Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nelkillä pitää opettaa KAKSI tuntia uskontoa?

Vierailija
07.11.2020 |

Eihän tämä ole enää nykyaikaa. Eikä nykyaikaa ole edes uskontojen opetus, vaan pitäisi olla kaikille sama eettistä pohdintaa sisältävä katsomusaine. Mutta että KAKSI tuntia viikossa uskontoa...

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on? Oikeasti. Ei se "nelkkiläinen" uskonnon tuntimäärää osaa ihmetellä vaan sen tekee vielä kypsymätön vanhempansa. Joten jos itse et nähnyt/kokenut aihetta mielekkääksi, niin älä tartuta sitä lapseesi vaan anna hänen itsensä tehdä omat päätelmänsä. Sopii muuten moneen muuhunkin asiaan, liian usein näkee ja kuulee vanhempiensa suulla puhuvia lapsia.

Eikö kuitenkin esim yhteiskuntaoppi olisi tärkeämpää kuin Jeesuksen uroteot?

Mitä ilmeisemmin et ole uskonnon tunneilla ollut. Jos olisit, niin t i e t ä i s i t myös sen, että siellä puhumaan paljon muustakin kuin Jeesuksesta ja hänen tekemisistään.

Vierailija
22/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä opeteta mitään jumalanpalvontaan vaan käydään läpi eri maailman uskontoja tasa-arvoisesti. Suurin osa maailman ihmisistä on kuitenkin uskovaisia ja sillä on vaikutusta kulttuuriin. On hyvä tietää miten muualla eletään ja mitä maailmassa tapahtuu. Sitä kutsutaan sivistykseksi. Ajattele, vain kaksi tuntia viikossa. Siihen on varattu vielä koulusta aikaa ja ilmaiseksi saa sivistää itseään. Mutta mitä tee ap? Valittaa.

Kyllä se on Raamatun tarinoita ja kirkkovuoden vaiheita 80% eikä muita maailman uskontoja.

Ei saisi olla. Opetussuunnitelmassa lukee, että kaikkia uskontoja käydään saman verran läpi. Tee ilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin jo yläasteella vakaumuksellinen ateisti mutta silti pidin uskontoa mielenkiintoisimpana aineena heti historian jälkeen.

Sama täällä, paitsi mielenkiintoisin aine oli psykologia. Otin ja kirjoitin muinoin kirjoituksista vielä ällän uskonnosta. Ja syntymä-ateisti. Oli ne niin tarttuvia ja uskomattomia sepustuksia, nauratti ja itketti samaan aikaan :D

Psykologiasta ei ole kiinnostunut muut kuin mieleltään järkkyneet.

Vierailija
24/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänkatsomustieto on kyllä turhinta lässytystä. Eli jos oot ateisti sun ei tartte tietää mitään muista uskonnoista? Kristityt, muslimit, budhalaiset, kaikki muut opettelevat kaikkien uskontojen perusteet. Mutta ateistin ei tarvitse tietää mitään, hän opettelee lässyn lässyn elämänkatsomusta.

?? Elämänkatsomustiedon tunneilla näitä käydään läpi aiemmin ja perusteellisemmin kuin oman uskonnon opetuksen tunneilla. Eikä tunneilla ole vain ateistit, vaan käytännössä kaikki muut, kuin Evankelis-luterilaiset ja ortodoksit.

Ok, en ole käynyt elämänkatsomustunneilla. Jos siellä opetetaan uskontoja, niin voitaisiinko sitä ainetta kutsua vaikkapa Uskonnoksi? Ehkä ateistit voisivat jopa olla samoilla tunneilla kun muutkin?

Vierailija
25/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on? Oikeasti. Ei se "nelkkiläinen" uskonnon tuntimäärää osaa ihmetellä vaan sen tekee vielä kypsymätön vanhempansa. Joten jos itse et nähnyt/kokenut aihetta mielekkääksi, niin älä tartuta sitä lapseesi vaan anna hänen itsensä tehdä omat päätelmänsä. Sopii muuten moneen muuhunkin asiaan, liian usein näkee ja kuulee vanhempiensa suulla puhuvia lapsia.

Mitä ilmeisemmin et ole uskonnon tunneilla ollut. Jos olisit, niin t i e t ä i s i t myös sen, että siellä puhumaan paljon muustakin kuin Jeesuksesta ja hänen tekemisistään.

Puhutaan toki myös Mooseksesta, Aabrahamista ja Paavalista. Nooa ja Aatamikin käydään läpi. Eikä unohdeta Jobia.

Vierailija
26/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on erittäin vahvasti länsimaisen kulttuurin taustalla ja vielä nykyäänkin vaikuttaa erittäin suuresti myös ateistien moraalikäsitykseen. Ei se ole turha aine.

Vierailija
27/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan toki myös Mooseksesta, Aabrahamista ja Paavalista. Nooa ja Aatamikin käydään läpi. Eikä unohdeta Jobia.

Jos elämänkatsomuksessa opetetaan uskontoja niin varmasti nämä opetetaan sielläkin?

Vierailija
28/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uskontoa opetetaan ennen kuin historian opetus alkaa??? Tämä on suurin ja vahingollisin epäkohta peruskoulusysteemissä.

Vierailija
29/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi lukiossa on 5 viisi pakollista kurssia pakkoruotsia, mutta vain yksi pakollinen kurssi fysiikkaa?

Onko tarpeeton naapurimaan kieli tosiaan viisi kertaa tärkeämpi aine kuin oppi maailmankaikkeuden toiminnasta?

Monille on. Matematiikka sitä vastoin on varmasti tärkeämpi kuin ruotsin kieli.

Vierailija
30/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto ei kuulu kouluihin ja siksi olen tyytyväinen, ettei meidän lapsille sitä opeteta täällä sveitsiläisessä peruskoulussa.

Vierailija
31/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnot ovat maailmankaikkeuden saataa.

Mutta hei, hyväksytte poikien silpomisen satukirjan vuoksi? Taidan lähteä hakemaan orjaa sen saman opuksen neuvoilla.

Miten se menikään? Ei saa käyttää kuria siten että menehtyy 2 päivän sisällä? Ja jos raiskaa naisen, mun pitää mennä sen kanssa naimisiin niin kaikkki on taas kunnossa?

ok! Homma hanskassa!

Vierailija
32/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin puhuttiin myös juutalaisista, muslimeista, hinduista, buddhalaisista ja kaikenlaisista muinaisuskoista.

Vierailija
33/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eettinen pohdinta sopii yliopistoon. Nelkillä pitää opettaa eri uskonnoista jotta kaikki ymmärtää perusasiat eikä tule persuja.

Ei ne eri uskonnoista opeta, kyllä se kristinuskoa on.

En tiedä koska olet viimeksi ollut koulussa, mutta neljännellä luokalla alkaa yleinen uskonnonopetus jolloin tutustutaan kaikkiin maailman uskontoihin ja niiden sisältöön. Se on yleissivistystä. Itse olin koulussa 2003-2012 ja kristinuskon oppeja käytiin pinnallisesti kun olin tokaluojalla. Kolmannella tutustuttiin kirkkohistorian ja kristinuskon vaikutukseen Euroopassa ja neljännellä muut uskonnot. Tämä kaikki vielä kerrataan tiivistetysti seiskalla ja kasillä ja sitten ysillä ei ole enää uskonnon tunteja vaan vasta seuraava kerran lukiossa mikäli sinne menee.

Vierailija
34/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä opeteta mitään jumalanpalvontaan vaan käydään läpi eri maailman uskontoja tasa-arvoisesti. Suurin osa maailman ihmisistä on kuitenkin uskovaisia ja sillä on vaikutusta kulttuuriin. On hyvä tietää miten muualla eletään ja mitä maailmassa tapahtuu. Sitä kutsutaan sivistykseksi. Ajattele, vain kaksi tuntia viikossa. Siihen on varattu vielä koulusta aikaa ja ilmaiseksi saa sivistää itseään. Mutta mitä tee ap? Valittaa.

Kyllä se on Raamatun tarinoita ja kirkkovuoden vaiheita 80% eikä muita maailman uskontoja.

Ei saisi olla. Opetussuunnitelmassa lukee, että kaikkia uskontoja käydään saman verran läpi. Tee ilmoitus.

Evlut kirkkoa tuskin kiinnostaa opettaa ja kaupitella kilpailevia uskontoja lapsille.

Vierailija
35/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinnanvapaus jonka toteuttaa oppilaan vanhemmat. Älä puutu siihen.

Mikä sinä olet sanomaan, mitä toisten lasten pitää opiskella?

Itseasiassa valinnanvapaus ei toteudu, sillä kirkkoon kuuluvien vanhempien kirkkoon kuuluva lapsi ei voi osallistua edes vanhempien tahdosta elämänkatsomustiedon tunneille.

Vanhempien tahto toteutuu, sillä heillä on oikeus erota kirkosta, jos näin halutaan.

Älä saivartele.

Miksi kirkon jäsenyys sanelee perusopetuksen opetussuunnitelman sisällön? Varsinkin kun opetuksen tulee olla tunnustamatonta?

Tämä onkin sitten jo eri kysymys. Enkä lähtisi tälle tielle ruotimaan ollenkaan. Outo juttu, mutta nykyisen lain mukainen.

Mä olen muuten sanonut lapselleni, että eroan kirkosta, jos haluaa lopettaa uskonnon opiskelun, mutta ei halunnut, koska kaveritkin opiskelee.

Vierailija
36/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskonto tunneilla istunut ja viimeisestä kokeesta 9-luokalla 10. Tiedän paljon raamatusta ja uskonnoista. Kirkkoon en ole kuulunut 17, 5 -vuoteen. Ongelma? Ei ole.

Vierailija
37/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskontoa opetetaan ennen kuin historian opetus alkaa??? Tämä on suurin ja vahingollisin epäkohta peruskoulusysteemissä.

Moni ekaluokkalainen pitää todennäköisesti raamatunkertomuksia satuin kun niitä ei opeteta tosina. Meille luettiin muitakin lasten satuja ekanluokan uskonnon tunnilla kuten Aisoposta ja Andersenia. Myöhemmin sitten alkoi kirkkohistoria joka myös käsitteli kristinuskon vaikutusta Eurooppaan ja kulttuuriin ja samana vuonna alkoi myös historian opetus. Neljännellä luokalla käsitellään jo maailman uskontoja ja niiden sisältöä, esim mihin Polynesiassa uskotaan, Afrikassa, Arktiksella, Muinaisessa Kreikassa, Egyptissa, Roomassa, Aasian maissa jne.

Vierailija
38/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin kirkko saa Suomessa sanella mitä uskonnontunneilla opetetaan ja pakottaa opettajia lyömään lapsia Raamatulla, ei lapsia tutusteta oikeaan ja aitoon puhtaaseen etiikkaan taikka edes muihin maailman uskontoihin. Siksi asialla on kiire ja tarvitsemme uskonnon opetuksen pois Suomen kouluista ja elämänkatsomuksen sen tilalle!

Vierailija
39/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi että puhuvat vanhempiensa suulla, eikä varhaiskasvatuksen. Harva "nelkki" kykenee ajattelemaan itse. Ja sinä edellinen kuvittelet olevasi niin kypsä elämästä, että voi tehdä päätökset muidenkin puolesta. Ettet vain sinäkin puhuisi jonkun toisen suulla. Olet kasvatuksesi tuotos.

Vierailija
40/80 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se valheiden kertominen totena aloitettiin ekalla luokalla.

Onko muita aineita joissa saa härskejä valheita kertoa ekalta luokalta lukioon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi