Mitä TE-keskus tarjoaa akateemisille?
Tuleeko työosoituksia jonnekin kaupungin verstaisiin tai kurssiosoituksia askartelupajoihin, vai ehdottavatko oikeita työpaikkoja, mihin voisi hakea?
Kommentit (103)
Ei oikeastaan mitään. Paitsi antaa palkkatukea itse hakemaasi harjoittelupaikkaan ja tarjota ostopalveluna henk. koht. työnhakuvalmennusta mikä voi olla hyödyllistä tai sitten ei. Lähtökohtaisesti akateeminen ihminen osaa laatia cv:n ja hakea itsenäisesti työpaikkoja ja hän tietää myös enemmän alastaan kuin työkkärivirkailija.
Joudut ehkä joskus käymään jossain yleisessä rekrytapahtumassa tms. jossa haetaan siivoojia ja lehdenjakajia, mutta ei pakoteta hakemaan mitään tai ottamaan vastaan työtä.
Olen ollut TE-toimiston asiakkaana kolme vuotta. Minulle ei ole osoitettu haettavaksi yhtään työpaikkaa koko aikana. Palkkatukityöpaikkojen listaan minulla on pääsy, mutta siellä ei mikään ole muuttunut ainakaan puoleen vuoteen; samat paikat ovat jatkuvassa haussa. Lähes kaikki paikat edellyttävät lähihoitajan tms. tutkintoa, ja joitakin paikkoja on kokeneille ja koulutetuille esimerkiksi IT-alalta, graafisesta suunnittelusta tai arkistointitehtävistä. Nämä jälkimmäiset ovat selvästi työpaikkoja, joihin otetaan joku, muttei välttämättä tarvita ketään. Hakuaikakin on parin vuoden mittainen.
Vain yksi TE-virkailija on ehdotellut minulle askartelupajapaikkaa, mutta häntä ei kiinnostanutkaan se, mitä minä osaan tai mihin sovellun. Hänen mielestään kolmekymmentä vuotta työssä käyneelle ja yrittäjänä vuosikausia toimineen ihmisen olisi hyvä päästä harjoittelemaan säännöllistä sängystänousemista ja saada vähän tuntumaa työelämään. Saatoin sanoa aika terävästi vastaan.
Minusta tuntuu siltä, että "työosoituksia" ei ole edes olemassa tai sitten ne ovat sitä jutustelua, jossa virkailija ehdottaa, että voisithan sinä ottaa yhteyttä joihinkin firmoihin ja kysyä, onko töitä (tai että sinähän olet niin kielitaitoinenkin, eikö turistioppaiden töitä löytyisi). Lehdissä on silloin tällöin näitä "työkkäri tarjosi konttoristille aivokirurgin työpaikkaa" -tyyppisiä juttuja, mutta epäilen niiden todenperäisyyttä. Se toki on mahdollista, että työtä vältteleville asiakkaille osoitetaan paikkoja haettavaksi uhkauksena siitä, että jollei aktiivisuutta löydy, ei löydy pian tukiakaan.
Älä odottele TE-toimistolta apua, vaan etsi työpaikkoja itse. Sinä olet oman työntekijyytesi ja osaamisesi asiantuntija, eivät virkailijat.
Minulle ei ole tullut ainuttakaan työhönosoitusta neljään vuoteen.
M31
Ollut nyt vuoden työttömänä, 9kk töissä ja sitä ennen 2v työtön. Ei tullutyhtään mitään heiltä. Nyt tosin olen ihan omatoimisesti osallistunut kahteen te-koulutukseen. Rauhassa olen saanut olla.
Vierailija kirjoitti:
Pakottavat Typiin, kun työttömyys pitkittyy. Siellä sitten keksitään syytä jos toistakin, että viallinen ihminen saadaan kuntoutus tai muun ilmaistyön pariin eläkeikään saakka. Luin jostakin lehtijutusta, että 17 vuotta taitaa olla ennätys Typissä ja kuntouttavassa.
Ainut mitä siellä tyrkytetään on työkokeilu. Molemmat täysin turhia laitoksia työkkäri ja typ. Miksi tälläisiä edes ylläpidetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Ymmärräthän, että ei joku ulkopuolinen, koulutukseltaan ehkä tradenomi, voi minuutissa päätellä mikä työ sinulle sopisi. Hän ei välttämättä edes ymmärrä koulutusalaasi.
Tarjoukset lähetetään joko jonkun summittaisin tittelin kautta, olet työskennellyt koulutussuunnittelijana ja saat sellaisia tarjouksia, mukaan voi luikahtaa vahingossa joku sähkösuunnittelijakin. Sitten saat samat henkilökohtaiset avustajat ja muut hankalasti täytettävät paikat kuin kaikki muutkin.
Minä olin ollut maisterinpapereilla töissä tutkimussihteerin nimikkeellä tekemässä tieteellistä tutkimusta. Minut pistettiin toimistosihteerikategoriaan. :))
Löysin kaupalliselta työnvälityssivun kautta kehityspäällikön paikan ja sain sen.
No höpsis! Itse sinä sinne annat tiedot osaamisestasi, koulutuksestasi ja hakuammateista. Jos annat väärät tiedot, niin ei ole työkkärin vika, jos saat vääränlaisen työtarjouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottavat Typiin, kun työttömyys pitkittyy. Siellä sitten keksitään syytä jos toistakin, että viallinen ihminen saadaan kuntoutus tai muun ilmaistyön pariin eläkeikään saakka. Luin jostakin lehtijutusta, että 17 vuotta taitaa olla ennätys Typissä ja kuntouttavassa.
Ainut mitä siellä tyrkytetään on työkokeilu. Molemmat täysin turhia laitoksia työkkäri ja typ. Miksi tälläisiä edes ylläpidetään.
Onneksi 2 kk kuluttua suuri osa työttömistä siirtyy kunnan vastuulle, siellä on luvattu hoitaa jokaiselle työkykyiselle työpaikka nopeasti. Eli aika monelle aukeaa kunnan palkkatukipaikka 6 kk ajaksi, sopivasti porukka on kesän töissä.
Pahimmillaan virkailijan, joka on ihan pihalla tutkinnoista ja niiden osaamisalueista.
Ihan kaikkien ammattitutkintojen osaamisalueista siis.
Koska se oma koulutuspohja ei kata laajempaa käsityskykyä, vaan ohjataan (kärjistetysti) esimerkiksi viulunsoittaja kaupunginorkesterin pianistiksi. Soittaja kuin soittaja.
Tai medianomi apteekkiin, kun "eiks medianomi oo hieman kuin mediciini".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit akateeminen, tietäisit että mitään te-keskusta ei ole olemassakaan.
Työkkäri, te-keskus, te-palvelut. Kaikki nimitykset tarkoittavat sitä brezneviläistä tehottomuuden ilmentymää, joka ei edes pysty hoitamaan sitä hommaa mitä varten on olemassa.
Ai että tuntui hyvältä antaa takaisin kun vuosi sittwn TE-tädin stereotyyppi haki meille hommiin. Tosin sanoin suoraan haastattelun lopuksi että pitkä julkisen sektorin ura ei ole paras lähtökohta firmaamme, joten ei kannata isommin odotella yhteydenottoa.
Kerropa meille kaikille, mitä varten työkkäri on olemassa. Haluamme yllättyä yksinkertaisuudestasi!
ttu mikä valitusvirsi täälläkin on meneillään :D mite joku jaksaa käyttää lauantain valittamalla jossai vauva palstalla kaikesta mahdollisesta. omat kokemukset te-keskuksesta aika neutraaleja, kyllä ne työnsä hoitavat ja parhaansa yrittävät auttaa ihmisiä työelämään mutta eivät ne kenellekään tietenkään mitään työpaikkaa tyhjästä taio etenkään nykyisessä työllisyystilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan virkailijan, joka on ihan pihalla tutkinnoista ja niiden osaamisalueista.
Koska se oma koulutuspohja ei kata laajempaa käsityskykyä, vaan ohjataan (kärjistetysti) esimerkiksi viulunsoittaja kaupunginorkesterin pianistiksi. Soittaja kuin soittaja.
TE-keskuksia ei ole ollut olemassa 10 vuoteen!
Toiseksi ammattitutkintojen osaamisalueet katsotaan suoraa ESCOsta, ei niitä arvailla.
Kolmanneksi TE-toimistoissa on pääosin korkeakoulututkinnon suorittaneita virkailijoita.
Neljänneksi: työtön kirjaa ihan itse osaamisensa järjestelmään, jotta tieto on varmasti oikein. Harmi, että iso osa työttömistä ei osaa lukea tai kirjoittaa.
Kannattaa pitää silmällä oman oppilaitoksen rekrytapahtumia ja työnhakuinfoa.
Akateemiset työttömät tarvitsevat usein psykiatrista tukea. Jos ei ensin hoideta sitä ajatusmaailmaa ja psyykeä kuntoon, ei myöskään työnantajat ole kiiinnostuneet siitä ihmisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit akateeminen, tietäisit että mitään te-keskusta ei ole olemassakaan.
Työkkäri, te-keskus, te-palvelut. Kaikki nimitykset tarkoittavat sitä brezneviläistä tehottomuuden ilmentymää, joka ei edes pysty hoitamaan sitä hommaa mitä varten on olemassa.
Ai että tuntui hyvältä antaa takaisin kun vuosi sittwn TE-tädin stereotyyppi haki meille hommiin. Tosin sanoin suoraan haastattelun lopuksi että pitkä julkisen sektorin ura ei ole paras lähtökohta firmaamme, joten ei kannata isommin odotella yhteydenottoa.
Kutsuitko tuon hakijan haastatteluun vain sen vuoksi, että pääsisit letkauttamaan hänelle hänen ansioluettelostaan?
Vierailija kirjoitti:
M31
Kohta joudut TYP-palveluun, josta sinut ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan ilman mitään syytä. Joudut myös vastailemaan kysymyksiin elintavoistasi ja siitä, onko sinulla kavereita. Toivotan jaksamista!
TE-keskuksen paras palvelu ja toimivin palvelu on loistava netin TE-palvelun avoimet työpaikat-sivusto.
Sieltä työnhakijat löytävät asialliset työpaikat. TE-toimiston virkailijoista lähinnä riesaa. Sivustolla sensijaan suoraan työllistävä vaikutus ja sivuston päivittämiseen siis palkattava resursseja.
Mielestäni siis voisi säilyttää vain ja ainoastaan (alla linkki) tuon palvelun ja kontrollisoitot ja pilipalivirkailijat pois. He jotka välttelevät omista syistään töitä, eivät työllisty millään edes pakkokeinoin.
te-palvelu.fi/te/fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-keskuksia ei ole ollut olemassa 10 vuoteen!
Toiseksi ammattitutkintojen osaamisalueet katsotaan suoraa ESCOsta, ei niitä arvailla.
Kolmanneksi TE-toimistoissa on pääosin korkeakoulututkinnon suorittaneita virkailijoita.
Neljänneksi: työtön kirjaa ihan itse osaamisensa järjestelmään, jotta tieto on varmasti oikein. Harmi, että iso osa työttömistä ei osaa lukea tai kirjoittaa.
Viidenneksi: iso osa virkailjoista ovat epäoleellisuuksiin takertuvia pikkusieluja kun tulisi hahmottaa rakentavaa kokonaiskuvaa mikä palvelisi asiakasta, niin sorrutaan nenäkkyyteen tai pään aukomiseen.
Osalla työn focus (päämäärä/ tarkoitus) siis katoaa henkilökohtaiseen pätemisentarpeeseen, mikä on valitettavaa sekä asiakkaan että niiden virkailjoiden kannalta, jotka ovat aina fiksuja, asiallisia ja käsittävät että osa kollegoista saattavat tosiaan olla ihan pihalla työnkuvastaan tai eivät missään nimessä sovellu asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Kohta joudut TYP-palveluun, josta sinut ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan ilman mitään syytä. Joudut myös vastailemaan kysymyksiin elintavoistasi ja siitä, onko sinulla kavereita. Toivotan jaksamista!
Olen tällä hetkellä uravalmennuksessa ja ensi vuoden alussa aloitan luultavasti työkokeilun, jota voin ehkä jatkaa palkkatuella. Täällä Tampereella ei taida olla tapana laittaa akateemisia työttömiä kuntouttavaan työtoimintaan.
M31
Ei yhtään mitään. Tosin, en ole (vielä) itse akateeminen, mutta kertonut kyllä selkeästi koulutussuunnitelmistani. Ovat jättäneet rauhaan kun eivät voi millään perusteella pakottaa työkokeiluihin kirpputoreille.