Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?

Vierailija
25.02.2014 |

Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.

Kommentit (309)

Vierailija
281/309 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 22:43"]Pamauttelee? Mun mies rakastelee mua. :) 

Täällä anonyyminä kehtaat puhua noin rumilla sanoilla, mutta jos tapaisimme livenä niin et kehtaisi.

Minä arvostan itseäni ja minä arvostan miestäni. Jos sinä menet asiattomuuslinjalle niin se on sinun häpeäsi. Vastasin asiallisesti aloittajan kysymyksiin. Mamaliinix8

[/quote]

Ihan normaaliahan se on sanoa et pamauttaa/pamahtaa paksuksi.

Vierailija
282/309 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Kaikki lestadiolaiset eivät ole yhtä mieltä lakihenkisistä opeista. Mutta Raamatun pohjalta uskovat ja siten SRK:n oppien kanssa eri mieltä olevat eivät tee elettäkään, nostaakseen kissan pöydälle harhaopetuksista, vaan vaikenevat.

Mitä tästä voi ajatella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/309 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muijasta ei niin väliä jos masentuu tai jopa kuolee kunhan panna saa ja lapsia syntyy.

Tässä vl-lahkon hieman kärjistetty syntyvyydensuunnittelumalli 

Vierailija
284/309 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvää, että jos olisi noin niin puhujamiehet ei vuonna 1967 olisi tehneet ehkäisystä synnillistä.

Vierailija
285/309 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä mennä kierukan laittoon, ei miehen tarvi kaikkea tietää. Joku raja tuossakin pitäisi olla. Mieheltä piuhat katki.

Vierailija
286/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:40"]

Lestoille matkalippu Ukaraniaan.

Elävät yhteiskunnan varoilla.

Daamit ei palkkatöissö

kotona vetää avustukset.

[/quote]

Aina teitä keskustelun pilaajia tulee joka ketjuun. Perheitä on niin erilaisia, itse tuntemieni vl-perheiden lapset ovat reippaita, omatoimisia ihmisiä ja koulumenestyskin usein hyvä. Lapset ottavat vastuuta pienemmistään heti nuorena, uusvuttomuus on vierasta : )

Vl-perheissähän on paljon yrittäjiä, joten harvoin molemmat vanhemmat kotona makailevat sos.tukien varassa kaljaa kittaamassa.

Tällaisia pariskuntia ja uusperheitä monenlaisissa muodostelmissa taas elelee paljonkin ja eivät ole vl-perheitä. Aina, kun tällaisen perheen tapaan työssäni, niin toivonkin, että saisivat jonkinlaisen "herätyksen" elämänsä suunan muuttamiseksi. Kirjoitti sosiaalipuolen työntekijä

Vierailija
287/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:15"]

Minä taas kolmen lapsen äitinä ja ei lestadiolaisena ihmettelen sitäkin, että miten me valtaväestön äidit jaksetaan. Oma jaksaminen on välillä tiukoilla, kun sukupolvien välinen ketju on katkennut. Lastemme isovanhemmat asuvat kaukana, tädit ja sedät eivät ole kiinnostuneita lapsistamme, kun kuuluvat VELOIHIN (vapaaehtoisesti lapsettomiin). Meitä on kasvatuksella ohjattu pärjäämään omillamme. Mitä elämää tämä on, että kerran tai kaksi kertaa vuodessa tavataan (meidän aloitteesta nämäkin) ja muuten ollaankin omissa oloissamme? Sitten kun isovanhemmat sairastuvat, saamme varmasti matkustaa jatkuvasti heitä auttamassa, vaikka he ovat eläneet jo monta vuosikymmentä meistä erillistä elämää! Jos eivät sitten järjestä hyvissä ajoin hoitopaikkoja itselleen...

[/quote]

Luuletko että vl-sukujen isovanhemmat ehtii olla avuksi? Haloo. Niitä lapsenlapsia voi olla jopa yli 100, auta siinä sitten. Hyvä jos kerran vuodessa ehtii.

[/quote]
Miten hoidetaan joulu- ja synttärilahjat? Pystyvätkö isovanhemmat kaikkia muistamaan lahjalla?

Vierailija
288/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummollani Oli 80 lastenlasta ja jokainen sai jouluna lahjan. Anopillani on 20 lastenlasta eikä kukaan saa lahjoja. Eli ihan on persoonasta kiinni.

Vierailija
289/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:31"]

Minä taas kolmen lapsen äitinä ja ei lestadiolaisena ihmettelen sitäkin, että miten me valtaväestön äidit jaksetaan. Oma jaksaminen on välillä tiukoilla, kun sukupolvien välinen ketju on katkennut. Lastemme isovanhemmat asuvat kaukana, tädit ja sedät eivät ole kiinnostuneita lapsistamme, kun kuuluvat VELOIHIN (vapaaehtoisesti lapsettomiin). Meitä on kasvatuksella ohjattu pärjäämään omillamme. Mitä elämää tämä on, että kerran tai kaksi kertaa vuodessa tavataan (meidän aloitteesta nämäkin) ja muuten ollaankin omissa oloissamme? Sitten kun isovanhemmat sairastuvat, saamme varmasti matkustaa jatkuvasti heitä auttamassa, vaikka he ovat eläneet jo monta vuosikymmentä meistä erillistä elämää! Jos eivät sitten järjestä hyvissä ajoin hoitopaikkoja itselleen...

[/quote]

Luuletko että vl-sukujen isovanhemmat ehtii olla avuksi? Haloo. Niitä lapsenlapsia voi olla jopa yli 100, auta siinä sitten. Hyvä jos kerran vuodessa ehtii.

[/quote]
Miten hoidetaan joulu- ja synttärilahjat? Pystyvätkö isovanhemmat kaikkia muistamaan lahjalla?

[/quote]

Miksi pitäisi? Kortti tai soitto riittää. Eikö tuota materiaa ja krääsää ole aivan liian kanssa. Joulussa lahjat eivät ole se pääpointti, vaan sanoma.

Markkinamiehet hierovat käsiään, kun lahjapakkoaate  joka juhlaan on lyönyt läpi.

Vierailija
290/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

meillä ainakin joulupukki käy ja tuo joululahjat. Jonkun pienen synttärilahjan lähettää sillon jos muistavat. Lahjoja usein tulee niin paljon että ongelmana enemmänkin se miten pääsee kaikesta tuosta krääsästä eroon.

t vl isi

Vierailija
291/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on muuten merkillistä, miten paljon parempina ja pystyvämpinä iso osa lestadiolaisista - etenkin palstalla uskoaan mainostavat - itseään pitävät verrattuna muihin ihmisiin. Samanlaisia me ollaan. Muutama kymmen vuosi uskoa suvussa ei vielä tuo mitään geneettisiä muutoksia ihmiseen...

Mun laajassa suvussani, serkkujakin on pitkästi toista sataa, on monenlaista perhetarinaa. Päihdeongelmia on varmasti keskimääräistä vähemmän, ja tuntuu ettei pettäminen ole niin kovin yleistä. Mutta muuten on huonoja isiä, laiskoja isiä, osallistumattomia isiä, isiä joilla ei ole hyvä palkka, eikä riittävää kykyä elättää isoa perhettä vaan eletään täysin kädestä suuhun ja osin toimeentulotuen varassa. Vaikka julkisuuteen pyritään jatkuvasti antamaan kuva ahkerista työntekijöistä, osallistuvista ja yhteiskunnallisesti vaikuttavista perheenisistä. Vl-isänkään taakka ei ole kevyimpiä.

On mielenterveysongelmia sekä miehillä että naisilla, masennusta, synnytyksen jälkeistä psykoosia, väsymystä kuten muillakin. Hyvin kasvatettuja lapsia ja lapsia, jotka elävät kuin pellossa. Hyviä ja kärsivällisiä äitejä, sekä kiukkuisia, väsyneitä ja huonoja äitejä. "Hyviä synnyttäjiä" ja niitä, jotka "eivät osaa synnyttää". Hedelmättömiä (tämä on varmaan pahin!) ja niin helposti raskaaksitulevia, että vähempikin riittäisi.

Ja niin edelleen. Pelkkiä ihmisiä, ei sen kummempaa. Ei yhtään muita parempia, sillä valtaosa ihmisistä selviäisi suurin piirtein hengissä ja järjissä ison lapsikatraan kanssa, jos eivät kokisi muuta vaihtoehtoa olevan. Osa saa tukea yhteisöstä, osa kokee sen toiminnan paljolti lisätaakkana. 248

Vierailija
292/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu oikeessa olet siinä että ei se aina helppoa ole työpäivän jälkeen ottaa vastuun katraasta kun vaimo lähtee iltavuoroon. Kotona hoidetaan lapset molemmat käy työssä ja nostetaan kotihoidontukea koska palkka ei riitä hoitopaikkaan. Nostetaan myös lapsilisiä mutta en koe sitä vääränä koska kumminkin maksamme yle veroakin turhasta.

Ei se ole helppoa sillon kun yksi oksentaa ja toinen ripuloi mutta useimmiten saan kuitenkin kotityöt kohtuudella hoidettua ja vaimo sitten illalla osoittaa kiitoksen milloin mitenkin.

t vl isi

Vierailija
293/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:32"]

Juu oikeessa olet siinä että ei se aina helppoa ole työpäivän jälkeen ottaa vastuun katraasta kun vaimo lähtee iltavuoroon. Kotona hoidetaan lapset molemmat käy työssä ja nostetaan kotihoidontukea koska palkka ei riitä hoitopaikkaan. Nostetaan myös lapsilisiä mutta en koe sitä vääränä koska kumminkin maksamme yle veroakin turhasta.

Ei se ole helppoa sillon kun yksi oksentaa ja toinen ripuloi mutta useimmiten saan kuitenkin kotityöt kohtuudella hoidettua ja vaimo sitten illalla osoittaa kiitoksen milloin mitenkin.

t vl isi

[/quote]
Yleverosta: Missä säkissä oikein elät, jos et seuraa edes uutisia? Ettet vaan salaa katsele netistä? Sädekehäsi häikäisee.

Vierailija
294/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on outoa, että tehdään lapsia, mutta lapset eivät kuitenkaan tutustu kunnolla isovanhempiinsa. Toisin sanoen, ei saada tukea omilta vanhemmiltaan, jos kerran niin harvoin nähdään.. Melko yksinäistä touhua..

Vierailija
295/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:32"]

t vl isi

[/quote]
Yleverosta: Missä säkissä oikein elät, jos et seuraa edes uutisia? Ettet vaan salaa katsele netistä? Sädekehäsi häikäisee.

[/quote]

no tunnustan lapset kahtelee joskus areenan lasten ohjelmia. Tulee itsekin välillä radiota kuuneltua ylen taajuuksilla mutta enimmäkseen tulee uutiset luettua hesarista kun siihen on tottunut.

Se joka teistä synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

t vl isi

Vierailija
296/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä"

Tuo on se raamatunkohta jonka itse näen ehkäisyn esteenä. Kuka on elämän ja kuoleman herra? Ei meillä ole oikeus ottaa luomistyötä oman päätäntävallan alle.

t vl isi

Vierailija
297/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:01"]"Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä"

Tuo on se raamatunkohta jonka itse näen ehkäisyn esteenä. Kuka on elämän ja kuoleman herra? Ei meillä ole oikeus ottaa luomistyötä oman päätäntävallan alle.

t vl isi

[/quote]

Lapsethan ovat taivaassa Jumalan luona ennen syntymäänsä jo! Tuohan tarkoittaa sitä, että lapsetkin ovat uskossa - lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. Ei mitään tekemistä ehkäisykiellon kanssa.

Vierailija
298/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on rakastaja työpaikkani kautta. Hänellä on paljon kireämpi pillu kuin naisellani

t vl-isi

Vierailija
299/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka osaisi vastata tähän kysymykseen kun ehkäistä ei saa koska ei haluta puuttua Jumalan luomistyöhön, no miksi sitten lapseton pariskunta saa mennä lapsettomuushoitoihin  jotta se lapsi syntyisi? Eikö tämä ole puuttumista siihen Jumalan tahtoon?

Jos Jumalan tahto on se että jotkut eivät saa lapsia, niin miksi siihen saa puuttua ja pitkilläkin hoidoilla yrittää puuttua tähän Jumalan tahtoon?

Toinen pariskunta ei sitten saa käyttää ehkäisyä vaikka lapsia on kymmenen ja elämä kaaoksessa ?

Eikö molemmissa tapauksissa pitäisi vaan antaa asian olla ja luottaa Jumalaan että näin on tarkoitettu?

Vierailija
300/309 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 01:53"]

Täällä monesti kehutaan, että jees kuinka on iso perhe, mutta ottakaa huomioon ne tausta. Yleesä lestoilla ei ole telkkaria tai internettiä häiritsemässä perheen rytmiä. Noustaan aina tiettyyn aikaan - rytmi on selvä niin arkena kuin viikonloppuna.

Isot joutuvat huolehtimaan pienistä, sillä äidillä ei ole aikaa itse huolehtia kaikista lapsistaan vaan vastuu siirretään isoille lapsille, mikä on mielestäni käsittämätöntä, että isommat lapset juotuvat luopumaan lapsuudestaan ja ottamaan jo varhain vastuun. Itse olen isosisko ja joutuin todellakin huolehtimaan pikkusiskoistani, mutta mielestäni se oli väärin, sillä minun olisi pidännyt viettää se lapsuus mikä minulla oli. Tunsin, että aikuistuin liian nopeasti. Nuorin sai vapaasti olla lapsi ja kasvaa oman kehityksensä myötä ja vanhemmallakin oli rennompaa menoa siihen aikaan, toisin silloin, kun itse olin alle 13v. Minulle vielä painotettiin, että millainen olen, jos en pikkusiskoistani huolehti tarpeeksi vaan ajattelen omia lapsellisia menojani -__-.

Itse en tule koskaan vyöryttämään vastuuta isoille pienemmistään, vaan vanhemana se on minun tehtävä huolehtia heistä kaikista. Isoja lapsia ei saa alkaa syyttämään kun kaikki ei menekään kuin strömsössä sillä lapsista huolehtiminen ei ole isompien lapsien tehtävä.

[/quote]

Miten tää palsta on täynnä lestoja jos niillä ei kerran ole nettiä? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä