä mielipide, ei tämä yhteiskunta sen mukaan mene, mitä sinä keksit vaatia.
Pelkkää haittaa. Työkkärin korkeintaan amk-koulutettujen työntekijöiden käsiin joutuneen akateemisen pitää hioa cv:nsä sellaiseksi, ettei se ole enää uhka itseään alemmille. Siitä syystä niistä akateemisista saavutuksista kannattaa olla siinä cv:ssä ihan hiljaa. Nämä amk-Pirjot tosiaan tarjoavat opettavaisia esimerkkejä akateemisille työnhakijoille siitä, kuinka x vuotta alalla y työskennellyt lisensiaatti sai siltä tai tältä duunarialalta töitä vasta sitten, kun älysi jättää cv:stään pois koko akateemisen uransa (koska akateemisuus ärsyttää niitä, joita ei ole yliopistoon koskaan syystä x päästetty). Amk-koulutetut, omasta (alemmasta) tittelistään tietoiset virkamiehet Kelassa yms. valtion ylläpitämissä virastoissa ovat tämän maan syöpä. He eivät ole tiedollisesti tai taidollisesti yhtä päteviä kuin akateemiset vastineensa, vaikka voivat tarvittaessa olla halvempia, julmempia, halpamaisempia ja yhtä täynnä víhaa akateemisia kohtaan kuin heitä alemmalle rankatut amikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus pohtii mallia jossa "toisesta rikkeestä saisi 10päivän ja kolmannesta 20 päivän karenssin". ("Rike" = ei raportoi sähköiseen järjestelmään tarpeeksi ahkeraan työnhaustaan tai rekrymessukäynneistään )
Tällaisia se meidän hallitus pohtii haastavan nykyisen työvoimatilanteen parantamiseksi.
Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.
Ei se tietokone sano ei, sinä voit koska tahansa kirjoittaa sen tai napata sieltä alasvetovalikosta. Ja tämä on ihan faktatieto.
Ei onnistu. Mitään ei voi lisätä eikä muuttaa. Olen pyytänyt apua alakulmasta löytyvältä chat-neuvojalta, mutta hänkään ei tiennyt, miksi tietoja ei voi lisätä. Alasvetolaatikoita ei ole näkyvissä; ainoa, mikä toimii, on askel edelliselle tai seuraavalle sivulle. Usko pois, olen yrittänyt monta kertaa.
Eli olet sivulla, josta pääsee vain eteen- tai taaksepäin, siellä ei ole alakulmassa sitä Muokkaa-toimintoa? Vai et vain suostu sitä huomaamaan? Koska jos sivusto olisi rikki, niin chat-virkailija olisi samantien tehnyt siitä virheilmoituksen. Nyt sellaista ei löydy.
Juuri näin. Missään ei näy muokkaa-toimintoa. On vain askel taaksepäin kohtaan "työnhaku" ja eteenpäin kohtaan "työsuhteet ja yritystoiminta". Muokkaaminen onnistuu vain sillä sivulla, jossa on osoite ja muita perustietoja.
Minkähän vuoksi en "suostuisi huomaamaan" muokkaa-toimintoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus pohtii mallia jossa "toisesta rikkeestä saisi 10päivän ja kolmannesta 20 päivän karenssin". ("Rike" = ei raportoi sähköiseen järjestelmään tarpeeksi ahkeraan työnhaustaan tai rekrymessukäynneistään )
Tällaisia se meidän hallitus pohtii haastavan nykyisen työvoimatilanteen parantamiseksi.
Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.
Kyseessä mahdollisimman alkeellinen tietokanta-versio , missä yhden nimittäjän alle laitettu laaja ammattikunta. Vaikka juurikin tuo ammatitaito/tutkinto osion luulisi olevan oleellinen työnhakutoimenpiteitä kartoitettaessa. Kokonaisia ammattikuntia ei yksinkertaisesti löydy sieltä ?
Ei, kyseessä on EU-tasolla käytettävä luokittelu, joka on tilastosyistä koko maanosassa sama. Ota yhteyttä EU-komissioon, jos et pidä tuosta mallista.
Pääasia että tilastointi toimii, käytännöllisyys itse työnhakua ajatellen on sitten asia erikseen.
Valitset valikosta nyt vaan jonkun suurinpiirtein osaamistasoasi kuvaavan minkä järjestelmä tunnistaa ja hyväksyy henkilökohtaiseen työnhakutietokantaasi.
Kaksi aiempaa tutkintoani näkyvät omissa tiedoissani. Tuo valikko, josta muita tutkintoja saa näkyviin, ei toimi. Mitään omia tekstimuotoisiakaan tietojani en voi muuttaa, joten en voi edes lisätä tutkintoa esimerkiksi työllistymissuunnitelmaani merkiksi siitä, että olen yrittänyt. Ei ole kysymys sitä, ettei luokittelu riittäisi tai en osaisi käyttää järjestelmää, vaan siitä, että järjestelmä ei toimi. Kun nappula ei toimi, ohje "paina sitä nappulaa" ei ole hyvä ohje.
t. Tuo, joka lisäisi, jos voisi
Oletko työnhakijana vai ainoastaan haluat muuttaa omia tietojasi?
Olen ollut työnhakijana jo kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan vallitsevaan lainsäädäntöön ja miettimään, oikeastiko oma mielipide ohittaa eduskunnan. Mielipide on pelkkä mielipide, ei tämä yhteiskunta sen mukaan mene, mitä sinä keksit vaatia.
Minä en muuten vaatinut, vaan pyysin että minut laitettaisiin johonkin oikeasti osaamusta lisäävälle muulle kurssille kuin "näin käytän wordia ja kirjoitan CV:n". "No kun meillä ei oikein ole muuta ja pitää jostain aloittaa kuitenkin..."
Tuot juuri esille hyvin sen miksi emme palkkaa virastojäykistelijöitä: vedotaan kaikessa tekemisessä ja ennen kaikkea tekemättömyydessä/vastuunpaossa pykäliin. Ja sen lisäksi täydellinen kyvyttömyys ymmärtää oman organisaationsa rooli, jottei tapahtuisi "palveluyhteentörmäyksiä" (kuten joskus julkisoikeuden perusteissa asia ilmaistiin).
Ja nyt, ilman pykälien taakse suojaumista, tarjoan mahdollisuutta vastata yksinkertaisesti: mikä _pitäisi_ "työkkärin" tehtävän olla keskimääräisen työnhakijan näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää haittaa. Työkkärin korkeintaan amk-koulutettujen työntekijöiden käsiin joutuneen akateemisen pitää hioa cv:nsä sellaiseksi, ettei se ole enää uhka itseään alemmille. Siitä syystä niistä akateemisista saavutuksista kannattaa olla siinä cv:ssä ihan hiljaa. Nämä amk-Pirjot tosiaan tarjoavat opettavaisia esimerkkejä akateemisille työnhakijoille siitä, kuinka x vuotta alalla y työskennellyt lisensiaatti sai siltä tai tältä duunarialalta töitä vasta sitten, kun älysi jättää cv:stään pois koko akateemisen uransa (koska akateemisuus ärsyttää niitä, joita ei ole yliopistoon koskaan syystä x päästetty). Amk-koulutetut, omasta (alemmasta) tittelistään tietoiset virkamiehet Kelassa yms. valtion ylläpitämissä virastoissa ovat tämän maan syöpä. He eivät ole tiedollisesti tai taidollisesti yhtä päteviä kuin akateemiset vastineensa, vaikka voivat tarvittaessa olla halvempia, julmempia, halpamaisempia ja yhtä täynnä víhaa akateemisia kohtaan kuin heitä alemmalle rankatut amikset.
Aistin pientä katkeruutta ilmassa.
Suomen pitäisi ottaa oppia Englannista. Siellä lähes alan kuin alan kandin papereilla voi päästä todistettavasti luku- ja kirjoitustaitoisena sellaisiin töihin, joissa ei hiki valu. Hirveää haaskausta Suomessa on se, että yliopistosta valmistunutta porukkaa koulutetaan jossain TE-toimistossa kirjoittamaan ne cv:nsä eri tieteen alojen professorien sijasta näille junttimaisille amk-koulutetuille, väliportaan (omasta asemastaan) mustasukkaisille esimiehille, jolloin heidät ohjataan jo etukäteen vähättelemään omia saavutuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman mitä muillekin, eli ainoastaan osoitteen johon raportoit tekemisistäsi.
Entä jos itse löydä töitä? Eikö TE-keskus oikeasti auta siinä mitenkään? Kai sieltä sentään jossain vaiheessa jotain tarjotaan?
Viimeiksi (v 2003), kun olen työttömänä ollut, silloisessa TE-toimistossa sai tehtyä hakuja avoimista työpaikoista ja printattua niitä paperille. Myös muuttoavustusta saattoi siihen aikaan työkkäristä saada, jos lähti yli 100 kilometrin päähän kotikaupungistaan. Eli siinä muutamia kaikkia työttömiä koskeneita työkkärin tarjoamia etuja. Nykyisistä palveluista ei ole omakohtaista kokemusta. V:sta 2004 lähtien on ollut vakituisia työsopimuksia samalla työnantajalla. Nimike on pari kertaa lisäopintojen myötä vaihtunut.
Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.[/quote]
Minulla oli hieman eri tilanne, mutta olisin halunnut lisätä olennaisia tietoja työtehtävästäni viimeisimpään työpaikkatietooni kun se oli hieman puutteellinen. Virkailija sanoi, että sitä ei saa muokattua itse jälkeenpäin, joten hän lisäsi kertomani tiedot sinne.
Jos olet tehnyt juuri työllistymissuunnitelman ja saanut siitä lähetysvahvistuksen, et varmaankaan saa lisättyä tuota tietoa itse jälkeenpäin. Mietin, ehkä sinun kannattaisi tehdä yhteydenottopyyntö virkailijalle Oma asioinnin kautta. Muistaakseni siellä on kohta, mihin laitetaan, mitä asiaa yhteydenottopyyntö koskee. Kirjoita siihen, että sinulla on tutkinto, jonka haluat lisätä tietoihisi. Itse olen käyttänyt tuota yhteydenottopyyntöä ja sieltä on otettu aina yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aistin pientä katkeruutta ilmassa.
Ihan syystä itsekin sitä aistisit, jos jotkin ex-opistolaiset (tai lukion käyneet) ylennettäisiin yhtäkkiä amk-koulutuksen käyneiden yläpuolelle ja heitä paremmiksi asiantuntijoiksi alalla kuin alalla, jolloin tosiaan voi syntyä näitä virheitä, että soittaja kuin soittaja tai opettaja kuin (täysin toisen aineen) opettaja. Eikö amk-koulutetulle mene millään perille se, että tuuba tai huilu on eri instrumentti kuin piano ihan siinä kuin amisalojen sähkö- ja putkityötkin, eikä matematiikan opettajaksi koulutettu pysty millään opettamaan sitä ranskaa, jollei ole sitä koskaan missään lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen väitellyt tutkija, takana parinkymmenen vuoden ura. Olin joitain kuukausia työttömänä. Jouduin menemään koulutustilaisuuteen, jonka sisällöstä ei ollut mitään hyötyä. Lisäksi piti tehdä CV sinne heidän järjestelmään ikään kuin siitäkään olisi jotain hyötyä. Yhden työnhakutarjouksen lähettivät: keittiökalustekauppiaaksi.
Pääsin helpoilla, sillä työllistyin oma-aloitteisesti, ensin apurahatutkijaksi ja sitten työsuhteeseen, joka jatkuu vielä ainakin reilut pari vuotta. Mutta olen kyllä kuullut kaikenlaista siitä, millaista asiointi TE-virkailijoiden kanssa voi olla.
Ilta-Sanomissa oli viime päivinä juttua hallituksen erityisavustajista ja valtiosihteeristä ja heidän palkoistaan: https://www.is.fi/politiikka/art-2000007269332.html
Jotkut meistä, vaikka olisi minkälainen pätevyys, jäävät työttömiksi ja joutuvat kaikenlaisten turhien ja nöyryyttävienkin aktivointitoimenpiteiden kohteeksi. Ja sitten on niitä, jotka ovat päässeet kallispalkkaiseen duuniin/suojatyöpaikkaan ainoina meriitteinään oikea jäsenkirja ja putoaminen eduskunnasta - v*ttu että suututtaa.
Ne hallituksen erityisavustajien paikat ei tosiaan tainneet olla yleisessa haussa. Mutta ehkä TE-tädit osasivat kerrankin kohdentaa täytettävät tehtävät oikein, kun katsoivat, miltä pohjalta hallitus muodostettiin, ja tarjosivat sitten erityisavustajien paikkoja ministerien puoluetovereille ja ennen kaikkea niille, jotka olivat tippuneet eduskunnasta ja siis jääneet työttömiksi. Tässähän meillä voi olla esimerkki siitä, että kyllä TE-virkailijatkin osaavat ja ovat tarpeellisia.
"Suomen pitäisi ottaa oppia Englannista. Siellä lähes alan kuin alan kandin papereilla voi päästä todistettavasti luku- ja kirjoitustaitoisena sellaisiin töihin, joissa ei hiki valu. Hirveää haaskausta Suomessa on se, että yliopistosta valmistunutta porukkaa koulutetaan jossain TE-toimistossa kirjoittamaan ne cv:nsä eri tieteen alojen professorien sijasta näille junttimaisille amk-koulutetuille, väliportaan (omasta asemastaan) mustasukkaisille esimiehille, jolloin heidät ohjataan jo etukäteen vähättelemään omia saavutuksiaan. "
- - -
"Suomessa lähtökohta on se, että ellet kykene työllistymään tutkinnollasi,
oli kyseessä mikähyvänsä yliopisto ,
opiskelusi on ollut lähinnä hukkaan heitettyä harrastusta.
Mars töihin kuin töihin vaan mitä nyt satut säkällä tai suhteilla saamaan."
Vierailija kirjoitti:
"Suomen pitäisi ottaa oppia Englannista. Siellä lähes alan kuin alan kandin papereilla voi päästä todistettavasti luku- ja kirjoitustaitoisena sellaisiin töihin, joissa ei hiki valu. Hirveää haaskausta Suomessa on se, että yliopistosta valmistunutta porukkaa koulutetaan jossain TE-toimistossa kirjoittamaan ne cv:nsä eri tieteen alojen professorien sijasta näille junttimaisille amk-koulutetuille, väliportaan (omasta asemastaan) mustasukkaisille esimiehille, jolloin heidät ohjataan jo etukäteen vähättelemään omia saavutuksiaan. "
- - -
"Suomessa lähtökohta on se, että ellet kykene työllistymään tutkinnollasi,
oli kyseessä mikähyvänsä yliopisto ,
opiskelusi on ollut lähinnä hukkaan heitettyä harrastusta.
Mars töihin kuin töihin vaan mitä nyt satut säkällä tai suhteilla saamaan."
Suomi on täynnä näitä sukunsa ensimmäisiä koulutettuja, joille muiden osaaminen on uhka eikä mahdollisuus. Siitä syystä oikeisto on profiloinut tämän maan lähinnä amk-idarien toteutetevissa bulkkituotantoon sopivaksi, jossa työvoimakustannuksia pitää ajaa alas. Edelleen näille amk-tyypeille on annettu pätösvalta ja heidän käteensä on annettu raippa, jolla he voivat (usein valtion leivissä) kurittaa itseään pidemmälle opiskelleita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hieman eri tilanne, mutta olisin halunnut lisätä olennaisia tietoja työtehtävästäni viimeisimpään työpaikkatietooni kun se oli hieman puutteellinen. Virkailija sanoi, että sitä ei saa muokattua itse jälkeenpäin, joten hän lisäsi kertomani tiedot sinne.
Jos olet tehnyt juuri työllistymissuunnitelman ja saanut siitä lähetysvahvistuksen, et varmaankaan saa lisättyä tuota tietoa itse jälkeenpäin. Mietin, ehkä sinun kannattaisi tehdä yhteydenottopyyntö virkailijalle Oma asioinnin kautta. Muistaakseni siellä on kohta, mihin laitetaan, mitä asiaa yhteydenottopyyntö koskee. Kirjoita siihen, että sinulla on tutkinto, jonka haluat lisätä tietoihisi. Itse olen käyttänyt tuota yhteydenottopyyntöä ja sieltä on otettu aina yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.
Saat työttömyysetuutta sen mukaan, mitä olet ilmoittanut esim. työsuhteiden alkamisesta ja päättymisestä. Siksi et saa itse mennä tekemään muutoksia, koska viranomainen on käyttänyt tietoa päätösten perusteena ja se päätös pitää muuttaa, jos sinä haluat tehdä muutoksen vaikka työnhaun päättymispäivään. Siksi niistä pitää erikseen ilmoittaa virkailijalle, joka tekee muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Pari kaveria on siellä töissä HY ja Aallosta valmistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman mitä muillekin, eli ainoastaan osoitteen johon raportoit tekemisistäsi.
Entä jos itse löydä töitä? Eikö TE-keskus oikeasti auta siinä mitenkään? Kai sieltä sentään jossain vaiheessa jotain tarjotaan?
Viimeiksi (v 2003), kun olen työttömänä ollut, silloisessa TE-toimistossa sai tehtyä hakuja avoimista työpaikoista ja printattua niitä paperille. Myös muuttoavustusta saattoi siihen aikaan työkkäristä saada, jos lähti yli 100 kilometrin päähän kotikaupungistaan. Eli siinä muutamia kaikkia työttömiä koskeneita työkkärin tarjoamia etuja. Nykyisistä palveluista ei ole omakohtaista kokemusta. V:sta 2004 lähtien on ollut vakituisia työsopimuksia samalla työnantajalla. Nimike on pari kertaa lisäopintojen myötä vaihtunut.
Liikkuvuusavustuksella pääsee reissaamaan ympäri Suomea työnhaussa.
Työkkäriin tädin liksa on 2200 e tienoilla, joten ymmärtäähän sen että niitä ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
lähettävät työtarjouksia sen mukaan, mitä olet itse tietoihisi päivittänyt haettaviksi työpaikoiksi. Yleensä sieltä ei hirveesti mitään pakkohakuja lähetetä paitsi niille, jotka eivät onan suunnitelman mukaan ole hakeneet yhtäön mitään.
Eihän siellä edes ole mitään haettavia paikkoja akateemisille... Viime keväänä olin koronan takia lomautettu ja elämäni ensimmäistä kertaa ilmoittauduin työttömäksi. Ei löytynyt mitään ammattia minkä olisin voinut laittaa (asiantuntijatehtävissä). Oli kyllä esim huoltamoapulainen ja elokuvakoneenkäyttäjä... Että juu, olin onnellinen, että oli vain määräaikainen lomautus, koska tuolta on kyllä turha odottaa mitään.
Oletko työnhakijana vai ainoastaan haluat muuttaa omia tietojasi?