Onko täällä kasvissyöjästä lihansyöjäksi kääntyneitä?
Olen miettinyt, että alkaisi välillä syömään lihaa kun vointi on usein väsynyt enkä ilmeisesti saa tarpeeksi proteiinia tai rautaa. Hankalaa suunnitella syömistä koko ajan ja meinasin jos esim.kerran viikossa ostaisin jatkossa lihaa tai kalaa. Kertokaa kokemuksia? Mitenkähän vatsa reagoisi..
Kommentit (62)
Olin nuorena pari vuotta lakto-ovo-vgetaristi, enkä suunnitellut ruokavaliota kunnolla. Puutostiloja varmasti oli ja väsymystä. Lopuksi aloin himoita punaista lihaa, vaikka kasvissyönti oli alkanut voimakkaasta ällötyksestä kaikkea lihaa kohtaan. Sekasyönnistä aiheutui pientä ripulia ja ilmavaivoja ehkä kuukaudeksi. Olo parani.
Olin joitain vuosia kasvissyöjä ja terveysintoilija, aina väsynyt ja kärsin erilaisista kivuista, milloin vatsassa, milloin päässä. Treenaus ei onnistunut, koska voimat olivat aina niin loppu. Epäilin jopa syöpää tai borrelioosia. Nykyisin syön lähes kaikkea syötäväksi kelpaavaa, vointi on mitä parhain ja olo energisin. Urheilen päivittäin, jaksan treenata ja palaudun kunnolla.
Mä en syönyt lihaa kahdeksaan vuoteen. Kun aloin taas syödä, eipä mulle mitään ongelmia siitä tullut. Veriarvot ja vointi muutenkin oli hyvä sekä ennen että jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 12:12"]
Mä otin edellisen lapsen odotuksen aikana kalan ja nyt toisen lapsen odotuksen aikana lihan (mutta hyvin pieninä määrinä, syön leivänpäällyskinkkua hb:n takia). Ei reagoinut voimakkaasti, aloitin pienillä määrillä. Aluksi oli vähän mahakipua ja kinkusta ummetusta.
[/quote]
Mun on vähän vaikea kuvitella, että pieni määrä leivänpäällyskinkkua tois ruokavalioon mitenkään merkittävästi lisää rautaa?
[/quote]
Sama tuli mieleen. Ruokatehtaiden "kinkuista" tuskin saa itseensä paljon muuta lisää kuin suolaa ja E-koodiaineita.
[/quote]
Ette kuitenkaan tulleet ajatelleeksi, että tuo kinkku ei ole suinkaan ainoa asia, jolla yritän hb:ta ylläpitää?
[/quote]
No varmaan tultiin. En kyllä nyt jaksa lähteä aiheesta googlaamaan, mutta mun käsitys vain oli se, ettei tosta kinkusta oikeastaan olisi yhtään mitään hyötyä tän asian kanssa. Että hyödyllisempää vois olla vaikka syödä vähän linssejä ja papuja jonkin c-vitamiinipitoisen kanssa. Tai jos eläintuotteita, niin sitten jotain sellaista, jossa sitä rautaa oikeasti edes jonkinverran onkin.
Ja ihan siksi tästä sanon, kun monella on sellainen harhakäsitys, että suunnilleen jokaisesta lihatuotteesta saa hurjasti rautaa, eikä ymmärretä, että keskiverto sekasyöjä saa suurimman osan päivittäisestä raudastaan kuitenkin kasvikunnan tuotteista. Toki lihassa rauta on paremmin imeytyvässä muodossa, mutta kuten sanottua, c-vitamiinin nauttiminen edistää raudan imeytymistä kasvituotteista.
[/quote]
Mä syön linssejä ja papuja, kiitos vain holhoamisesta. Joka tapauksessa hb on nyt pysynyt paljon paremmin kuin edellisessä raskaudessa, ja erona ruokavaliooni on tuo kinkku. Anteeksi, jos se pahoittaa mielesi. Vituttaa, kun toisten on pakko päästä pätemään mun elämällä. Mun hb oli ed. synnytyksen jälkeen 78 ja sain 2 verensiirtoa, ei ollut toipuminen kovin mukavaa. Säästä saarnasi jollekulle muulle.
[/quote]
Jes, oon kovempi luu kuin sinä. Edellisen synnytyksen jälkeen hb 70, sain pussin verta ja silti jatkoin vegaanina :) Tekosyitä tämä ketju täynnä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:33"]
Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa?
[/quote]
Mielestäni ei hienoa vaan tapa kertoa lyhyesti oman ruokavalion koostumus.
[/quote]
mutta miksi pitää kertoa? Miksi niin moni katsoo asiakseen esim. lentokoneessa alkaa kertoa mulle, että olen vegaani. Tai syön vain hedelmiä. Olen makrobiootikko? Ei munkaan tarvitse ensimmäisenä jakaa itsestäni, että olen kaikkiruokainen. Karnivoorina tykkään riistasta. Siis kysyn, että miksi ruokavalio on niin monelle se tärkein persoonallisuutta määrittävä tekijä?
[/quote] ootko sä idiootti vai mikä? Sen takia lentokoneessa kerrotaan että saadaan ruokaa missä ei ole sitä lihaa. Haloo
Finelin sivuilla on ruokakori jonka avulla voi laskea päivittäisen raudansaantinsa.
Minä olen vegaani ja hempglobiinini on aina ollut hyvä, viimeksikin 140. Saan rautaa päivässä 15-23 mg/vrk. Saantisuositus naisille on yli 15. Suomessa naiset saavat keskimäärin 10,3 mg/vrk, joten ei se sekaruokavalio mitenkään erityisen rautapitoinen ole.
Finelissä voi laskea myös proteiinin saannin, jos käyttää maitotuotteita niin ei pitäisi olla ongelmia saada tarpeeksi proteiinia. Itse saan päivittäiin 50-80 g ja voin hyvin ja harrastan 7-17 tuntia viikossa liikuntaa. Nykyinen proteiinihysteria ei ole mielestäni kuin median ja karppikirjailijoiden keksintoä, liiasta proteiinista on vaan haittaa.
Maito muuten huonontaa raudan imeytymistä, c-vitamiini taas parantaa. Ehkä kannattaisi pikemminkin alkaa vegaaniksi?
Palasin itsesekaravintoon, koska Hb roikkui tasolla 100. Vatsa ei reagoinut kuinkaan, mutta alussa liha ei maistunut miltään. Oli tunne kuin olisi legopaikkaa jyystänyt. Ja taisi tulla uloskin melko kokonaisena. Varmaan kuukaudessa totuin.
Suosittelen ap:lle vegaanin vitamiinilisää, eli b:tä nyt ehdottomasti!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:18"]
Mä otin edellisen lapsen odotuksen aikana kalan ja nyt toisen lapsen odotuksen aikana lihan (mutta hyvin pieninä määrinä, syön leivänpäällyskinkkua hb:n takia). Ei reagoinut voimakkaasti, aloitin pienillä määrillä. Aluksi oli vähän mahakipua ja kinkusta ummetusta.
[/quote]
Mun on vähän vaikea kuvitella, että pieni määrä leivänpäällyskinkkua tois ruokavalioon mitenkään merkittävästi lisää rautaa?
[/quote]
Sama tuli mieleen. Ruokatehtaiden "kinkuista" tuskin saa itseensä paljon muuta lisää kuin suolaa ja E-koodiaineita.
[/quote]
Ei oo pakko ostaa mitää paskaa mukakinkkua.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:33"]
Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa?
[/quote]
Anteeksi, jos vaikutin "hienostelevalta". Matkustan paljon työkseni ja tämä lyhenne on se tapa, jolla ilmoitan ruokavalioni esim. lentoyhtiölle. En oleta kaikkien tuntevan sen sisältöä, joten yleensä sanon vaan "en syö lihaa" kuin että sanoisin olevani pesco-lacto-ovo. Mutta kun ap tätä nyt nimenomaan kyseli, niin käytin lyhennettä kertoakseni siitä, miten olen ruokavaliotani muuttanut. Minullakin oli vegaani-aikoina huonot veriarvot, väsymystä ja elimistön rautavarasto totaalisen tyhjä. Siksi muutos sekasyöjäksi. Minusta siinä ei ole mitään hienoa sinällään, enkä pyri korostamaan omaa ruokavaliotani. Kun kaikkialta kumminkin (esim. ravintolat) saa nykyisin joko kasviksia tai kalaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:44"]Mä oon ollu 8-vuotta kasvissyöjä enkä syö myöskään munaa enkä maitoa. Mies ostaa välillä luomulihaa ja oon pari kertaa maistanut. Molemmilla kerroilla hirveet vatsakivut, mutta olenkin muutenkin herkkämahainen. Aion silti alkaa syödä lihaa, jos tulen raskaaksi. Ei se musta mitään kääntymistä ole, sillä koittaisin silti toimia mahdollisimman ympäristö ja ekäinystävällisesti elämäntilanteeseen nähden. Tässä elämäntilanteessa olo on hyvä enkä tarvitse eläinkunnantuotteita mihinkään. Jps sinun terveytesi kuitenkin kaipaa lihaa, voithan kokeilla syödä lihaa vaikka kerean viikossa. Kyllä elimistö siihen tottuu.
[/quote]
Mikäs tässä aiheutti alapeukkua. Ei se mua haittaa, kiinnostaa vaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ette kuitenkaan tulleet ajatelleeksi, että tuo kinkku ei ole suinkaan ainoa asia, jolla yritän hb:ta ylläpitää?
[/quote]
No varmaan tultiin. En kyllä nyt jaksa lähteä aiheesta googlaamaan, mutta mun käsitys vain oli se, ettei tosta kinkusta oikeastaan olisi yhtään mitään hyötyä tän asian kanssa. Että hyödyllisempää vois olla vaikka syödä vähän linssejä ja papuja jonkin c-vitamiinipitoisen kanssa. Tai jos eläintuotteita, niin sitten jotain sellaista, jossa sitä rautaa oikeasti edes jonkinverran onkin.
Ja ihan siksi tästä sanon, kun monella on sellainen harhakäsitys, että suunnilleen jokaisesta lihatuotteesta saa hurjasti rautaa, eikä ymmärretä, että keskiverto sekasyöjä saa suurimman osan päivittäisestä raudastaan kuitenkin kasvikunnan tuotteista. Toki lihassa rauta on paremmin imeytyvässä muodossa, mutta kuten sanottua, c-vitamiinin nauttiminen edistää raudan imeytymistä kasvituotteista.
[/quote]
Mä syön linssejä ja papuja, kiitos vain holhoamisesta. Joka tapauksessa hb on nyt pysynyt paljon paremmin kuin edellisessä raskaudessa, ja erona ruokavaliooni on tuo kinkku. Anteeksi, jos se pahoittaa mielesi. Vituttaa, kun toisten on pakko päästä pätemään mun elämällä. Mun hb oli ed. synnytyksen jälkeen 78 ja sain 2 verensiirtoa, ei ollut toipuminen kovin mukavaa. Säästä saarnasi jollekulle muulle.
Jep. Kertarysäyksellä lopetin vegeilyn ja kaiken ruualla leikkimisen. Aloin syödä kunnolla ihan kaikkea sen jälkeen kun pyörtyilin jatkuvasti ja olin kalpea kuin lakana, ja ainoa asia mitä siitä aiheutui oli terveenvärinen iho ja hyvä vointi.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:44"]Mä oon ollu 8-vuotta kasvissyöjä enkä syö myöskään munaa enkä maitoa. Mies ostaa välillä luomulihaa ja oon pari kertaa maistanut. Molemmilla kerroilla hirveet vatsakivut, mutta olenkin muutenkin herkkämahainen. Aion silti alkaa syödä lihaa, jos tulen raskaaksi. Ei se musta mitään kääntymistä ole, sillä koittaisin silti toimia mahdollisimman ympäristö ja ekäinystävällisesti elämäntilanteeseen nähden. Tässä elämäntilanteessa olo on hyvä enkä tarvitse eläinkunnantuotteita mihinkään. Jps sinun terveytesi kuitenkin kaipaa lihaa, voithan kokeilla syödä lihaa vaikka kerean viikossa. Kyllä elimistö siihen tottuu.
[/quote]
Mikäs tässä aiheutti alapeukkua. Ei se mua haittaa, kiinnostaa vaan.
[/quote]
Se, että sanoit aikovasi syödää lihaa, jos tulet raskaaksi. Miksi ihmeessä niin tekisit?
En hyväksy spesismiä, siksi siis.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No voi hyvänen aika. Ei mua sun ruokavalio kiinnosta, vaan kun täällä nyt yleisesti keskusteltiin näistä asioista, niin toin esille tän näkökulman. En kai mä nyt mitenkään kauhean aggressiivisesti tai epäystävällisesti tätä asiaa ilmaissut? Ei ainakaan ollut tarkoitus. En mä sulle saarnannut, vaan niille, jotka mahdollisesti lukevat tätä keskustelua, ja ajattelisivat, että pienellä kinkkulisäyksellä ratkaisisivat rautaongelmansa. Jos se sulla toimii, niin tosi hyvä, mutta epäilen, ettei siitä monelle merkittävää apua olisi.
Ja siksi tietysti haluan ottaa asiaa esille, että mun mielestä kärsimyskykyisten olentojen käyttö ihmisten tarpeisiin, jos ei ole välttämätöntä pakkoa, on aina eettisesti kestämätöntä - ts. eläinten kasvattaminen ihmisen käyttöön ja tappaminen ihmisen ravinnoksi on mun mielestä aina ehdottoman väärin, ellei ole kyse välittömästä itsepuolustuksesta. Tiedän kyllä, ettei monet muut jaa tätä näkemystä, ja että tätä on ihan turha täällä tulla toitottelemaan.
(sori kun en tajunnut poistaa aiempia lainauksia) -27
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No voi hyvänen aika. Ei mua sun ruokavalio kiinnosta, vaan kun täällä nyt yleisesti keskusteltiin näistä asioista, niin toin esille tän näkökulman. En kai mä nyt mitenkään kauhean aggressiivisesti tai epäystävällisesti tätä asiaa ilmaissut? Ei ainakaan ollut tarkoitus. En mä sulle saarnannut, vaan niille, jotka mahdollisesti lukevat tätä keskustelua, ja ajattelisivat, että pienellä kinkkulisäyksellä ratkaisisivat rautaongelmansa. Jos se sulla toimii, niin tosi hyvä, mutta epäilen, ettei siitä monelle merkittävää apua olisi.
Ja siksi tietysti haluan ottaa asiaa esille, että mun mielestä kärsimyskykyisten olentojen käyttö ihmisten tarpeisiin, jos ei ole välttämätöntä pakkoa, on aina eettisesti kestämätöntä - ts. eläinten kasvattaminen ihmisen käyttöön ja tappaminen ihmisen ravinnoksi on mun mielestä aina ehdottoman väärin, ellei ole kyse välittömästä itsepuolustuksesta. Tiedän kyllä, ettei monet muut jaa tätä näkemystä, ja että tätä on ihan turha täällä tulla toitottelemaan.
[/quote]
Juu, ei kiinnosta, muuten vain haluat asiasta viestitolkulla päteä. Mä ostan kaikki eläinperäiset tuotteet luomua niin pitkälle kuin pystyn. Ja suosittelen, että ihmiset kokeilee ja tekee sillä tavalla, kuin omaksi parhaakseen kokee.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:36"]
Juu, ei kiinnosta, muuten vain haluat asiasta viestitolkulla päteä. Mä ostan kaikki eläinperäiset tuotteet luomua niin pitkälle kuin pystyn. Ja suosittelen, että ihmiset kokeilee ja tekee sillä tavalla, kuin omaksi parhaakseen kokee.
[/quote]
No eikö tän ketjun aiheena oo vähän tällaset jutut? Kai ihmisten on ihan hyvä tietää, ettei lihan lisääminen ole mitenkään välttämätöntä tai yleensä kauhean kannattavaakaan tässä tarkoituksessa? Älä nyt niin kauheasti närkästy.
Eläinperäisten tuotteiden luomuna ostamisesta tulee lähinnä mieleen se fingerporin "vapaan juutalaisen saippua" .
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:41"]
[/quote]
No eikö tän ketjun aiheena oo vähän tällaset jutut? Kai ihmisten on ihan hyvä tietää, ettei lihan lisääminen ole mitenkään välttämätöntä tai yleensä kauhean kannattavaakaan tässä tarkoituksessa? Älä nyt niin kauheasti närkästy.
Eläinperäisten tuotteiden luomuna ostamisesta tulee lähinnä mieleen se fingerporin "vapaan juutalaisen saippua" .
[/quote]
Kai ihmisillä on myös oikeus tietää, että siitä voi olla apua? Ei se hb:n laskeminen ole mikään pikkujuttu, kuten mun tapauksessa kävi. Se ärsyttää, että kun itsellä tosiaan oli, jos nyt ei elämän ja kuoleman kysymyksestä, niin ainakin vakavasta terveyteen liittyvästä asiasta kyse.
Mä asun maalla ja tunnen henkilökohtaisesti luomuviljelijöitä (myös sika- ja karjatilallisia), enkä allekirjoita väitettäsi. En myöskään pidä eläinten tappamista vääränä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:41"]
[/quote]
[/quote]
Kai ihmisillä on myös oikeus tietää, että siitä voi olla apua? Ei se hb:n laskeminen ole mikään pikkujuttu, kuten mun tapauksessa kävi. Se ärsyttää, että kun itsellä tosiaan oli, jos nyt ei elämän ja kuoleman kysymyksestä, niin ainakin vakavasta terveyteen liittyvästä asiasta kyse.
Mä asun maalla ja tunnen henkilökohtaisesti luomuviljelijöitä (myös sika- ja karjatilallisia), enkä allekirjoita väitettäsi. En myöskään pidä eläinten tappamista vääränä.
[/quote]
SÄ tuotit mun lapselle pahan mielen ku Sattu näkemään tän viestin jossa luki ettet pidä eläinten (VIATTOMIEN ELÄINPARKOJEN!!!!) Tappamista vääränä!!!