Kehtaisitko mennä tällaisiin töihin?
kehitysvammaisten pariin tekemään kokoonpanotyötä, en siis olisi pomona vaan työntekijänä. Olen oppimisvaikeuksista kärsivä ja fyysisesti sairas niin työkkäri ehdotti tuota. Pieni paikkakunta niin hävettää.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 08:57"]
kehitysvammaisten pariin tekemään kokoonpanotyötä, en siis olisi pomona vaan työntekijänä. Olen oppimisvaikeuksista kärsivä ja fyysisesti sairas niin työkkäri ehdotti tuota. Pieni paikkakunta niin hävettää.
[/quote]
Minkälaista työtä sinulle pitäisi tarjota? Mitä pystyt tekemään?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:37"]
Lapsia kiusataan vähemmästäkin jo, minuakin aikoinaan siitä että äiti oli myyjä ja isä rekkakuski(!?!?), että en kyllä itse tollaseen paikkaan menisi töihin. Muutenkaan.
[/quote]
Niinpä ja meillä lapsi menee kohta eskariin, niin varmasti kiusattaisiin, äkkiä juorut pikku kaupungissa liikkuu.
Kun sulle nyt kerrankin tarjotaan jotain, niin älä herran tähden kieltäydy siitä!
Tosiaan kehitysvammaiset ovat mukavia, mutta tuskin tosiaan henkisesti tasavertaisia työkavereita. Moni ei jaksaisi sellaisessa työyhteisössä. Ja pienen paikkakunnan iloja on leimaaminen. Tiedetään tarkasti mikä paikka on ja millö kriteereillä sinne pääsee töihin. Tai ainakin ollaan tehty tietty luulo asiasta. Kysy työkkäristä täytätkö tosiaan paikan kriteerit. Viet jonkun kehitysvammaisen paikan, jos et täytä niitä kriteerejä. Kysy voiko sinne päästä tosiaan jollain avustaja nimikkeellä tms. Minusta työvoimatoimisto näyttää taas kuinka hyvin tarjotaan "sopivaa" tukea työttömälle. Työ kuin työ, mutta kehitysvammaisille tarkoitetut paikat on heille eikä muille.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:22"]
Mitä sulla on kehitysvammaisia vastaan?
[/quote]
Ei yhtään mitään, mulla on ystäväkin joka on kehitysvammainen en vain koe itse kuuluvani tuonne.
[/quote]
Sinulla on asennevamma. Sanojesi mukaan voisit mennä sinne ohjaajaksi (ilman mitään pätevyyttä siihen) mutta en tekemään töitä. Syiksi ilmoitat, ettet koe kuuluvasi sinne tai että paikkakunnalla juorutaan ja joku voi sanoa jotain ilkeää lapsellesi. Eli olet mielummin työttömänä. Jäikö minulta jotain huomaamatta?
[/quote]
En voi mennä sinne ohjaajaksi siihen vaaditaan koulutus vaan ihan sinne kehitysvammaisten joukkoon kokoonpano hommiin joutuisin.
Ei kehitysvammaisissa ole mitään vikaa. He ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Työkin on rehellistä työtä. Ainakaan minä en katsoisi mitenkään omituisesti, jos olisit tuossa työssä. Sen sijaan omituista on, jos kehitysvammaiset työkaverit ovat mielestäsi este työn ottamiselle vastaan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:39"]
[/quote]
[/quote]
No jotain toimistotyötä pystyisin tekemään,lähinnä istumatyötä. Kokoonpanotyö normaalissa tehtaassakin olisi hyvä juttu.
Tuota noin. Ei kehitysvammaisten ohjaajaksi tai avustajaksi noin vain mennä. Eihän tässä ole kyse siitä, että siellä olisi ollut paikka avoinna ja ap ei olisi sitä kehdannut ottaa vastaan. Mistä ylipäänsä tiedätte (ketkä työtä ehdotatte), että siellä olisi tuollainen paikka avoimena? Ei minnekään noin vain mennä työhön! Jos on ehdotettu työtä, jota keitysvammaiset tekevät, se on eri asia kuin kehitysvammaisten ohjaajan työ, tietenkin. Eivät nuo kehitysvammaiset ilmeisesti tarvitse siellä ohjaajaa, tai sitten siellä jo on sellainen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:43"]
Ei kehitysvammaisissa ole mitään vikaa. He ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Työkin on rehellistä työtä. Ainakaan minä en katsoisi mitenkään omituisesti, jos olisit tuossa työssä. Sen sijaan omituista on, jos kehitysvammaiset työkaverit ovat mielestäsi este työn ottamiselle vastaan.
[/quote]
Varmasti menisin tuohon työhön jos olisin sinkku,minusta on ihan yhdentekevää mitä minusta juorutaan mutta tosiaan mun pitää ajatella lastakin. Vai kenties eroaisitko sinä,jättäisit lapsen miehelle ja menisit tuohon työhön?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:39"]
[/quote]
[/quote]
No jotain toimistotyötä pystyisin tekemään,lähinnä istumatyötä. Kokoonpanotyö normaalissa tehtaassakin olisi hyvä juttu.
[/quote]
NORMAALISSA tehtaassa.
Ap, kaikkien näiden vastausten perusteella sinulla on asenneongelma. SINÄ et halua mennä tekemään tasavertaisena töitä kehitysvammaisten kanssa. Pomoksi olisit voinut mennä, mutta ilman koulutusta et pääse. Omituista edes kuvitella kelpaavansa ilman kokemusta tai koulutusta.
en menisi minäkään tuonne töihin kehareiden sekaan, kyllä se leimaa ihmisen
Ehkä tuo kokemus auttaisi sinua pääsemään Normaaliin tehtaaseen. Toimistotöistä lienee turha haaveilla, jos sulla ei niihin ole koulutusta / kokemusta. Maailma on täynnä niitä, jotka voisivat tehdä jotain "kevyttä toimistohommaa". Niitä nyt ei vain ole tarjolla.
[/quote]
Miten vakavia sinun oppimisvaikeutesi ovat? Onko sinulla tosiasiallista mahdollisuutta työllistyä avoimille työmarkkinoille?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:55"]
[/quote]
Miten vakavia sinun oppimisvaikeutesi ovat? Onko sinulla tosiasiallista mahdollisuutta työllistyä avoimille työmarkkinoille?
[/quote]
Ja mikä koulutus sinulla on?
Ap, olen itse ollut nuorena töissä, jossa työkaveri oli kehitysvammainen. Työ oli fyysisesti raskasta suorittavaa työtä. Aluksi mietin kanssa, että miten jaksan tehdä työtä, jossa ei hirveästi tarvitse ajatella, sellaista liukuhihnameininkiä. Ja myönnän, että minuakin aluksi mietitytti, että miten muut suhtautuu siihen, että "normaalina" teen samaa työtä kuin kehitysvammainen. Olin nuori ja tyhmä.
Työn alettua asiaan tottui enkä mielestäni kyllä varsinaisesti hävennyt sitä, että työkaveri oli kehari. Hän oli työkaverina kyllä vähän hankala, usein kiukutteli, ei pitänyt sovittua taukoa vaan venytti sen tuplaksi jolloin mulle jäi enemmän hommaa jne. Eli turha kuvitella, että "kaikki keharit on aurinkoisia ja mukavia". Hekin ovat yksilöitä. Työ on kuitenkin vaan työ ja kokonaisuudessaan ihan hyvin me toimeen tultiin, olin joustava ja yritin itse olla mukava.
Itse otin pestin kyllä ihan vaan rahan takia ja sain siitä ainakin arvokasta kokemusta, millainen voi työympäristö tehtaassa olla muutenkin. Rankkaa, tylsää puurtamista, yksitoikkoista laahustamista, painavien tavaroiden siirtelyä, välillä aika tapaturma-altistakin. Osaan kyllä todella arvostaa nykyistä koulutustani ja sen mahdollistamaa siistiä, joskin paljon tiukkaa aivotyötä vaativaa, sisätyötä. Edelleenkin voisin hyvin ottaa keharin työkaveriksi, jos sopiva pesti löytyisi. Nykyisessä työpaikassani palkataan kehareita mm. läheteiksi, joten heitä kyllä on monilla muillakin työpaikoilla kuin vars. "päiväkeskuksissa".
Mikset sitten ap hanki jotain muuta työtä? Jos sinulla on varaa valittaa ja kieltäytyä tarjotusta, kuntouttavasta työstä (jota selvästi tarvitset) niin hanki itse itsellesi työ joka on mielekäs! Niin helppoa se on.
Siis oppimisvaikeudet on pahoja tuskin tulen ikinä ammattia saamaan ja koulutusta ei ole. Silti vaan haluan työllistyä normaaliin paikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:04"]
Mikset sitten ap hanki jotain muuta työtä? Jos sinulla on varaa valittaa ja kieltäytyä tarjotusta, kuntouttavasta työstä (jota selvästi tarvitset) niin hanki itse itsellesi työ joka on mielekäs! Niin helppoa se on.
[/quote]
Olen hakenut mutta mitään ei löydy. En vain haluaisi tämän takia menettää perhettäni.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:22"]
Mitä sulla on kehitysvammaisia vastaan?
[/quote]
Ei yhtään mitään, mulla on ystäväkin joka on kehitysvammainen en vain koe itse kuuluvani tuonne.
[/quote]
Sinulla on asennevamma. Sanojesi mukaan voisit mennä sinne ohjaajaksi (ilman mitään pätevyyttä siihen) mutta en tekemään töitä. Syiksi ilmoitat, ettet koe kuuluvasi sinne tai että paikkakunnalla juorutaan ja joku voi sanoa jotain ilkeää lapsellesi. Eli olet mielummin työttömänä. Jäikö minulta jotain huomaamatta?