Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kasvissyöjästä lihansyöjäksi kääntyneitä?

Vierailija
26.02.2014 |

Olen miettinyt, että alkaisi välillä syömään lihaa kun vointi on usein väsynyt enkä ilmeisesti saa tarpeeksi proteiinia tai rautaa. Hankalaa suunnitella syömistä koko ajan ja meinasin jos esim.kerran viikossa ostaisin jatkossa lihaa tai kalaa. Kertokaa kokemuksia? Mitenkähän vatsa reagoisi..

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen kyllä kokeillut rautatabletteja ja lisäksi välillä b12-vitamiineja.

Vierailija
2/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin edellisen lapsen odotuksen aikana kalan ja nyt toisen lapsen odotuksen aikana lihan (mutta hyvin pieninä määrinä, syön leivänpäällyskinkkua hb:n takia). Ei reagoinut voimakkaasti, aloitin pienillä määrillä. Aluksi oli vähän mahakipua ja kinkusta ummetusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 Oliko sinulla jotain oireita ja huomasitko jotain positiivisia muutoksia, kun aloitit syömään lihaa? Ap

Vierailija
4/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut oireita, ajattelin vain, että on helpompi laittaa lapsellekin kalaruokia, kun itse sitä syö. Mulla laski ed. raskaudessa hb todella alas, ja yritän nyt kaikin keinoin pitää sitä yllä.

Vierailija
5/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kasvissyöjä 10 vuotta. Ekan lapsen alkaessa ruokailemaan kiinteitä siirryin semi-vegetaristiksi, koska syötin lapsellekin kanaa ja kalaa.

Vatsan kanssa ei ollut muistaakseni mitään ongelmaa. Ruokavalio kyllä yksipuolistui aikaisemmasta, kun kasvissyöjänä tulee enemmän katsottua ruoan monipuolisuutta. Punaista lihaa meillä ei edelleenkään syödä kotona, joskin lapset ovat sekasyöjiä.

Vaikka alkaa sekasyöjäksi tai semi-vegetaristiksi, voi ruokavalion edelleen pitää kasvispainotteisena. Ei tarvitse kääntyä miksikään. Kyse ei kuitenkaan ole uskonnosta. ;-)

Vierailija
6/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittaessani varusmiespalvelusta aloin taas syömään lihaa, ihan käytännön syistä. Ennen inttiä olin ollut neljä vuotta kasvissyöjä, maitotuotteita kyllä söin. Olin alunperin kuvitellut voivani suorittaa palveluksen muuttamatta syömistapojani, mutta kun tarpeeksi alkoi heikottaa (intin kasvisruoka valitettavasti oli lihakeitto ilman lihaa jne), totesin että kaikkien kannalta parempi syödä niin kuin muutkin.

Aloitin liian isoilla annoksilla, liian usein jne. Sitä vatsanväänteiden määrää, ummetus oli metsäreissulla itse asiassa mukava sivuvaikutus kun ei tarvinnut juosta riu'ulla. Kyllähän vatsa ja kaikki muukin siihen tottui, intin jälkeen siirryin takaisin kasvissyöjäksi.

Vierailija
7/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä! Olin alunperin vegaani, mutta sittemmin lacto-ovo ja nyt peco-lacto-ovo eli käytän kasvisten lisäksi munaa, maitotaloustuotteita ja kalaa. Nyt on hyvät veriarvot ja hyvä olo!

Vierailija
8/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 12:40"]

Mä! Olin alunperin vegaani, mutta sittemmin lacto-ovo ja nyt peco-lacto-ovo eli käytän kasvisten lisäksi munaa, maitotaloustuotteita ja kalaa. Nyt on hyvät veriarvot ja hyvä olo!

[/quote]

siis pesco-lacto-ovo nykyisin...

Vierailija
9/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:37"]

Minä, mutta en syö edelleenkään porsasta ja syön lihaa vain vähän. Mulla kaikki soijat, palkokasvit yms. aiheuttaa tosi pahat vatsakivut, joten ne ei sovi mulle. Mulla alkoi olla anemiaa ja B12-vitamiinin puutetta, joten piti vain myöntää, että minun ruokavaliooni ei kasvisruoka sovi. Suosin kalaa eniten.

[/quote]

Huomasitkin varmaan jo tämän..

"Tarkkoja suosituksia on vaikea antaa, mutta olisi oltava hyvin
varovainen, jos ei ole vielä saanut haluamiaan lapsia."

"Ero on suuri, se on sama kuin on raskauden aikana tupakoivilla ja
tupakoimattomilla naisilla", Eggesbø sanoo. "Minulle tutkimus oli
hyvin merkittävä, sillä se näyttää, että ympäristömyrkyillä on
vaikutus sikiöön ja vauvaan."

Ympäristömyrkyt poistuvat ihmiskehosta hyvin hitaasti. "Eri
kemikaaleilla on erilainen puoliintumisaika, joillakin 8-10 vuotta.
Tämä tarkoittaa, että ruuasta saadun myrkyn poistuminen kehosta voi
viedä 50 vuotta", Eggesbø sanoo.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Norjassa+her%C3%A4si+huoli+lohensy%C3%B6nnin+vaikutuksista+siki%C3%B6lle/a1371864688859?ref=hs-top4-2&sivu=3

Vierailija
10/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 12:12"]

Mä otin edellisen lapsen odotuksen aikana kalan ja nyt toisen lapsen odotuksen aikana lihan (mutta hyvin pieninä määrinä, syön leivänpäällyskinkkua hb:n takia). Ei reagoinut voimakkaasti, aloitin pienillä määrillä. Aluksi oli vähän mahakipua ja kinkusta ummetusta.

[/quote]

Mun on vähän vaikea kuvitella, että pieni määrä leivänpäällyskinkkua tois ruokavalioon mitenkään merkittävästi lisää rautaa?

Vierailija
11/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa? 

Vierailija
12/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:33"]

Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa? 

[/quote]

Mielestäni ei hienoa vaan tapa kertoa lyhyesti oman ruokavalion koostumus.

Vierailija
13/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:18"]

[/quote]

Mun on vähän vaikea kuvitella, että pieni määrä leivänpäällyskinkkua tois ruokavalioon mitenkään merkittävästi lisää rautaa?

[/quote]

Sama tuli mieleen.  Ruokatehtaiden "kinkuista" tuskin saa itseensä paljon muuta lisää kuin suolaa ja E-koodiaineita.

Vierailija
14/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:33"]Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa? 

[/quote]

Kertoo muille mitä syö?

Vierailija
15/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:37"]

[/quote]

[/quote]

Sama tuli mieleen.  Ruokatehtaiden "kinkuista" tuskin saa itseensä paljon muuta lisää kuin suolaa ja E-koodiaineita.

[/quote]

Ette kuitenkaan tulleet ajatelleeksi, että tuo kinkku ei ole suinkaan ainoa asia, jolla yritän hb:ta ylläpitää?

Vierailija
16/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu 8-vuotta kasvissyöjä enkä syö myöskään munaa enkä maitoa. Mies ostaa välillä luomulihaa ja oon pari kertaa maistanut. Molemmilla kerroilla hirveet vatsakivut, mutta olenkin muutenkin herkkämahainen. Aion silti alkaa syödä lihaa, jos tulen raskaaksi. Ei se musta mitään kääntymistä ole, sillä koittaisin silti toimia mahdollisimman ympäristö ja ekäinystävällisesti elämäntilanteeseen nähden. Tässä elämäntilanteessa olo on hyvä enkä tarvitse eläinkunnantuotteita mihinkään. Jps sinun terveytesi kuitenkin kaipaa lihaa, voithan kokeilla syödä lihaa vaikka kerean viikossa. Kyllä elimistö siihen tottuu.

Vierailija
17/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, broileria en aio koskaan syödä, mutta esim. Suomalaista luomulammasta ja luomusikaa on mies ostanut.

Vierailija
18/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen semi-ovo. Ehheheee!!! 

Vierailija
19/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella yksilöllistä miten vatsa tuohon reagoi, jotain voi päätellä siitä miten se on toiminut muiden ruokavaliomuutosten kohdalla. Jos siis olet herkkävatsainen, aloita pienillä määrillä ja paremmin sulavilla lihalaaduilla (esim. kala). Sitten on ihmisiä, jotka voivat siirtyä kasvissyöjästä täyteen sekaravintoon hyvinkin nopeasti ilman isompia vaikeuksia.

Muista kuitenkin että ruokavalio ja ravinto on kokonaisuus, eikä lihan puuttuminen ruokavaliosta ole kuin hyvin harvoissa tapauksissa se väsymyksen ym. oireiden oikea syy. Monesti kasvissyöjien ongelma onkin, että keskitytään liikaa siihen proteiininsaantiin. Varsinkin laktovegetaristeilla tämä voi johtaa liian vähäiseen raudansaantiin ja kaikilla kasvissyöjillä vihannesten ja hedelmien liian vähäiseen käyttöön (mikä altistaa jo useammalle ravintoainepuutokselle ja voi esim. tukea raudanpuutosta, mikäli ruuasta ei saa tarpeeksi c-vitamiinia). Toinen yleinen moka on, että tuijotetaan niitä proteiineja, mutta unohdetaan kalorien kokonaissaanti: Liian suuri tai pieni kalorimäärä aiheuttaa itsessään väsymystä ja lisäksi pidemmän päälle epätasapainoa ns. ruokahaluhormonin erityksessä, jolloin ihminen sortuu helposti käyttämään ylenpalttisesti sokeria, nopeita hiilareita, öljyjä ja rasvoja ym. ravinneköyhiä kaloreita. Tällaiset rakenteelliset vääristymät eivät poistu lihansyönnillä, joten ne syömiset kannattaa jokatapauksessa käydä kriittisesti läpi.

Eikä väsymys johdu aina ruokavaliosta vaan sairaudesta. TSI-diagnoosia parempi vaihtoehto on aina käydä lääkärissä.

Vierailija
20/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ette kuitenkaan tulleet ajatelleeksi, että tuo kinkku ei ole suinkaan ainoa asia, jolla yritän hb:ta ylläpitää?

[/quote]

No varmaan tultiin. En kyllä nyt jaksa lähteä aiheesta googlaamaan, mutta mun käsitys vain oli se, ettei tosta kinkusta oikeastaan olisi yhtään mitään hyötyä tän asian kanssa. Että hyödyllisempää vois olla vaikka syödä vähän linssejä ja papuja jonkin c-vitamiinipitoisen kanssa. Tai jos eläintuotteita, niin sitten jotain sellaista, jossa sitä rautaa oikeasti edes jonkinverran onkin.

Ja ihan siksi tästä sanon, kun monella on sellainen harhakäsitys, että suunnilleen jokaisesta lihatuotteesta saa hurjasti rautaa, eikä ymmärretä, että keskiverto sekasyöjä saa suurimman osan päivittäisestä raudastaan kuitenkin kasvikunnan tuotteista. Toki lihassa rauta on paremmin imeytyvässä muodossa, mutta kuten sanottua, c-vitamiinin nauttiminen edistää raudan imeytymistä kasvituotteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan