Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kasvissyöjästä lihansyöjäksi kääntyneitä?

Vierailija
26.02.2014 |

Olen miettinyt, että alkaisi välillä syömään lihaa kun vointi on usein väsynyt enkä ilmeisesti saa tarpeeksi proteiinia tai rautaa. Hankalaa suunnitella syömistä koko ajan ja meinasin jos esim.kerran viikossa ostaisin jatkossa lihaa tai kalaa. Kertokaa kokemuksia? Mitenkähän vatsa reagoisi..

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä syönyt kalaa, mutta se mikä minut virkisti, oli viherjuoma. Itse käytän lehtikaalia ja herneenversoja, myös salaatti ja vehnänoraat käy. Kesällä ulkoa löytyy paljon vihreää. Sitten maun mukaan hedelmiä, esim. banaania ja omenaa, päärynää ja tehosekoittimella juoma niistä.

Vierailija
42/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:33"]

Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa? 

[/quote]

Mielestäni ei hienoa vaan tapa kertoa lyhyesti oman ruokavalion koostumus.

[/quote]

mutta miksi pitää kertoa? Miksi niin moni katsoo asiakseen esim. lentokoneessa alkaa kertoa mulle, että olen vegaani. Tai syön vain hedelmiä. Olen makrobiootikko? Ei munkaan tarvitse ensimmäisenä jakaa itsestäni, että olen kaikkiruokainen. Karnivoorina tykkään riistasta. Siis kysyn, että miksi ruokavalio on niin monelle se tärkein persoonallisuutta määrittävä tekijä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:36"]

Juu, ei kiinnosta, muuten vain haluat asiasta viestitolkulla päteä. Mä ostan kaikki eläinperäiset tuotteet luomua niin pitkälle kuin pystyn. Ja suosittelen, että ihmiset kokeilee ja tekee sillä tavalla, kuin omaksi parhaakseen kokee.

[/quote]

No eikö tän ketjun aiheena oo vähän tällaset jutut? Kai ihmisten on ihan hyvä tietää, ettei lihan lisääminen ole mitenkään välttämätöntä tai yleensä kauhean kannattavaakaan tässä tarkoituksessa? Älä nyt niin kauheasti närkästy.

Eläinperäisten tuotteiden luomuna ostamisesta tulee lähinnä mieleen se fingerporin "vapaan juutalaisen saippua" .

[/quote]

Kai ihmisillä on myös oikeus tietää, että siitä voi olla apua? Ei se hb:n laskeminen ole mikään pikkujuttu, kuten mun tapauksessa kävi. Se ärsyttää, että kun itsellä tosiaan oli, jos nyt ei elämän ja kuoleman kysymyksestä, niin ainakin vakavasta terveyteen liittyvästä asiasta kyse.

Mä asun maalla ja tunnen henkilökohtaisesti luomuviljelijöitä (myös sika- ja karjatilallisia), enkä allekirjoita väitettäsi. En myöskään pidä eläinten tappamista vääränä.

[/quote]

Tottakai. Mutta kun siinä kinkussa on alle 1 mg rautaa per 100 g, niin sehän on ihan hyödyttömimpiä lihatuotteita raudan saannin kannalta. Esim. finelin listalla jos katsoo vaikka 200 rautapitoisinta elintarviketta (joista toki osa on vähän hassuja, koska harvempi varmaan syö sataa grammaa kuivattua basilikaa), niin ei päästä vielä lähellekään niin alhaista rautapitoisuutta kun jossain kinkussa.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=fi

Ja ymmärrän ihan hyvin spesistisen näkemyksesi, se on hyvin yleinen. Itse en hyväksy lajisortoa, eli en minkään sorttista eläintuotantoa. En toki oletakaan ihmisten olevan vielä aika pitkään aikaan samoilla linjoilla kanssani asiassa.

Mutta siis en mä ollut sun valintoja kritisoimassa, vaan vaan tuomassa esille sitä, että jos haluaa hemoglobiiniaan nostaa syömällä eläintuotteita, niin oikeesti kannattaa valita joku rautapitoisempi sellainen sitten. Katsoo vaikka tuosta finelin listasta.

Vierailija
44/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse saan taatusti enemmän proteiinia kuin sekasyöjämieheni, ja hemoglobiinikin on korkea. olo on loistava, toisin kuin sekasyöjäteininä jolloin pyörtyilin.

lihalla ei välttämättä ole olosi kanssa mitään tekemistä. boikotoitko soijatuotteita? oletko keskustellut lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa?

Vierailija
45/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:52"]

Tyhmä kysyy: miksi ihminen haluaa luokitella itsensä joksikin esim. semi-vegaani, lacto-ovo? Onks se jotenkin hienoa? 

[/quote]

[/quote]

mutta miksi pitää kertoa? Miksi niin moni katsoo asiakseen esim. lentokoneessa alkaa kertoa mulle, että olen vegaani. Tai syön vain hedelmiä. Olen makrobiootikko? Ei munkaan tarvitse ensimmäisenä jakaa itsestäni, että olen kaikkiruokainen. Karnivoorina tykkään riistasta. Siis kysyn, että miksi ruokavalio on niin monelle se tärkein persoonallisuutta määrittävä tekijä? 

[/quote]

no vähän vaikea saada ruokaa, jos ei voi kelleen kertoa mitä tahtoo syödä

Vierailija
46/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

just sekasyöjät tekee aina ruokavalioista sen isoimman numeron. näkevät että syöt eri ruokaa ja kyselevät siitä, ja loukkaantuvat ettet syö samaa kuin he. alkavat luetella asioita joita syövät, ja paasata miten omituista on miettiä mitä syö.

Vierailija
47/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:44"]Mä oon ollu 8-vuotta kasvissyöjä enkä syö myöskään munaa enkä maitoa. Mies ostaa välillä luomulihaa ja oon pari kertaa maistanut. Molemmilla kerroilla hirveet vatsakivut, mutta olenkin muutenkin herkkämahainen. Aion silti alkaa syödä lihaa, jos tulen raskaaksi. Ei se musta mitään kääntymistä ole, sillä koittaisin silti toimia mahdollisimman ympäristö ja ekäinystävällisesti elämäntilanteeseen nähden. Tässä elämäntilanteessa olo on hyvä enkä tarvitse eläinkunnantuotteita mihinkään. Jps sinun terveytesi kuitenkin kaipaa lihaa, voithan kokeilla syödä lihaa vaikka kerean viikossa. Kyllä elimistö siihen tottuu.

[/quote]

Mikäs tässä aiheutti alapeukkua. Ei se mua haittaa, kiinnostaa vaan.

[/quote]

Se, että sanoit aikovasi syödää lihaa, jos tulet raskaaksi. Miksi ihmeessä niin tekisit?

En hyväksy spesismiä, siksi siis.

[/quote]

Ok. Sitten ymmärrän alapeukun.

Itse en näe lihansyöntiä sinänsä vääränä, jos liha tuotetaan eettisesti. Kasvissyönti on kuitenkin ekologisempaa. En toki alkaisi raskaanakaan mättää lihaa paljon. Tiedän, että vegaanikin voi hyvin saada täyden kympin lapsen, mutta en haluaisi itse ottaa riskiä esim lapsen aivojen normaalissa kehityksessä, sillä tiedän, etten itse jaksa olla niin supertarkkana siitä, mitä syön. Varsinkin kun ruokavalio on jo niin rajoittunut allergioiden takia.

Vierailija
48/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Mielummin söisin lihasta vain riistaa, mutta sitä on vaikea saada. Tiedän, ettei luomukaan takaa eettisyyttä. Se tappaminen ei siis, musta oo ongelma, vaan se miten elää. Alun perin rupesin tosin kasvissyöjäksi vain ekologisista syistä, joten oon päässy jo eteenpäin ajattelussa, kun myös ettiset syyt on mukana Tällä hetkellä siis kasvissyöjä, mutta lasten kohdalla en ottaisi riskejä.

Vierailija
49/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Mielummin söisin lihasta vain riistaa, mutta sitä on vaikea saada. Tiedän, ettei luomukaan takaa eettisyyttä. Se tappaminen ei siis, musta oo ongelma, vaan se miten elää. Alun perin rupesin tosin kasvissyöjäksi vain ekologisista syistä, joten oon päässy jo eteenpäin ajattelussa, kun myös ettiset syyt on mukana Tällä hetkellä siis kasvissyöjä, mutta lasten kohdalla en ottaisi riskejä.

Vierailija
50/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ymmärrän toki tuon ajattelun (viitaten edellisiin) toki, että lasten suhteen ei halua ottaa riskejä. Itse olen saanut kolme erittäin tervettä ja fiksua lasta, jotka on kasvaneet vegaaniruokavaliolla, ja oon ollut vegaani kaikkien raskauksien aikana. Mutta olinkin ollut vegaani jo pitkään ennen raskauksia, ja hyvin perehtynyt ruokavalioon, ja ravitsemusterapeutiltakin sain ihan täyden hyväksynnän asialle, kun kävin keskustelemassa siitä, miten meillä syödään. 

Suurin ongelma useimpia sekasyöjien ja kasvissyöjien ruokavaliossa ei kuitenkaan oo proteiinin puute, tai raudan puute, vaan kasvisten vähyys ruokavaliossa. Siis ihan kasvissyöjilläkin, joilla helposti on ylikorostettu huoli siitä proteiinin saannista, niin että meinaa unohtua se kasvisten merkitys terveellisessä ruokavaliossa. Eli toki voi lisätä eläintuotteita ruokavalioon raskauden aikana, jos arvelee sen auttavan, mutta ennenkaikkea kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että syö riittävästi, ja riittävän monipuolisesti, kasviksia.

Vierailija
51/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mutta en syö edelleenkään porsasta ja syön lihaa vain vähän. Mulla kaikki soijat, palkokasvit yms. aiheuttaa tosi pahat vatsakivut, joten ne ei sovi mulle. Mulla alkoi olla anemiaa ja B12-vitamiinin puutetta, joten piti vain myöntää, että minun ruokavaliooni ei kasvisruoka sovi. Suosin kalaa eniten.

Vierailija
52/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo liharuoka=hyvä hemoglobiini mielleyhtymä on aina ollut vähän hassu. Kasviksista saa kyllä rautaa ihan mainiosti, ja esimerkiksi itselläni oli sekasyöjänä hemoglobiini usein alle 120, mutta nyt kasvissyöjänä 10 vuotta olleena se on vaihdellut siinä 140-150 välillä, mikä on käsittääkseni naiselle melko korkeakin arvo. Toki tässä on tullut kiinnitettyä muutenkin huomiota ruoan monipuolisuuteen eri tavalla, mutta anemia ei ole kyllä koskaan ollut itselläni uhkana lihansyönnin lopettamisen jälkeen, tosiaan päinvastoin.

Vierailija
53/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm. Olen ollut kasvissyöjä 17 vuotta, sain poikani neljä vuotta sitten, ja neuvolantädillä oli vaikeuksia saada hemoglobiinini mitattua koska vereni oli niin paksua :D Tuumasi vaan, että "No sinä et ainakaan mitään rautatabletteja tarvitse".

Eli joo, en minäkään tajua miten se liha asiaan liittyy. Ja ihan terveet aivot lapsellani on, vaikken odotusaikana syönytkään lihaa (miksi olisin?), kun joku sitäkin pohti :D 

Vierailija
54/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:55"]Musta tuo liharuoka=hyvä hemoglobiini mielleyhtymä on aina ollut vähän hassu. Kasviksista saa kyllä rautaa ihan mainiosti, ja esimerkiksi itselläni oli sekasyöjänä hemoglobiini usein alle 120, mutta nyt kasvissyöjänä 10 vuotta olleena se on vaihdellut siinä 140-150 välillä, mikä on käsittääkseni naiselle melko korkeakin arvo. Toki tässä on tullut kiinnitettyä muutenkin huomiota ruoan monipuolisuuteen eri tavalla, mutta anemia ei ole kyllä koskaan ollut itselläni uhkana lihansyönnin lopettamisen jälkeen, tosiaan päinvastoin.

[/quote]

Hei, mulla on sama hemoglobiini :) runsas pinaatin käyttö varmaan vaikuttaa omaani

Vierailija
55/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa teidän vatsakivut. Tai sitten ei.

Vierailija
56/62 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:32"]Kiinnostaa teidän vatsakivut. Tai sitten ei.

[/quote]

Tai sit joo, ku jaksoit lukea 45 viestin verran vegejen höpinöitä :D

Vierailija
57/62 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Älä nyt viitsi esittää tuollaista sontaa. :D :D

Vierailija
58/62 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:37"]

Mä en syönyt lihaa kahdeksaan vuoteen. Kun aloin taas syödä, eipä mulle mitään ongelmia siitä tullut. Veriarvot ja vointi muutenkin oli hyvä sekä ennen että jälkeen.

[/quote]

Mulla sama juttu. Olin n 10 vuotta kasvissyöjä  ja kun aloin syömään lihaa taas, niin eipö tullut mitään muutoksia vointiin, ei tullut vatsanpurujakaan tai muuta sellaista. Luulen että nuokin asiat voi olla pitkälti psykosomaattisia. :)

Vierailija
59/62 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, joku nosti tämän vanhan aloitukseni. Tässä kävi lopulta niin, että otin ruokavalioon lihaa ja kalaa n.kerran viikossa ja olo koheni huomattavasti. En ollut varmaan perehtynyt tarpeeksi mitä mistäkin saa ja tuon jälkeen aloin lukea tarkemmin. Edelleenkin siis pääasiassa kasvisruokaa syön. Ap

Vierailija
60/62 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:21"]

Jos on alhainen hemo niin eikö kannattaisi vähän laskeskella raudan saantia? 

Laskin juuri erään sekasyöjän ja erään karppaajan saannit niin rautaa he saivat päivässä 7-11 mg. Naisilla se pitäisi olla 15. itse olen vegaani ja saan 18-24 mg päivässä. Hemoglobiinini viimeksi oli 139. Minäkin olen energinen ja vointini on mitä parhain.

kannattaa tosiaan PÄIVITTÄIN lisäillä niin kasviksia, marjoja ja hedelmiä eri väreissä, ja etenkin kannattaa hemoglobiiniin syödä lehtivihreää eli tummanvihreitä kasviksia. Lihansyönti ei tarkoita sitä että saa automaattisesti kaikki vitamiinit, melkein kaikilla lihansyöjillä joiden saanteja olen laskenut, jää monet vitamiinit ja hivenaineet vajaiksi kuten E, C, kupari ja magnesium ja juuri rauta. Jodiakin on vaikea saada jos ei käytä merilevää. 

C-vitamiini lisää raudanimeytymistä, maitotuotteet vähentää, joten kannattaa nauttia maitotuotteet eri aterialla kuin rautaruoka. Tai keittää se pinaattikeitto/-letut kauramaitoon :)

[/quote]

Mitä eroa on sekasyöjällä ja karppaajalla? Omituista vääristelyä ja päästä keksittyjä lukuja. Rautaa tai muitakaan hivenaineita ei ole pakko syödä joka päivä. Ihmiselimistö osaa kyllä varastoida ylimäärän käytettäväksi pienemmän saannin päivinä. Esimerkiksi maksa-annos kerran viikossa syötynä pitää rautavarastot taatusti täynnä. Samalla kannattaa syödä c-vitamiinia sisältävää lisuketta, esimerkiksi kaali-puolukkasalaattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi