Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoittavat esimerkit Britanniasta: veden yksityistäminen, ja alkoholin kotiinkuljetus

Vierailija
18.06.2026 |

Yle: Alex Hughesin sisko kuoli kännättyään kotonaan rajattomasti – Hughesilla on nyt painava viesti Suomeen

Britanniassa voi ostaa alkoholia kellon ympäri. Pikalähetit tuovat pullot kotiovelle hetkessä. Siskonsa alkoholille menettänyt Alex Hughes varoittaa nyt Suomea. (...) Hughes on nähnyt alkoholin etämyynnin huonot puolet liian läheltä. Siskon ja hyvän ystävän juominen karkasi käsistä pikalähettipalvelujen avulla. Molemmat ovat nyt kuolleet.

30-vuotias Zoe-sisko jäi koukkuun pikalähettipalveluihin, kun hän muutti asumaan yksin. Seitsemän kuukauden jälkeen muutosta heinäkuussa 2023 hän oli jo kuollut. Hän kaatui kotonaan portaissa päihtyneenä.

– Zoe heräsi yhdeksältä. Yhdeltätoista hän oli jo taatusti humalassa. Iltapäivällä kello kahdelta hän taas heräsi ja tilasi lisää, Hughes kertoo Ylelle Keski-Englannissa Nottinghamshiressa.

https://yle.fi/a/74-20230591

Sopii katsoa ja varoa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Vierailija
2/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita asioita Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu.

Vierailija
4/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sama ilmiö kuin veikkauksen peleissä. Muutama pelaa pelikoneissa vähän liikaa niin joudutaan heidän takia viemään ilo kaikilta eli vahva tunnistaminen jne.

Jos joku juo itsensä hengiltä kotona niin näitä puisto setiä on meillä nyt ja ne istuu talvet lähi baareissa tai kotona dokaamassa. Se että saako ne viinan helposti vai hankalasti on naurettava keskustelu sillä meillä tulee sisällissota jos laitetaan kaikki alkoholi alkoon.

Vierailija
5/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha syytellä kotiinkuljetusta, kun kaikista kulmakaupoistakin saa ostaa vaikka millaista alkoholia. 

Vierailija
6/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos itselleni olisi jotenkin tärkeää saada alkoholi kotiin kuljetettuna, niin vakavasti miettisin omaa alkoholikäyttöäni. 

Vierailija
7/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun halutaan kaikki huonot jutut maailmalta ainoastaan tänne kopioida.

Vierailija
8/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot sortuu elon tiellä.

Vierailija
9/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos itselleni olisi jotenkin tärkeää saada alkoholi kotiin kuljetettuna, niin vakavasti miettisin omaa alkoholikäyttöäni. 

Jotkut ostaa kerran vuodessa ellei jopa harvemmin ja pitää sitä samanlaisena asiana kuin mitä tahansa perus elintarviketta. käsittääkseni ihmiset tilaa ruokaa kotiin nyt jo jonkin verran?

Itse olen niin köyhä että en tilaa mitään kotiin enkä juo alkoholia kun ei ole sellaiseen varaan.

Vierailija
10/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole vuosikausiin maistanutkaan alkoholia, mutta olen ajatellut tilata pari pulloa viiniä, kun kotiinkuljetus tulee mahdolliseksi. Olen nämä vuodet muuten ostanut myös kaiken ruoan ja muun kotiinkuljetettuna. Minun ei tarvitse ajatella omaa alkoholinkäyttöäni vakavasti eikä millään muullakaan tavalla.

Vierailija
11/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniasta halutaan kopioida myös sosiaaliturva Thatcher-fanilla valtiovarainministeirllä ja kohta meilläkin on kolmasosa lapsista köyhiä ja asunnottomuus silmin nähtävää kun koskettaa jos ei nyt jokaisen sukulaista niin ainakin tuttuja.

Ja kohta itketään taas samaan malliin vuodesta toiseen niin kuin taksiuudistuksen jälkeen on tehty, vaikka sekin piti vaan oikeistolaisten pakolla saada vapautettua.

Vierailija
12/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole vuosikausiin maistanutkaan alkoholia, mutta olen ajatellut tilata pari pulloa viiniä, kun kotiinkuljetus tulee mahdolliseksi. Olen nämä vuodet muuten ostanut myös kaiken ruoan ja muun kotiinkuljetettuna. Minun ei tarvitse ajatella omaa alkoholinkäyttöäni vakavasti eikä millään muullakaan tavalla.

Siitä se lähtee. Yllättävän helppoa päätyä heikolla hetkellä ostamaan sitten pullo jos toinenkin ja sitten aina vaan lisää kun olet entiset juonut, ja edelleen vaan hoet että ei koske sinua sellaiset joihin heikommat ihmiset vaan sortuu.

Vierailija
13/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä se lähtee. Yllättävän helppoa päätyä heikolla hetkellä ostamaan sitten pullo jos toinenkin ja sitten aina vaan lisää kun olet entiset juonut, ja edelleen vaan hoet että ei koske sinua sellaiset joihin heikommat ihmiset vaan sortuu.

Ajaa, sellainen olkiukko tänään. Kaikki eivät kuitenkaan ole heikkoja, kuten sinä uskot olevasi. 

Vierailija
14/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ihan vahingossa itseään kännää hengiltään. Siinä pitää olla ihan aikomus

Vierailija
15/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajaa, sellainen olkiukko tänään. Kaikki eivät kuitenkaan ole heikkoja, kuten sinä uskot olevasi. 

Ei tässä ole nyt kyse yksilötasosta tai minusta. Helpompi saatavuus johtaa myös isompiin ongelmiin joidenkin kohdalla. Ei suurimman osan, jos nyt ei lasketa kansanterveydellisesti että ei se alkoholi kenellekään terveysjuoma ole, vaan haittoja tulee jo pienistä määristä pienempiä.

Vierailija
16/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no aika erikoinen syy alkaa käyttämään alkoholia tällaisen uudistuksen takia. 
Eikö tämä sinun toimintasi nimenomaan osoita että tämä laki lisää alkoholin käyttöä? 

Vierailija
17/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa kai sinulle. Itse olen käyttänyt alkoholia vuosikymmeniä enkä missään kohtaa ole ollut kaatokännissä saatika tullut alkoholistiksi. Näin se menee suurimmalla osalla ihmisistä.

Vierailija
18/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun UK:ssa ja ei mun tule yhtään enempää ostettua alkoholia kotiinkuljetuksella kuin ilman sitä. Tuo sama ihmistyyppi olisi kyllä ostanut ne viinat sitten muualtakin jos ei olisi kotiin kannettu. 

Vierailija
19/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten alkoholinkäytöstä ollaan huolestuneita, siis siksi kun kulutus on vähentynyt joten sitä pyritään ilmiselvästi saamaan taas nousuun tällaisilla uudistuksilla. Myös perheväkivalta ja turvakotien asiakkaiden määrä on ollut huolestuttavasti laskussa, tähän halutaan muutosta. Paluuta hyviin vanhoihin aikoihin kun joka mies ryyppäsi kotona raskaasti ja pieksi eukkoaan.

Vierailija
20/28 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ihan vahingossa itseään kännää hengiltään. Siinä pitää olla ihan aikomus

Kun on tarpeeksi kännissä ei tiedosta tilaansa ja voi vetäistä sellaisen määrän että henki lähtee. Monet alkoholistit juovat ihan juomisen vuoksi ja jossain vaiheessa keho pettää ja henki lähtee. Aina se ei ole se alkoholi mikä tappaa, jos sammuu kun liesi jää päälle voi tulla tulipalo, voi kaatua pahasti jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi