Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä TE-keskus tarjoaa akateemisille?

Vierailija
07.11.2020 |

Tuleeko työosoituksia jonnekin kaupungin verstaisiin tai kurssiosoituksia askartelupajoihin, vai ehdottavatko oikeita työpaikkoja, mihin voisi hakea?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan virkailijan, joka on ihan pihalla tutkinnoista ja niiden osaamisalueista.

Ihan kaikkien ammattitutkintojen osaamisalueista siis.

Koska se oma koulutuspohja ei kata laajempaa käsityskykyä, vaan ohjataan (kärjistetysti)  esimerkiksi viulunsoittaja kaupunginorkesterin pianistiksi.  Soittaja kuin soittaja.

Tai medianomi apteekkiin, kun "eiks medianomi oo hieman kuin mediciini".

Minulla on vain yksi todella huono kokemus TE-virkailijoista, sattumoisin juuri tuollainen arvailija. Pari kolme vuotta sitten lehdissä kirjoiteltiin isoja otsikoita siitä, että pääkaupunkiseudulla oli avoinna 360 opettajanpaikkaa. Minä olen kieltenopettaja, ja olin jo hakenut sitä yhtä ainutta paikkaa, johon yhdistelmälläni olin pätevä. TE-virkailija turhautui ja alkoi tiuskia minulle siitä, että paikkojahan on vaikka kuinka paljon. Yritin selittää, että yksikään rehtori ei edes harkitsisi minua fysiikan ja kemian tai liikunnan ja terveystiedon opettajan tai erityisopettajan työhön, mutta perille se ei mennyt millään. Virkailija oli sitä mieltä, että voihan sitä ainakin hakea. Perille ei mennyt sekään, että kahelit hakemukset rehtorin digitaalisessa pöytälaatikossa eivät edistäisi asiaani myöhemmissä rekrytoinneissa.

Onneksi tuo virkailija ei ollut siinä asemassa, että hän olisi voinut tehdä päätöksiä minun työmarkkinatuestani.

Vierailija
42/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjotaan kontrollia.

Netissä rasti ruutuun osaamista .

Ilmoittautumisvelvollisuutta.

Tai karenssia.

Kiusallisia puheluita kasvottoman ihmisen kanssa , vieras ääni tenttaa puhelimessa asioistasi (joskus fiksu, joskus ei).

Jos työttömyys pitkittyy, sostyöntekijä ja kunnantyöntekijä ja te-virkailija kutsuu sinut kolmikantapalaveriin ja siellä käydään läpi yksityisasiasi jos mahdollisesti löytyisi syy miksi et ole onnistunut saamaan työpaikkaa tilanteessa, jossa työpaikkoja ei riitä kaikille. 

Yritä löytää jotain töitä.

Säästyt paljolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan virkailijan, joka on ihan pihalla tutkinnoista ja niiden osaamisalueista.

Koska se oma koulutuspohja ei kata laajempaa käsityskykyä, vaan ohjataan (kärjistetysti)  esimerkiksi viulunsoittaja kaupunginorkesterin pianistiksi.  Soittaja kuin soittaja.

Voi musiikkia opiskellut tehdä vaikka musanmaikan sijaisuuksia... Yhdistävä asia on musiikki. Ei toki voi ryhtyä kokoaikaiseksi opettajaksi, mutta sijaisuuksia voi hakea ja tehdä päivän siellä ja täällä.  Näin teki kaverini.

Vierailija
44/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pääkaupunkiseudulla oli avoinna 360 opettajanpaikkaa.

Minä olen kieltenopettaja, ja olin jo hakenut sitä yhtä ainutta paikkaa, johon yhdistelmälläni olin pätevä.

TE-virkailija turhautui ja alkoi tiuskia minulle siitä, että paikkojahan on vaikka kuinka paljon. Yritin selittää, että yksikään rehtori ei edes harkitsisi minua fysiikan ja kemian tai liikunnan ja terveystiedon opettajan tai erityisopettajan työhön, mutta perille se ei mennyt millään.

Virkailija oli sitä mieltä, että voihan sitä ainakin hakea.

Perille ei mennyt sekään, että kahelit hakemukset rehtorin digitaalisessa pöytälaatikossa eivät edistäisi asiaani myöhemmissä rekrytoinneissa."

Näihin pelleihin törmää satavarmasti, mikäli työttömyys pitkittyy.

Ja pakko vielä yrittää asioida näiden kanssa . . .

Työpaikka vapauttaa heistä ja se on onnenpäivä.

Vierailija
45/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-keskuksia ei ole ollut olemassa 10 vuoteen!

Toiseksi ammattitutkintojen osaamisalueet katsotaan suoraa ESCOsta, ei niitä arvailla.

Kolmanneksi TE-toimistoissa on pääosin korkeakoulututkinnon suorittaneita virkailijoita.

Neljänneksi: työtön kirjaa ihan itse osaamisensa järjestelmään, jotta tieto on varmasti oikein. Harmi, että iso osa työttömistä ei osaa lukea tai kirjoittaa.

Viidenneksi: iso osa virkailjoista ovat epäoleellisuuksiin takertuvia pikkusieluja kun tulisi hahmottaa rakentavaa kokonaiskuvaa mikä palvelisi asiakasta, niin sorrutaan nenäkkyyteen tai pään aukomiseen. 

Osalla työn focus (päämäärä/ tarkoitus) siis katoaa henkilökohtaiseen pätemisentarpeeseen, mikä on valitettavaa sekä asiakkaan että niiden virkailjoiden kannalta, jotka ovat aina fiksuja, asiallisia ja käsittävät että osa kollegoista saattavat tosiaan olla ihan pihalla työnkuvastaan tai eivät missään nimessä sovellu asiakaspalveluun.

Asiattomista virkailijoista kannattaa laittaa palautetta. Mulla ollut hyvä virkailija.

Vierailija
46/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ole sieltä päin häiritty yhtään. Mutta olen kyllä osoittanut olevani aktiivisesti työnhaussa ihan itse.

Vierailija
47/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"TE-keskuksia ei ole ollut olemassa 10 vuoteen!

Toiseksi ammattitutkintojen osaamisalueet katsotaan suoraa ESCOsta, ei niitä arvailla.

Kolmanneksi TE-toimistoissa on pääosin korkeakoulututkinnon suorittaneita virkailijoita.

Neljänneksi: työtön kirjaa ihan itse osaamisensa järjestelmään, jotta tieto on varmasti oikein. Harmi, että iso osa työttömistä ei osaa lukea tai kirjoittaa."

- - -

"Viidenneksi: iso osa virkailjoista ovat epäoleellisuuksiin takertuvia pikkusieluja kun tulisi hahmottaa rakentavaa kokonaiskuvaa mikä palvelisi asiakasta, niin sorrutaan nenäkkyyteen tai pään aukomiseen. 

Osalla työn focus (päämäärä/ tarkoitus) siis katoaa henkilökohtaiseen pätemisentarpeeseen, mikä on valitettavaa sekä asiakkaan että niiden virkailjoiden kannalta, jotka ovat aina fiksuja, asiallisia ja käsittävät että osa kollegoista saattavat tosiaan olla ihan pihalla työnkuvastaan tai eivät missään nimessä sovellu asiakaspalveluun."

- - -

"Asiattomista virkailijoista kannattaa laittaa palautetta. Mulla ollut hyvä virkailija."

- - -

Perustulo vapauttaisi ihmiset kalliista ja turhasta byrokratiasta , virkailijoineen.

Vierailija
48/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuloa ei mitenkään voi ottaa käytäntöön.

Ei sitten mitenkään.

Palkataan sen sijaan 50 miljoonalla lisää TE-virkailijoita.

Miettikää.

https://www.verkkouutiset.fi/yle-hallitus-palkkaamassa-50-miljoonalla-e…

Vierailija
49/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ole sieltä päin häiritty yhtään. Mutta olen kyllä osoittanut olevani aktiivisesti työnhaussa ihan itse.

Kenelle sinä olet velvoitettu osoittamaan aktiivisuutesi ?

Taholle joka on sitä varten palkattu, että määrittelee sinun henkilökohtaisen aktiivisuutesi työnhaussa.

Ainoa millä voit aktiivisuutesi todistettavasti osoittaa on työllistyminen.

Vierailija
50/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle sinä olet velvoitettu osoittamaan aktiivisuutesi ?

Taholle joka on sitä varten palkattu, että määrittelee sinun henkilökohtaisen aktiivisuutesi työnhaussa.

Ainoa millä voit aktiivisuutesi todistettavasti osoittaa on työllistyminen.

Henkilökohtainen aktiivisuus onkin mielenkiintoinen juttu. Sinä aikana, jonka aktiivimalli oli voimassa, minä hain kolmattasataa työpaikkaa. Sinä aikana työmarkkinatukeani leikattiin joka kuukausi sillä perusteella, että en työllistynyt.

Erityisen mielenkiintoinen minun, entisen yrittäjän, kannalta oli tämä kohta, jonka täyttäessäni tukeani ei olisi leikattu: "Ansaitsi yritystoiminnassa vähintään 23 prosenttia yrittäjän työssäoloehtoon vaaditusta kuukausiansiosta (1068,00 € x 0,23 = 245,64 € )".

TE-virkailijat olivat sitä mieltä, että minun kannattaisi myydä osaamistani vaikka sitten kuinka halvalla, jotta saisin kokoon tuon 250 euron kuukausiansion. Yksi valveutuneempi virkailija kuitenkin kielsi minua tekemästä minuuttiakaan työtä yrittäjänä tai freelance-verokortilla, koska silloin minun hyvinkin saatettaisiin katsoa työllistäneen itseni ja tukeni voitaisiin lakkauttaa kokonaan epämääräiseksi riitelyajaksi. Tuo virkailija oli vaihtamassa työpaikkaa hyvin pian, joten hän pystyi sanomaan asiat suoraan ja katsomaan tilannetta muustakin kuin valtion säästöjen näkökulmasta.

Omalta kannaltani voin kertoa, että aktiivimalli muutti elämääni vain yhdellä tavalla: viikkoa ennen työmarkkinatuen maksupäivää raha alkoi loppua ja samalla alkoi loppua ruoka. Muutama kymppi on tosi iso raha ihmiselle, jonka tulot ovat kokonaisuudessaan viitisensataa euroa kuukaudessa - vuosikausia.

Vierailija
51/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljänneksi: työtön kirjaa ihan itse osaamisensa järjestelmään, jotta tieto on varmasti oikein. Harmi, että iso osa työttömistä ei osaa lukea tai kirjoittaa."

- - -

"Viidenneksi: iso osa virkailjoista ovat epäoleellisuuksiin takertuvia pikkusieluja kun tulisi hahmottaa rakentavaa kokonaiskuvaa mikä palvelisi asiakasta, niin sorrutaan nenäkkyyteen tai pään aukomiseen. 

Osalla työn focus (päämäärä/ tarkoitus) siis katoaa henkilökohtaiseen pätemisentarpeeseen, mikä on valitettavaa sekä asiakkaan että niiden virkailjoiden kannalta, jotka ovat aina fiksuja, asiallisia ja käsittävät että osa kollegoista saattavat tosiaan olla ihan pihalla työnkuvastaan tai eivät missään nimessä sovellu asiakaspalveluun."

- - -

"Asiattomista virkailijoista kannattaa laittaa palautetta. Mulla ollut hyvä virkailija."

- - -

Perustulo vapauttaisi ihmiset kalliista ja turhasta byrokratiasta , virkailijoineen.

Olen samaa mieltä. Laskelmien mukaan meillä on varaa maksaa perustuloa 400 e/kk (eli siis jos jokaiselle 18v täyttäneelle suomalaiselle maksetaan perustuloa, niin tuo on kustannusneutraali summa, jossa on huomioitu menojen kasvu, verotulojen kasvu, tarpeettomiksi käyvien vakanssien palkkauskulujen lakkaaminen jne.). Eli jokainen saisi 400 e/kk, mutta ei enää asumistukea, toimeentulotukea jne., ainoastaan vammaispalveluissa olisi edelleen muita tukia. Pärjäätkö sinä muka tuolla summalla, enempään ei ole varaa!

Vierailija
52/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuloa ei mitenkään voi ottaa käytäntöön.

Ei sitten mitenkään.

Palkataan sen sijaan 50 miljoonalla lisää TE-virkailijoita.

Miettikää.

https://www.verkkouutiset.fi/yle-hallitus-palkkaamassa-50-miljoonalla-e…

Paitsi että nuo henkilöt menee kuntiin töihin, valtio maksaa kyllä palkan. 2 kk kuluttua et mene enää työkkäriin, saat kunnasta omavalmentajan, joka voi vaatia sinut vaikka joka päivä toimistolle näytille.

Vierailija
53/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- - -

- - -

- - -

Olen samaa mieltä. Laskelmien mukaan meillä on varaa maksaa perustuloa 400 e/kk (eli siis jos jokaiselle 18v täyttäneelle suomalaiselle maksetaan perustuloa, niin tuo on kustannusneutraali summa, jossa on huomioitu menojen kasvu, verotulojen kasvu, tarpeettomiksi käyvien vakanssien palkkauskulujen lakkaaminen jne.). Eli jokainen saisi 400 e/kk, mutta ei enää asumistukea, toimeentulotukea jne., ainoastaan vammaispalveluissa olisi edelleen muita tukia. Pärjäätkö sinä muka tuolla summalla, enempään ei ole varaa!

Kuinka sitten on varaa laittaa veroeurojamme 50 miljoonan euron edestä te-virkailijoiden palkkakustannuksiin?

Vierailija
54/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus pohtii mallia jossa "toisesta rikkeestä saisi 10päivän ja kolmannesta 20 päivän karenssin". ("Rike" =  ei raportoi sähköiseen järjestelmään tarpeeksi ahkeraan työnhaustaan tai rekrymessukäynneistään )

Tällaisia se meidän hallitus pohtii haastavan nykyisen työvoimatilanteen parantamiseksi.

Vierailija
55/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halllitus haluaa lätkäistä varmaan oikein lailla työttömälle työnhakijalle rikesakon eli määräämättömän karenssin , minimiperustoimeentulon epäämisen ----> ellei armoitetttua virkailijaa tai jotain nettisivuston ylläpitäjäbottia  saa uskomaan että kyl mää vaan töitä tehrä haluisin ja hakisin jos niitä olisi ja oon mie sinne nettiin oon muistanna kirjautua ja raportoida.

Palkataan velkarahalla lisää tuottamattomia byrokraatteja kyttäämään työttömiä = lisätään näin työllisyyttä.

Vierailija
56/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut kurssi, mitä minulle on tarjottu, oli sellainen, että olisin ollut pätevä opettajaksi ko. kurssille.

Vierailija
57/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus pohtii mallia jossa "toisesta rikkeestä saisi 10päivän ja kolmannesta 20 päivän karenssin". ("Rike" =  ei raportoi sähköiseen järjestelmään tarpeeksi ahkeraan työnhaustaan tai rekrymessukäynneistään )

Tällaisia se meidän hallitus pohtii haastavan nykyisen työvoimatilanteen parantamiseksi.

Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.

Vierailija
58/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- - -

- - -

- - -

Kuinka sitten on varaa laittaa veroeurojamme 50 miljoonan euron edestä te-virkailijoiden palkkakustannuksiin?

Sillä 50 000 000 eurolla saataisiin jokaiselle aikuiselle suomalaiselle perustuloa noin euro kuukaudessa. Hyvä idea, ei muita tukia. Tätä kannatan.

Meillä on muuten varaa laittaa huomattavasti enemmän esim. ratahankkeiden selvittämiseen, vaikka monien selvitysten mukaan nykyisten ratojen korjaaminen on ympäristölle, junankäyttäjille ja yhteiskunnakke edullisinta. Silti tehdään selvityksiä niin kauan, että joku keksii oikean tavan ilmaista luonnon tuhoaminen kauniimmilla termeillä. Tähän menee vuodessa yli 50 000 000 e.

Vierailija
59/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt lisätä omiin tietoihini uuden tutkintoni tai ainakin mainita siitä työllistymissuunnitelmassani, mutta TE-toimiston tietokone sanoo "ei". TE-virkailijanikaan ei pysty lisäämään tuota melko olennaista tietoa. Toivottavasti tätä ei katsota ainakaan minun rikkeekseni.

Ei se tietokone sano ei, sinä voit koska tahansa kirjoittaa sen tai napata sieltä alasvetovalikosta. Ja tämä on ihan faktatieto.

Vierailija
60/103 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä mahdollisimman alkeellinen tietokanta-versio , missä yhden nimittäjän alle laitettu laaja ammattikunta. Vaikka juurikin tuo ammatitaito/tutkinto osion luulisi olevan oleellinen työnhakutoimenpiteitä kartoitettaessa. Kokonaisia ammattikuntia ei yksinkertaisesti löydy sieltä ?